Amerikanen-specialist: crowdfunding voor aankoop bedrijfspand

Freek van Leeuwen Freek van Leeuwen
• Laatste update:
Jos Spinhoven.

In vijf jaar is Tuned Imports uitgegroeid tot een van de grotere klassiekerspecialisten van ons land. Oprichter en dga Jos Spinhoven heeft zijn passie voor oude auto’s in 2012 omgezet in dit bedrijf en verhandelt inmiddels driehonderd klassieke auto’s per jaar. “Het zijn vooral auto’s uit de jaren ’60 en ’70 en dan met name Amerikaanse muscle cars en Europese sportscars, vertelt hij. “Die halen we uit de VS, met name van de oost- en westkust. Dat doen we met behulp van scouts.” De basis van de handel is het gegeven dat veel klassieke auto’s in Amerika goedkoper zijn dan in Europa. “Als je een bepaalde Porsche 911 in Amerika koopt, kun je hem in Europa vaak voor meer aanbieden. Bij sommige auto’s is het andersom, een Ferrari Testarossa koop je hier onder de ton, maar in de VS brengt die 120 tot 130 duizend euro op.” Zijn klassiekers verkoopt Tuned Imports aan klanten in België, Nederland, Duitsland en de rest van Europa.

Geblokte vloer

Tuned Imports is vooral bekend van de advertenties op internet waarbij je een glanzende Amerikaanse auto ziet staan op een zwartwit geblokte vloer. “Die vloer is ons handelsmerk geworden”, zegt Spinhoven. “Het paste wel bij de Amerikaanse stijl van auto’s verkopen en omdat we veel Amerikaanse auto’s hebben verhandeld, was dat heel goed.” Maar Spinhoven vatte het plan op om de focus van het bedrijf te verbreden. “We willen meer Europese auto’s en Engelse auto’s gaan verkopen. Ook willen we meer restauraties in eigen beheer uitvoeren en we streven er ook naar om meer bijzondere auto’s te verhandelen, auto’s waar meer eer aan te behalen is.”

Daarvoor moest het bedrijfspand worden aangepast en verbouwd. Zo is er onder meer een vide gecreëerd door een deel van de vloer van de eerste verdieping weg te halen, waardoor een vrije hoogte van een kleine acht meter wordt behaald. Toen Spinhoven met die toekomstplannen bezig was, kwam de verhuurder van het pand met de mededeling dat hij het wilde verkopen. Spinhoven zag direct de mogelijkheden. “Je bouwt vermogen op als eigenaar van het pand, omdat je regelmatig aflost. Maar we wilden de financiering wel zo organiseren dat die niet een hap uit de cashflow zou nemen, want per saldo zouden we dan minder auto’s verkopen.”

Negen uur

In totaal was er een investering van 2,67 miljoen euro nodig voor de aankoop van het pand, de verbouwing, inrichting van werkplaats en showroom en werkkapitaal. Daarvan kon 2 miljoen worden gefinancierd bij de Rabobank, ruim 2,7 ton kon Spinhoven zelf financieren. En toen bleef er een gat over van 400 duizend euro. “Als we dat ook via eigen middelen hadden moeten financieren, had dat een te grote hap uit onze cashflow gehaald”, zegt Spinhoven. “Zo ontstond het idee van crowdfunding.” De actie werd uitgezet bij de website Collin Crowdfund. Daar worden de leningaanvragen beoordeeld en de aanvrager moet eerst zelf via een besloten pagina op de website van Collin Crowdfund leningen werven voor de eerste 10 procent van het totaalbedrag. “Dat is gelukt in mijn familie en vriendenkring”, zegt Spinhoven.

Toen vervolgens de leningaanvraag op 1 maart publiek werd gemaakt, ging het snel. “Binnen negen uur hadden we de lening voor het hele bedrag binnen. In totaal hebben 394 mensen er op ingeschreven. Nee, ik weet niet wie het zijn, de financierders zijn en blijven anoniem.” Daarmee is in korte tijd de het laatste deel van de financiering ingevuld. Spinhoven begint binnenkort met de verbouwing van zijn pand. En die geblokte showroomvloer? “Die gaat eruit. Er komt hoogglans antraciet in. Dat is ook heel mooi.”

Vermogen opbouwen

In het Automotive Rapport Vastgoed vertelt Van Mossel-dga Eric Berkhof dat hij panden liever huurt dan koopt. “We investeren het geld liever in de operatie.” Zeker voor dealers is het steeds moeilijker vermogen op te bouwen in het pand. “Je moet regelmatig enorme investeringen plegen in je panden, dat maakt het moeilijk om er vermogen in op te bouwen.” In het rapport staan naast interviews en analyses ook een overzicht van alle automotive panden die te huur of te koop staan.

Amerikanen-specialist: crowdfunding voor aankoop bedrijfspand | Automotive Online

Amerikanen-specialist: crowdfunding voor aankoop bedrijfspand

Freek van Leeuwen Freek van Leeuwen
• Laatste update:
Jos Spinhoven.

In vijf jaar is Tuned Imports uitgegroeid tot een van de grotere klassiekerspecialisten van ons land. Oprichter en dga Jos Spinhoven heeft zijn passie voor oude auto’s in 2012 omgezet in dit bedrijf en verhandelt inmiddels driehonderd klassieke auto’s per jaar. “Het zijn vooral auto’s uit de jaren ’60 en ’70 en dan met name Amerikaanse muscle cars en Europese sportscars, vertelt hij. “Die halen we uit de VS, met name van de oost- en westkust. Dat doen we met behulp van scouts.” De basis van de handel is het gegeven dat veel klassieke auto’s in Amerika goedkoper zijn dan in Europa. “Als je een bepaalde Porsche 911 in Amerika koopt, kun je hem in Europa vaak voor meer aanbieden. Bij sommige auto’s is het andersom, een Ferrari Testarossa koop je hier onder de ton, maar in de VS brengt die 120 tot 130 duizend euro op.” Zijn klassiekers verkoopt Tuned Imports aan klanten in België, Nederland, Duitsland en de rest van Europa.

Geblokte vloer

Tuned Imports is vooral bekend van de advertenties op internet waarbij je een glanzende Amerikaanse auto ziet staan op een zwartwit geblokte vloer. “Die vloer is ons handelsmerk geworden”, zegt Spinhoven. “Het paste wel bij de Amerikaanse stijl van auto’s verkopen en omdat we veel Amerikaanse auto’s hebben verhandeld, was dat heel goed.” Maar Spinhoven vatte het plan op om de focus van het bedrijf te verbreden. “We willen meer Europese auto’s en Engelse auto’s gaan verkopen. Ook willen we meer restauraties in eigen beheer uitvoeren en we streven er ook naar om meer bijzondere auto’s te verhandelen, auto’s waar meer eer aan te behalen is.”

Daarvoor moest het bedrijfspand worden aangepast en verbouwd. Zo is er onder meer een vide gecreëerd door een deel van de vloer van de eerste verdieping weg te halen, waardoor een vrije hoogte van een kleine acht meter wordt behaald. Toen Spinhoven met die toekomstplannen bezig was, kwam de verhuurder van het pand met de mededeling dat hij het wilde verkopen. Spinhoven zag direct de mogelijkheden. “Je bouwt vermogen op als eigenaar van het pand, omdat je regelmatig aflost. Maar we wilden de financiering wel zo organiseren dat die niet een hap uit de cashflow zou nemen, want per saldo zouden we dan minder auto’s verkopen.”

Negen uur

In totaal was er een investering van 2,67 miljoen euro nodig voor de aankoop van het pand, de verbouwing, inrichting van werkplaats en showroom en werkkapitaal. Daarvan kon 2 miljoen worden gefinancierd bij de Rabobank, ruim 2,7 ton kon Spinhoven zelf financieren. En toen bleef er een gat over van 400 duizend euro. “Als we dat ook via eigen middelen hadden moeten financieren, had dat een te grote hap uit onze cashflow gehaald”, zegt Spinhoven. “Zo ontstond het idee van crowdfunding.” De actie werd uitgezet bij de website Collin Crowdfund. Daar worden de leningaanvragen beoordeeld en de aanvrager moet eerst zelf via een besloten pagina op de website van Collin Crowdfund leningen werven voor de eerste 10 procent van het totaalbedrag. “Dat is gelukt in mijn familie en vriendenkring”, zegt Spinhoven.

Toen vervolgens de leningaanvraag op 1 maart publiek werd gemaakt, ging het snel. “Binnen negen uur hadden we de lening voor het hele bedrag binnen. In totaal hebben 394 mensen er op ingeschreven. Nee, ik weet niet wie het zijn, de financierders zijn en blijven anoniem.” Daarmee is in korte tijd de het laatste deel van de financiering ingevuld. Spinhoven begint binnenkort met de verbouwing van zijn pand. En die geblokte showroomvloer? “Die gaat eruit. Er komt hoogglans antraciet in. Dat is ook heel mooi.”

Vermogen opbouwen

In het Automotive Rapport Vastgoed vertelt Van Mossel-dga Eric Berkhof dat hij panden liever huurt dan koopt. “We investeren het geld liever in de operatie.” Zeker voor dealers is het steeds moeilijker vermogen op te bouwen in het pand. “Je moet regelmatig enorme investeringen plegen in je panden, dat maakt het moeilijk om er vermogen in op te bouwen.” In het rapport staan naast interviews en analyses ook een overzicht van alle automotive panden die te huur of te koop staan.