Op bezoek | Bosch anticipeert op EV-vrees met Tesla-training

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Bosch organiseerde gister voor de eerste keer z'n New Era-event in de Fabrique in Utrecht. (Foto: Automotive)

“Het was hoog tijd voor een groots event”, vond Bosch-topman Thierry Leblanc. “Nederland is een belangrijke pilotmarkt voor ons, juist omdat het aandeel elektrische auto’s hier zo snel toeneemt. Met een evenement voor alle Bosch-partners willen we laten zien dat we meedenken met de garagist en alles bieden om de transitie gezond door te komen, zeker ook op EV-gebied.”

Dat de deelnemers van de garageformules Bosch Car Service, Autocrew en de Bosch Workshop partnerautobedrijven het ook hoog tijd vonden voor een evenement, bleek wel uit de grote toestroom garagisten. Ruim zeshonderd deelnemers kwamen naar de Fabrique in Utrecht om te horen wat Bosch hun nu, maar vooral ook voor een gezonde toekomst van de werkplaats, te bieden heeft. Nu hebben vrijwel alle universele bedrijven goede tijden beleefd, ondanks corona, en dus zat de stemming er goed in. De werkplaatsen staan namelijk vol werk, zeker in onzekere tijden als deze willen mensen van hun auto op aan kunnen en dat zorgt voor meer dan voldoende werkaanbod, zo merken de meeste universele bedrijven.

Niet alleen EV’s  

Bosch’ belangrijkste boodschap tijdens het Bosch New Era-evenement: zorg dat je goed bent voorbereid op de toekomst, de kennis up-to-date is en focus niet alleen op elektrische auto’s, maar volg ook de ontwikkelingen op het gebied van andere aandrijflijnen, zoals waterstof. “Er gaat nu heel veel aandacht naar EV, maar we zitten op dit moment nog midden in de energietransitie en denken dat het belangrijk is dat je je ook oriënteert op het gebied van waterstof of e-fuels. Behalve EV-trainingen, introduceren we ook een opleiding rond onderhoud van waterstofauto’s”, vertelt Leblanc tijdens het persmoment. Het was de eerste keer dat het event werd gehouden, vooral met het doel te laten zien wat Bosch allemaal te bieden heeft aan producten, services en trainingen.Bosch Car Service is al jarenlang de grootste garageformule in ons land, zo blijkt uit het jaarlijkse overzicht van Automotive.

Is er genoeg te verdienen aan EV-onderhoud? Het antwoord is ja

Thierry Leblanc, directeur Bosch Aftermarket Benelux & France

“Ik denk dat het vooral belangrijk is dat garagisten niet bang of huiverig zijn voor alle uitdagingen. We krijgen vaak de vraag of er straks nog een goede boterham te verdienen is aan onderhoud van EV’s. Het antwoord is ja. Ik was vorige week in Noorwegen, dat zo’n 6 jaar op de rest van Europa voorop loopt. Universele bedrijven hebben daar meer dan genoeg werk, zeker ook aan elektrische auto’s. Denk aan onderhoud en reparatie van airco- en remsystemen of bandenslijtage. En dan hebben we het nog niets eens over de staat van de batterijen. De batterijentechniek is nog volop in ontwikkeling”, aldus Leblanc. Bosch waarschuwde onlangs nog dat het waarschijnlijk prijsverhogingen moet doorberekenen aan autofabrikanten. 

Probleem op afstand

Om in ieder geval te zorgen dat de kennis goed op peil blijft, komt Bosch met drie nieuwe opleidingen: een training voor EV’s, eentje voor waterstof en op veler verzoek vanuit het netwerk, een training voor onderhoud en reparatie van Tesla. In de Fabrique toonde Bosch ook z’n aanbod aan onderdelen en equipment voor onderhoud en diagnose van EV’s. Van de diagnosetester met een pass thru-interface tot actuele diagnosesoftware. Ook lanceert Bosch de zogeheten Remote Diagnostics Service, waarmee monteurs op afstand kunnen samenwerken met experts van Bosch en zo gezamenlijk een technisch probleem kunnen oplossen. Al waren de producten of diensten lang niet voor alle deelnemers nieuw of innovatief, dat Bosch dit evenement organiseerde werd zeker op prijs gesteld. Al was het maar om weer eens goed (in)zicht te krijgen in de toekomstige ontwikkelingen en uitdagingen én weer met elkaar bij te praten.

OP BEZOEK

De redactie van Automotive bezoekt tal van evenementen. In de online rubriek ‘Op bezoek’ leest u wat ons zoal opviel.
Wat: New Era Event Bosch / Waar: 9 mei, De Fabrique Utrecht / Aantal bezoekers: +/- 600 / Doelgroep: Bosch Car Service, Autocrew en Bosch Workshop Partner-autobedrijven

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Op bezoek | Bosch anticipeert op EV-vrees met Tesla-training | Automotive Online

Op bezoek | Bosch anticipeert op EV-vrees met Tesla-training

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Bosch organiseerde gister voor de eerste keer z'n New Era-event in de Fabrique in Utrecht. (Foto: Automotive)

“Het was hoog tijd voor een groots event”, vond Bosch-topman Thierry Leblanc. “Nederland is een belangrijke pilotmarkt voor ons, juist omdat het aandeel elektrische auto’s hier zo snel toeneemt. Met een evenement voor alle Bosch-partners willen we laten zien dat we meedenken met de garagist en alles bieden om de transitie gezond door te komen, zeker ook op EV-gebied.”

Dat de deelnemers van de garageformules Bosch Car Service, Autocrew en de Bosch Workshop partnerautobedrijven het ook hoog tijd vonden voor een evenement, bleek wel uit de grote toestroom garagisten. Ruim zeshonderd deelnemers kwamen naar de Fabrique in Utrecht om te horen wat Bosch hun nu, maar vooral ook voor een gezonde toekomst van de werkplaats, te bieden heeft. Nu hebben vrijwel alle universele bedrijven goede tijden beleefd, ondanks corona, en dus zat de stemming er goed in. De werkplaatsen staan namelijk vol werk, zeker in onzekere tijden als deze willen mensen van hun auto op aan kunnen en dat zorgt voor meer dan voldoende werkaanbod, zo merken de meeste universele bedrijven.

Niet alleen EV’s  

Bosch’ belangrijkste boodschap tijdens het Bosch New Era-evenement: zorg dat je goed bent voorbereid op de toekomst, de kennis up-to-date is en focus niet alleen op elektrische auto’s, maar volg ook de ontwikkelingen op het gebied van andere aandrijflijnen, zoals waterstof. “Er gaat nu heel veel aandacht naar EV, maar we zitten op dit moment nog midden in de energietransitie en denken dat het belangrijk is dat je je ook oriënteert op het gebied van waterstof of e-fuels. Behalve EV-trainingen, introduceren we ook een opleiding rond onderhoud van waterstofauto’s”, vertelt Leblanc tijdens het persmoment. Het was de eerste keer dat het event werd gehouden, vooral met het doel te laten zien wat Bosch allemaal te bieden heeft aan producten, services en trainingen.Bosch Car Service is al jarenlang de grootste garageformule in ons land, zo blijkt uit het jaarlijkse overzicht van Automotive.

Is er genoeg te verdienen aan EV-onderhoud? Het antwoord is ja

Thierry Leblanc, directeur Bosch Aftermarket Benelux & France

“Ik denk dat het vooral belangrijk is dat garagisten niet bang of huiverig zijn voor alle uitdagingen. We krijgen vaak de vraag of er straks nog een goede boterham te verdienen is aan onderhoud van EV’s. Het antwoord is ja. Ik was vorige week in Noorwegen, dat zo’n 6 jaar op de rest van Europa voorop loopt. Universele bedrijven hebben daar meer dan genoeg werk, zeker ook aan elektrische auto’s. Denk aan onderhoud en reparatie van airco- en remsystemen of bandenslijtage. En dan hebben we het nog niets eens over de staat van de batterijen. De batterijentechniek is nog volop in ontwikkeling”, aldus Leblanc. Bosch waarschuwde onlangs nog dat het waarschijnlijk prijsverhogingen moet doorberekenen aan autofabrikanten. 

Probleem op afstand

Om in ieder geval te zorgen dat de kennis goed op peil blijft, komt Bosch met drie nieuwe opleidingen: een training voor EV’s, eentje voor waterstof en op veler verzoek vanuit het netwerk, een training voor onderhoud en reparatie van Tesla. In de Fabrique toonde Bosch ook z’n aanbod aan onderdelen en equipment voor onderhoud en diagnose van EV’s. Van de diagnosetester met een pass thru-interface tot actuele diagnosesoftware. Ook lanceert Bosch de zogeheten Remote Diagnostics Service, waarmee monteurs op afstand kunnen samenwerken met experts van Bosch en zo gezamenlijk een technisch probleem kunnen oplossen. Al waren de producten of diensten lang niet voor alle deelnemers nieuw of innovatief, dat Bosch dit evenement organiseerde werd zeker op prijs gesteld. Al was het maar om weer eens goed (in)zicht te krijgen in de toekomstige ontwikkelingen en uitdagingen én weer met elkaar bij te praten.

OP BEZOEK

De redactie van Automotive bezoekt tal van evenementen. In de online rubriek ‘Op bezoek’ leest u wat ons zoal opviel.
Wat: New Era Event Bosch / Waar: 9 mei, De Fabrique Utrecht / Aantal bezoekers: +/- 600 / Doelgroep: Bosch Car Service, Autocrew en Bosch Workshop Partner-autobedrijven

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.