Herstel van een klassieker vergt minimaal tweeduizend manuren

In de werkplaats | Restauratie vraagt improvisatie

In de werkplaats • Eigenaar Ernest Praag heeft vanwege het managen van zijn bedrijf E&R Classics in Waalwijk zelf geen tijd meer om te sleutelen in de werkplaats. Toch is hij meerdere keren per dag te vinden op de plek waar het onderhoud en de reparaties van oldtimers plaatsvindt. “Het komt nog wel eens voor dat het hoofd van de werkplaats in zijn stofjas tekst en uitleg geeft aan een klant die technische vragen heeft.”
Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Eigenaar Ernest Praag van E&R Classics is regelmatig te vinden in de werkplaats van zijn bedrijf. (Beeld: Willem Paterik)

E&R Classics in Waalwijk bedient met het repareren, onderhouden en restaureren van oldtimers een nichemarkt. Klassiekers trekken liefhebbers aan, zowel aan consumentenzijde als bij monteurs. Dat maakt het werk in de werkplaats wezenlijk anders dan bij een moderne garage, zegt eigenaar Ernest Praag. “Naast allround monteurs hebben wij specialisten die deskundig zijn op een merk. Als bedrijf hebben wij specialisaties in de merken Austin Healy, Ferrari, Ford, Jaguar, Mercedes-Benz, MG, Porsche, Triumph, Volkswagen, Volvo, Aston Martin en BMW. En wanneer het gaat om auto’s uit de jaren ‘60, zit er een groot verschil tussen de Engelse en Duitse merken. De remsystemen verschillen niet zo veel van elkaar, maar de specifieke kennis over motoren leer je niet zo snel aan. 

Een restauratie kost gemiddeld tussen de 125 en 150 duizend euro

Dat vergt veel van onze monteurs, waarbij het een vereiste is dat zij beroepsmatig liefhebbers van oldtimers zijn. In hedendaagse auto’s zijn er veel overeenkomsten in modellen van verschillende merken, omdat er gebruik gemaakt wordt van dezelfde platformen en een motoren. De kracht van een oldtimer is juist dat het handwerk is, waardoor onze monteurs regelmatig moeten improviseren. Zo kan het zijn dat je bij een motorrevisie of versnellingsbak de tandwielen op maat moet maken.” 

Ernest Praag

Bouwjaar: 1967
Opleiding: HEAO commerciële economie in Breda.
Loopbaan: Ernest Praag werkte 20 jaar voor een postorderbedrijf als marketingmanager. Hier groeide hij door tot algemeen directeur en later tot dga. Praag besloot in 2006 zijn belang in het bedrijf te verkopen om van zijn grote hobby oldtimers zijn werk maken.
Thuis: getrouwd en twee kinderen

De monteurs van E&R Classics worden intern opgeleid, vertelt Praag. “Voor ons werk is geen opleiding: je leert alles in de praktijk. En omdat oldtimers niet uitgelezen kunnen worden, werken wij zonder computers. Vooral voor stagiairs is dat een vreemde gewaarwording. Als leerling-monteur leren zij veel op het gebied van onderhoud en reparatie, maar ook om te improviseren.”

Hoewel het merendeel van onze oldtimers decennia oud is, zijn de meeste onderdelen gelukkig nog wel verkrijgbaar. “De onderdelen worden wereldwijd ingekocht bij ongeveer 50 verschillende leveranciers. Als een onderdeel niet geleverd kan worden, maken we ze zelf met onze freesbank. Of we voegen twee versnellingsbakken samen.”

Arbeidsintensief

Behalve in Waalwijk, heeft Praag ook nog een restauratiebedrijf in Polen. “Er werkten ooit vier Poolse monteurs in ons bedrijf”, vertelt hij. “Toen zij teruggingen naar Polen, heb ik met hen een werkplaats opgezet in hun geboortedorp. Dankzij de kennis die zij bij ons hebben opgedaan, kunnen we nu de kwaliteit waarborgen van onze body-off restauraties. Daarbij wordt de auto volledig gedemonteerd en gaat hij tot op het chassis kaal. Dan worden de plaatdelen gestraald, geschuurd en gereinigd en in het chassis gelast. Eventueel volgt daarna het vertinnen, strakzetten en spuiten. Ook worden alle mechanische en elektrische delen hersteld of vernieuwd. En natuurlijk is er een revisie van de motor en versnellingsbak. Zo kunnen de monteurs de complete auto opbouwen tot een eindresultaat dat gelijkwaardig is aan de auto zoals die destijds uit de fabriek kwam. De aanpak is erg arbeidsintensief: per restauratie heb je 2 duizend tot 2,5 duizend manuren. Een restauratie kost gemiddeld tussen de 125 en 150 duizend euro. Je kunt van tevoren niet inschatten hoeveel tijd zoiets kost, door lange levertijden en achterstallig onderhoud.” Automobielvereniging Knac en Dutch Car Restorers, onderdeel van de Bovag, lanceerden eerder gezamenlijk de Youtube-serie Love&Care om klassiekerbezitters te wijzen op het ambacht van autorestauratie. 

Begrip

In de werkplaats staan twaalf hefbruggen, van de merken Explora en Koni. “De hefbruggen van Explora zijn geplaatst door Mercedes (het pand was van voormalig Mercedes-dealer Piet Hommel, red). Daar hebben we bruggen van Koni aan toegevoegd, evenals een testmeter van Vidax en een remmentestbank van Maha.” De werkplaats heeft een aparte las en apk-ruimte en er is een poetsruimte en lichtstraat geïnstalleerd. Ook zorgt Praag voor een goede communicatie tussen werkplaats en verkoop. “Dankzij de gedeelde passie voor oldtimers is er veel begrip voor elkaar. Zo komt het nog wel eens voor dat het hoofd van de werkplaats in zijn stofjas tekst en uitleg geeft aan een klant die technische vragen heeft.”

De Kengetallen | E&R Classics

AANTAL MEDEWERKERS: 32
AANTAL HEFBRUGGEN: 12
OPPERVLAKTE WERKPLAATS WAALWIJK: 600 M2
AANTAL VERKOOP: 1.200 PER JAAR
AANTAL IN ONDERHOUD: 800
BODY-OFF RESTAURATIES: 40 PER JAAR

E&R Classics is gevestigd in Waalwijk, waar een paar honderd oldtimers te vinden zijn in twee showrooms. Naast onderhoud, reparatie en restauratie, verkoopt het bedrijf oldtimers. Praag startte E&R Classics in 2008 in Kaatsheuvel, waarna het bedrijf in 2014 verhuisde naar het huidige adres in Waalwijk.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

In de werkplaats | Restauratie vraagt improvisatie | Automotive Online
Herstel van een klassieker vergt minimaal tweeduizend manuren

In de werkplaats | Restauratie vraagt improvisatie

In de werkplaats • Eigenaar Ernest Praag heeft vanwege het managen van zijn bedrijf E&R Classics in Waalwijk zelf geen tijd meer om te sleutelen in de werkplaats. Toch is hij meerdere keren per dag te vinden op de plek waar het onderhoud en de reparaties van oldtimers plaatsvindt. “Het komt nog wel eens voor dat het hoofd van de werkplaats in zijn stofjas tekst en uitleg geeft aan een klant die technische vragen heeft.”
Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Eigenaar Ernest Praag van E&R Classics is regelmatig te vinden in de werkplaats van zijn bedrijf. (Beeld: Willem Paterik)

E&R Classics in Waalwijk bedient met het repareren, onderhouden en restaureren van oldtimers een nichemarkt. Klassiekers trekken liefhebbers aan, zowel aan consumentenzijde als bij monteurs. Dat maakt het werk in de werkplaats wezenlijk anders dan bij een moderne garage, zegt eigenaar Ernest Praag. “Naast allround monteurs hebben wij specialisten die deskundig zijn op een merk. Als bedrijf hebben wij specialisaties in de merken Austin Healy, Ferrari, Ford, Jaguar, Mercedes-Benz, MG, Porsche, Triumph, Volkswagen, Volvo, Aston Martin en BMW. En wanneer het gaat om auto’s uit de jaren ‘60, zit er een groot verschil tussen de Engelse en Duitse merken. De remsystemen verschillen niet zo veel van elkaar, maar de specifieke kennis over motoren leer je niet zo snel aan. 

Een restauratie kost gemiddeld tussen de 125 en 150 duizend euro

Dat vergt veel van onze monteurs, waarbij het een vereiste is dat zij beroepsmatig liefhebbers van oldtimers zijn. In hedendaagse auto’s zijn er veel overeenkomsten in modellen van verschillende merken, omdat er gebruik gemaakt wordt van dezelfde platformen en een motoren. De kracht van een oldtimer is juist dat het handwerk is, waardoor onze monteurs regelmatig moeten improviseren. Zo kan het zijn dat je bij een motorrevisie of versnellingsbak de tandwielen op maat moet maken.” 

Ernest Praag

Bouwjaar: 1967
Opleiding: HEAO commerciële economie in Breda.
Loopbaan: Ernest Praag werkte 20 jaar voor een postorderbedrijf als marketingmanager. Hier groeide hij door tot algemeen directeur en later tot dga. Praag besloot in 2006 zijn belang in het bedrijf te verkopen om van zijn grote hobby oldtimers zijn werk maken.
Thuis: getrouwd en twee kinderen

De monteurs van E&R Classics worden intern opgeleid, vertelt Praag. “Voor ons werk is geen opleiding: je leert alles in de praktijk. En omdat oldtimers niet uitgelezen kunnen worden, werken wij zonder computers. Vooral voor stagiairs is dat een vreemde gewaarwording. Als leerling-monteur leren zij veel op het gebied van onderhoud en reparatie, maar ook om te improviseren.”

Hoewel het merendeel van onze oldtimers decennia oud is, zijn de meeste onderdelen gelukkig nog wel verkrijgbaar. “De onderdelen worden wereldwijd ingekocht bij ongeveer 50 verschillende leveranciers. Als een onderdeel niet geleverd kan worden, maken we ze zelf met onze freesbank. Of we voegen twee versnellingsbakken samen.”

Arbeidsintensief

Behalve in Waalwijk, heeft Praag ook nog een restauratiebedrijf in Polen. “Er werkten ooit vier Poolse monteurs in ons bedrijf”, vertelt hij. “Toen zij teruggingen naar Polen, heb ik met hen een werkplaats opgezet in hun geboortedorp. Dankzij de kennis die zij bij ons hebben opgedaan, kunnen we nu de kwaliteit waarborgen van onze body-off restauraties. Daarbij wordt de auto volledig gedemonteerd en gaat hij tot op het chassis kaal. Dan worden de plaatdelen gestraald, geschuurd en gereinigd en in het chassis gelast. Eventueel volgt daarna het vertinnen, strakzetten en spuiten. Ook worden alle mechanische en elektrische delen hersteld of vernieuwd. En natuurlijk is er een revisie van de motor en versnellingsbak. Zo kunnen de monteurs de complete auto opbouwen tot een eindresultaat dat gelijkwaardig is aan de auto zoals die destijds uit de fabriek kwam. De aanpak is erg arbeidsintensief: per restauratie heb je 2 duizend tot 2,5 duizend manuren. Een restauratie kost gemiddeld tussen de 125 en 150 duizend euro. Je kunt van tevoren niet inschatten hoeveel tijd zoiets kost, door lange levertijden en achterstallig onderhoud.” Automobielvereniging Knac en Dutch Car Restorers, onderdeel van de Bovag, lanceerden eerder gezamenlijk de Youtube-serie Love&Care om klassiekerbezitters te wijzen op het ambacht van autorestauratie. 

Begrip

In de werkplaats staan twaalf hefbruggen, van de merken Explora en Koni. “De hefbruggen van Explora zijn geplaatst door Mercedes (het pand was van voormalig Mercedes-dealer Piet Hommel, red). Daar hebben we bruggen van Koni aan toegevoegd, evenals een testmeter van Vidax en een remmentestbank van Maha.” De werkplaats heeft een aparte las en apk-ruimte en er is een poetsruimte en lichtstraat geïnstalleerd. Ook zorgt Praag voor een goede communicatie tussen werkplaats en verkoop. “Dankzij de gedeelde passie voor oldtimers is er veel begrip voor elkaar. Zo komt het nog wel eens voor dat het hoofd van de werkplaats in zijn stofjas tekst en uitleg geeft aan een klant die technische vragen heeft.”

De Kengetallen | E&R Classics

AANTAL MEDEWERKERS: 32
AANTAL HEFBRUGGEN: 12
OPPERVLAKTE WERKPLAATS WAALWIJK: 600 M2
AANTAL VERKOOP: 1.200 PER JAAR
AANTAL IN ONDERHOUD: 800
BODY-OFF RESTAURATIES: 40 PER JAAR

E&R Classics is gevestigd in Waalwijk, waar een paar honderd oldtimers te vinden zijn in twee showrooms. Naast onderhoud, reparatie en restauratie, verkoopt het bedrijf oldtimers. Praag startte E&R Classics in 2008 in Kaatsheuvel, waarna het bedrijf in 2014 verhuisde naar het huidige adres in Waalwijk.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.