Broers Haarhuis van Auto Haarhuis, Bovag Autobedrijf van het Jaar

Familiezaken | Twee kapiteins op één schip, dat werkt niet

Leonard van den Berg Leonard van den Berg
• Laatste update:
(Foto: Gerard van Bree).

Hoe en wanneer ben je in het familiebedrijf begonnen?

Gerard: “Onze vader overleed toen ik elf was. Onze moeder zette het bedrijf voort en in 1990, op mijn 21e, heb ik het overgenomen. Pittig. Ik heb mijn leergeld betaald in die tijd.”
Hans: “Ik ben in 1992 in loondienst gaan werken bij mijn broer. En dat bevalt me nog altijd prima.

Wat doen jullie anders dan anderen?

Gerard: “We bieden mobiliteit met flexibiliteit en totale ontzorging. Met alles in eigen hand: van aankoop, lease of huur tot onderhoud en herstel.”
Hans: “Gerard is niet bang om te investeren. Vorig jaar hebben we nog een teststraat gekocht, waarmee je echt alles kunt meten en afstellen. Ook systemen als ACC en lane assist. Dat trekt goede klanten én goede medewerkers.”

Werken jullie vaak direct samen?

Hans: “Ja, de hele dag in principe, je bent continu in overleg.”
Gerard: “Maar we hebben wel elk onze eigen specialiteit.”

Waarin verschillen jullie het meest?

Gerard: “Ik ben vaak wat directer en zakelijker. Ook wat nuchterder, minder emotioneel.”
Hans: “Gerard kan goed met de bank, de belasting, de verzekering, zakelijke klanten. Ik heb meer geduld en ben beter in de verkoop aan particulieren.”

Waarin lijken jullie op elkaar?

Gerard: “Lastige vraag. In niet zo veel. Ja, gedrevenheid en het beste willen. Hans is veel geduldiger. Ik ben een snelle beslisser, soms wat jachtig.”
Hans: “We hebben allebei een klein hartje. Want hoe zakelijk Gerard ook kan zijn: ook hij is ontzettend gek met iedereen!”

Waarin vullen jullie elkaar goed aan?

Hans: “De manier waarop onze talenten elkaar aanvullen – dat horen we vaak terug.”
Gerard: “Doordat we elkaar goed kennen, kunnen we elkaars werk altijd vrij makkelijk overnemen. Je weet hoe je broer in de wedstrijd staat.”

Gerard Haarhuis in ’t kort

Naam: Gerard Haarhuis (50) / Opleiding: ‘MTS Autotechniek Apeldoorn, die toen nog De Autoschool heette.’ / Functie: directeur/eigenaar / Werkervaring: ‘Vanaf mijn elfde in de zaak van onze ouders, en na mijn studie fulltime.’

Hans Haarhuis in ’t kort

Naam: Hans Haarhuis (49) / Opleiding: ‘MTS elektrotechniek, maar dat beviel niet 100% – te weinig met auto’s. Dat heb ik met cursussen ingehaald.’ / Functie: verkoopleider, in loodienst / Werkervaring: ‘Naast het werk in de zaak thuis was ik na de MTS een jaar vertegenwoordiger in automaterialen. Na mijn diensttijd heb ik een tijdje ons Lada-dealerbedrijf gerund in Vroomshoop – dat is nu Henry Dijk Automobielen.’

Botst het wel eens, en waarover dan?

Gerard: “Ja hoor: we hebben wel eens discussie over een prijs of over de courantheid van bepaalde inruilauto’s.”
Hans: “Maar dan ga je even in discussie en dan kom je er uit. Vergeven, vergeten, klaar.”

Maakt het in de omgang nog uit dat een van jullie de baas is?

Gerard: “We denken niet in die termen. We zijn allemaal collega’s en ieder heeft zijn eigen verantwoordelijkheid.”
Hans: “Gerard heeft me in het verleden vaak genoeg gevraagd om mede-eigenaar te worden, maar ik wil het écht niet. Niks voor mij. Dan zou ik ’s nachts maar wakker liggen. Twee kapiteins op één schip zou sowieso niet werken. De showroom, dát is mijn toko.”

Wat kan er beter in jullie samenwerking? Gerard, wat zeg jij bijvoorbeeld tegen Hans in zijn functioneringsgesprek?

Gerard: “Functioneringsgesprekken? Die houden we niet; dat doen we aan de koffietafel.”
Hans: “Het gaat makkelijk en nuchter. Wij zijn niet van die lastige mensen.”

Wat is je grootste ambitie?

Gerard: “Met lease wil ik in 2020 voorbij de duizend contracten. Als alles doorgaat zijn we vanaf 2019 importeur van het elektrische e.GO. En we gaan carsharing opzetten. Ambities in overvloed.”
Hans: “Ik wil de afdeling verkoop nog verder professionaliseren. Niet alleen groter en sterker maken, maar ook beter neerzetten. Met een constant hoog niveau van jonge voorraad.”

En het bedrijf overdragen, ooit?

Gerard: “Ik heb een dochter van 21 en een zoon van 17. Ze hebben allebei IVA gedaan, en mijn dochter zit nu op Northwood University in Michigan, dus de richting is er wel. Maar laat ze eerst maar lekker de wereld in gaan. Zoals ik het moest doen wil ik hun graag besparen.”
Hans: “Het lijkt me mooi als mijn drie dochters ooit met hun neef en nicht samen kunnen werken. Maar de oudste is pas 13, dus dat is nog ver weg.”

Auto Haarhuis

Auto Haarhuis is een universeel auto- en mobiliteitsbedrijf in Geesteren, bij Almelo. Het werd in 1960 opgericht door de vader van de huidige eigenaar Gerard en zijn broer Hans. Vanuit de vestiging aan de Vriezenveenseweg verkoopt het nieuwe en jong-gebruikte personen- en bedrijfsauto’s tot ongeveer een jaar oud – zo’n 900 stuks per jaar. Daarnaast bieden de broers lease (een groeiende portefeuille van inmiddels zo’n 700 contracten), verhuur, reparatie/onderhoud en schadeherstel.

Deze zomer werd bekend dat Auto Haarhuis ook in de race is om importeur te worden van het nieuwe Duitse elektrische stadsautomerk e.GO: compacte stadsauto’s met een bereik van 150 km, die worden gebouwd in een voormalige Philips-fabriek in Aken. Daarvoor wil Gerard in samenwerking met Bosch Car Service een service- en garantienetwerk opzetten. Begin oktober werd Auto Haarhuis uitgeroepen tot Bovag Autobedrijf van het Jaar.

Vestiging: Geesteren / Opgericht in: 1960 / Aantal medewerkers: 35 / Jaaromzet 2017: 15 miljoen euro / Website: www.autohaarhuis.nl 

Familiezaken | Twee kapiteins op één schip, dat werkt niet | Automotive Online
Broers Haarhuis van Auto Haarhuis, Bovag Autobedrijf van het Jaar

Familiezaken | Twee kapiteins op één schip, dat werkt niet

Leonard van den Berg Leonard van den Berg
• Laatste update:
(Foto: Gerard van Bree).

Hoe en wanneer ben je in het familiebedrijf begonnen?

Gerard: “Onze vader overleed toen ik elf was. Onze moeder zette het bedrijf voort en in 1990, op mijn 21e, heb ik het overgenomen. Pittig. Ik heb mijn leergeld betaald in die tijd.”
Hans: “Ik ben in 1992 in loondienst gaan werken bij mijn broer. En dat bevalt me nog altijd prima.

Wat doen jullie anders dan anderen?

Gerard: “We bieden mobiliteit met flexibiliteit en totale ontzorging. Met alles in eigen hand: van aankoop, lease of huur tot onderhoud en herstel.”
Hans: “Gerard is niet bang om te investeren. Vorig jaar hebben we nog een teststraat gekocht, waarmee je echt alles kunt meten en afstellen. Ook systemen als ACC en lane assist. Dat trekt goede klanten én goede medewerkers.”

Werken jullie vaak direct samen?

Hans: “Ja, de hele dag in principe, je bent continu in overleg.”
Gerard: “Maar we hebben wel elk onze eigen specialiteit.”

Waarin verschillen jullie het meest?

Gerard: “Ik ben vaak wat directer en zakelijker. Ook wat nuchterder, minder emotioneel.”
Hans: “Gerard kan goed met de bank, de belasting, de verzekering, zakelijke klanten. Ik heb meer geduld en ben beter in de verkoop aan particulieren.”

Waarin lijken jullie op elkaar?

Gerard: “Lastige vraag. In niet zo veel. Ja, gedrevenheid en het beste willen. Hans is veel geduldiger. Ik ben een snelle beslisser, soms wat jachtig.”
Hans: “We hebben allebei een klein hartje. Want hoe zakelijk Gerard ook kan zijn: ook hij is ontzettend gek met iedereen!”

Waarin vullen jullie elkaar goed aan?

Hans: “De manier waarop onze talenten elkaar aanvullen – dat horen we vaak terug.”
Gerard: “Doordat we elkaar goed kennen, kunnen we elkaars werk altijd vrij makkelijk overnemen. Je weet hoe je broer in de wedstrijd staat.”

Gerard Haarhuis in ’t kort

Naam: Gerard Haarhuis (50) / Opleiding: ‘MTS Autotechniek Apeldoorn, die toen nog De Autoschool heette.’ / Functie: directeur/eigenaar / Werkervaring: ‘Vanaf mijn elfde in de zaak van onze ouders, en na mijn studie fulltime.’

Hans Haarhuis in ’t kort

Naam: Hans Haarhuis (49) / Opleiding: ‘MTS elektrotechniek, maar dat beviel niet 100% – te weinig met auto’s. Dat heb ik met cursussen ingehaald.’ / Functie: verkoopleider, in loodienst / Werkervaring: ‘Naast het werk in de zaak thuis was ik na de MTS een jaar vertegenwoordiger in automaterialen. Na mijn diensttijd heb ik een tijdje ons Lada-dealerbedrijf gerund in Vroomshoop – dat is nu Henry Dijk Automobielen.’

Botst het wel eens, en waarover dan?

Gerard: “Ja hoor: we hebben wel eens discussie over een prijs of over de courantheid van bepaalde inruilauto’s.”
Hans: “Maar dan ga je even in discussie en dan kom je er uit. Vergeven, vergeten, klaar.”

Maakt het in de omgang nog uit dat een van jullie de baas is?

Gerard: “We denken niet in die termen. We zijn allemaal collega’s en ieder heeft zijn eigen verantwoordelijkheid.”
Hans: “Gerard heeft me in het verleden vaak genoeg gevraagd om mede-eigenaar te worden, maar ik wil het écht niet. Niks voor mij. Dan zou ik ’s nachts maar wakker liggen. Twee kapiteins op één schip zou sowieso niet werken. De showroom, dát is mijn toko.”

Wat kan er beter in jullie samenwerking? Gerard, wat zeg jij bijvoorbeeld tegen Hans in zijn functioneringsgesprek?

Gerard: “Functioneringsgesprekken? Die houden we niet; dat doen we aan de koffietafel.”
Hans: “Het gaat makkelijk en nuchter. Wij zijn niet van die lastige mensen.”

Wat is je grootste ambitie?

Gerard: “Met lease wil ik in 2020 voorbij de duizend contracten. Als alles doorgaat zijn we vanaf 2019 importeur van het elektrische e.GO. En we gaan carsharing opzetten. Ambities in overvloed.”
Hans: “Ik wil de afdeling verkoop nog verder professionaliseren. Niet alleen groter en sterker maken, maar ook beter neerzetten. Met een constant hoog niveau van jonge voorraad.”

En het bedrijf overdragen, ooit?

Gerard: “Ik heb een dochter van 21 en een zoon van 17. Ze hebben allebei IVA gedaan, en mijn dochter zit nu op Northwood University in Michigan, dus de richting is er wel. Maar laat ze eerst maar lekker de wereld in gaan. Zoals ik het moest doen wil ik hun graag besparen.”
Hans: “Het lijkt me mooi als mijn drie dochters ooit met hun neef en nicht samen kunnen werken. Maar de oudste is pas 13, dus dat is nog ver weg.”

Auto Haarhuis

Auto Haarhuis is een universeel auto- en mobiliteitsbedrijf in Geesteren, bij Almelo. Het werd in 1960 opgericht door de vader van de huidige eigenaar Gerard en zijn broer Hans. Vanuit de vestiging aan de Vriezenveenseweg verkoopt het nieuwe en jong-gebruikte personen- en bedrijfsauto’s tot ongeveer een jaar oud – zo’n 900 stuks per jaar. Daarnaast bieden de broers lease (een groeiende portefeuille van inmiddels zo’n 700 contracten), verhuur, reparatie/onderhoud en schadeherstel.

Deze zomer werd bekend dat Auto Haarhuis ook in de race is om importeur te worden van het nieuwe Duitse elektrische stadsautomerk e.GO: compacte stadsauto’s met een bereik van 150 km, die worden gebouwd in een voormalige Philips-fabriek in Aken. Daarvoor wil Gerard in samenwerking met Bosch Car Service een service- en garantienetwerk opzetten. Begin oktober werd Auto Haarhuis uitgeroepen tot Bovag Autobedrijf van het Jaar.

Vestiging: Geesteren / Opgericht in: 1960 / Aantal medewerkers: 35 / Jaaromzet 2017: 15 miljoen euro / Website: www.autohaarhuis.nl