‘Nieuwe ABS-reparatiekit bespaart tijd en geld’
Storingen aan het antiblokkeersysteem zijn vaak te wijten aan een defecte druksensor in het ventielenblok van het abs-stuurapparaat. Wanneer de sensor niet goed werkt , gaat het abs lampje op het dashboard branden en schakelt het systeem in noodloop. Tot nu toe waren er in deze gevallen twee opties om deze storing te verhelpen: de hele abs-regeleenheid vervangen, zowel het elektronische (ECU) als het hydraulische deel (HCU), of de in de regeleenheid geïntegreerde druksensor open maken en reviseren. De eerste optie is erg duur en de tweede is arbeidsintensief en moet meestal worden uitbesteed aan specialisten.
Breed toegepast
Ate biedt de aftermarket nu een derde alternatief: alleen het hydraulische deel van de abs-regeleenheid vervangen. Tot nu toe was deze unit niet los verkrijgbaar. Het gaat om de Ate MK60 abs-regeleenheid die in veel modellen van Volvo, BMW, Ford, Mazda, Opel, Honda en de merken van de Volkswagen groep en PSA zit.
De defecte abs-regeleenheid moet wel helemaal worden uitgebouwd. Daarna volstaat het verwijderen van twee boutjes en het lostrekken van de ECU. Deze nog functionerende ECU wordt vervolgens samengebouwd met de nieuwe HCU. De abs-unit kan daarna weer in de auto worden gezet en aangesloten.
Video
De nieuwe HCU wordt gevuld met remvloeistof geleverd en maakt deel uit van een kit waarin ook bevestigingsmaterialen afdekkapjes en een uitgebreide montagehandleiding zit. Continental maakte ook een montagevideo voor deze reparatiekit.
Hoe groot het prijsverschil is tussen een complete abs-regeleenheid en een losse HCU is nog niet bekend.