Monteurs kiezen de apparaten

Thema banden&Wielen | Bij Profile Nout is alles afgestemd op de bandenwissel

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Arian Nout (Foto: Maarten Bokslag)

PROFILE NOUT

Het bedrijf werd in 1986 in Geldermalsen opgericht door Arians vader Arie Nout, die nog steeds bij het bedrijf werkt. Hij begon als specialist in het onderstel: banden, schokbrekers, remmen, draagarmen. In 1990 kwam er een groter pand en werden banden de specialisatie, ook voor trucks en landbouwvoertuigen. Vanaf 1992 is Nout aangesloten bij Profile. Deels door overnames breidde het bedrijf uit met drie vestigingen in Zaltbommel, Leerdam en Tiel. De vier bedrijven zijn full service vestigingen van Profile, die naast bandenservice het complete auto-onderhoud verzorgen.

Het is niet voor het eerst dat Profile Nout, een regionaal opererend bedrijf met vier vestigingen in de Betuwe, nieuwbouw liet neerzetten. “Onze vestiging in Geldermalsen was steeds uitgebreid. Telkens wordt er weer wat aangebouwd en uiteindelijk raakt de efficiency zoek”, vertelt Arian Nout (43), dga van het bedrijf.
Het nieuwe pand van 2.500 vierkante meter is CO2-neutraal gebouwd en wordt verwarmd door een warmtepomp. Het dak ligt vol zonnepanelen. In het midden van het gebouw bevindt zich de ontvangst- en wachtruimte voor klanten, er boven de kantoren voor directie en centrale administratie van de vier bedrijven. Rechts is de werkplaats voor trucks/agri, links de werkplaats voor personenauto’s.

Profile Nout 

(alleen werkplaats personenauto’s)

De Kengetallen 
aantal monteurs: 7
totaal aantal medewerkers vestiging: 28
aantal hefbruggen: 10
aantal diagnosetesters: 3
aantal doorgangen: 165 per week
oppervlakte werkplaats: 600 m2
aantal verkochte banden: 11.800 per jaar
aantal verkochte liters olie: 4.800 per jaar
aantal apk-keuringen: 1.120 per jaar.

Elk zijn kant

Bandenservice en onderhoud zijn gescheiden: voor beide services is een eigen kant van de werkplaats gereserveerd. De hefbruggen voor de bandenservice bevinden zich naast de ruimte met bandenapparatuur. Daar is ook de ingang van het bandenhotel, waar 8 duizend banden van klanten liggen opgeslagen, maar ook een flinke collectie gebruikte lichtmetalen velgen en een voorraad van ruim duizend nieuwe banden voor personenauto’s. “Wij hechten eraan om ook klanten die hier zomaar komen binnenlopen zo goed mogelijk van dienst te zijn”, legt Nout uit. “Daarom houden we alle maten op voorraad van Michelin, Hankook en Mastersteel en de meest courante maten van andere merken.”
Het bandenhotel is 14 meter hoog en telt drie etages. Het ligt behoorlijk vol maar groter was niet nodig. “De groei in winterbanden is er uit”, constateert Nout. “De vierseizoenenband is in opkomst bij mensen die in de winter gewoon in Nederland blijven.”
Toch zorgen de bandenwisselseizoenen nog steeds voor piekdrukte, waar de hele werkplaats op is ingericht. In het halletje met bandenapparatuur, tussen werkplaats en bandenhotel in, staan negen apparaten, de meeste van Hunter. Arian Nout is vooral erg te spreken over het GSP9700 3D-balanceerapparaat met drukrol, waarmee de oorzaak van zelfs de kleinste trilling in een band gevonden kan worden. In een hoekje staat nog een oude Hofmann, die makkelijk kan worden omgebouwd om blinde velgen op de boutgaten te balanceren. Ook dat hoort erbij als je echt klantgericht bent, vindt Nout.

Over Arian Nout

Bouwjaar: 1975
Opleiding: MBO+ (Detailhandel), Nima A, B en C
Loopbaan: Na afstuderen diverse banen, waaronder assistent vestigingsleider van een Albert Heijn, In 2003 terug naar het familiebedrijf, waar Arian altijd al hand- en spandiensten had verricht. Sinds 2017 eigenaar van het bedrijf.
Thuis: getrouwd, twee kinderen van 7 en 10 jaar.

Geen probleem

Bij topdrukte werken er vier extra monteurs fulltime, vertelt hij. Waarom dan geen geautomatiseerde machines of een bandenstraat met lift? “Bij ons mogen de monteurs zelf de machines kiezen”, legt Nout uit. “We hebben dat allemaal op proef gehad maar de jongens hebben liever deze apparaten. Geen probleem: dan kopen we die.”
In de goed verlichte werkplaats zijn de meeste bruggen afkomstig van Koni. Door en door betrouwbaar, ook na vijftien jaar dagelijks gebruik, oordeelt Nout. Daarnaast is er voor de campers een oprijbrug van Sirio, die 5 ton kan hebben. Speciaal voor de bandenservice zijn er twee nieuw aangeschafte schaarbrugjes van Nussbaum, die onder de dorpels heffen. De uitlijnbrug met 3D uitlijner van Hunter werd ook al een paar jaar op de oude vestiging gebruikt, maar werkt nog perfect. “Hij is bijvoorbeeld ook geschikt om stuurhoeksensoren in te regelen. Dat is toch de toekomst. Op termijn halen we alle apparatuur in huis om systemen als lane assist te kunnen kalibreren.”
Profile Nout beschikt over slechts drie diagnosetesters, van Bosch, Snap-on en VAG.com. “Het is verbazend hoeveel we op die drie apparaten kunnen”, vindt Nout. “En als we er niet uitkomen hebben we op de andere vestigingen andere merkspecifieke testers. Met onze eigen VAG.com kunnen we vrijwel alles met de Volkswagen merken. De dealer hebben we maar heel zelden nodig.”

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

Thema banden&Wielen | Bij Profile Nout is alles afgestemd op de bandenwissel | Automotive Online
Monteurs kiezen de apparaten

Thema banden&Wielen | Bij Profile Nout is alles afgestemd op de bandenwissel

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Arian Nout (Foto: Maarten Bokslag)

PROFILE NOUT

Het bedrijf werd in 1986 in Geldermalsen opgericht door Arians vader Arie Nout, die nog steeds bij het bedrijf werkt. Hij begon als specialist in het onderstel: banden, schokbrekers, remmen, draagarmen. In 1990 kwam er een groter pand en werden banden de specialisatie, ook voor trucks en landbouwvoertuigen. Vanaf 1992 is Nout aangesloten bij Profile. Deels door overnames breidde het bedrijf uit met drie vestigingen in Zaltbommel, Leerdam en Tiel. De vier bedrijven zijn full service vestigingen van Profile, die naast bandenservice het complete auto-onderhoud verzorgen.

Het is niet voor het eerst dat Profile Nout, een regionaal opererend bedrijf met vier vestigingen in de Betuwe, nieuwbouw liet neerzetten. “Onze vestiging in Geldermalsen was steeds uitgebreid. Telkens wordt er weer wat aangebouwd en uiteindelijk raakt de efficiency zoek”, vertelt Arian Nout (43), dga van het bedrijf.
Het nieuwe pand van 2.500 vierkante meter is CO2-neutraal gebouwd en wordt verwarmd door een warmtepomp. Het dak ligt vol zonnepanelen. In het midden van het gebouw bevindt zich de ontvangst- en wachtruimte voor klanten, er boven de kantoren voor directie en centrale administratie van de vier bedrijven. Rechts is de werkplaats voor trucks/agri, links de werkplaats voor personenauto’s.

Profile Nout 

(alleen werkplaats personenauto’s)

De Kengetallen 
aantal monteurs: 7
totaal aantal medewerkers vestiging: 28
aantal hefbruggen: 10
aantal diagnosetesters: 3
aantal doorgangen: 165 per week
oppervlakte werkplaats: 600 m2
aantal verkochte banden: 11.800 per jaar
aantal verkochte liters olie: 4.800 per jaar
aantal apk-keuringen: 1.120 per jaar.

Elk zijn kant

Bandenservice en onderhoud zijn gescheiden: voor beide services is een eigen kant van de werkplaats gereserveerd. De hefbruggen voor de bandenservice bevinden zich naast de ruimte met bandenapparatuur. Daar is ook de ingang van het bandenhotel, waar 8 duizend banden van klanten liggen opgeslagen, maar ook een flinke collectie gebruikte lichtmetalen velgen en een voorraad van ruim duizend nieuwe banden voor personenauto’s. “Wij hechten eraan om ook klanten die hier zomaar komen binnenlopen zo goed mogelijk van dienst te zijn”, legt Nout uit. “Daarom houden we alle maten op voorraad van Michelin, Hankook en Mastersteel en de meest courante maten van andere merken.”
Het bandenhotel is 14 meter hoog en telt drie etages. Het ligt behoorlijk vol maar groter was niet nodig. “De groei in winterbanden is er uit”, constateert Nout. “De vierseizoenenband is in opkomst bij mensen die in de winter gewoon in Nederland blijven.”
Toch zorgen de bandenwisselseizoenen nog steeds voor piekdrukte, waar de hele werkplaats op is ingericht. In het halletje met bandenapparatuur, tussen werkplaats en bandenhotel in, staan negen apparaten, de meeste van Hunter. Arian Nout is vooral erg te spreken over het GSP9700 3D-balanceerapparaat met drukrol, waarmee de oorzaak van zelfs de kleinste trilling in een band gevonden kan worden. In een hoekje staat nog een oude Hofmann, die makkelijk kan worden omgebouwd om blinde velgen op de boutgaten te balanceren. Ook dat hoort erbij als je echt klantgericht bent, vindt Nout.

Over Arian Nout

Bouwjaar: 1975
Opleiding: MBO+ (Detailhandel), Nima A, B en C
Loopbaan: Na afstuderen diverse banen, waaronder assistent vestigingsleider van een Albert Heijn, In 2003 terug naar het familiebedrijf, waar Arian altijd al hand- en spandiensten had verricht. Sinds 2017 eigenaar van het bedrijf.
Thuis: getrouwd, twee kinderen van 7 en 10 jaar.

Geen probleem

Bij topdrukte werken er vier extra monteurs fulltime, vertelt hij. Waarom dan geen geautomatiseerde machines of een bandenstraat met lift? “Bij ons mogen de monteurs zelf de machines kiezen”, legt Nout uit. “We hebben dat allemaal op proef gehad maar de jongens hebben liever deze apparaten. Geen probleem: dan kopen we die.”
In de goed verlichte werkplaats zijn de meeste bruggen afkomstig van Koni. Door en door betrouwbaar, ook na vijftien jaar dagelijks gebruik, oordeelt Nout. Daarnaast is er voor de campers een oprijbrug van Sirio, die 5 ton kan hebben. Speciaal voor de bandenservice zijn er twee nieuw aangeschafte schaarbrugjes van Nussbaum, die onder de dorpels heffen. De uitlijnbrug met 3D uitlijner van Hunter werd ook al een paar jaar op de oude vestiging gebruikt, maar werkt nog perfect. “Hij is bijvoorbeeld ook geschikt om stuurhoeksensoren in te regelen. Dat is toch de toekomst. Op termijn halen we alle apparatuur in huis om systemen als lane assist te kunnen kalibreren.”
Profile Nout beschikt over slechts drie diagnosetesters, van Bosch, Snap-on en VAG.com. “Het is verbazend hoeveel we op die drie apparaten kunnen”, vindt Nout. “En als we er niet uitkomen hebben we op de andere vestigingen andere merkspecifieke testers. Met onze eigen VAG.com kunnen we vrijwel alles met de Volkswagen merken. De dealer hebben we maar heel zelden nodig.”

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.