Op Bezoek | Vakgarage: Keuze voor de toekomst is de pijn van vandaag

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Moderator van de dag Meindert Schut wordt geflankeerd door Edgar Brauckmann (links) en Vishal Durgaram van Vakgarage. (Foto: Vakgarage).

Het 30-jarig jubileum van Vakgarage had eigenlijk vorig jaar moeten worden gevierd, maar corona gooide roet in het eten. En dus werd het feest doorgeschoven naar afgelopen vrijdag. Daarmee kreeg de bijeenkomst ineens een ander karakter, want eerder deze maand maakte de garageformule bekend door LKQ Fource te zijn overgenomen. De formule was ooit opgericht door het toenmalige Van Heck (tegenwoordig LKQ Fource), werd in 1999 zelfstandig maar behield zijn sterke band met de onderdelenleverancier. Daardoor werd het programma, dat op een dergelijk evenement vooral bestaat uit het uitdelen van schouderklopjes, ineens interessant en spannend.

Dat beaamde ook Vishal Durgaram, voorzitter van Vakgarage, op het podium. “We hebben heel veel reactie gekregen op de overname. Heel veel positieve, maar ook van mensen die het er niet mee eens zijn, of onzeker zijn over wat dit betekent. Dat is ook logisch. Onze onafhankelijkheid was jarenlang ons onderscheidend vermogen. Het moet een plekje krijgen. Maar wij denken dat dit de juiste beslissing is om continuïteit voor onze franchisenemers te borgen.”

Mijlpalen

Durgaram besprak, samen met Edgar Brauckmann (Directeur Vakgarage Franchise) en Eric Jansen (coo LKQ Fource), op het podium de ontwikkelingen bij het garageconcept. Ze werden ondervraagd door BNR-presentator Meindert Schut. Daarvoor werd er een overzicht getoond van de mijlpalen van de garageformule, die zich heeft ontwikkeld van een concept gericht op onderdelendistributie naar een fullservice garageconcept met zaken als (occasion)leasing, pechhulp, verhuur en onderhoud aan elektrische auto’s.

Ook in de zaal, gevuld met zo’n 350 Vakgarage-franchisenemers en relaties, reageerde het publiek gemengd. De meesten zeiden het te begrijpen, maar wel lastig te vinden. Want als een bepaald onderdeel in de ogen van de garagist merkorigineel beter is dan een aftermarket-variant, wat gebeurt er dan? En wat gebeurt er met het geld dat voor Vakgarage is betaald (het bedrag is niet genoemd)? Over dat laatste konden de panelleden duidelijk zijn: dat geld is op een rekening gezet van de Stichting Vakgarage, daar kan de nieuwe eigenaar niet bij. Het wordt aan de franchisenemers uitgekeerd door het betalen van hun marketingfacturen. Ook wordt met dit bedrag de bijdrage voor pechhulpservice verlaagd van 39,95 naar 25 euro.

Wij willen met onze garageformules groeien over de grens

Eric Jansen, coo LKQ Fource

De gemengde gevoelens bij de aanwezigen zijn te begrijpen, en zullen ook bij andere organisaties spelen. Want iedereen begrijpt dat er keuzes moeten worden gemaakt. Maar wat voor de lange termijn logisch lijkt, hoeft dat voor de korte termijn niet te zijn. Stichting Vakgarage en LKQ Fource zien een gemeenschappelijke bedreiging op de aftermarket afkomen, die ze met deze stap willen afslaan, zo bleek uit de reactie van Jansen. “Wij willen met onze garageformules groeien over de grens, te starten met België en Luxemburg en ook Frankrijk. Omdat steeds meer zakelijke opdrachtgevers, zoals leasemaatschappijen, internationale afspraken willen maken. Ook op het gebied van onderhoud en reparatie. Daar moet je in mee.”

In België heet de LKQ-formule Quality Garage, met 80 deelnemers. Die zal verder worden geprofessionaliseerd “op het niveau van Vakgarage” en ook naar Frankrijk gaan. “Let wel: er komt dus géén extra LKQ-formule naar de Nederlandse markt”, zei Jansen.

Macht van fabrikanten

Een andere uitdaging zijn de telematicatoepassingen die door autofabrikanten worden gebruikt om het contact met de voertuigeigenaar en -berijder te behouden. “Elke auto is in connectie met de fabrikant. Daar concurreer je mee”, zei Durgaram. “Daarnaast rekken de autofabrikanten de garantietermijn op om automobilisten ook na die bekende vier jaar (vanaf het vierde bouwjaar gaan veel auto’s naar het universele kanaal, red) vast te houden. Die uitdagingen kunnen we zelfstandig nauwelijks behappen, vooral omdat het speelveld steeds internationaler wordt met steeds grotere spelers. Misschien komt het uiteindelijk wel zo ver dat we die garantie moeten overnemen.”Lees hier ook het interview met Vakgarage-prominenten Christien den Uil en Adriaan Roggeveen over het 30-jarig jubileum.

Niet iedereen gelooft dat er in de toekomst ruimte is voor universele autobedrijven zonder een link – bijvoorbeeld via een erkend reparateurschap – met dealers. Anderzijds is het natuurlijk de vraag of verzekeraars en leasemaatschappijen het zullen laten gebeuren dat de autofabrikanten alle macht naar zich toetrekken.

Korting

Allemaal leuk en aardig, die vergezichten, maar hoe zit het dan met de huidige condities? Daar kon Brauckmann de zaal enigszins in geruststellen. “Wij behouden de huidige korting bij LKQ. En hebben contractueel vastgelegd dat wij altijd een hogere korting krijgen dan anderen.”

Ook houdt Vakgarage een franchiseraad en stichtingsbestuur en heeft binnen de nieuwe eigenaar voldoende bewegingsvrijheid, hielden de sprekers de zaal voor. En die bewegingsvrijheid moet zich steeds verder uitstrekken, ook over de landsgrenzen.

Op bezoek

De redactie van Automotive bezoekt tal van evenementen. In de online rubriek ‘Op bezoek’ leest u wat ons zoal opviel.
Wat: 30-jarig jubileum Vakgarage / Waar: 22 april, De Fabrique Utrecht / Aantal bezoekers: +/- 350 / Doelgroep: franchisenemers en relaties van Vakgarage.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Op Bezoek | Vakgarage: Keuze voor de toekomst is de pijn van vandaag | Automotive Online

Op Bezoek | Vakgarage: Keuze voor de toekomst is de pijn van vandaag

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Moderator van de dag Meindert Schut wordt geflankeerd door Edgar Brauckmann (links) en Vishal Durgaram van Vakgarage. (Foto: Vakgarage).

Het 30-jarig jubileum van Vakgarage had eigenlijk vorig jaar moeten worden gevierd, maar corona gooide roet in het eten. En dus werd het feest doorgeschoven naar afgelopen vrijdag. Daarmee kreeg de bijeenkomst ineens een ander karakter, want eerder deze maand maakte de garageformule bekend door LKQ Fource te zijn overgenomen. De formule was ooit opgericht door het toenmalige Van Heck (tegenwoordig LKQ Fource), werd in 1999 zelfstandig maar behield zijn sterke band met de onderdelenleverancier. Daardoor werd het programma, dat op een dergelijk evenement vooral bestaat uit het uitdelen van schouderklopjes, ineens interessant en spannend.

Dat beaamde ook Vishal Durgaram, voorzitter van Vakgarage, op het podium. “We hebben heel veel reactie gekregen op de overname. Heel veel positieve, maar ook van mensen die het er niet mee eens zijn, of onzeker zijn over wat dit betekent. Dat is ook logisch. Onze onafhankelijkheid was jarenlang ons onderscheidend vermogen. Het moet een plekje krijgen. Maar wij denken dat dit de juiste beslissing is om continuïteit voor onze franchisenemers te borgen.”

Mijlpalen

Durgaram besprak, samen met Edgar Brauckmann (Directeur Vakgarage Franchise) en Eric Jansen (coo LKQ Fource), op het podium de ontwikkelingen bij het garageconcept. Ze werden ondervraagd door BNR-presentator Meindert Schut. Daarvoor werd er een overzicht getoond van de mijlpalen van de garageformule, die zich heeft ontwikkeld van een concept gericht op onderdelendistributie naar een fullservice garageconcept met zaken als (occasion)leasing, pechhulp, verhuur en onderhoud aan elektrische auto’s.

Ook in de zaal, gevuld met zo’n 350 Vakgarage-franchisenemers en relaties, reageerde het publiek gemengd. De meesten zeiden het te begrijpen, maar wel lastig te vinden. Want als een bepaald onderdeel in de ogen van de garagist merkorigineel beter is dan een aftermarket-variant, wat gebeurt er dan? En wat gebeurt er met het geld dat voor Vakgarage is betaald (het bedrag is niet genoemd)? Over dat laatste konden de panelleden duidelijk zijn: dat geld is op een rekening gezet van de Stichting Vakgarage, daar kan de nieuwe eigenaar niet bij. Het wordt aan de franchisenemers uitgekeerd door het betalen van hun marketingfacturen. Ook wordt met dit bedrag de bijdrage voor pechhulpservice verlaagd van 39,95 naar 25 euro.

Wij willen met onze garageformules groeien over de grens

Eric Jansen, coo LKQ Fource

De gemengde gevoelens bij de aanwezigen zijn te begrijpen, en zullen ook bij andere organisaties spelen. Want iedereen begrijpt dat er keuzes moeten worden gemaakt. Maar wat voor de lange termijn logisch lijkt, hoeft dat voor de korte termijn niet te zijn. Stichting Vakgarage en LKQ Fource zien een gemeenschappelijke bedreiging op de aftermarket afkomen, die ze met deze stap willen afslaan, zo bleek uit de reactie van Jansen. “Wij willen met onze garageformules groeien over de grens, te starten met België en Luxemburg en ook Frankrijk. Omdat steeds meer zakelijke opdrachtgevers, zoals leasemaatschappijen, internationale afspraken willen maken. Ook op het gebied van onderhoud en reparatie. Daar moet je in mee.”

In België heet de LKQ-formule Quality Garage, met 80 deelnemers. Die zal verder worden geprofessionaliseerd “op het niveau van Vakgarage” en ook naar Frankrijk gaan. “Let wel: er komt dus géén extra LKQ-formule naar de Nederlandse markt”, zei Jansen.

Macht van fabrikanten

Een andere uitdaging zijn de telematicatoepassingen die door autofabrikanten worden gebruikt om het contact met de voertuigeigenaar en -berijder te behouden. “Elke auto is in connectie met de fabrikant. Daar concurreer je mee”, zei Durgaram. “Daarnaast rekken de autofabrikanten de garantietermijn op om automobilisten ook na die bekende vier jaar (vanaf het vierde bouwjaar gaan veel auto’s naar het universele kanaal, red) vast te houden. Die uitdagingen kunnen we zelfstandig nauwelijks behappen, vooral omdat het speelveld steeds internationaler wordt met steeds grotere spelers. Misschien komt het uiteindelijk wel zo ver dat we die garantie moeten overnemen.”Lees hier ook het interview met Vakgarage-prominenten Christien den Uil en Adriaan Roggeveen over het 30-jarig jubileum.

Niet iedereen gelooft dat er in de toekomst ruimte is voor universele autobedrijven zonder een link – bijvoorbeeld via een erkend reparateurschap – met dealers. Anderzijds is het natuurlijk de vraag of verzekeraars en leasemaatschappijen het zullen laten gebeuren dat de autofabrikanten alle macht naar zich toetrekken.

Korting

Allemaal leuk en aardig, die vergezichten, maar hoe zit het dan met de huidige condities? Daar kon Brauckmann de zaal enigszins in geruststellen. “Wij behouden de huidige korting bij LKQ. En hebben contractueel vastgelegd dat wij altijd een hogere korting krijgen dan anderen.”

Ook houdt Vakgarage een franchiseraad en stichtingsbestuur en heeft binnen de nieuwe eigenaar voldoende bewegingsvrijheid, hielden de sprekers de zaal voor. En die bewegingsvrijheid moet zich steeds verder uitstrekken, ook over de landsgrenzen.

Op bezoek

De redactie van Automotive bezoekt tal van evenementen. In de online rubriek ‘Op bezoek’ leest u wat ons zoal opviel.
Wat: 30-jarig jubileum Vakgarage / Waar: 22 april, De Fabrique Utrecht / Aantal bezoekers: +/- 350 / Doelgroep: franchisenemers en relaties van Vakgarage.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.