Janco Kroes springt in op elektrificatie

In de werkplaats | Ook in IJlst gaat het snel met de elektrificering

In de werkplaats • Eigenaar Janco Kroes van Autobedrijf R. Kroes uit IJlst is lid geworden van kennisplatform Edge Mobility, om ook elektrische auto’s te kunnen onderhouden. “We doen nu ervaring op voor de elektrische toekomst.”
Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Janco Kroes, eigenaar van Autobedrijf R. Kroes. (Foto: Jan Buwalda)

In de garage van universeel autobedrijf R. Kroes uit IJlst staan nu nog slechts twee elektrische auto’s. Wel heeft de garage uit het plaatsje nabij Sneek regelmatig plug-in hybrides in de werkplaats voor onderhoud en reparatie. Eigenaar Janco Kroes (41) is overtuigd van de noodzaak om te investeren in de elektrificatie; daarom trad het familiebedrijf begin maart toe tot Edge Mobility, een kennisplatform voor EV-specialisten. Binnen 5 jaar verwacht hij dat het aantal elektrische auto’s minstens 35 procent uitmaakt van het totale wagenpark van zijn bedrijf. “Ik ben sowieso altijd bereid om me verder te ontwikkelen en zag in het onderhoud en reparatie van elektrische auto’s een meerwaarde voor ons bedrijf”, vertelt Kroes.

Zodoende heeft het bedrijf in het afgelopen jaar ongeveer 15 duizend euro geïnvesteerd: in de vereiste certificering voor hem en een monteur, in een nieuwe laadpaal van laadpaalfabrikant Alfen, smart remote voor diagnose op afstand van de EV’s via Edge en geschikte equipment zoals latex handschoenen, handgereedschap en multifunctionele testers om te kunnen werken met hoogspanning. “Dat is belangrijk voor onze veiligheid, omdat deze meetmiddelen gezekerd zijn tot duizend volt”, aldus Kroes.

Janco Kroes

Bouwjaar: 1979
Thuissituatie: Getrouwd met Bianca
Opleidingen: Opleiding 1e autotechnicus
Loopbaan: Autobedrijf R. Kroes

 

 

 

 

 

 

Promotie

Om in de regio kenbaar te maken dat het autobedrijf specialist is in onderhoud en reparatie van elektrische auto’s, stelt Kroes ook een elektrische leenauto beschikbaar aan klanten. “Deze Renault Zoe is voorzien van bestickering om te promoten dat we lid van Edge Mobility zijn”, zegt Janco’s vrouw en mede-eigenaar, Bianca Kroes. “Daarnaast hebben we nog twee elektrische scooters die wij aanbieden als alternatief, wanneer de elektrische of plug-in hybride auto onderhouden wordt. Ook op die manier brengen wij het onder de aandacht van mensen dat wij het onderhoud en de reparatie van elektrische auto’s voor rekening nemen.”

Sleutelen blijft de basis van ons vak

De keuze om EV-specialist te worden is geografisch ook logisch, zegt ze. “Er zijn in deze regio weinig Tesla servicepunten; de dichtstbijzijnde is in Groningen en dat is vanaf IJlst een uur rijden. En alleen al in IJlst rijden er zo’n 20 Tesla’s rond, dus er is zeker markt voor.” Sinds deze maand worden Edge Mobility-leden ondersteund door originele Tesla diagnoseapparatuur, waarmee de elektrische auto van het merk op afstand kan worden uitgelezen.

Kroes nam het autobedrijf in 2017 samen met zijn broer over van zijn ouders. “Mijn vader startte de onderneming in 1981. Mijn broer stapte recent uit het bedrijf en Bianca is sinds 2020 mede-eigenaar”, zegt Kroes.

Het specialisme voor het onderhoud van elektrische auto’s staat ver van zijn hobby: het sleutelen aan oldtimers. “Dat sleutelen is nog altijd de basis voor het vak automonteur. Daar ligt mijn interesse én specialisme. Als leermeester vind ik het geweldig om stagiairs het vak bij te brengen met oude auto’s”, zegt Kroes.

Spuitcabine verwijderen

In de werkplaats van 225 vierkante meter beschikt hij over twee 2-koloms hefbruggen en één vierkolommer van het merk Stertil Koni. Daar wil hij nog een 2-koloms hefbrug aan toevoegen, evenals een 4-koloms brug. Dat gebeurt als de voormalige spuitcabine verwijderd is en er 90 vierkante meter bij de werkplaats bij komt. “We hebben nu de beschikking over een verlengde 4-kolom hefbrug waar we ook onderhoud aan bestelwagens en campers op kunnen uitvoeren, naast de apk. Met een extra 4-kolom hefbrug hoeven we in het vervolg de verlengde hefbrug niet vrij te maken voor een apk-beurt, aangezien het verplicht is om de keuring op een dergelijke brug uit te voeren.”

Tuning

De spuitcabine stamt uit de tijd dat zijn vader schade herstelde, daar is Kroes in het afgelopen jaar mee gestopt vanwege ruimtegebrek en milieueisen. “We zijn tuning en uitlijnen gaan doen. Met onze uitbreiding tot EV-specialist zijn wij er vroeg bij, zodat we genoeg ervaring hebben als elektrische auto’s de boventoon voeren. Die verbreding komt ook voort uit de wens om alles zelf aan te kunnen bieden, zodat ik klanten niet door hoef te verwijzen naar een ander bedrijf.”

De kengetallen

Autobedrijf R. Kroes

Aantal medewerkers: 6
Aantal hefbruggen: 3
Werkplaats: 225 M²
Aantal doorgangen: 1.300
Aantal auto’s in de showroom: 4

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

In de werkplaats | Ook in IJlst gaat het snel met de elektrificering | Automotive Online
Janco Kroes springt in op elektrificatie

In de werkplaats | Ook in IJlst gaat het snel met de elektrificering

In de werkplaats • Eigenaar Janco Kroes van Autobedrijf R. Kroes uit IJlst is lid geworden van kennisplatform Edge Mobility, om ook elektrische auto’s te kunnen onderhouden. “We doen nu ervaring op voor de elektrische toekomst.”
Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Janco Kroes, eigenaar van Autobedrijf R. Kroes. (Foto: Jan Buwalda)

In de garage van universeel autobedrijf R. Kroes uit IJlst staan nu nog slechts twee elektrische auto’s. Wel heeft de garage uit het plaatsje nabij Sneek regelmatig plug-in hybrides in de werkplaats voor onderhoud en reparatie. Eigenaar Janco Kroes (41) is overtuigd van de noodzaak om te investeren in de elektrificatie; daarom trad het familiebedrijf begin maart toe tot Edge Mobility, een kennisplatform voor EV-specialisten. Binnen 5 jaar verwacht hij dat het aantal elektrische auto’s minstens 35 procent uitmaakt van het totale wagenpark van zijn bedrijf. “Ik ben sowieso altijd bereid om me verder te ontwikkelen en zag in het onderhoud en reparatie van elektrische auto’s een meerwaarde voor ons bedrijf”, vertelt Kroes.

Zodoende heeft het bedrijf in het afgelopen jaar ongeveer 15 duizend euro geïnvesteerd: in de vereiste certificering voor hem en een monteur, in een nieuwe laadpaal van laadpaalfabrikant Alfen, smart remote voor diagnose op afstand van de EV’s via Edge en geschikte equipment zoals latex handschoenen, handgereedschap en multifunctionele testers om te kunnen werken met hoogspanning. “Dat is belangrijk voor onze veiligheid, omdat deze meetmiddelen gezekerd zijn tot duizend volt”, aldus Kroes.

Janco Kroes

Bouwjaar: 1979
Thuissituatie: Getrouwd met Bianca
Opleidingen: Opleiding 1e autotechnicus
Loopbaan: Autobedrijf R. Kroes

 

 

 

 

 

 

Promotie

Om in de regio kenbaar te maken dat het autobedrijf specialist is in onderhoud en reparatie van elektrische auto’s, stelt Kroes ook een elektrische leenauto beschikbaar aan klanten. “Deze Renault Zoe is voorzien van bestickering om te promoten dat we lid van Edge Mobility zijn”, zegt Janco’s vrouw en mede-eigenaar, Bianca Kroes. “Daarnaast hebben we nog twee elektrische scooters die wij aanbieden als alternatief, wanneer de elektrische of plug-in hybride auto onderhouden wordt. Ook op die manier brengen wij het onder de aandacht van mensen dat wij het onderhoud en de reparatie van elektrische auto’s voor rekening nemen.”

Sleutelen blijft de basis van ons vak

De keuze om EV-specialist te worden is geografisch ook logisch, zegt ze. “Er zijn in deze regio weinig Tesla servicepunten; de dichtstbijzijnde is in Groningen en dat is vanaf IJlst een uur rijden. En alleen al in IJlst rijden er zo’n 20 Tesla’s rond, dus er is zeker markt voor.” Sinds deze maand worden Edge Mobility-leden ondersteund door originele Tesla diagnoseapparatuur, waarmee de elektrische auto van het merk op afstand kan worden uitgelezen.

Kroes nam het autobedrijf in 2017 samen met zijn broer over van zijn ouders. “Mijn vader startte de onderneming in 1981. Mijn broer stapte recent uit het bedrijf en Bianca is sinds 2020 mede-eigenaar”, zegt Kroes.

Het specialisme voor het onderhoud van elektrische auto’s staat ver van zijn hobby: het sleutelen aan oldtimers. “Dat sleutelen is nog altijd de basis voor het vak automonteur. Daar ligt mijn interesse én specialisme. Als leermeester vind ik het geweldig om stagiairs het vak bij te brengen met oude auto’s”, zegt Kroes.

Spuitcabine verwijderen

In de werkplaats van 225 vierkante meter beschikt hij over twee 2-koloms hefbruggen en één vierkolommer van het merk Stertil Koni. Daar wil hij nog een 2-koloms hefbrug aan toevoegen, evenals een 4-koloms brug. Dat gebeurt als de voormalige spuitcabine verwijderd is en er 90 vierkante meter bij de werkplaats bij komt. “We hebben nu de beschikking over een verlengde 4-kolom hefbrug waar we ook onderhoud aan bestelwagens en campers op kunnen uitvoeren, naast de apk. Met een extra 4-kolom hefbrug hoeven we in het vervolg de verlengde hefbrug niet vrij te maken voor een apk-beurt, aangezien het verplicht is om de keuring op een dergelijke brug uit te voeren.”

Tuning

De spuitcabine stamt uit de tijd dat zijn vader schade herstelde, daar is Kroes in het afgelopen jaar mee gestopt vanwege ruimtegebrek en milieueisen. “We zijn tuning en uitlijnen gaan doen. Met onze uitbreiding tot EV-specialist zijn wij er vroeg bij, zodat we genoeg ervaring hebben als elektrische auto’s de boventoon voeren. Die verbreding komt ook voort uit de wens om alles zelf aan te kunnen bieden, zodat ik klanten niet door hoef te verwijzen naar een ander bedrijf.”

De kengetallen

Autobedrijf R. Kroes

Aantal medewerkers: 6
Aantal hefbruggen: 3
Werkplaats: 225 M²
Aantal doorgangen: 1.300
Aantal auto’s in de showroom: 4

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.