WM Automaterialen verruilt Nederlandse formule voor internationale Autopro-plus

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Foto: WM Automaterialen.

De van oorsprong Duitse onderdelenleverancier WM Automaterialen verruilt in Nederland de formule Autoproteam voor het internationale Autopro-plus. Dat meldt Harm Harmsen, directeur van WM Nederland, aan Automotive. 

WM biedt naast de eigen formule Autoproteam, ook de garageformules van Bosch (BCS en Autocrew aan). Dat is één van de redenen dat er niet heel zwaar is ingezet op groei in aantal leden, dat nu op 12 staat, zegt Harmsen. “Autoproteam is een Nederlandse formule; we gaan nu over op de internationale WM-formule Autopro-plus. Ik verwacht onder die vlag wel een snellere groei door te kunnen maken, omdat het internationaal wordt ondersteund. Maar ook hier geldt dat het ons niet gaat om zoveel mogelijk leden: we kiezen onze partners zorgvuldig. We hebben ook geen budgetmerken in ons assortiment, dus de partners moeten ook voor premium willen gaan.”

Verschuivingen

Harmsen beaamt dat de focus van de formule op het hogere segment wel zal betekenen dat ze in de vijver vissen waar ook andere formules in zitten. “Dat klopt, ik denk ook dat er aan de bovenkant wel een concurrentie tussen de formules zal plaatsvinden, met de nodige verschuivingen. Maar wij zullen niet meedoen aan de ratrace van het zoveel mogelijk leden aansluiten.”Met de ARS/Automotive Formulekiezer kunnen autobedrijven uitvinden welke formule het best bij hen past.

Hoewel veel formules zich nu ook buigen op ondersteuning in private lease en ‘service level agreements’ met zakelijke opdrachtgevers, denkt Harmsen dat de belangrijkste meerwaarde van concepten nog altijd de technische ondersteuning is. “Auto’s worden steeds complexer en vragen steeds meer vaardigheden die niet direct met sleutelen te maken hebben , zoals diagnoses en kalibratie. Het valt me wel op dat lang niet alle garagebedrijven de bedreiging zien die dit voor hen met zich meebrengt; de wil om te trainen wordt vooralsnog aangewakkerd door de leveranciers en zit niet zozeer bij de bedrijven zelf. Terwijl bijscholen en het beschikbaar hebben van technische informatie essentieel zijn.”

Meer vestigingen

WM Automaterialen opende recent zijn zesde grossiersvestiging in Nederland, in Amsterdam. Later dit jaar volgt nummer 7, die in Rotterdam komt te staan. Geheel volgens de ‘Duitse WM-traditie’ zijn dit eigen filialen. “We werken in geen enkel land met franchise, we houden de zaken graag in eigen land”, zegt Harm Harmsen, directeur van WM Nederland. “Ik denk ook dat aan het eind van de rit de markt vooral bestaat uit grossiers die onderdeel zijn van een grote leverancier; die weg is natuurlijk een paar jaar geleden ingeslagen.”

Het optimum voor landelijke dekking is volgens Harmsen een netwerk van 15-20 vestigingen. “Dat betekent inderdaad dat we de komende jaren verder moeten groeien. Maar het gaat ons niet om de snelheid, het moet vooral goed zijn.”

In het april/meinummer van Automotive, dat aanstaande vrijdag verschijnt, leest u over alle ontwikkelingen bij de grootste garageformules in Nederland.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

WM Automaterialen verruilt Nederlandse formule voor internationale Autopro-plus | Automotive Online

WM Automaterialen verruilt Nederlandse formule voor internationale Autopro-plus

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Foto: WM Automaterialen.

De van oorsprong Duitse onderdelenleverancier WM Automaterialen verruilt in Nederland de formule Autoproteam voor het internationale Autopro-plus. Dat meldt Harm Harmsen, directeur van WM Nederland, aan Automotive. 

WM biedt naast de eigen formule Autoproteam, ook de garageformules van Bosch (BCS en Autocrew aan). Dat is één van de redenen dat er niet heel zwaar is ingezet op groei in aantal leden, dat nu op 12 staat, zegt Harmsen. “Autoproteam is een Nederlandse formule; we gaan nu over op de internationale WM-formule Autopro-plus. Ik verwacht onder die vlag wel een snellere groei door te kunnen maken, omdat het internationaal wordt ondersteund. Maar ook hier geldt dat het ons niet gaat om zoveel mogelijk leden: we kiezen onze partners zorgvuldig. We hebben ook geen budgetmerken in ons assortiment, dus de partners moeten ook voor premium willen gaan.”

Verschuivingen

Harmsen beaamt dat de focus van de formule op het hogere segment wel zal betekenen dat ze in de vijver vissen waar ook andere formules in zitten. “Dat klopt, ik denk ook dat er aan de bovenkant wel een concurrentie tussen de formules zal plaatsvinden, met de nodige verschuivingen. Maar wij zullen niet meedoen aan de ratrace van het zoveel mogelijk leden aansluiten.”Met de ARS/Automotive Formulekiezer kunnen autobedrijven uitvinden welke formule het best bij hen past.

Hoewel veel formules zich nu ook buigen op ondersteuning in private lease en ‘service level agreements’ met zakelijke opdrachtgevers, denkt Harmsen dat de belangrijkste meerwaarde van concepten nog altijd de technische ondersteuning is. “Auto’s worden steeds complexer en vragen steeds meer vaardigheden die niet direct met sleutelen te maken hebben , zoals diagnoses en kalibratie. Het valt me wel op dat lang niet alle garagebedrijven de bedreiging zien die dit voor hen met zich meebrengt; de wil om te trainen wordt vooralsnog aangewakkerd door de leveranciers en zit niet zozeer bij de bedrijven zelf. Terwijl bijscholen en het beschikbaar hebben van technische informatie essentieel zijn.”

Meer vestigingen

WM Automaterialen opende recent zijn zesde grossiersvestiging in Nederland, in Amsterdam. Later dit jaar volgt nummer 7, die in Rotterdam komt te staan. Geheel volgens de ‘Duitse WM-traditie’ zijn dit eigen filialen. “We werken in geen enkel land met franchise, we houden de zaken graag in eigen land”, zegt Harm Harmsen, directeur van WM Nederland. “Ik denk ook dat aan het eind van de rit de markt vooral bestaat uit grossiers die onderdeel zijn van een grote leverancier; die weg is natuurlijk een paar jaar geleden ingeslagen.”

Het optimum voor landelijke dekking is volgens Harmsen een netwerk van 15-20 vestigingen. “Dat betekent inderdaad dat we de komende jaren verder moeten groeien. Maar het gaat ons niet om de snelheid, het moet vooral goed zijn.”

In het april/meinummer van Automotive, dat aanstaande vrijdag verschijnt, leest u over alle ontwikkelingen bij de grootste garageformules in Nederland.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.