‘Technische info Alfa meest toegankelijk´
‘Monti’ schrijft voor dat technische info tegen redelijke condities beschikbaar moet zijn. De meest gebruikte middelen zijn de ‘TI’-websites, CD-Roms, DVD’s of een helpdesk. 23 van de 36 grootste automerken beschikken in Nederland inmiddels over een TI-site.
Bij Opel, Mazda en Volvo zijn deze volgens de Bovag ‘om uiteenlopende redenen’ niet toegankelijk. Honda heeft bijvoorbeeld heeft wel TI-site maar deze is alleen in Spaans/Portugees en Frans. De twintig overblijvende sites scoorden gemiddeld een rapportcijfer 7,1. De beste site is in de ogen van de Bovag die van Alfa Romeo, die scoort een 8,8.
Andere toppers (die hoger dan een acht scoren) zijn Fiat, Lancia, Peugeot, Citroën, Lexus en Toyota.
Bertho Eckhardt, voorzitter van Bovag Onafhankelijke Autobedrijven: “Een merk als Toyota werd een paar jaar geleden nog op de vingers getikt door de EU en komt nu als topper uit de bus. Uiteraard zien we er in Europees verband scherp op toe dat ook merken die hun zaakjes nu nog niet voldoende op orde hebben, snel de voorgeschreven info beschikbaar stellen op een toegankelijke en betaalbare manier. Daarnaast zullen we onze leden er nog nadrukkelijker op wijzen dat ze van de beschikbare informatie gebruik kunnen maken. Bij veel leden is het besef nog niet voldoende doorgedrongen dat veel technische informatie nu binnen handbereik is via deze websites. Overigens is de relatie tussen onze leden en naburige merkdealers over het algemeen uitstekend en daarmee zijn die merkdealers ook een prima bron van informatie en dat moet vooral zo blijven.”