Familieband houdt Nooteboom snel en flexibel

Onder managers | Bandenbedrijf Nooteboom verbindt online met offline

Han Terneldeli Han Terneldeli
• Laatste update:
Maurice Nooteboom: persoonlijk contact is ook gewoon leuk (foto: Maurits van Hout).

Informele organisatie

Nooteboom is een echt familiebedrijf en de organisatie is mede daardoor erg informeel, zegt Maurice Nooteboom. Een ruwe schets: vader Koos (de vijfde generatie, red.) neemt steeds meer de rol van adviseur in, Maurice zelf doet “de buitenkant”, zijn broer Remco de interne organisatie (zoals logistiek en personeel) en de jongste broer Yuri is “de handelaar van het stel”. Het managementteam bestaat uit Maurice en Remco namens de familie en daarnaast uit Renzo van Snek (financiën) en Jan Vollaers (voor de Profile-vestigingen) en voert elke week overleg.

Grootvader Jan: Houd het schoon en wees eerlijk.

“Onze medewerkers hebben de gelegenheid om heel zelfstandig te werken. We spreken ­elkaar er door alle lagen heen op aan als er iets beter kan; dat motiveert. Als familiebedrijf zijn we snel in besluitvorming. Wat we vandaag beslissen, zetten we ook vandaag nog in gang.”

Wholesale en retail

Het bedrijf heeft twee kernactiviteiten: de wholesale en de retail van banden. “Tyrenet is een formule van bandengroot­handels. Als Tyrenet Nooteboom betrekken we rechtstreeks van fabrikanten, maar we ­kopen ook partijen op in Duitsland of ­Engeland”, zegt Nooteboom. Als groot­handel verkoopt het bedrijf aan dealers en universele autobedrijven, automaterialenzaken en aan bandenservicebedrijven zoals Kwik-Fit, ­Euromaster en Profile. De retail wordt uitgevoerd via de zes eigen Profile Car & ­Tyre ­vestigingen. “Bij onze informele organisatie past ook flexibiliteit in werktijden”, zegt ­Nooteboom. “We bespreken dat tegenwoordig al vóór de indiensttreding. Aan het begin van de winter hebben we veel mensen die ­extra uren maken en die compenseren we in de andere seizoenen. Zo vindt de echtgenoot van een schooljuf het heerlijk dat hij in de ­zomer zes weken vakantie heeft.”

Diversificatie

Op de vraag of de concentratie op banden niet risicovol is, antwoordt Nooteboom: “In het verleden hebben we inderdaad andere dingen gedaan. Zo hadden we een Seat-dealerschap en een Berkman-tank­station in Schiedam. Maar het is onze business niet. We zijn goed in banden en we diversifiëren wel degelijk. Mijn jongste broer Yuri is met Tweedebands.nl erg succesvol. Daarmee handelt hij in gebruikte autobanden en áls we dead stock hebben (een Dotcode van 5 jaar of ouder, red.) loopt die via dat kanaal weg. Daarnaast zijn we met een centraal bandenhotel gestart van zesduizend vierkante meter waar we voor autobedrijven de winter- of zomerbanden van hun klanten opslaan. De logistiek is in hoge mate geautomatiseerd en in vijf jaar tijd zijn we van duizend naar 14 duizend sets gegroeid. Door het volume houden we de kosten laag en onze klanten zijn geen kostbare winkelruimte kwijt. Het is een interessante businesscase; voor de opslag rekenen we gemiddeld 35 euro per set per seizoen. Het risico van concentratie zien we dus niet zo. We kijken naar de kansen in ons vak.”

 CV Maurice Nooteboom

Geboren: 8 september 1982 (35 jaar)
Opleiding:
2000 Gymnasium Schiedam
2006 Hogeschool Rotterdam,
small business en retailmanagement
2006 Afstudeerstage in China
voor Huisman Equipment
2008 Universiteit van Amsterdam,
communicatiewetenschappen

Werkervaring:
2006 Accountmanager Laurens Simonse Groep (recruitment)
2007 In dienst bij Tyrenet Nooteboom
2008 Medeaandeelhouder

Persoonlijk: Maurice Nooteboom woont in Schiedam met zijn verloofde Miranda en hun zoontje Kay.

Automatisering

Het bandenhotel heeft een hoge graad van administratieve automatisering en daarnaast heeft Nooteboom zijn eigen Tyrenet Internet Catalogus TIC waarbij B2B klanten online banden kunnen bestellen. “Maar,” zegt Nooteboom, “de autobranche is conservatief, ook de grote dealerbedrijven bellen liever dan dat ze online gaan. Daarom houden we naast de webshop vast aan onze staf die telefonisch bestellingen aanneemt en die de B2B klanten kent. Het persoonlijk contact is bovendien ook gewoon leuk, onderschat dat niet.”

Maatschappelijke ­betrokkenheid

Met het oog op het verlagen van de milieu­belasting rept bandenbranchevereniging ­Vaco in zijn branchebarometer over de opmars van bandenvernieuwing of coveren (het aan­brengen van een nieuw loopvlak), maar Nooteboom ziet in de praktijk juist het tegendeel gebeuren. “Coveren is arbeidsintensief en dus kostbaar. Met name de Chinese bandenproducenten ondermijnen de ontwikkeling die de Vaco graag ziet. Hun nieuwe banden zijn zo goedkoop dat het eenvoudigweg niet loont.”In deze rubriek spreekt voormalig interim-manager en journalist Han Terneldeli met managers in automotive retail over ondernemerschap, cijfers en maatschappelijke betrokkenheid.

Verder zoekt Nooteboom de maatschappelijk verantwoordelijkheid dichtbij het bedrijf zelf. “We hebben geen hoogdravend MVO-programma; liever leveren we als familiebedrijf een bijdrage aan de maatschappij door goed voor onze eigen mensen te zorgen. Bij de ­verkoop van ons tankstation hebben we een medewerkster van het eerste uur gevraagd of ze bij ons wilde blijven op inkoopadministratie. En we hebben een jongeman uit ­Birma in dienst genomen die nergens werk vond. ­Ondertussen hebben we via hem meer Birmesen in dienst. Noem het MVO in de praktijk.” 

Ieder z’n band

De belangrijkste ontwikkeling in de bandenbranche op dit moment is volgens Nooteboom, dat er tegenwoordig specifieke banden per automodel worden ontworpen. En daar spint zijn bedrijven garen bij. “Een Jaguar F-Pace heeft zijn eigen band en een Audi Q7 ook. Dat betekent dus dat het assortiment héél breed wordt. Dat is koren op onze molen, want een dealer of universeel kan al die banden allemaal niet opslaan. Op dit moment hebben we zo’n 50 duizend banden op voorraad en dat aantal zal verder groeien. Het feit dat we letterlijk alles hebben liggen zouden we overigens wel beter kunnen communiceren: ik denk dat veel klanten dat niet weten. Daarnaast zijn er ook winter­banden gekomen en allseason ­banden. Juist door die seizoenswisselingen kunnen we ­partijen scherp inkopen. Zo is de prijs van winterbanden in januari aantrekkelijk. Die partijen hebben we ook nodig omdat de verkoopprijzen nauw luisteren. Als we drie euro duurder zijn dan een ander, verkopen we onze handel niet. Er zijn altijd bedrijven die voorraad afstoten in ruil voor liquiditeiten en zo kan het ook zijn dat we partijen inkopen in Duitsland en weer afzetten in Frankrijk. In Nederland zijn we een grote speler, maar internationaal valt dat wel mee. Daar onderscheiden we ons door de voorraadomvang: we zijn ook leverancier voor Duitse, Belgische, Franse en Spaanse webshops. Daar liggen ­zeker nog kansen.”

maurice nooteboom 2

Profiel Nooteboom

Nooteboom is een familiebedrijf uit 1881. Mede dankzij de overnames van vijf Profile-bedrijven in de Randstad in de periode 2008-2011 groeide het bedrijf uit tot een grote speler op de Nederlandse markt. In 2012 startte het bedrijf met Tweedebands.nl, een webshop voor gebruikte banden. In 2014 werd het vestigingsnetwerk uitgebreid met de overname van Van Zijl’s Bandenservice (Zeist) en Henze Autobanden (Den Haag, Rijkswijk, Zeist). Inmiddels verkoopt Nooteboom meer dan 200 duizend nieuwe en tienduizenden gebruikte banden per jaar en realiseert het met 115 medewerkers een omzet van ruim 30 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat voor belasting is – naar schatting – 5 procent. Het bedrijf is voor 20 procent aandeelhouder van de landelijke Tyrenet organisatie (Nooteboom zit in het bestuur, red.) en het heeft een 10-procents belang in Profile. Het bedrijf is aangesloten bij de Vaco, de brancheorganisatie van bandenleveranciers.

Nut Tree

Nooteboom speelt dus in op veranderingen op zowel de nationale als internationale markt. “Die swung willen we vasthouden en daarbij is het duidelijk dat mijn broers en ik als zesde generatie anders werken dan de vierde of de derde. Met moderne communicatietechnieken zijn werk en privé op een andere manier met elkaar verweven dan ­vroeger. Anders dan 20 jaar geleden hoeven we niet meer van ’s-ochtends vroeg tot ’s-avonds laat op locatie aanwezig te zijn. We nemen gemakkelijker afstand en zijn desalniettemin fulltime beschikbaar. Dat geeft me ook de ruimte om andere dingen te doen. Ik vind inspireren, dealmaking en investeren héél gaaf en ik kan me voorstellen dat ik me in de toekomst méér bezighoud met bedrijfsovernames en samenwerkingsverbanden.”

Vader Koos: Het meeste geld verdien je door het niet uit te geven.

Op de vraag wie daarover beslist en hoe dat dan in zijn werk gaat, zegt Nooteboom: ­“Belangrijke beslissingen nemen we in wat we lachend de ‘Nut Tree’ noemen, een familieraad waarin mijn vader, Remco, Yuri en ik met elkaar overleggen en we samen beslissen. En als gezegd, dat doen we snel.” 

Han Terneldeli is voormalig interim-manager en tegenwoordig journalist. Voor Automotive spreekt hij managers in de automotive retail over ondernemerschap, cijfers en maatschappelijke betrokkenheid. In de negende editie: Maurice Nooteboom, directeur en medeaandeelhouder van het familiebedrijf Tyrenet Nooteboom, één van Nederlands grootste grossiers in autobanden, gevestigd in Gouda. Daarnaast retailt Nooteboom met zes Profile vestigingen in de Randstad.

Geplaatst in rubriek:
Han Terneldeli
Han Terneldeli

Han Terneldeli is voormalig interim-manager en tegenwoordig journalist en tekstschrijver voor het bedrijfsleven. Voor Automotive knoopt hij deze werelden aan elkaar in gesprekken met managers in de autoretail over ondernemerschap, leiderschap en visie.

Onder managers | Bandenbedrijf Nooteboom verbindt online met offline | Automotive Online
Familieband houdt Nooteboom snel en flexibel

Onder managers | Bandenbedrijf Nooteboom verbindt online met offline

Han Terneldeli Han Terneldeli
• Laatste update:
Maurice Nooteboom: persoonlijk contact is ook gewoon leuk (foto: Maurits van Hout).

Informele organisatie

Nooteboom is een echt familiebedrijf en de organisatie is mede daardoor erg informeel, zegt Maurice Nooteboom. Een ruwe schets: vader Koos (de vijfde generatie, red.) neemt steeds meer de rol van adviseur in, Maurice zelf doet “de buitenkant”, zijn broer Remco de interne organisatie (zoals logistiek en personeel) en de jongste broer Yuri is “de handelaar van het stel”. Het managementteam bestaat uit Maurice en Remco namens de familie en daarnaast uit Renzo van Snek (financiën) en Jan Vollaers (voor de Profile-vestigingen) en voert elke week overleg.

Grootvader Jan: Houd het schoon en wees eerlijk.

“Onze medewerkers hebben de gelegenheid om heel zelfstandig te werken. We spreken ­elkaar er door alle lagen heen op aan als er iets beter kan; dat motiveert. Als familiebedrijf zijn we snel in besluitvorming. Wat we vandaag beslissen, zetten we ook vandaag nog in gang.”

Wholesale en retail

Het bedrijf heeft twee kernactiviteiten: de wholesale en de retail van banden. “Tyrenet is een formule van bandengroot­handels. Als Tyrenet Nooteboom betrekken we rechtstreeks van fabrikanten, maar we ­kopen ook partijen op in Duitsland of ­Engeland”, zegt Nooteboom. Als groot­handel verkoopt het bedrijf aan dealers en universele autobedrijven, automaterialenzaken en aan bandenservicebedrijven zoals Kwik-Fit, ­Euromaster en Profile. De retail wordt uitgevoerd via de zes eigen Profile Car & ­Tyre ­vestigingen. “Bij onze informele organisatie past ook flexibiliteit in werktijden”, zegt ­Nooteboom. “We bespreken dat tegenwoordig al vóór de indiensttreding. Aan het begin van de winter hebben we veel mensen die ­extra uren maken en die compenseren we in de andere seizoenen. Zo vindt de echtgenoot van een schooljuf het heerlijk dat hij in de ­zomer zes weken vakantie heeft.”

Diversificatie

Op de vraag of de concentratie op banden niet risicovol is, antwoordt Nooteboom: “In het verleden hebben we inderdaad andere dingen gedaan. Zo hadden we een Seat-dealerschap en een Berkman-tank­station in Schiedam. Maar het is onze business niet. We zijn goed in banden en we diversifiëren wel degelijk. Mijn jongste broer Yuri is met Tweedebands.nl erg succesvol. Daarmee handelt hij in gebruikte autobanden en áls we dead stock hebben (een Dotcode van 5 jaar of ouder, red.) loopt die via dat kanaal weg. Daarnaast zijn we met een centraal bandenhotel gestart van zesduizend vierkante meter waar we voor autobedrijven de winter- of zomerbanden van hun klanten opslaan. De logistiek is in hoge mate geautomatiseerd en in vijf jaar tijd zijn we van duizend naar 14 duizend sets gegroeid. Door het volume houden we de kosten laag en onze klanten zijn geen kostbare winkelruimte kwijt. Het is een interessante businesscase; voor de opslag rekenen we gemiddeld 35 euro per set per seizoen. Het risico van concentratie zien we dus niet zo. We kijken naar de kansen in ons vak.”

 CV Maurice Nooteboom

Geboren: 8 september 1982 (35 jaar)
Opleiding:
2000 Gymnasium Schiedam
2006 Hogeschool Rotterdam,
small business en retailmanagement
2006 Afstudeerstage in China
voor Huisman Equipment
2008 Universiteit van Amsterdam,
communicatiewetenschappen

Werkervaring:
2006 Accountmanager Laurens Simonse Groep (recruitment)
2007 In dienst bij Tyrenet Nooteboom
2008 Medeaandeelhouder

Persoonlijk: Maurice Nooteboom woont in Schiedam met zijn verloofde Miranda en hun zoontje Kay.

Automatisering

Het bandenhotel heeft een hoge graad van administratieve automatisering en daarnaast heeft Nooteboom zijn eigen Tyrenet Internet Catalogus TIC waarbij B2B klanten online banden kunnen bestellen. “Maar,” zegt Nooteboom, “de autobranche is conservatief, ook de grote dealerbedrijven bellen liever dan dat ze online gaan. Daarom houden we naast de webshop vast aan onze staf die telefonisch bestellingen aanneemt en die de B2B klanten kent. Het persoonlijk contact is bovendien ook gewoon leuk, onderschat dat niet.”

Maatschappelijke ­betrokkenheid

Met het oog op het verlagen van de milieu­belasting rept bandenbranchevereniging ­Vaco in zijn branchebarometer over de opmars van bandenvernieuwing of coveren (het aan­brengen van een nieuw loopvlak), maar Nooteboom ziet in de praktijk juist het tegendeel gebeuren. “Coveren is arbeidsintensief en dus kostbaar. Met name de Chinese bandenproducenten ondermijnen de ontwikkeling die de Vaco graag ziet. Hun nieuwe banden zijn zo goedkoop dat het eenvoudigweg niet loont.”In deze rubriek spreekt voormalig interim-manager en journalist Han Terneldeli met managers in automotive retail over ondernemerschap, cijfers en maatschappelijke betrokkenheid.

Verder zoekt Nooteboom de maatschappelijk verantwoordelijkheid dichtbij het bedrijf zelf. “We hebben geen hoogdravend MVO-programma; liever leveren we als familiebedrijf een bijdrage aan de maatschappij door goed voor onze eigen mensen te zorgen. Bij de ­verkoop van ons tankstation hebben we een medewerkster van het eerste uur gevraagd of ze bij ons wilde blijven op inkoopadministratie. En we hebben een jongeman uit ­Birma in dienst genomen die nergens werk vond. ­Ondertussen hebben we via hem meer Birmesen in dienst. Noem het MVO in de praktijk.” 

Ieder z’n band

De belangrijkste ontwikkeling in de bandenbranche op dit moment is volgens Nooteboom, dat er tegenwoordig specifieke banden per automodel worden ontworpen. En daar spint zijn bedrijven garen bij. “Een Jaguar F-Pace heeft zijn eigen band en een Audi Q7 ook. Dat betekent dus dat het assortiment héél breed wordt. Dat is koren op onze molen, want een dealer of universeel kan al die banden allemaal niet opslaan. Op dit moment hebben we zo’n 50 duizend banden op voorraad en dat aantal zal verder groeien. Het feit dat we letterlijk alles hebben liggen zouden we overigens wel beter kunnen communiceren: ik denk dat veel klanten dat niet weten. Daarnaast zijn er ook winter­banden gekomen en allseason ­banden. Juist door die seizoenswisselingen kunnen we ­partijen scherp inkopen. Zo is de prijs van winterbanden in januari aantrekkelijk. Die partijen hebben we ook nodig omdat de verkoopprijzen nauw luisteren. Als we drie euro duurder zijn dan een ander, verkopen we onze handel niet. Er zijn altijd bedrijven die voorraad afstoten in ruil voor liquiditeiten en zo kan het ook zijn dat we partijen inkopen in Duitsland en weer afzetten in Frankrijk. In Nederland zijn we een grote speler, maar internationaal valt dat wel mee. Daar onderscheiden we ons door de voorraadomvang: we zijn ook leverancier voor Duitse, Belgische, Franse en Spaanse webshops. Daar liggen ­zeker nog kansen.”

maurice nooteboom 2

Profiel Nooteboom

Nooteboom is een familiebedrijf uit 1881. Mede dankzij de overnames van vijf Profile-bedrijven in de Randstad in de periode 2008-2011 groeide het bedrijf uit tot een grote speler op de Nederlandse markt. In 2012 startte het bedrijf met Tweedebands.nl, een webshop voor gebruikte banden. In 2014 werd het vestigingsnetwerk uitgebreid met de overname van Van Zijl’s Bandenservice (Zeist) en Henze Autobanden (Den Haag, Rijkswijk, Zeist). Inmiddels verkoopt Nooteboom meer dan 200 duizend nieuwe en tienduizenden gebruikte banden per jaar en realiseert het met 115 medewerkers een omzet van ruim 30 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat voor belasting is – naar schatting – 5 procent. Het bedrijf is voor 20 procent aandeelhouder van de landelijke Tyrenet organisatie (Nooteboom zit in het bestuur, red.) en het heeft een 10-procents belang in Profile. Het bedrijf is aangesloten bij de Vaco, de brancheorganisatie van bandenleveranciers.

Nut Tree

Nooteboom speelt dus in op veranderingen op zowel de nationale als internationale markt. “Die swung willen we vasthouden en daarbij is het duidelijk dat mijn broers en ik als zesde generatie anders werken dan de vierde of de derde. Met moderne communicatietechnieken zijn werk en privé op een andere manier met elkaar verweven dan ­vroeger. Anders dan 20 jaar geleden hoeven we niet meer van ’s-ochtends vroeg tot ’s-avonds laat op locatie aanwezig te zijn. We nemen gemakkelijker afstand en zijn desalniettemin fulltime beschikbaar. Dat geeft me ook de ruimte om andere dingen te doen. Ik vind inspireren, dealmaking en investeren héél gaaf en ik kan me voorstellen dat ik me in de toekomst méér bezighoud met bedrijfsovernames en samenwerkingsverbanden.”

Vader Koos: Het meeste geld verdien je door het niet uit te geven.

Op de vraag wie daarover beslist en hoe dat dan in zijn werk gaat, zegt Nooteboom: ­“Belangrijke beslissingen nemen we in wat we lachend de ‘Nut Tree’ noemen, een familieraad waarin mijn vader, Remco, Yuri en ik met elkaar overleggen en we samen beslissen. En als gezegd, dat doen we snel.” 

Han Terneldeli is voormalig interim-manager en tegenwoordig journalist. Voor Automotive spreekt hij managers in de automotive retail over ondernemerschap, cijfers en maatschappelijke betrokkenheid. In de negende editie: Maurice Nooteboom, directeur en medeaandeelhouder van het familiebedrijf Tyrenet Nooteboom, één van Nederlands grootste grossiers in autobanden, gevestigd in Gouda. Daarnaast retailt Nooteboom met zes Profile vestigingen in de Randstad.

Geplaatst in rubriek:
Han Terneldeli
Han Terneldeli

Han Terneldeli is voormalig interim-manager en tegenwoordig journalist en tekstschrijver voor het bedrijfsleven. Voor Automotive knoopt hij deze werelden aan elkaar in gesprekken met managers in de autoretail over ondernemerschap, leiderschap en visie.