Carglass goed voor 65% van aftermarket-mediabestedingen

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:
Foto: Loeki.nl

Dat blijkt uit een analyse van Automotive op basis van data van Mediaonderzoeksbureau Adfact. Het betreft de brutomediawaarde, dus kortingen zijn niet meegerekend.

Carglass kocht afgelopen jaar voor 13,3 miljoen euro aan advertentieruimte in op de televisie en de radio. Een stijging van 16,6 procent ten opzichte van 2016. Ook toen voerde de ruithersteller de lijst aan in de categorie automotive aftersales. Kwik-Fit volgt op ruime afstand met een advertentiebudget van 1,8 miljoen euro. Volgens de gegevens van Adfact is dat 142,7 procent meer dan een jaar eerder. Het grootste deel van dat bedrag ging op aan radio- en tv-commercials.

Banden 10-daagse

“We hebben niet zo zeer onze uitgaven aan reclame verhoogd, maar we hebben de bestedingen eerder verschoven naar andere media”, laat Kwik-Fit ceo Martin Post desgevraagd weten. “We hadden vorig jaar een reclamecampagne op radio en tv voor onze banden 10-daagse.” Adfact telt online bestedingen niet mee. Dit omdat ze niet (goed) meetbaar zijn. Bekijk het volledige overzicht van de mediabestedingen door autoservicebedrijven in de Automotive Kennisbank.

Naast Carglass en Kwik-Fit kocht ook Autotaalglas fors in (voor 1,36 miljoen euro), dat is wel minder dan de ruim 2 miljoen euro die Adfact een jaar eerder in kaart bracht bij de ruitherstelketen.

Bosch Car Service volgt op plaats vier in de lijst van ‘big spenders’ met bijna 1,2 miljoen euro aan campagnes op radio, TV en in dagbladen. Profile Car & Tyreservice schroefde zijn budget terug van 2,4 miljoen euro in 2016 naar 826 duizend euro in 2017. Waarschijnlijk pakken de bestedingen dit jaar stuk hoger uit. De banden en onderhoudsketen startte deze maand met een nieuwe abri-campagne in Amsterdam en Rotterdam. 

Dure abri’s

Ook Euromaster kocht minder in, 488 duizend euro in plaats 795 duizend euro een jaar eerder. Opvallend is dat Vakgarage, bekend om zijn marketinginspanningen ‘slechts’ 32 duizend euro uitgaf aan reclame in dagbladen, maar de radio dit jaar links liet liggen. Vorig jaar trok Vakgarage nog 196 duizend euro uit voor reclamespotjes op de radio. Verder is van Vakgarage bekend dat het traditioneel meer inzet op huis-aan-huisverspreiding en online bannering (beide zijn niet te registreren voor Adfact).Meer informatie over garageconcepten is te vinden in het Automotive Garageformule-overzicht.

Een van de franchisenemers van Vakgarage viel wel op in de registraties van Adfact: Autobedrijf van den Hoorn in Oegstgeest. Afgelopen jaar kocht deze ondernemer volgens Adfact voor ruim 11 duizend euro aan ‘Out of Home’ reclame in. Eigenaar Herman van den Hoorn herkent zich niet in deze (bruto)bedragen. “Ik heb hier in het dorp twee abri’s staan, maar dat kost bij lange na geen 11 duizend euro. Ik doe wel veel apk-mailings en andere acties, maar dat gebeurt vanuit de centrale organisatie van Vakgarage.” 

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.

Carglass goed voor 65% van aftermarket-mediabestedingen | Automotive Online

Carglass goed voor 65% van aftermarket-mediabestedingen

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:
Foto: Loeki.nl

Dat blijkt uit een analyse van Automotive op basis van data van Mediaonderzoeksbureau Adfact. Het betreft de brutomediawaarde, dus kortingen zijn niet meegerekend.

Carglass kocht afgelopen jaar voor 13,3 miljoen euro aan advertentieruimte in op de televisie en de radio. Een stijging van 16,6 procent ten opzichte van 2016. Ook toen voerde de ruithersteller de lijst aan in de categorie automotive aftersales. Kwik-Fit volgt op ruime afstand met een advertentiebudget van 1,8 miljoen euro. Volgens de gegevens van Adfact is dat 142,7 procent meer dan een jaar eerder. Het grootste deel van dat bedrag ging op aan radio- en tv-commercials.

Banden 10-daagse

“We hebben niet zo zeer onze uitgaven aan reclame verhoogd, maar we hebben de bestedingen eerder verschoven naar andere media”, laat Kwik-Fit ceo Martin Post desgevraagd weten. “We hadden vorig jaar een reclamecampagne op radio en tv voor onze banden 10-daagse.” Adfact telt online bestedingen niet mee. Dit omdat ze niet (goed) meetbaar zijn. Bekijk het volledige overzicht van de mediabestedingen door autoservicebedrijven in de Automotive Kennisbank.

Naast Carglass en Kwik-Fit kocht ook Autotaalglas fors in (voor 1,36 miljoen euro), dat is wel minder dan de ruim 2 miljoen euro die Adfact een jaar eerder in kaart bracht bij de ruitherstelketen.

Bosch Car Service volgt op plaats vier in de lijst van ‘big spenders’ met bijna 1,2 miljoen euro aan campagnes op radio, TV en in dagbladen. Profile Car & Tyreservice schroefde zijn budget terug van 2,4 miljoen euro in 2016 naar 826 duizend euro in 2017. Waarschijnlijk pakken de bestedingen dit jaar stuk hoger uit. De banden en onderhoudsketen startte deze maand met een nieuwe abri-campagne in Amsterdam en Rotterdam. 

Dure abri’s

Ook Euromaster kocht minder in, 488 duizend euro in plaats 795 duizend euro een jaar eerder. Opvallend is dat Vakgarage, bekend om zijn marketinginspanningen ‘slechts’ 32 duizend euro uitgaf aan reclame in dagbladen, maar de radio dit jaar links liet liggen. Vorig jaar trok Vakgarage nog 196 duizend euro uit voor reclamespotjes op de radio. Verder is van Vakgarage bekend dat het traditioneel meer inzet op huis-aan-huisverspreiding en online bannering (beide zijn niet te registreren voor Adfact).Meer informatie over garageconcepten is te vinden in het Automotive Garageformule-overzicht.

Een van de franchisenemers van Vakgarage viel wel op in de registraties van Adfact: Autobedrijf van den Hoorn in Oegstgeest. Afgelopen jaar kocht deze ondernemer volgens Adfact voor ruim 11 duizend euro aan ‘Out of Home’ reclame in. Eigenaar Herman van den Hoorn herkent zich niet in deze (bruto)bedragen. “Ik heb hier in het dorp twee abri’s staan, maar dat kost bij lange na geen 11 duizend euro. Ik doe wel veel apk-mailings en andere acties, maar dat gebeurt vanuit de centrale organisatie van Vakgarage.” 

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.