Onderzoek: Bij twee derde personenauto’s is bandenspanning niet op orde

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Onderspanning leidt tot gevaarlijke situaties. (Foto: Shutterstock)

In 2020 reed 64 procent van de gemeten personenauto’s met minimaal 1 autoband op onderspanning. Dat blijkt uit een onderzoek naar bandenspanning van ingenieursbureau M+P. In 2019 reed 47 procent van de gemeten personenauto’s met minimaal 1 band op onderspanning.

Het ingenieursbureau voert de metingen uit in opdracht van ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, dat eerder een bandencampagne lanceerde, waarbij bij elke meting duizend auto’s worden gecontroleerd. In 2020 vonden de metingen plaats in juni en november, waarbij de onderspanning bij de laatste meting 75 procent bedroeg. 

Volgens het ingenieursbureau komt dit hoge percentage door de coronacrisis, wat heeft geleid tot minder gebruik van auto’s en minder aandacht voor bandenonderhoud en het aantal bandenwissels.

In 2020 had 20 procent van de gemeten auto’s een band met een gevaarlijke onderspanning van 0,5 bar of meer. Dit percentage is gestegen ten opzicht van 2019 toen 12 procent van de gemeten auto’s een gevaarlijke onderspanning had. 

TPMS

Sinds 2014 zijn autofabrikanten verplicht al hun modellen uit te rusten met TPMS (Tyre Pressure Monitoring System). Dit systeem is gebaseerd op bandenspanning sensoren die standaard in de velgen zijn ingebouwd. Het negeren van TPMS-waarschuwingen kan de bestuurder strafrechtelijke vervolging opleveren.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

Onderzoek: Bij twee derde personenauto’s is bandenspanning niet op orde | Automotive Online

Onderzoek: Bij twee derde personenauto’s is bandenspanning niet op orde

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Onderspanning leidt tot gevaarlijke situaties. (Foto: Shutterstock)

In 2020 reed 64 procent van de gemeten personenauto’s met minimaal 1 autoband op onderspanning. Dat blijkt uit een onderzoek naar bandenspanning van ingenieursbureau M+P. In 2019 reed 47 procent van de gemeten personenauto’s met minimaal 1 band op onderspanning.

Het ingenieursbureau voert de metingen uit in opdracht van ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, dat eerder een bandencampagne lanceerde, waarbij bij elke meting duizend auto’s worden gecontroleerd. In 2020 vonden de metingen plaats in juni en november, waarbij de onderspanning bij de laatste meting 75 procent bedroeg. 

Volgens het ingenieursbureau komt dit hoge percentage door de coronacrisis, wat heeft geleid tot minder gebruik van auto’s en minder aandacht voor bandenonderhoud en het aantal bandenwissels.

In 2020 had 20 procent van de gemeten auto’s een band met een gevaarlijke onderspanning van 0,5 bar of meer. Dit percentage is gestegen ten opzicht van 2019 toen 12 procent van de gemeten auto’s een gevaarlijke onderspanning had. 

TPMS

Sinds 2014 zijn autofabrikanten verplicht al hun modellen uit te rusten met TPMS (Tyre Pressure Monitoring System). Dit systeem is gebaseerd op bandenspanning sensoren die standaard in de velgen zijn ingebouwd. Het negeren van TPMS-waarschuwingen kan de bestuurder strafrechtelijke vervolging opleveren.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.