Nieuwe Hella-koplamp scheidt hoofd- van bijzaken
Bekijk ook de video aan het einde van dit artikel.
Het nieuwe systeem vormt de overtreffende trap van de eerder in samenwerking met Daimler en Osram ontwikkelde adaptieve koplampen voor de E-klasse van Mercedes-Benz.
De Liquid Crystal Display in de digitale koplamp produceert een lichtbeeld van 100 x 300 pixels. Een processor stuurt 60 keer per seconde omgevingsinformatie naar iedere afzonderlijke pixel. Software regelt vervolgens de lichtintensiteit van 25 afzonderlijke high-power led’s. De omgevingsinformatie wordt verzameld door een camera die de omgeving bekijkt en een Lidar-sensor die de afstand en snelheid signaleert van tegemoetkomend verkeer.
Software bepaalt op basis van wat de sensoren en Lidars signaleren een exact lichtpatroon en kan individuele elementen zoals bijvoorbeeld andere verkeersdeelnemers of sterk reflecterende verkeersborden gericht zichtbaarder maken, dimmen en omzeilen. De nieuwe koplamp projecteert als het ware een ideale lijn op de weg en wijzen de bestuurder met pijlen of lijnen de weg.
De systeemeisen voor de nieuwe lichttechnologie zijn afkomstig van autofabrikant Porsche. Het systeem zal daarom ook vrijwel zeker zijn debuut maken in een van de toekomstige modellen uit Zuffenhausen. Wanneer dit zal zijn kan Hella nog niet zeggen.
Hella ontwikkelde de Liquid Crystal HD koplamp in samenwerking met Elmos Semiconductor, Schweizer Elektronic en de Universiteit van Paderborn.