Schadeseminar: ‘Regels in schadebranche teveel gebaseerd op wantrouwen’

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Wie gaat de hoge kosten betalen, was voer voor discussie op het schadeseminar. Vlnr: Luberto van Buiten, hoofdredacteur Automotive, Femke Teeling, directeur Focwa, Rogier van Schinkel, operationeel manager Den Elzen Autoschade, Ronald van de Stolpe, Dak Intermediairs. (Foto: Automotive)

Hoeveel uitdagingen de schadebranche ook op z’n bord heeft, de stemming op het Schadeseminar 2022 was er donderdagmiddag niet minder om. De zaal met zo’n 130 schadeprofessionals was sowieso blij dat er weer een fysiek evenement kon plaatsvinden en dat er eindelijk weer de gelegenheid was om ‘echt’ bij te praten onder het genot van een borrel op het terras.

Maar voordat het zover was, kwamen tal van onderwerpen aan de orde die de branche bezighouden. Van de ‘krachtige, gezamenlijke aanpak’ van Focwa en Bovag voor de energietoeslag tot het hoe en waarom van de Plusnorm en waarom ons brein nog helemaal niet helemaal niet toe is aan een zelfrijdende auto.

Het Schadeseminar, dat in Nieuwegein werd gehouden, was de eerste co-productie tussen Automotive Insiders en Automotive Magazine en werd geleid door Ric van Vugt (Automotive Insiders) en Automotive-hoofdredacteur Luberto van Buiten.

Vergeet niet om er veertig foto’s bij te doen

“We praten over heel veel in de branche, maar niet over de prijs en wie het allemaal gaat betalen”, aldus Peter Hubregtse, directeur schadeketen ASN, die veel lof van de zaal oogstte toen hij illustreerde wat het effect van de Plusnorm zou zijn als niet een schadebedrijf, maar een restaurant zo’n norm zou moeten invoeren. “Biologische biefstuk op het menu? Prima, maar de herkomst van die biefstuk moet u als restauranthouder wel aan de hand van gecertificeerde bewijsvoering en een digitaal dossier kunnen overleggen. En, waar zit de slager waar dat vlees vandaag komt en wie betaalt het halen en brengen van die biefstuk? En vergeet ook niet om er nog zo’n veertig foto’s bij te doen van de pan waarin het vlees is gebakken en mogen we even de juiste diploma’s en certificaten zien van de kok die ze gebakken heeft.”

Met de energietoeslag hebben Focwa en Bovag zich echt daadkrachtig opgesteld

Zijn onze branchesystemen niet een beetje te ver doorontwikkeld en is het soms niet teveel gebaseerd op wantrouwen, vroeg Hubregtse zich af, die zelf lovend was over “het daadkrachtige, gezamenlijke optreden van Focwa en Bovag toen het over de energietoeslag ging ter compensatie van de hoge energiekosten. Dat zijn snelle, accurate acties die je graag wilt zien van je brancheorganisatie. Ik hoop dat het een generale repetitie was en dat beide organisaties snel de boel bij elkaar gooien”, opperde Hubregtse.

“De invoering van de Plusnorm is echt hard nodig en noodzakelijk, juist om alle veiligheidsrisico’s goed te kunnen borgen”, aldus Focwa-directeur Femke Teeling. “De Plusnorm heeft betrekking op z’n 8 procent van het totale wagenpark. Het is dus aan ondernemers zelf om te beslissen of de nieuwe norm voor hen rendabel is.” En wat betreft de Plusnorm versus merkerkenningen, is Teeling kort: “Het ene merk heeft dat beter geregeld dan de ander, waardoor de inhoudelijke invulling nogal kan verschillen.”

Er is veel onnodig ingewikkeld geworden en dat werkt alleen kostenverhogend

In de paneldiscussie refereerde ook Douwe Bekius, consultant en voormalig ceo Carglass, er aan dat teveel verhoudingen en systemen in de branche zijn gebaseerd op wantrouwen. “Hierdoor is veel onnodig ingewikkeld geworden. Dat werkt alleen maar kostenverhogend en moet natuurlijk wel ergens van betaald worden”, aldus Bekius. En daarvoor is geen monoloog, maar een vruchtbare dialoog nodig, voegde Alfred Möller, directeur Möller Autoschade, daar nog aan toe. 

Dat verzekeraars, zoals Achmea, Schadegarant en Unigarant de branche tegemoetkomen met een energietoeslag geeft er in ieder geval blijk van dat ze de penibele situatie van schadeherstellers erkennen en er niet voor wegduiken. Het is juist ook die gezamenlijke aanpak van problemen of op z’n minst het gesprek daarover aangaan, dat zorgt voor een andere sfeer in de branche. Maar dan moeten herstellers ook wel de moed en daadkracht hebben om zich uit te spreken, ook tegen opdrachtgevers en verzekeraars, zo riep een branchekenner tijdens de borrel, waarbij niet alleen de tarieven, maar ook tariefdifferentiatie (hoe complexer, hoe hoger het tarief) zijn dan onderwerp van gesprek.

Ook Erik Boertjes, manager Automotive partnerships bij Allianz, was spreker op het event, evenals Bas Bisschop, countrymanager van het deelconcept Imove dat binnen een paar jaar twee tot drie duizend deelauto’s in Nederland wil hebben.

Vooral de aanloop naar zelfrijdende auto’s is gevaarlijk en verwarrend

Ook kan de branche nog even opgelucht ademhalen wat betreft de komst van de autonome of zelfrijdende auto, die vermoedelijk voor minder schade gaat zorgen. Volgens verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen is ons menselijk brein namelijk nog helemaal niet klaar voor een zelfrijdende auto. “Dan ben je altijd passagier in je eigen auto en het is nog maar de vraag of we dat wel willen, want als autobestuurder willen we toch graag eindverantwoordelijk blijven”, aldus Tertoolen. “Vooral de aanloopfase naar zelfrijdende auto’s is gevaarlijk, omdat het voor een berijder vaak onduidelijk is of je nu wel of niet zelf moet blijven opletten op de systemen en op de auto. Dat brengt alleen maar verwarring.”

De branche mag met veel uitdagingen geconfronteerd worden, maar is in ieder geval niet in verwarring: alle dossiers die aandacht behoeven, liggen op tafel en alle partijen tonen zich in ieder geval bereidwillig om mee te denken aan structurele, gezamenlijke oplossingen waar de branche mee vooruit kan. En, dat is hoopgevender dan het een tijd is geweest in de schadebranche.

 

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Schadeseminar: ‘Regels in schadebranche teveel gebaseerd op wantrouwen’ | Automotive Online

Schadeseminar: ‘Regels in schadebranche teveel gebaseerd op wantrouwen’

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Wie gaat de hoge kosten betalen, was voer voor discussie op het schadeseminar. Vlnr: Luberto van Buiten, hoofdredacteur Automotive, Femke Teeling, directeur Focwa, Rogier van Schinkel, operationeel manager Den Elzen Autoschade, Ronald van de Stolpe, Dak Intermediairs. (Foto: Automotive)

Hoeveel uitdagingen de schadebranche ook op z’n bord heeft, de stemming op het Schadeseminar 2022 was er donderdagmiddag niet minder om. De zaal met zo’n 130 schadeprofessionals was sowieso blij dat er weer een fysiek evenement kon plaatsvinden en dat er eindelijk weer de gelegenheid was om ‘echt’ bij te praten onder het genot van een borrel op het terras.

Maar voordat het zover was, kwamen tal van onderwerpen aan de orde die de branche bezighouden. Van de ‘krachtige, gezamenlijke aanpak’ van Focwa en Bovag voor de energietoeslag tot het hoe en waarom van de Plusnorm en waarom ons brein nog helemaal niet helemaal niet toe is aan een zelfrijdende auto.

Het Schadeseminar, dat in Nieuwegein werd gehouden, was de eerste co-productie tussen Automotive Insiders en Automotive Magazine en werd geleid door Ric van Vugt (Automotive Insiders) en Automotive-hoofdredacteur Luberto van Buiten.

Vergeet niet om er veertig foto’s bij te doen

“We praten over heel veel in de branche, maar niet over de prijs en wie het allemaal gaat betalen”, aldus Peter Hubregtse, directeur schadeketen ASN, die veel lof van de zaal oogstte toen hij illustreerde wat het effect van de Plusnorm zou zijn als niet een schadebedrijf, maar een restaurant zo’n norm zou moeten invoeren. “Biologische biefstuk op het menu? Prima, maar de herkomst van die biefstuk moet u als restauranthouder wel aan de hand van gecertificeerde bewijsvoering en een digitaal dossier kunnen overleggen. En, waar zit de slager waar dat vlees vandaag komt en wie betaalt het halen en brengen van die biefstuk? En vergeet ook niet om er nog zo’n veertig foto’s bij te doen van de pan waarin het vlees is gebakken en mogen we even de juiste diploma’s en certificaten zien van de kok die ze gebakken heeft.”

Met de energietoeslag hebben Focwa en Bovag zich echt daadkrachtig opgesteld

Zijn onze branchesystemen niet een beetje te ver doorontwikkeld en is het soms niet teveel gebaseerd op wantrouwen, vroeg Hubregtse zich af, die zelf lovend was over “het daadkrachtige, gezamenlijke optreden van Focwa en Bovag toen het over de energietoeslag ging ter compensatie van de hoge energiekosten. Dat zijn snelle, accurate acties die je graag wilt zien van je brancheorganisatie. Ik hoop dat het een generale repetitie was en dat beide organisaties snel de boel bij elkaar gooien”, opperde Hubregtse.

“De invoering van de Plusnorm is echt hard nodig en noodzakelijk, juist om alle veiligheidsrisico’s goed te kunnen borgen”, aldus Focwa-directeur Femke Teeling. “De Plusnorm heeft betrekking op z’n 8 procent van het totale wagenpark. Het is dus aan ondernemers zelf om te beslissen of de nieuwe norm voor hen rendabel is.” En wat betreft de Plusnorm versus merkerkenningen, is Teeling kort: “Het ene merk heeft dat beter geregeld dan de ander, waardoor de inhoudelijke invulling nogal kan verschillen.”

Er is veel onnodig ingewikkeld geworden en dat werkt alleen kostenverhogend

In de paneldiscussie refereerde ook Douwe Bekius, consultant en voormalig ceo Carglass, er aan dat teveel verhoudingen en systemen in de branche zijn gebaseerd op wantrouwen. “Hierdoor is veel onnodig ingewikkeld geworden. Dat werkt alleen maar kostenverhogend en moet natuurlijk wel ergens van betaald worden”, aldus Bekius. En daarvoor is geen monoloog, maar een vruchtbare dialoog nodig, voegde Alfred Möller, directeur Möller Autoschade, daar nog aan toe. 

Dat verzekeraars, zoals Achmea, Schadegarant en Unigarant de branche tegemoetkomen met een energietoeslag geeft er in ieder geval blijk van dat ze de penibele situatie van schadeherstellers erkennen en er niet voor wegduiken. Het is juist ook die gezamenlijke aanpak van problemen of op z’n minst het gesprek daarover aangaan, dat zorgt voor een andere sfeer in de branche. Maar dan moeten herstellers ook wel de moed en daadkracht hebben om zich uit te spreken, ook tegen opdrachtgevers en verzekeraars, zo riep een branchekenner tijdens de borrel, waarbij niet alleen de tarieven, maar ook tariefdifferentiatie (hoe complexer, hoe hoger het tarief) zijn dan onderwerp van gesprek.

Ook Erik Boertjes, manager Automotive partnerships bij Allianz, was spreker op het event, evenals Bas Bisschop, countrymanager van het deelconcept Imove dat binnen een paar jaar twee tot drie duizend deelauto’s in Nederland wil hebben.

Vooral de aanloop naar zelfrijdende auto’s is gevaarlijk en verwarrend

Ook kan de branche nog even opgelucht ademhalen wat betreft de komst van de autonome of zelfrijdende auto, die vermoedelijk voor minder schade gaat zorgen. Volgens verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen is ons menselijk brein namelijk nog helemaal niet klaar voor een zelfrijdende auto. “Dan ben je altijd passagier in je eigen auto en het is nog maar de vraag of we dat wel willen, want als autobestuurder willen we toch graag eindverantwoordelijk blijven”, aldus Tertoolen. “Vooral de aanloopfase naar zelfrijdende auto’s is gevaarlijk, omdat het voor een berijder vaak onduidelijk is of je nu wel of niet zelf moet blijven opletten op de systemen en op de auto. Dat brengt alleen maar verwarring.”

De branche mag met veel uitdagingen geconfronteerd worden, maar is in ieder geval niet in verwarring: alle dossiers die aandacht behoeven, liggen op tafel en alle partijen tonen zich in ieder geval bereidwillig om mee te denken aan structurele, gezamenlijke oplossingen waar de branche mee vooruit kan. En, dat is hoopgevender dan het een tijd is geweest in de schadebranche.

 

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.