Mivar Group wint FD Gazelle Award

Kimman (Mivar Group): ‘Ik heb moeite met achter­kamertjes praktijken’

Viola Robbemondt Viola Robbemondt
• Laatste update:

Uw broer Leon en u runnen alweer 16 jaar samen de Mivar Group. Hoe zijn jullie begonnen?

“Mijn broer nam dit bedrijf, dat destijds een zuiver ict-bedrijf was, over in 1999. Ik werkte bij Saarloos en was daar als productmanager verantwoordelijk voor de diagnoselijn. Ergens in de jaren 1998-1999 schreef ik een bedrijfsplan op basis van de drie-eenheid tools/applicaties, kennis en informatie. Mijn idee was dat we ervoor moesten zorgen dat de monteur in de werkplaats perfect kan functioneren. Toen bleek dat het plan bij de toenmalige directeur-eigenaar niet op de prioriteitenlijst stond, nam ik ontslag. Er bleek bij Saarloos wel interesse voor een joint venture en die nam ik mee naar Mivar, omdat mijn broer meer in de automotive wilde doen. Zo ontstond SaarloosMivar, dat tot 2005 bestond.

Ging het meteen goed?

“Nee. In diezelfde periode overleed onze moeder relatief jong aan een ernstige ziekte en dat heeft grote impact op ons gehad. Tegelijkertijd ging het bij Mivar behoorlijk slecht. Een grote klant viel weg en de overname van een leverancier van een dealermanagementsysteem verliep lastiger dan verwacht, waardoor we in zwaar weer belandden. Ik was op en mijn huisarts schreef me minimaal een half jaar rust voor. Ik wilde absoluut niet zo lang thuisblijven en bezocht een energetisch arts. Na drie weken voelde ik me stukken beter. Al snel daarna ging het bergop, zowel met mij als met Mivar. Ik kon mijn ei goed kwijt. En mijn idee van de drie-eenheid vond aansluiting en erkenning in de markt.”

Hoe is het om samen te werken met uw broer?

“We vertrouwen elkaar honderd procent en dat is heel veel waard. Juist omdat we elkaar zo goed kennen, zijn we doorgaans ook harder naar elkaar toe dan we ooit naar onze medewerkers zouden zijn. Leon loopt regelmatig aan tegen mijn directheid en aanhoudendheid. Ik kan best confronterend zijn, dat hoor ik ook weleens van anderen terug en daar werk ik aan. We hebben er eigenlijk nooit bewust voor gekozen om samen te werken: ik kwam hier op projectbasis binnen en zou daarna weer vertrekken. Maar ik ben blijven hangen. Blijkbaar heb ik hier nog genoeg te leren.” (lacht)

Kimman in het kort

Naam: Chris Kimman / Geboortedatum: 17 oktober 1971 te Venray / Woonplaats: Venray / Opleiding: lts, mts, Economie aan Fontys Hogeschool, diverse trainingen aan de Nyenrode Business University, Nima A, B en C, Change Management en diverse sales en marketingtrainingen / Carrière: 1996-2000 diverse functies bij Saarloos ­waaronder salesadviseur, productmanager diagnose-apparatuur / Relatie: Miranda / Kinderen: Bram (15) Stijn (13) / Hobby’s: Leuke dingen doen met het gezin, quadrijden, sporten, auto’s restaureren, me ­ontwikkelen via trainingen en lezen.

Jullie zijn in 2005 uit de apparatuur gestapt en hebben je toegelegd op ondersteuning. Vanwaar die ommekeer?

“We beseften dat we beter zijn in het bieden van service dan in het leveren van tools. De markt voor diagnoseapparatuur is relatief klein en dus zeiden we tegen onze concurrenten: als wij nou uit de markt stappen, dan kunnen we jullie bedienen met een professionele service. Zo hadden zij dus niet alleen een concurrent minder, maar met ons ook een perfect ingerichte ict- en servicedesk. Het autobedrijf is complex en wij onderscheiden ons nog steeds door de drie-eenheid van tools, kennis en informatie. In 2003 namen we een leverancier van een dealermanagementsysteem over zodat we, naast de monteur in de werkplaats, ook alle andere processen binnen een autobedrijf konden structureren en optimaliseren. En in 2004 verwierven we de exclusieve rechten voor de Benelux van de technische OE-data van leverancier Audacon. Die leverde ons gestandaardiseerde technische data van 57 automerken. Om de efficiency van autobedrijven te verbeteren, hebben we die data vervolgens als IT-product in de markt gezet en diverse systemen gebouwd waarmee zowel autobedrijf en bijvoorbeeld leasemaatschappijen, verzekeraars en consumentenwebsites dagelijks werken. Inmiddels geven we ook veel consults, trainingen en masterclasses. We hebben consultants op de weg die onze klanten ondersteunen zodat die zich kunnen focussen op het contact met hun klanten.”

Als mensen mij en de klanten ergens niet over informeren, neem ik vlot afscheid.

Hoe ziet u de toekomst van de autobranche?

“Of je nu over de particuliere markt in het klein praat of over de leasemarkt in het groot: de klant wil ontzorging, waar voor zijn geld en controle. Dus moet de markt transparanter. Ik ben daarom trots op Micheck, het communicatie- en autorisatiesysteem dat we hebben ontworpen om een brug te slaan tussen fleetowner/leasemaatschappij en het garagebedrijf. Onze rol hierin is compleet onafhankelijk; we brengen de partijen door middel van het systeem bij elkaar, waarbij ze zelf afspraken kunnen maken over de onderlinge condities.”

Waar loopt u tegenaan in uw werk?

chriskimman3

“Ik vind het moeilijk als mensen ‘ja’ zeggen en ‘nee’ doen. Onze kernwaarden zijn: doe wat je zegt en zeg wat je doet op basis van wederzijds respect en vertrouwen. Als medewerkers eens een target of deadline niet halen, dan begrijp ik dat, mits ik daar van tevoren over geïnformeerd word. Zeker voor de klant is dat cruciaal. Gebeurt dat niet, of veel te laat, dan vind ik dat vervelend en respectloos en neem ik vrij vlot afscheid. Omdat we hard groeien, hebben we veel nieuwe mensen aangenomen en als management moeten we natuurlijk accepteren dat sommige dingen dan tijdelijk minder vlot verlopen. Mensen moeten worden ingewerkt en iedereen zit anders in elkaar en moet aan elkaar wennen. Onze klanten mogen hiervan geen hinder ondervinden.”

Denkt men in de autobranche niet te veel in groeicijfers?

“Ja. Wij zijn hard gegroeid en groeien nog steeds. We hebben de FD Gazelle-award gewonnen en zijn dit jaar weer genomineerd. Daar ben ik trots op. De mens is ons kapitaal en ik wil zuiver met mezelf en onze mensen omgaan. We willen geen eilandjes en ik stuur graag op de zachte kant, maar wel op basis van onderbouwing. Tegelijkertijd werken we met targets en zijn we bezig met onze marktpositie en omzet. We hebben net onze eerste internationaliseringsstappen gezet. Dat kost veel energie, ook om medewerkers en klanten in onze gedachtegang mee te krijgen. Ik ben dus voortdurend aan het balanceren tussen sturen op zachte waarden en het overeind houden van een bedrijf. En die twee kanten komen soms wel in conflict met elkaar. Het is een heel intensief, maar leerzaam proces.”

De mens is ons kapitaal.

Heeft u er wel eens aan gedacht om iets heel anders te gaan doen?

“Als quasi-mediator heb ik verschillende partijen bij elkaar gebracht en samen met ons team geweldig leuke dingen gebouwd. Wel heb ik steeds meer moeite met de macht en achter­kamertjespraktijken binnen de branche. Er worden veel spelletjes gespeeld en we hebben veel tegenstand gekregen. Tot op zekere hoogte vind ik dat leuk, want het geeft ook energie en nieuwe impulsen. En het is prettig als de club mensen die ons eerst liever zag mislukken nu bij ons komt.”

Over Mivar Group B.V.

Mivar Group is van oorsprong een ict-bedrijf dat na de overname door de broers Chris en Leon Kimman in 2000 snel uitgroeide tot een specialist in software en ict-oplossingen gericht op de automotive branche. Tot 2005 verkocht men onder de naam Saarloos Mivar ook nog diagnoseapparatuur. Inmiddels bedient men leasemaatschappijen, fleetowners, corporates, dealers, universele autobedrijven en hun toeleveranciers met op maat gemaakte ict-systemen en de bijbehorende service, support en op­leidingen waarmee alle voorkomende processen en technische informatie eenvoudig up-to-date wordt gehouden. Bij Mivar Group werken 43 mensen. Het hoofdkantoor is gevestigd in Lienden. 

Kimman (Mivar Group): ‘Ik heb moeite met achter­kamertjes praktijken’ | Automotive Online
Mivar Group wint FD Gazelle Award

Kimman (Mivar Group): ‘Ik heb moeite met achter­kamertjes praktijken’

Viola Robbemondt Viola Robbemondt
• Laatste update:

Uw broer Leon en u runnen alweer 16 jaar samen de Mivar Group. Hoe zijn jullie begonnen?

“Mijn broer nam dit bedrijf, dat destijds een zuiver ict-bedrijf was, over in 1999. Ik werkte bij Saarloos en was daar als productmanager verantwoordelijk voor de diagnoselijn. Ergens in de jaren 1998-1999 schreef ik een bedrijfsplan op basis van de drie-eenheid tools/applicaties, kennis en informatie. Mijn idee was dat we ervoor moesten zorgen dat de monteur in de werkplaats perfect kan functioneren. Toen bleek dat het plan bij de toenmalige directeur-eigenaar niet op de prioriteitenlijst stond, nam ik ontslag. Er bleek bij Saarloos wel interesse voor een joint venture en die nam ik mee naar Mivar, omdat mijn broer meer in de automotive wilde doen. Zo ontstond SaarloosMivar, dat tot 2005 bestond.

Ging het meteen goed?

“Nee. In diezelfde periode overleed onze moeder relatief jong aan een ernstige ziekte en dat heeft grote impact op ons gehad. Tegelijkertijd ging het bij Mivar behoorlijk slecht. Een grote klant viel weg en de overname van een leverancier van een dealermanagementsysteem verliep lastiger dan verwacht, waardoor we in zwaar weer belandden. Ik was op en mijn huisarts schreef me minimaal een half jaar rust voor. Ik wilde absoluut niet zo lang thuisblijven en bezocht een energetisch arts. Na drie weken voelde ik me stukken beter. Al snel daarna ging het bergop, zowel met mij als met Mivar. Ik kon mijn ei goed kwijt. En mijn idee van de drie-eenheid vond aansluiting en erkenning in de markt.”

Hoe is het om samen te werken met uw broer?

“We vertrouwen elkaar honderd procent en dat is heel veel waard. Juist omdat we elkaar zo goed kennen, zijn we doorgaans ook harder naar elkaar toe dan we ooit naar onze medewerkers zouden zijn. Leon loopt regelmatig aan tegen mijn directheid en aanhoudendheid. Ik kan best confronterend zijn, dat hoor ik ook weleens van anderen terug en daar werk ik aan. We hebben er eigenlijk nooit bewust voor gekozen om samen te werken: ik kwam hier op projectbasis binnen en zou daarna weer vertrekken. Maar ik ben blijven hangen. Blijkbaar heb ik hier nog genoeg te leren.” (lacht)

Kimman in het kort

Naam: Chris Kimman / Geboortedatum: 17 oktober 1971 te Venray / Woonplaats: Venray / Opleiding: lts, mts, Economie aan Fontys Hogeschool, diverse trainingen aan de Nyenrode Business University, Nima A, B en C, Change Management en diverse sales en marketingtrainingen / Carrière: 1996-2000 diverse functies bij Saarloos ­waaronder salesadviseur, productmanager diagnose-apparatuur / Relatie: Miranda / Kinderen: Bram (15) Stijn (13) / Hobby’s: Leuke dingen doen met het gezin, quadrijden, sporten, auto’s restaureren, me ­ontwikkelen via trainingen en lezen.

Jullie zijn in 2005 uit de apparatuur gestapt en hebben je toegelegd op ondersteuning. Vanwaar die ommekeer?

“We beseften dat we beter zijn in het bieden van service dan in het leveren van tools. De markt voor diagnoseapparatuur is relatief klein en dus zeiden we tegen onze concurrenten: als wij nou uit de markt stappen, dan kunnen we jullie bedienen met een professionele service. Zo hadden zij dus niet alleen een concurrent minder, maar met ons ook een perfect ingerichte ict- en servicedesk. Het autobedrijf is complex en wij onderscheiden ons nog steeds door de drie-eenheid van tools, kennis en informatie. In 2003 namen we een leverancier van een dealermanagementsysteem over zodat we, naast de monteur in de werkplaats, ook alle andere processen binnen een autobedrijf konden structureren en optimaliseren. En in 2004 verwierven we de exclusieve rechten voor de Benelux van de technische OE-data van leverancier Audacon. Die leverde ons gestandaardiseerde technische data van 57 automerken. Om de efficiency van autobedrijven te verbeteren, hebben we die data vervolgens als IT-product in de markt gezet en diverse systemen gebouwd waarmee zowel autobedrijf en bijvoorbeeld leasemaatschappijen, verzekeraars en consumentenwebsites dagelijks werken. Inmiddels geven we ook veel consults, trainingen en masterclasses. We hebben consultants op de weg die onze klanten ondersteunen zodat die zich kunnen focussen op het contact met hun klanten.”

Als mensen mij en de klanten ergens niet over informeren, neem ik vlot afscheid.

Hoe ziet u de toekomst van de autobranche?

“Of je nu over de particuliere markt in het klein praat of over de leasemarkt in het groot: de klant wil ontzorging, waar voor zijn geld en controle. Dus moet de markt transparanter. Ik ben daarom trots op Micheck, het communicatie- en autorisatiesysteem dat we hebben ontworpen om een brug te slaan tussen fleetowner/leasemaatschappij en het garagebedrijf. Onze rol hierin is compleet onafhankelijk; we brengen de partijen door middel van het systeem bij elkaar, waarbij ze zelf afspraken kunnen maken over de onderlinge condities.”

Waar loopt u tegenaan in uw werk?

chriskimman3

“Ik vind het moeilijk als mensen ‘ja’ zeggen en ‘nee’ doen. Onze kernwaarden zijn: doe wat je zegt en zeg wat je doet op basis van wederzijds respect en vertrouwen. Als medewerkers eens een target of deadline niet halen, dan begrijp ik dat, mits ik daar van tevoren over geïnformeerd word. Zeker voor de klant is dat cruciaal. Gebeurt dat niet, of veel te laat, dan vind ik dat vervelend en respectloos en neem ik vrij vlot afscheid. Omdat we hard groeien, hebben we veel nieuwe mensen aangenomen en als management moeten we natuurlijk accepteren dat sommige dingen dan tijdelijk minder vlot verlopen. Mensen moeten worden ingewerkt en iedereen zit anders in elkaar en moet aan elkaar wennen. Onze klanten mogen hiervan geen hinder ondervinden.”

Denkt men in de autobranche niet te veel in groeicijfers?

“Ja. Wij zijn hard gegroeid en groeien nog steeds. We hebben de FD Gazelle-award gewonnen en zijn dit jaar weer genomineerd. Daar ben ik trots op. De mens is ons kapitaal en ik wil zuiver met mezelf en onze mensen omgaan. We willen geen eilandjes en ik stuur graag op de zachte kant, maar wel op basis van onderbouwing. Tegelijkertijd werken we met targets en zijn we bezig met onze marktpositie en omzet. We hebben net onze eerste internationaliseringsstappen gezet. Dat kost veel energie, ook om medewerkers en klanten in onze gedachtegang mee te krijgen. Ik ben dus voortdurend aan het balanceren tussen sturen op zachte waarden en het overeind houden van een bedrijf. En die twee kanten komen soms wel in conflict met elkaar. Het is een heel intensief, maar leerzaam proces.”

De mens is ons kapitaal.

Heeft u er wel eens aan gedacht om iets heel anders te gaan doen?

“Als quasi-mediator heb ik verschillende partijen bij elkaar gebracht en samen met ons team geweldig leuke dingen gebouwd. Wel heb ik steeds meer moeite met de macht en achter­kamertjespraktijken binnen de branche. Er worden veel spelletjes gespeeld en we hebben veel tegenstand gekregen. Tot op zekere hoogte vind ik dat leuk, want het geeft ook energie en nieuwe impulsen. En het is prettig als de club mensen die ons eerst liever zag mislukken nu bij ons komt.”

Over Mivar Group B.V.

Mivar Group is van oorsprong een ict-bedrijf dat na de overname door de broers Chris en Leon Kimman in 2000 snel uitgroeide tot een specialist in software en ict-oplossingen gericht op de automotive branche. Tot 2005 verkocht men onder de naam Saarloos Mivar ook nog diagnoseapparatuur. Inmiddels bedient men leasemaatschappijen, fleetowners, corporates, dealers, universele autobedrijven en hun toeleveranciers met op maat gemaakte ict-systemen en de bijbehorende service, support en op­leidingen waarmee alle voorkomende processen en technische informatie eenvoudig up-to-date wordt gehouden. Bij Mivar Group werken 43 mensen. Het hoofdkantoor is gevestigd in Lienden.