Marco van Beek en Frank Bouman over de kansen en bedreigingen van telematica

Stelling | Is OTA een bedreiging voor het universele autobedrijf?

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:

Marco van Beek: Ja

Over-the-air is de “nagel aan de doodskist” van het universele autobedrijf, zegt Marco van Beek, eigenaar van Autobedrijf Marco van Beek. “Op termijn vormt deze technologie een doodlopend spoor voor de universelen, omdat de fabrikant grip krijgt op de gehele levenscyclus, van verkoop tot onderhoud. Op basis van data wordt in overleg met dealerbedrijven bepaald wat voor onderhoud de auto nodig heeft. Ik maak me daar al jaren zorgen over, omdat de beschikbaarheid van die data voor ons geregeld moet worden via wetgeving, maar de fabrikanten hebben nu nog altijd vrij spel.”

Dat OTA met name toepasbaar is voor jonge auto’s, beaamt Van Beek. “Vooralsnog is er nog genoeg werk voor de universele autobedrijven, aangezien er circa 7 miljoen oude auto’s ouder dan 5 jaar rondrijden in Nederland. En het merendeel daarvan rijdt op jaarbasis geen grote afstanden. Maar op termijn verdwijnen deze auto’s uit het wagenpark en worden ze vervangen door modellen waarop OTA wel van toepassing is.”

Deze technologie zet universelen op een dood spoor

Specialiseren

De suggestie dat universelen zich kunnen specialiseren en voor die specialisaties wél voor die toegang kunnen zorgen, geldt in zekere zin ook voor Van Beek. “Wij zijn gespecialiseerd in BMW, Mercedes-Benz en Audi, waarbij wij 95 procent van de diagnose, reparatie en onderhoud kunnen uitvoeren in plaats van de dealer. Met het oog op de toekomst heb ik een samenwerking met diagnosespecialist Adis Technology uit Duitsland, waardoor wij zelf diagnoses kunnen uitvoeren voor voornoemde merken. Voor de kleinere autobedrijven kan een dergelijke investering te kostbaar zijn. Je praat al snel over een startbedrag van vijfduizend euro, buiten de abonnementskosten gerekend.”

Van Beek geeft een praktijkvoorbeeld om de situatie te schetsen: “Wij kopen regelmatig nieuwe auto’s, die dan met onze naam in het systeem van de betreffende fabrikant staan. Wij worden soms benaderd door een dealer met de opmerking dat het bijvoorbeeld tijd wordt om de remschijven te checken, en dat ze een afspraak willen maken om je auto op te halen. Voor hetzelfde geld wordt onze klant rechtstreeks benaderd en dan is de kans groot dat je hem kwijtraakt.”

beek.marco.van.bronmarcovanbeek2020Marco van Beek, eigenaar Autobedrijf Marco van Beek, ziet in over-the-air onderhoud een bedreiging voor het universele autobedrijf, vooral omdat autofabrikanten nog vrij spel hebben om de data af te schermen.

Frank Bouwman: Nee

Over-the-air is misschien wel een zegen voor het universele autobedrijf, zegt Frank Bouman, oprichter van diagnosedienstverlener Jifeline. “Een handvol autobedrijven maakt vooralsnog gebruik van pass-thru (het systeem dat communicatie met de on board computer mogelijk maakt), terwijl dit systeem al sinds 2009 op de markt is voor universele bedrijven. De oplossing is dus al meer dan 10 jaar voorhanden, maar wordt haast niet gebruikt. Dat geeft aan dat autobedrijven het niet leuk vinden om er mee bezig te zijn. OTA biedt hier uitkomst: het updaten wordt hen op deze manier uit handen genomen.”

Rekening

De opmars van deze techniek zorgt er in zijn ogen niet voor dat universelen zonder werk komen te zitten. “Er zitten nog genoeg componenten op de auto om te repareren. Een kapot raammechanisme valt niet te vervangen met OTA”, zegt Bouman. “Voor veel autobedrijven is OTA een ver-van-mijn-bed-show, omdat dit software en firmware updates betreft. De toename van elektronica in auto’s zorgt wel voor complexere storingen. Met Jifeline helpen we hier op afstand bij. Dat doen wij overigens voor zowel universelen als voor merkdealers die met een vreemd merk te maken krijgen.”

Fabrikanten zijn nog terughoudend met het gebruik van OTA

Toch is het in de ogen van Bouman verstandig om rekening te houden met de voortschrijdende technieken. “Als ik een universeel autobedrijf zou leiden, dan maakte ik de keuze voor specialisatie in één merk of een merkgroep. Zo krijg je de kennis in huis en hoef je de diagnose voor dat merk in ieder geval niet uit te besteden. Anderzijds is een voordeel van uitbesteden dat je snel een oplossing geleverd krijgt zonder dat het veel tijd kost. Overigens is het zowel voor universelen, als voor merkbedrijven essentieel dat men zich verdiept in de materie. Kijk waar de interesse van de werknemers ligt en kies dan voor een opleiding.”

Vooralsnog vindt Bouman dat universele autobedrijven niet in paniek hoeven te raken. “Fabrikanten gebruiken OTA voornamelijk om de veiligheid te waarborgen en zijn voorlopig nog terughoudend met het gebruik. Kijk bijvoorbeeld maar naar de ID.3 van Volkswagen: die wordt nu uitgeleverd zonder OTA-functionaliteit. Indien updates nodig zijn vinden deze op conventionele wijze plaats. Dus via een diagnoseapparaat en de OBD2 aansluiting van het voertuig. Blijf dus vooral rustig. De oplossing van het probleem wordt gesignaleerd en gevonden”, zo is zijn overtuiging.

frank bouman bronwillempaterik2018Frank Bouman, oprichter van diagnose-op-afstand dienstverlener Jifeline, is voorstander van over-the-air. Ook voor het universele autobedrijf ziet hij de meerwaarde in van deze technologie.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

Stelling | Is OTA een bedreiging voor het universele autobedrijf? | Automotive Online
Marco van Beek en Frank Bouman over de kansen en bedreigingen van telematica

Stelling | Is OTA een bedreiging voor het universele autobedrijf?

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:

Marco van Beek: Ja

Over-the-air is de “nagel aan de doodskist” van het universele autobedrijf, zegt Marco van Beek, eigenaar van Autobedrijf Marco van Beek. “Op termijn vormt deze technologie een doodlopend spoor voor de universelen, omdat de fabrikant grip krijgt op de gehele levenscyclus, van verkoop tot onderhoud. Op basis van data wordt in overleg met dealerbedrijven bepaald wat voor onderhoud de auto nodig heeft. Ik maak me daar al jaren zorgen over, omdat de beschikbaarheid van die data voor ons geregeld moet worden via wetgeving, maar de fabrikanten hebben nu nog altijd vrij spel.”

Dat OTA met name toepasbaar is voor jonge auto’s, beaamt Van Beek. “Vooralsnog is er nog genoeg werk voor de universele autobedrijven, aangezien er circa 7 miljoen oude auto’s ouder dan 5 jaar rondrijden in Nederland. En het merendeel daarvan rijdt op jaarbasis geen grote afstanden. Maar op termijn verdwijnen deze auto’s uit het wagenpark en worden ze vervangen door modellen waarop OTA wel van toepassing is.”

Deze technologie zet universelen op een dood spoor

Specialiseren

De suggestie dat universelen zich kunnen specialiseren en voor die specialisaties wél voor die toegang kunnen zorgen, geldt in zekere zin ook voor Van Beek. “Wij zijn gespecialiseerd in BMW, Mercedes-Benz en Audi, waarbij wij 95 procent van de diagnose, reparatie en onderhoud kunnen uitvoeren in plaats van de dealer. Met het oog op de toekomst heb ik een samenwerking met diagnosespecialist Adis Technology uit Duitsland, waardoor wij zelf diagnoses kunnen uitvoeren voor voornoemde merken. Voor de kleinere autobedrijven kan een dergelijke investering te kostbaar zijn. Je praat al snel over een startbedrag van vijfduizend euro, buiten de abonnementskosten gerekend.”

Van Beek geeft een praktijkvoorbeeld om de situatie te schetsen: “Wij kopen regelmatig nieuwe auto’s, die dan met onze naam in het systeem van de betreffende fabrikant staan. Wij worden soms benaderd door een dealer met de opmerking dat het bijvoorbeeld tijd wordt om de remschijven te checken, en dat ze een afspraak willen maken om je auto op te halen. Voor hetzelfde geld wordt onze klant rechtstreeks benaderd en dan is de kans groot dat je hem kwijtraakt.”

beek.marco.van.bronmarcovanbeek2020Marco van Beek, eigenaar Autobedrijf Marco van Beek, ziet in over-the-air onderhoud een bedreiging voor het universele autobedrijf, vooral omdat autofabrikanten nog vrij spel hebben om de data af te schermen.

Frank Bouwman: Nee

Over-the-air is misschien wel een zegen voor het universele autobedrijf, zegt Frank Bouman, oprichter van diagnosedienstverlener Jifeline. “Een handvol autobedrijven maakt vooralsnog gebruik van pass-thru (het systeem dat communicatie met de on board computer mogelijk maakt), terwijl dit systeem al sinds 2009 op de markt is voor universele bedrijven. De oplossing is dus al meer dan 10 jaar voorhanden, maar wordt haast niet gebruikt. Dat geeft aan dat autobedrijven het niet leuk vinden om er mee bezig te zijn. OTA biedt hier uitkomst: het updaten wordt hen op deze manier uit handen genomen.”

Rekening

De opmars van deze techniek zorgt er in zijn ogen niet voor dat universelen zonder werk komen te zitten. “Er zitten nog genoeg componenten op de auto om te repareren. Een kapot raammechanisme valt niet te vervangen met OTA”, zegt Bouman. “Voor veel autobedrijven is OTA een ver-van-mijn-bed-show, omdat dit software en firmware updates betreft. De toename van elektronica in auto’s zorgt wel voor complexere storingen. Met Jifeline helpen we hier op afstand bij. Dat doen wij overigens voor zowel universelen als voor merkdealers die met een vreemd merk te maken krijgen.”

Fabrikanten zijn nog terughoudend met het gebruik van OTA

Toch is het in de ogen van Bouman verstandig om rekening te houden met de voortschrijdende technieken. “Als ik een universeel autobedrijf zou leiden, dan maakte ik de keuze voor specialisatie in één merk of een merkgroep. Zo krijg je de kennis in huis en hoef je de diagnose voor dat merk in ieder geval niet uit te besteden. Anderzijds is een voordeel van uitbesteden dat je snel een oplossing geleverd krijgt zonder dat het veel tijd kost. Overigens is het zowel voor universelen, als voor merkbedrijven essentieel dat men zich verdiept in de materie. Kijk waar de interesse van de werknemers ligt en kies dan voor een opleiding.”

Vooralsnog vindt Bouman dat universele autobedrijven niet in paniek hoeven te raken. “Fabrikanten gebruiken OTA voornamelijk om de veiligheid te waarborgen en zijn voorlopig nog terughoudend met het gebruik. Kijk bijvoorbeeld maar naar de ID.3 van Volkswagen: die wordt nu uitgeleverd zonder OTA-functionaliteit. Indien updates nodig zijn vinden deze op conventionele wijze plaats. Dus via een diagnoseapparaat en de OBD2 aansluiting van het voertuig. Blijf dus vooral rustig. De oplossing van het probleem wordt gesignaleerd en gevonden”, zo is zijn overtuiging.

frank bouman bronwillempaterik2018Frank Bouman, oprichter van diagnose-op-afstand dienstverlener Jifeline, is voorstander van over-the-air. Ook voor het universele autobedrijf ziet hij de meerwaarde in van deze technologie.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.