Beelen Groep haalt ISO-certificaat

Op bezoek | ‘Wij hebben geen procedures van een importeur’

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:
Frank Beelen ontvangt het certificaat uit handen van Johan van der Hoeven.

Merk onafhankelijk autobedrijf Beelen Groep, bekend van de Athlon Service Centers en de verkoop van de elektrische Maxus, heeft sinds dinsdagavond een ISO 9001 certificering op zak. Alle bedrijfsonderdelen van het vier vestigingen tellende autobedrijf werken vanaf nu volgens dezelfde richtlijnen en processen. “Een dealer werkt volgens de procedures van de importeur. Wij hebben geen importeur boven ons, maar we willen wel dat onze klanten in al onze vestigingen dezelfde dienstverlening en dezelfde kwaliteit krijgen”, legt directeur Frank Beelen uit. 

De inhoud van de certificering werd door Beelen Groep zelf samengesteld en vervolgens door TÜV getoetst. Het traject nam negen maanden in beslag, maar de basis werd al drie jaar eerder gelegd toen het idee ontstond om voor een ISO-certificering te gaan. Het certificaat werd gisteren uitgereikt tijdens een bijeenkomst van de lokale businessclub Linked Perfect. De eer was aan Johan van der Hoeven, directeur van een van de belangrijkste toeleveranciers van de Beelen Groep: Fource Automotive Source. “In de industrie en allerlei andere sectoren is het heel gebruikelijk dat processen worden vastgelegd in een ISO-certificering, maar in het garagebedrijf ben ik het nog nooit tegengekomen”, zegt Van der Hoeven. “Dat de Beelen Groep dit wel doet is uniek in de branche en zegt veel over de manier waarop dit bedrijf omgaat met efficiency en hoe belangrijk ze het vinden.”

Korting is leuk

Beelen Groep werkt al jaren samen met Fource. “Onze systemen zijn volledig geïntegreerd tot aan de werkorders van de monteurs aan toe. Onze enige voorraad bestaat uit olie en kleinmateriaal. Er komt hier geen onderdeel binnen dat niet dezelfde of de volgende dag wordt gemonteerd. Korting is leuk, maar met procesoptimalisatie is veel meer te winnen. Voor ons is snel en foutloos leveren veel belangrijker dan een beetje korting.”

De kernactiviteit van de Beelen Groep is reparatie, onderhoud en banden. Vooral in bandenwissels is het bedrijf groot. Een van de belangrijkste klanten is leasemaatschappij Athlon. Hiervoor zette het bedrijf in 2009 de Athlon Service Centers op. Alle vestigingen zijn nog steeds zo’n service center. De werkplaatsen van de vestigingen in Almere, Lisserbroek, Rotterdam en Amsterdam hebben samen gemiddeld 100 doorgangen per dag. Er werken 120 mensen. Verder is Beelen actief in leasing van nieuwe en gebruikte auto’s, de verkoop van nieuwe auto’s, 600 stuks per jaar en heeft het bedrijf een vloot van 400 auto’s die ingezet worden als vervangend vervoer en shortlease auto’s. 

Voorsorteren op EV 

Afgelopen jaar nam Beelen Ellermeyer in Amsterdam over, een specialist in voertuigaanpassing en bekleden. Momenteel wordt het pand verbouwd om in het eerste kwartaal van 2019 weer open te gaan als EV experience center. “We willen hiermee voorsorteren op de groei die elektrisch vervoer de komende jaren doormaakt”, vertelt directeur Frank Beelen. “Mensen kunnen hier straks terecht voor het laden van hun EV, onderhoud en reparatie en natuurlijk om een EV te kopen of te leasen. We kunnen ieder merk leveren en voor de Maxus elektrische bestelwagen van SAIC hebben we sinds kort een aftersalescontract.” Om de ondernemers van de Linked Perfect business alvast kennis te laten maken met het aanbod kon tijdens de bijeenkomst worden proefgereden in de Maxus, maar ook in een Streetscooter, een Hyundai Kona, een Nissan Leaf, een Opel Ampera-e en een Volkswagen e-Golf.

Op Bezoek

De redactie van Automotive bezoekt tal van evenementen in de branche. In de online rubriek ‘Op bezoek’ leest u wat ons daarbij zoal opviel. Wat: Uitreiking ISO 9001 certificaat Beelen Groep / Waar: Rotterdam / Aantal bezoekers: 50 / Doelgroep: lokale ondernemers.

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.

Reacties

  • W.G. Roest

    “Als een van de eerste, en misschien wel het enige autobedrijf in Nederland”
    ik weet niet waar dit op gebaseerd is, maar wij waren in 2002 al ISO 9001 gecertificeerd en zo ook vele anderen.

Op bezoek | ‘Wij hebben geen procedures van een importeur’ | Automotive Online
Beelen Groep haalt ISO-certificaat

Op bezoek | ‘Wij hebben geen procedures van een importeur’

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:
Frank Beelen ontvangt het certificaat uit handen van Johan van der Hoeven.

Merk onafhankelijk autobedrijf Beelen Groep, bekend van de Athlon Service Centers en de verkoop van de elektrische Maxus, heeft sinds dinsdagavond een ISO 9001 certificering op zak. Alle bedrijfsonderdelen van het vier vestigingen tellende autobedrijf werken vanaf nu volgens dezelfde richtlijnen en processen. “Een dealer werkt volgens de procedures van de importeur. Wij hebben geen importeur boven ons, maar we willen wel dat onze klanten in al onze vestigingen dezelfde dienstverlening en dezelfde kwaliteit krijgen”, legt directeur Frank Beelen uit. 

De inhoud van de certificering werd door Beelen Groep zelf samengesteld en vervolgens door TÜV getoetst. Het traject nam negen maanden in beslag, maar de basis werd al drie jaar eerder gelegd toen het idee ontstond om voor een ISO-certificering te gaan. Het certificaat werd gisteren uitgereikt tijdens een bijeenkomst van de lokale businessclub Linked Perfect. De eer was aan Johan van der Hoeven, directeur van een van de belangrijkste toeleveranciers van de Beelen Groep: Fource Automotive Source. “In de industrie en allerlei andere sectoren is het heel gebruikelijk dat processen worden vastgelegd in een ISO-certificering, maar in het garagebedrijf ben ik het nog nooit tegengekomen”, zegt Van der Hoeven. “Dat de Beelen Groep dit wel doet is uniek in de branche en zegt veel over de manier waarop dit bedrijf omgaat met efficiency en hoe belangrijk ze het vinden.”

Korting is leuk

Beelen Groep werkt al jaren samen met Fource. “Onze systemen zijn volledig geïntegreerd tot aan de werkorders van de monteurs aan toe. Onze enige voorraad bestaat uit olie en kleinmateriaal. Er komt hier geen onderdeel binnen dat niet dezelfde of de volgende dag wordt gemonteerd. Korting is leuk, maar met procesoptimalisatie is veel meer te winnen. Voor ons is snel en foutloos leveren veel belangrijker dan een beetje korting.”

De kernactiviteit van de Beelen Groep is reparatie, onderhoud en banden. Vooral in bandenwissels is het bedrijf groot. Een van de belangrijkste klanten is leasemaatschappij Athlon. Hiervoor zette het bedrijf in 2009 de Athlon Service Centers op. Alle vestigingen zijn nog steeds zo’n service center. De werkplaatsen van de vestigingen in Almere, Lisserbroek, Rotterdam en Amsterdam hebben samen gemiddeld 100 doorgangen per dag. Er werken 120 mensen. Verder is Beelen actief in leasing van nieuwe en gebruikte auto’s, de verkoop van nieuwe auto’s, 600 stuks per jaar en heeft het bedrijf een vloot van 400 auto’s die ingezet worden als vervangend vervoer en shortlease auto’s. 

Voorsorteren op EV 

Afgelopen jaar nam Beelen Ellermeyer in Amsterdam over, een specialist in voertuigaanpassing en bekleden. Momenteel wordt het pand verbouwd om in het eerste kwartaal van 2019 weer open te gaan als EV experience center. “We willen hiermee voorsorteren op de groei die elektrisch vervoer de komende jaren doormaakt”, vertelt directeur Frank Beelen. “Mensen kunnen hier straks terecht voor het laden van hun EV, onderhoud en reparatie en natuurlijk om een EV te kopen of te leasen. We kunnen ieder merk leveren en voor de Maxus elektrische bestelwagen van SAIC hebben we sinds kort een aftersalescontract.” Om de ondernemers van de Linked Perfect business alvast kennis te laten maken met het aanbod kon tijdens de bijeenkomst worden proefgereden in de Maxus, maar ook in een Streetscooter, een Hyundai Kona, een Nissan Leaf, een Opel Ampera-e en een Volkswagen e-Golf.

Op Bezoek

De redactie van Automotive bezoekt tal van evenementen in de branche. In de online rubriek ‘Op bezoek’ leest u wat ons daarbij zoal opviel. Wat: Uitreiking ISO 9001 certificaat Beelen Groep / Waar: Rotterdam / Aantal bezoekers: 50 / Doelgroep: lokale ondernemers.

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.

Reacties

  • W.G. Roest

    “Als een van de eerste, en misschien wel het enige autobedrijf in Nederland”
    ik weet niet waar dit op gebaseerd is, maar wij waren in 2002 al ISO 9001 gecertificeerd en zo ook vele anderen.