Nieuw pand na 13 jaar in strijd met gemeente

In de Werkplaats | Energieneutraal verzetsmonument

In de werkplaats • Na een slepende strijd met de gemeente Hof van Twente opende Sjouke Dijkstra in september eindelijk zijn nieuw gebouwde autobedrijf in Markelo. Een ruime en lichte werkplaats, mooie showroom erbij, goed geïsoleerd en verwarmd met een warmtepomp. Dijkstra plaatste in eigen beheer zeven nieuwe stempelbruggen. Het bedrijf is klaar voor de toekomst.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:

Met een kop koffie erbij vertelt Sjouke Dijkstra over de lange strijd die hij voerde met de gemeente Hof van Twente, om met zijn bedrijf in het dorp Markelo te mogen blijven. De gemeente zag hem liever naar het naburige Goor vertrekken. Hoe meer de gemeente dwars lag, hoe standvastiger Dijkstra werd. En uiteindelijk gingen ze door de knieën. De strijd van Dijkstra werd in de regionale media breed uitgemeten. Een mede-ondernemer noemde de nieuwbouw dan ook niet zomaar een garagebedrijf, maar “een monument voor de strijd van een ondernemer tegen een onrechtvaardige gemeente.” 

Sjouke Dijkstra

pa150678Bouwjaar: 1956
Opleiding: LTS metaalbewerking en diverse autotechnische cursussen
Loopbaan: Sjouke werkte jarenlang als monteur en later ook als verkoper bij (destijds) Opel subdealer Rouwenhorst in Holten. In 1995 eigen bedrijf in het centrum van Markelo.
Thuis: getrouwd, twee volwassen kinderen.

Energieneutraal

Afgelopen september opende Dijkstra het nieuwe pand. Er is een showroom voor zo’n acht auto’s en een ruim buitenterrein voor de overige occasions. De werkplaats is ruim, licht en brandschoon. Voorzien van een uitstekende isolatie en verwarming door middel van een warmtepomp, die zijn rendement haalt uit zes putten, die honderd meter in de grond zijn geboord. Als het pand straks ook voorzien wordt van zonnepanelen zou het helemaal energieneutraal moeten zijn.

CBX leverde veel van de equipment, waaronder de zeven nieuwe stempelhefbruggen van Hermann. “Samen met een grondverzetbedrijf uit de familie heb ik de bruggen zelf geplaatst, vertelt Dijkstra. “Ik ben een manusje van alles en doe de meeste dingen graag zelf. Het ingraven en funderen van de cassette, die 2,5 meter diep gaat, was een hele klus.”
Dijkstra koos voor een variëteit aan bruggen, waar goed over is nagedacht. Paradepaard is de vierkoloms brug met een hefvermogen van 6,5 ton.

Speciaal geschikt voor campers, die steeds zwaarder worden. Daarnaast is er een tweekoloms brug met oprijbanen en wielvrij systeem voor de apk en een tweekoloms van 5 ton met hefarmen, speciaal voor zware bestelbussen met chassis. Voor de normale werkzaamheden zijn er vier tweekoloms bruggen tot 3,5 ton met zowel korte als lange dorpelopname.
De serviceapparaten staan keurig in een rijtje tegen de wand. Er zijn twee airco-apparaten van Bosch. Eén voor R134a en één voor R1234yf. Die laatste wordt nog niet vaak gebruikt, omdat Dijkstra vooral wat oudere auto’s in onderhoud heeft. “Dat wordt vanzelf meer, en we hoeven geen nee te verkopen als een klant een jonge auto heeft”, zegt Dijkstra.

Autobedrijf 

Sjouke Dijkstra begon in 1995 met zijn eigen autobedrijf in het hart van het Twentse Markelo. Het bedrijf floreerde en na een aantal jaren werd verhuizing naar een groter pand noodzakelijk. Na een dertien jaar lange strijd met de gemeente Hof van Twente én de provincie Overijssel konden Sjouke, zijn vrouw Annet en zoon Auke (36 jaar en klaar om het bedrijf te zijner tijd over te nemen) in september dit jaar het nieuwe pand in gebruik nemen. Het autobedrijf is universeel en niet
aangesloten bij een garageformule. “Nog geen tijd voor gehad”, stelt Dijkstra laconiek.

Spoelapparaat

Daarnaast staat een Speed 1000 ATF om automaatbakken te spoelen. “Die gebruiken we best vaak. Simpelweg verversen van ATF is vaak niet voldoende. Als zo’n bak wat schokkerig gaat schakelen is hij vervuild en is spoelen noodzakelijk”, legt Dijkstra uit. “Klanten zijn daar ook echt blij mee, want je merkt meteen het verschil.” Ook collega-bedrijven in de omgeving komen regelmatig even langs om gebruik van het spoelapparaat te maken.

Olie op een trolley

Voor diagnosewerkzaamheden werken de drie monteurs met één Bosch KTS. Volgens Dijkstra biedt de KTS voldoende mogelijkheden voor vrijwel alle voorkomende diagnoses. Voor complex programmeerwerk is er de online service van Autoniveau en het komt maar zelden voor dat een auto voor een programmeerklus naar de dealer moet.
Bij de nieuwbouw besloot Dijkstra om geen olie in bulktanks meer te nemen. “Er komen steeds meer specifieke oliesoorten. Alleen 0W30 en 5W30 staan klaar in 200 litervaten, gemonteerd op een trolley. Die wordt naar de bewuste auto gereden en direct uit het vat wordt de olie gevuld. Geen in de ruimte hangende slangen, geen verplichte lekbak, ideaal”, vindt de ondernemer. De grossier levert zes maal per dag dus als er een andere olie nodig is, is die snel besteld.

De kengetallen

Sjouke Dijkstra

aantal monteurs: 3
aantal hefbruggen: 7
aantal diagnosetesters: 1
oppervlakte werkplaats: 550 m2
aantal doorgangen: 4.000 per jaar
aantal verkochte banden: 1.300 per jaar
aantal verkochte liters olie: 3.600 per jaar
apk-keuringen: 1000 per jaar.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

In de Werkplaats | Energieneutraal verzetsmonument | Automotive Online
Nieuw pand na 13 jaar in strijd met gemeente

In de Werkplaats | Energieneutraal verzetsmonument

In de werkplaats • Na een slepende strijd met de gemeente Hof van Twente opende Sjouke Dijkstra in september eindelijk zijn nieuw gebouwde autobedrijf in Markelo. Een ruime en lichte werkplaats, mooie showroom erbij, goed geïsoleerd en verwarmd met een warmtepomp. Dijkstra plaatste in eigen beheer zeven nieuwe stempelbruggen. Het bedrijf is klaar voor de toekomst.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:

Met een kop koffie erbij vertelt Sjouke Dijkstra over de lange strijd die hij voerde met de gemeente Hof van Twente, om met zijn bedrijf in het dorp Markelo te mogen blijven. De gemeente zag hem liever naar het naburige Goor vertrekken. Hoe meer de gemeente dwars lag, hoe standvastiger Dijkstra werd. En uiteindelijk gingen ze door de knieën. De strijd van Dijkstra werd in de regionale media breed uitgemeten. Een mede-ondernemer noemde de nieuwbouw dan ook niet zomaar een garagebedrijf, maar “een monument voor de strijd van een ondernemer tegen een onrechtvaardige gemeente.” 

Sjouke Dijkstra

pa150678Bouwjaar: 1956
Opleiding: LTS metaalbewerking en diverse autotechnische cursussen
Loopbaan: Sjouke werkte jarenlang als monteur en later ook als verkoper bij (destijds) Opel subdealer Rouwenhorst in Holten. In 1995 eigen bedrijf in het centrum van Markelo.
Thuis: getrouwd, twee volwassen kinderen.

Energieneutraal

Afgelopen september opende Dijkstra het nieuwe pand. Er is een showroom voor zo’n acht auto’s en een ruim buitenterrein voor de overige occasions. De werkplaats is ruim, licht en brandschoon. Voorzien van een uitstekende isolatie en verwarming door middel van een warmtepomp, die zijn rendement haalt uit zes putten, die honderd meter in de grond zijn geboord. Als het pand straks ook voorzien wordt van zonnepanelen zou het helemaal energieneutraal moeten zijn.

CBX leverde veel van de equipment, waaronder de zeven nieuwe stempelhefbruggen van Hermann. “Samen met een grondverzetbedrijf uit de familie heb ik de bruggen zelf geplaatst, vertelt Dijkstra. “Ik ben een manusje van alles en doe de meeste dingen graag zelf. Het ingraven en funderen van de cassette, die 2,5 meter diep gaat, was een hele klus.”
Dijkstra koos voor een variëteit aan bruggen, waar goed over is nagedacht. Paradepaard is de vierkoloms brug met een hefvermogen van 6,5 ton.

Speciaal geschikt voor campers, die steeds zwaarder worden. Daarnaast is er een tweekoloms brug met oprijbanen en wielvrij systeem voor de apk en een tweekoloms van 5 ton met hefarmen, speciaal voor zware bestelbussen met chassis. Voor de normale werkzaamheden zijn er vier tweekoloms bruggen tot 3,5 ton met zowel korte als lange dorpelopname.
De serviceapparaten staan keurig in een rijtje tegen de wand. Er zijn twee airco-apparaten van Bosch. Eén voor R134a en één voor R1234yf. Die laatste wordt nog niet vaak gebruikt, omdat Dijkstra vooral wat oudere auto’s in onderhoud heeft. “Dat wordt vanzelf meer, en we hoeven geen nee te verkopen als een klant een jonge auto heeft”, zegt Dijkstra.

Autobedrijf 

Sjouke Dijkstra begon in 1995 met zijn eigen autobedrijf in het hart van het Twentse Markelo. Het bedrijf floreerde en na een aantal jaren werd verhuizing naar een groter pand noodzakelijk. Na een dertien jaar lange strijd met de gemeente Hof van Twente én de provincie Overijssel konden Sjouke, zijn vrouw Annet en zoon Auke (36 jaar en klaar om het bedrijf te zijner tijd over te nemen) in september dit jaar het nieuwe pand in gebruik nemen. Het autobedrijf is universeel en niet
aangesloten bij een garageformule. “Nog geen tijd voor gehad”, stelt Dijkstra laconiek.

Spoelapparaat

Daarnaast staat een Speed 1000 ATF om automaatbakken te spoelen. “Die gebruiken we best vaak. Simpelweg verversen van ATF is vaak niet voldoende. Als zo’n bak wat schokkerig gaat schakelen is hij vervuild en is spoelen noodzakelijk”, legt Dijkstra uit. “Klanten zijn daar ook echt blij mee, want je merkt meteen het verschil.” Ook collega-bedrijven in de omgeving komen regelmatig even langs om gebruik van het spoelapparaat te maken.

Olie op een trolley

Voor diagnosewerkzaamheden werken de drie monteurs met één Bosch KTS. Volgens Dijkstra biedt de KTS voldoende mogelijkheden voor vrijwel alle voorkomende diagnoses. Voor complex programmeerwerk is er de online service van Autoniveau en het komt maar zelden voor dat een auto voor een programmeerklus naar de dealer moet.
Bij de nieuwbouw besloot Dijkstra om geen olie in bulktanks meer te nemen. “Er komen steeds meer specifieke oliesoorten. Alleen 0W30 en 5W30 staan klaar in 200 litervaten, gemonteerd op een trolley. Die wordt naar de bewuste auto gereden en direct uit het vat wordt de olie gevuld. Geen in de ruimte hangende slangen, geen verplichte lekbak, ideaal”, vindt de ondernemer. De grossier levert zes maal per dag dus als er een andere olie nodig is, is die snel besteld.

De kengetallen

Sjouke Dijkstra

aantal monteurs: 3
aantal hefbruggen: 7
aantal diagnosetesters: 1
oppervlakte werkplaats: 550 m2
aantal doorgangen: 4.000 per jaar
aantal verkochte banden: 1.300 per jaar
aantal verkochte liters olie: 3.600 per jaar
apk-keuringen: 1000 per jaar.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.