‘Occasionkoper heeft duizend euro over voor onderhoudshistorie’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Naast merk, model, prijs en de kilometerstand blijkt uit het door VMS Insight uitgevoerde onderzoek dat autokopers een afgestempeld onderhoudsboekje daarna het meest belangrijk vinden. Belangrijker dan de kleur van de auto. 

“Consumenten willen niet het risico lopen dat ze achteraf worden geconfronteerd met onvoorziene reparatiekosten”, aldus Anton Pluim, directeur van 100 Procent Onderhouden. “Voor een goede onderhoudshistorie willen zij daarom gemiddeld wel duizend euro meer betalen.” Volgens het onderzoek vinden consumenten deze onverwachte kosten het grootste risico bij het kopen van een gebruikte auto, gevolgd door een kilometerstand die niet klopt.  

Pluim adviseert autobedrijven om het door hen uitgevoerde onderhoud zo goed mogelijk vast te leggen. “De waarde van de auto wordt verhoogd door een volledige onderhoudshistorie. Beide partijen, consumenten en autobedrijven, hebben dus baat bij een goede documentatie van de onderhoudsgegevens”, zegt Pluim. 

100 Procent Onderhouden is een keurmerk voor occasions dat vorig jaar in het leven werd geroepen. Autobedrijven die zich aansluiten bij Stichting 100 Procent Onderhouden, kunnen het gelijknamige label krijgen voor een occasion waarvan ze zeker weten dat deze altijd volgens de fabrieksspecificaties is onderhouden. 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.