Turiën-ceo ziet einde losse autopolis rond 2050
Volgens Peter van Geijtenbeek, ceo van verzekeraar Turiën&Co, is het zeer goed denkbaar dat de losse autopolis verdwijnt. Dat schrijft hij in een blog op de site van de verzekeraar. De voornaamste reden is dat autofabrikanten naar andere businessmodellen zoeken om de hoge investeringen in onder andere elektrificatie terug te verdienen. “Zo is Tesla al in enkele landen begonnen met de verkoop van hun auto inclusief verzekering en ook andere merken hebben hier al pilots mee gedaan. Verzekeringen zullen toenemend onderdeel worden van een ander product of dienst, zoals de auto zelf.”
Druk op private lease
Dat de polis steeds meer onderdeel wordt van een product in plaats van een losstaande dienst, heeft in zijn ogen slechts in mindere mate te maken met de opmars van private lease. “Met de oplopende renteverwachtingen is het de vraag of leaseconstructies in een ander renteklimaat net zo goed gedijen”, aldus de ceo op de verzekeraarswebsite.
Daarnaast vragen elektrische auto’s om veel minder onderhoud, waardoor de behoefte aan een totaalconcept bij consumenten – dus een auto inclusief onderhoud en reparatie – afneemt. Ook de prijs van de EV gaat naar beneden en er zijn steeds meer elektrische occasions te vinden. “De financiering wordt toekomstig dus een minder big issue”, aldus Van Geijtenbeek.Ook op het Automotive Schadeseminar wordt de relatie tussen autoverzekeringen en auto-abonnementen besproken. Meer informatie over dit evenement vindt u hier.