Texa Axone Nemo in de test
De Axone Nemo van het Italiaanse Texa is een nieuwe kandidaat in deze rubriek. Sijbren Oevering van universeel autobedrijf Eugen Tiesma in Leeuwarden, Wegenwacht Remko Kalbfleisch en Arjo van Dijk uit Lunteren kregen de tablet met VCI een maand te leen. Ze delen hun ervaringen met deze tester op een Audi A2 uit 2001, een Toyota Avensis uit 2003 en twee Fords: een Transit uit 2007 en een C-Max van hetzelfde bouwjaar. Een Opel Zafira uit 2006 en een Kia Picanto van een onbekend bouwjaar.
Sijbren Oevering
Sijbren werkte niet eerder met dit Texa diagnoseapparaat en had naar eigen zeggen de meest recente softwareversie geïnstalleerd. Over de bediening van de hardware is hij tevreden, maar de software is volgens hem wel voor verbetering vatbaar, vanwege de in zijn ogen omslachtige manier van selecteren van voertuigen en regeleenheden. “Er moet op veel knoppen gedrukt worden om bij de uiteindelijke bestemming te komen.”
Audi A2
Bij de Audi A2, een 1.4 benzineversie, waren de foutcodes van de motorregeleenheid goed benaderbaar. Een duidelijke beschrijving bij de foutcode en de status van de foutcode was beschikbaar. Bij deze auto bood de Texa volgens Sijbren geen ondersteuning bij de aangetroffen foutcodes, zoals begeleide foutopsporing. Je kunt met deze tester wel met één opdracht de foutgeheugens van alle regeleenheden van het voertuig bevragen. Ook het opslaan of printen van uitgelezen foutcodes is geen probleem, maar de tester houdt geen logboek bij van het voertuig. Al met al voldeden de foutcodemogelijkheden bij deze auto aan Sijbrens verwachtingen. De meetwaarden zijn een ander verhaal. “De motorregeleenheid bleek niet benaderbaar voor het bekijken van de meetwaarden door een tekortkoming van het apparaat. De tester kon wel foutcodes weergeven, maar geen meetwaardes voor dit type auto.”
Bekijk de ervaringen van Sijbren met beide Fords en de Toyota in de Automotive Productvergelijker.
Eindoordeel
Sijbren vindt de Texa Axone Nemo niet geschikt voor zijn eigen werkzaamheden en zou hem ook niet aanbevelen bij collega’s. “Ik vind de tester te langzaam en omslachtig in gebruik. Daarnaast zijn er bij te veel auto’s geen meetwaardes mogelijk en geeft de tester zelfs een aantal malen aan dat er geen fouten aanwezig zijn, terwijl een andere tester wel fouten vindt.”
Pluspunten
– Ziet er goed uit
Minpunten
– Traag
– Omslachtige bediening
– Beperkte mogelijkheden (schema’s, positie componenten e.d. ontbreken)
– Mist foutcodes die wel aanwezig zijn
Arjo van Dijk
Collega panellid Arjo van Dijk heeft hele andere ervaringen met de Texa Axone Nemo. Hij testte hem uit op twee verschillende auto’s, een Opel Zafira en een Kia Picanto. Het was de eerste keer dat hij werkte met deze tester of een ander diagnose-apparaat van Texa. Een goede manier dus om te achterhalen of de software makkelijk te doorgronden is en of de knoppen van de hardware goed te vinden zijn. Op beide vlakken scoort de Texa wat Van Dijk betreft uitstekend. Voertuigen zijn makkelijk te selecteren net als de regeleenheden en de navigatie binnen de geselecteerde regeleenheden. Ook het vastleggen van foutcodes, meetwaarden en diagnosesessies gaat volgens de garagehouder uit Lunteren uitstekend.
Opel Zafira
Het ging om een model uit 2006 met een 1.8 liter benzinemotor (Z18XE). Arjo zette de Axone Nemo onder meer in om een haperende startonderbreker weer aan de praat te krijgen. Hij kwam zonder problemen in de motorregeleenheid om de foutcodes uit te lezen. Hij kwam de melding: ‘Sleutel foutcode – immobilisatie’ tegen. “Een duidelijke beschrijving bij de foutcode, de status van de foutcode is beschikbaar en je kunt met één opdracht de foutgeheugens van alle regeleenheden van het voertuig bevragen”. Het is ook mogelijk om de uitgelezen foutcodes op te slaan of uit te printen en het testapparaat houdt een logboek bij van het voertuig. “De foutcode mogelijkheden voldeden aan mijn verwachting.”
Naast de foutcodes bekeek hij ook de meetwaarden van de motor-regeleenheid. Ook hier een duidelijke beschrijving bij de meetwaarde inclusief de eenheid. Je kunt met deze tester meerdere meetwaarden tegelijk bekijken en het is mogelijk om de meetwaarde grafisch weer te geven. Je kunt ze ook opslaan om ze later opnieuw te bekijken. De meetwaarde-mogelijkheden voldeden aan mijn verwachting.
Bekijk de ervaringen van Arjo met de Kia Picanto in de Automotive Productvergelijker.
Eindoordeel
“Duidelijke en overzichtelijk apparaat. Daarnaast is er nog een web applicatie waar je de meest voorkomende storingen en oplossingen in kunt vinden. Helaas was er voor deze auto nog geen oplossing aanwezig in de database.” Ik vind deze tester geschikt voor mijn werkzaamheden en ik zou hem zeker aanbevelen bij collega’s. Een fijn en compleet apparaat.
Pluspunten:
-Overzichtelijke structuur
-Snel
-Web applicatie in ontwikkeling als database voor storingen met de oplossing
-Brede dekking
Minpunten:
-Geen
-Goed apparaat
Remko Kalbfleish
Wegenwacht Remko Kalbfleisch werkte niet eerder met een tester van Texa. De hardware van deze standalone tester is volgens hem uitstekend te bedienen en erg handzaam. “Mooie en degelijke tester in een stevige val, schok en waterproof shell.” Het selecteren van voertuigen en regeleenheden is volgens Kalbfleish normaal, maar de navigatie binnen de geselecteerde regeleenheid vindt hij voor verbetering vatbaar. “De pictogrammen zijn wat onduidelijk, dat vraagt om gewenning.” Verder ervaart hij het opslaan of printen van foutcodes, meetwaarden en diagnose-sessies als normaal.
Deze tester biedt als extra informatie bedradingsschema’s, de positie van componenten en beschrijvingen van hoe componenten functioneren. “Er zit veel informatie uit Autodata op het apparaat. Schema’s en zekeringen bijvoorbeeld.
Eindoordeel
“De Texa Axone Nemo is zeker geschikt voor mijn werkzaamheden bij de Wegenwacht en ik zou hem ook aanbevelen bij collega’s.”
Pluspunten:
-Degelijk apparaat
-Koppeling Autodata
Minpunten:
-Onduidelijke pictogrammen
-Hele kleine lettertjes.
-Werken ermee vraagt wat gewenning
Reactie leverancier:
Ferry van den Boom van Texa-leverancier Explora laat in een reactie weten dat Sijbren waarschijnlijk de EOBD functie heeft gebruikt, waardoor er geen meetwaardes tevoorschijn komen. “Ik heb de tester uitgelegd bij aflevering, maar waarschijnlijk is de bediening niet goed overgekomen. Tevens bleek in het bedrijf geen stabiele Wifi-verbinding beschikbaar te zijn, waardoor de functies van de tester niet allemaal benut konden worden. Voor elke diagnose tester geldt dat het een stuk gereedschap is, waarbij men met de eigen bovenkamer tot de juiste diagnose komt en een oplossing bedenkt. Dat er in dat traject iets misgaat kun je de tester naar mijn mening niet aanrekenen! Ik ben er 100 procent zeker van dat genoemde voertuigen volledig uit te lezen zijn, met de daarbij behorende parameters. De andere panelleden heb ik tot nu toe met geen enkele auto gehoord over problemen, deze waren zelfs erg positief over de diepgang en gebruikersgemak. Texa focust zich er op middels pictogrammen het menu zo eenvoudig mogelijk te maken. Maar zo heeft alles zijn eigen gebruiksaanwijzing, de voornaamste reden waarom wij in de 16 jaar dat Texa actief is in Nederland de apparatuur met een uitgebreide instructie afleveren bij de gebruikers.“