Universele autobedrijven lopen steeds verder achter

Jaar in beeld Universelen | Oud en groeiend occasionpark tempert vrees voor connected car

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Het universele kanaal krijgt met veel uitdagingen te maken. (Foto: Shutterstock)

Het missen van technische fabrieksinformatie, connectie met de klant en de opkomende digitalisering en elektrificatie. Er komen nogal wat ontwikkelingen af op de het universele kanaal die de komende jaren van grote invloed zullen zijn. Veel ondernemers proberen zich daar ook op voor te bereiden, maar voorlopig lijkt er nog niet altijd een dringende noodzaak tot verandering in denken en doen. De meeste universele bedrijven deden namelijk goede zaken in 2019 en verwachten ook in het nieuwe jaar meer dan genoeg werk en rendement, getuige de resultaten van de Eindejaarsenquête van Automotive, waarin ze 2019 met een 7,5 beoordelen en voor volgend jaar daar ook op uit denken te komen. Het is immers druk genoeg in aftersales, mede omdat automobilisten het afgelopen jaar veel kilometers hebben gemaakt en het aantal auto’s op de weg met bijna twee procent toenam tot 8,5 miljoen personenauto’s (aldus het CBS).

Ook de relatief hoge gemiddelde leeftijd van personenauto’s is in het voordeel van het universele garagebedrijf. Die gemiddelde leeftijd lag in 2019 op 10,7 jaar, terwijl dat in 2009 fors lager lag (9 jaar). Dat zorgt dan ook voor optimisme in het universele kanaal, waarbij de gedachte lijkt te overheersen dat het allemaal niet zo’n vaart loopt met die technische ontwikkelingen, maar schijn bedriegt.

Voorsprong

Vooral de onmiskenbare opmars van digitale informatie over voertuig en berijder vormt een serieuze bedreiging voor universele bedrijven. Op dit vlak hebben autofabrikanten nu toch echt een voorsprong en zullen ze alles op alles zetten om de directe connectie met klant en diens voertuig zo lang mogelijk binnen de eigen geledingen te houden. Het moet de dealers, die veel meer reden tot klagen hebben dan universelen, helpen hun rendement te herstellen.

Data is het nieuwe goud mag een containerbegrip zijn geworden, de realiteit is wel dat degene die de data heeft én de regie erover voert, de touwtjes voorlopig strak in handen heeft en houdt. “Telematica is de grootste bedreiging voor het universele kanaal. Dealerbedrijven hebben daar een forse voorsprong en krijgen alles automatisch toegespeeld. Als er geen goede wetgeving komt, dan hebben we die strijd gewoon verloren”, aldus universeel auto-ondernemer Marco van Beek.

Data raken de universele garagist zowel in het contact met de klant als met het voertuig

Telematica gaat onomkeerbaar voor ingrijpende veranderingen zorgen. Het lijkt nu misschien nog ver weg, maar vanaf 2023 zijn alle nieuwe auto’s verplicht uitgerust met 11 rijveiligheidssystemen (ADAS). En die systemen gaan zorgen voor stabieler en consequenter rijgedrag dat leidt tot minder slijtage en beter voorspelbaar onderhoud. Naar verwachting wordt ook de onderhoudsinterval lager en vindt er steeds meer diagnose over the air plaats. Op de korte termijn is het ADAS-effect misschien niet meteen merkbaar, maar het aantal auto’s met ADAS stijgt de komende jaren snel. In 2025 ligt dat wagenparkaandeel op 50 procent, in 2030 groeit het tot 80 procent, zo blijkt uit onderzoek van Bovag.

Bijscholing

Vooralsnog lijkt het universele segment hier nog geen goed alternatief tegenover te kunnen stellen, terwijl de doelgerichte inzet van data de universele garagist raakt op twee vitale aspecten: het contact met de klant én met het voertuig. Er wordt vooral gehamerd op kennis en bijscholing. Wil je moderne auto’s met geavanceerde systemen kunnen blijven onderhouden en repareren, dan is up-to-date kennis een belangrijke voorwaarde. Want behalve auto’s met ADAS komen straks ook steeds meer elektrische auto’s in de werkplaats, die minder en andersoortig onderhoud behoeven.

Een andere belangrijke voorwaarde is natuurlijk de toegang tot al die technische data, rechtstreeks via pass- thru. Niet alleen de garageformules, maar ook Bovag benadrukt het grote belang daarvan. “Er is over het algemeen veel te weinig kennis bij u over de mogelijkheden van pass-thru. Er is meer mogelijk dan het lijkt. Ik heb een hekel aan het woord moeten, maar u zult echt moeten investeren in training en opleiding”, aldus Gerard ten Buuren, voorzitter van Bovag Onafhankelijke autobedrijven.

Lapmiddel en tussenoplossing

De meeste universele ondernemers lijken zich weinig zorgen te maken over al die ontwikkelingen en waren al helemaal niet in voor een tussenoplossing als de dongel. “De dongel is niet meer dan een lapmiddel”, aldus Marco van Beek. Wegens gebrek aan belangstelling zette Bosch zijn dongelproject on hold en ook onderdelenleverancier Fource stopte ermee. “De garage ziet onvoldoende in dat deze manier van connectie met de klant belangrijk is”, aldus Tjep Fennema, salesdirector bij Fource.

Veel universele garagisten hebben zich juist bij een garageformule aangesloten zodat zij zich zelf kunnen focussen op het dagelijks ondernemerschap, terwijl de formuleorganisatie op strategisch macroniveau met hen meedenkt en de juiste tools aanreikt zodat de leden kunnen meekomen in nieuwe tijden. De troef ligt dus vooral bij de slimheid van formuleorganisaties en de acceptatiegraad en bereidwilligheid van de leden om te vertrouwen op de gidsfunctie van hun formule.

Smaakmakers

Echte verhalen
marco van beekUniverseel ondernemer Marco van Beek opende een splinternieuw bedrijfspand in Steenwijk en stapte van Bosch Car Service over naar Vakgarage. Hij is ervan overtuigd dat klanten gevoelig zijn voor echte verhalen, waaruit bovenal de bevlogenheid blijkt van de ondernemer. “Het juiste gevoel geven, doordat de omgeving waarin ze komen goed aanvoelt en klopt, betekent dat je de deal kunt sluiten.” Ook is hij ervan overtuigd dat je ‘onmogelijk kunt overleven zonder formule’, maar als zelfstandig ondernemer moet je wel het verschil maken in je eigen regio.

Autobedrijf van het Jaar: Carprof Valentijn
bedrijf vh jaar adrie valentijnMet gepaste trots, niet alleen op zichzelf, maar vooral op zijn personeel, werd Adrie Valentijn uit Zaltbommel verkozen tot Autobedrijf van het jaar 2019. Begonnen in 2011 als éénpitter wilde Valentijn altijd overal de beste in zijn en doet hij alles om het contact met zijn klanten zo persoonlijk mogelijk te houden. Die  intentie werd op het Bovag congres voor Onafhankelijke Autobedrijven beloond.

Nieuwe mobiliteit
denis van altena james“Universele bedrijven moeten op de juiste en verantwoorde manier kunnen omgaan met connected en elektrische auto’s”, zegt Denis van Altena, directeur van James Autoservice. Het concept startte afgelopen jaar Moobi, waarmee de James-vestigingen ook service en onderhoud van elektrisch vervoer kunnen aanbieden. “Wanneer het omslagpunt komt, weten we niet maar ondernemers moeten zeker niet achterover. Onze klanten stappen straks over naar elektrisch of andere vormen van mobiliteit. Willen we die klanten blijvend aan ons binden, moeten we wel over de juiste EV-kennis beschikken en in staat zijn om aan nieuwe mobiliteitsvormen te verdienen.”

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Jaar in beeld Universelen | Oud en groeiend occasionpark tempert vrees voor connected car | Automotive Online
Universele autobedrijven lopen steeds verder achter

Jaar in beeld Universelen | Oud en groeiend occasionpark tempert vrees voor connected car

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Het universele kanaal krijgt met veel uitdagingen te maken. (Foto: Shutterstock)

Het missen van technische fabrieksinformatie, connectie met de klant en de opkomende digitalisering en elektrificatie. Er komen nogal wat ontwikkelingen af op de het universele kanaal die de komende jaren van grote invloed zullen zijn. Veel ondernemers proberen zich daar ook op voor te bereiden, maar voorlopig lijkt er nog niet altijd een dringende noodzaak tot verandering in denken en doen. De meeste universele bedrijven deden namelijk goede zaken in 2019 en verwachten ook in het nieuwe jaar meer dan genoeg werk en rendement, getuige de resultaten van de Eindejaarsenquête van Automotive, waarin ze 2019 met een 7,5 beoordelen en voor volgend jaar daar ook op uit denken te komen. Het is immers druk genoeg in aftersales, mede omdat automobilisten het afgelopen jaar veel kilometers hebben gemaakt en het aantal auto’s op de weg met bijna twee procent toenam tot 8,5 miljoen personenauto’s (aldus het CBS).

Ook de relatief hoge gemiddelde leeftijd van personenauto’s is in het voordeel van het universele garagebedrijf. Die gemiddelde leeftijd lag in 2019 op 10,7 jaar, terwijl dat in 2009 fors lager lag (9 jaar). Dat zorgt dan ook voor optimisme in het universele kanaal, waarbij de gedachte lijkt te overheersen dat het allemaal niet zo’n vaart loopt met die technische ontwikkelingen, maar schijn bedriegt.

Voorsprong

Vooral de onmiskenbare opmars van digitale informatie over voertuig en berijder vormt een serieuze bedreiging voor universele bedrijven. Op dit vlak hebben autofabrikanten nu toch echt een voorsprong en zullen ze alles op alles zetten om de directe connectie met klant en diens voertuig zo lang mogelijk binnen de eigen geledingen te houden. Het moet de dealers, die veel meer reden tot klagen hebben dan universelen, helpen hun rendement te herstellen.

Data is het nieuwe goud mag een containerbegrip zijn geworden, de realiteit is wel dat degene die de data heeft én de regie erover voert, de touwtjes voorlopig strak in handen heeft en houdt. “Telematica is de grootste bedreiging voor het universele kanaal. Dealerbedrijven hebben daar een forse voorsprong en krijgen alles automatisch toegespeeld. Als er geen goede wetgeving komt, dan hebben we die strijd gewoon verloren”, aldus universeel auto-ondernemer Marco van Beek.

Data raken de universele garagist zowel in het contact met de klant als met het voertuig

Telematica gaat onomkeerbaar voor ingrijpende veranderingen zorgen. Het lijkt nu misschien nog ver weg, maar vanaf 2023 zijn alle nieuwe auto’s verplicht uitgerust met 11 rijveiligheidssystemen (ADAS). En die systemen gaan zorgen voor stabieler en consequenter rijgedrag dat leidt tot minder slijtage en beter voorspelbaar onderhoud. Naar verwachting wordt ook de onderhoudsinterval lager en vindt er steeds meer diagnose over the air plaats. Op de korte termijn is het ADAS-effect misschien niet meteen merkbaar, maar het aantal auto’s met ADAS stijgt de komende jaren snel. In 2025 ligt dat wagenparkaandeel op 50 procent, in 2030 groeit het tot 80 procent, zo blijkt uit onderzoek van Bovag.

Bijscholing

Vooralsnog lijkt het universele segment hier nog geen goed alternatief tegenover te kunnen stellen, terwijl de doelgerichte inzet van data de universele garagist raakt op twee vitale aspecten: het contact met de klant én met het voertuig. Er wordt vooral gehamerd op kennis en bijscholing. Wil je moderne auto’s met geavanceerde systemen kunnen blijven onderhouden en repareren, dan is up-to-date kennis een belangrijke voorwaarde. Want behalve auto’s met ADAS komen straks ook steeds meer elektrische auto’s in de werkplaats, die minder en andersoortig onderhoud behoeven.

Een andere belangrijke voorwaarde is natuurlijk de toegang tot al die technische data, rechtstreeks via pass- thru. Niet alleen de garageformules, maar ook Bovag benadrukt het grote belang daarvan. “Er is over het algemeen veel te weinig kennis bij u over de mogelijkheden van pass-thru. Er is meer mogelijk dan het lijkt. Ik heb een hekel aan het woord moeten, maar u zult echt moeten investeren in training en opleiding”, aldus Gerard ten Buuren, voorzitter van Bovag Onafhankelijke autobedrijven.

Lapmiddel en tussenoplossing

De meeste universele ondernemers lijken zich weinig zorgen te maken over al die ontwikkelingen en waren al helemaal niet in voor een tussenoplossing als de dongel. “De dongel is niet meer dan een lapmiddel”, aldus Marco van Beek. Wegens gebrek aan belangstelling zette Bosch zijn dongelproject on hold en ook onderdelenleverancier Fource stopte ermee. “De garage ziet onvoldoende in dat deze manier van connectie met de klant belangrijk is”, aldus Tjep Fennema, salesdirector bij Fource.

Veel universele garagisten hebben zich juist bij een garageformule aangesloten zodat zij zich zelf kunnen focussen op het dagelijks ondernemerschap, terwijl de formuleorganisatie op strategisch macroniveau met hen meedenkt en de juiste tools aanreikt zodat de leden kunnen meekomen in nieuwe tijden. De troef ligt dus vooral bij de slimheid van formuleorganisaties en de acceptatiegraad en bereidwilligheid van de leden om te vertrouwen op de gidsfunctie van hun formule.

Smaakmakers

Echte verhalen
marco van beekUniverseel ondernemer Marco van Beek opende een splinternieuw bedrijfspand in Steenwijk en stapte van Bosch Car Service over naar Vakgarage. Hij is ervan overtuigd dat klanten gevoelig zijn voor echte verhalen, waaruit bovenal de bevlogenheid blijkt van de ondernemer. “Het juiste gevoel geven, doordat de omgeving waarin ze komen goed aanvoelt en klopt, betekent dat je de deal kunt sluiten.” Ook is hij ervan overtuigd dat je ‘onmogelijk kunt overleven zonder formule’, maar als zelfstandig ondernemer moet je wel het verschil maken in je eigen regio.

Autobedrijf van het Jaar: Carprof Valentijn
bedrijf vh jaar adrie valentijnMet gepaste trots, niet alleen op zichzelf, maar vooral op zijn personeel, werd Adrie Valentijn uit Zaltbommel verkozen tot Autobedrijf van het jaar 2019. Begonnen in 2011 als éénpitter wilde Valentijn altijd overal de beste in zijn en doet hij alles om het contact met zijn klanten zo persoonlijk mogelijk te houden. Die  intentie werd op het Bovag congres voor Onafhankelijke Autobedrijven beloond.

Nieuwe mobiliteit
denis van altena james“Universele bedrijven moeten op de juiste en verantwoorde manier kunnen omgaan met connected en elektrische auto’s”, zegt Denis van Altena, directeur van James Autoservice. Het concept startte afgelopen jaar Moobi, waarmee de James-vestigingen ook service en onderhoud van elektrisch vervoer kunnen aanbieden. “Wanneer het omslagpunt komt, weten we niet maar ondernemers moeten zeker niet achterover. Onze klanten stappen straks over naar elektrisch of andere vormen van mobiliteit. Willen we die klanten blijvend aan ons binden, moeten we wel over de juiste EV-kennis beschikken en in staat zijn om aan nieuwe mobiliteitsvormen te verdienen.”

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.