Exit Glasgarage ‘donderslag bij heldere hemel’ voor deelnemende bedrijven

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
Glasgarage stopt ermee (Foto: Glasgarage).

De aankondiging van Glasgarage om op 1 januari 2022 te stoppen met het concept, kwam voor veel deelnemers als een volkomen verrassing. Dat blijkt uit een rondgang van Automotive langs diverse deelnemers aan het shop-in-shopconcept voor ruitschadeherstel.

Belron, het moederbedrijf van marktleider Carglass, kocht Autotaalglas en Glasgarage in 2015. Met de overnames wist het bedrijf zijn dominante positie, die door nieuwe toetreders en een dalende ruitschadeherstelmarkt enigszins was verzwakt, weer te verstevigen. Vooral in de zogenoemde ‘gestuurde markt’ is het van belang een hoog inkoopvolume te realiseren om scherpe prijzen te kunnen bieden aan verzekeraars en leasemaatschappijen.

Shop-in-shop

Het franchisemodel van Autotaalglas leek naadloos aan te sluiten op het filiaalconcept van Carglass, omdat de franchisenemers 100 procent ruitherstelbedrijf zijn. Dat is anders bij een shop-in-shop-concept als Glasgarage, met deelnemers die daarnaast dealer, universeel garagist of schadehersteller zijn. In de afgelopen jaren liepen zowel de omzet als het aantal deelnemers aan de formule terug. Het aantal vestigingen nam af van 120 op het hoogtepunt tot 82 nu, waarvan 13 ondernemers puur Glasgarage zijn.prent glasgarage 2021

Eric Prent werd in maart 2021 aangetrokken met als opdracht om bij Glasgarage het tij te keren. “Het bedrijf was verlieslatend. Op zich is dat niet vreemd: de markt voor reparatie en vervanging van voertuigbeglazing is in tien jaar tijd ongeveer gehalveerd, maar de investeringslasten stijgen juist doordat het herstel steeds complexer wordt. Dat vraagt om investeringen in equipment en personeel. Wij kregen als managementteam de opdracht om te onderzoeken hoe we op deze markt weer winstgevend konden worden. Maar in de situatie van een dalende markt en stijgende investeringslasten, zagen we uiteindelijk maar één oplossing: stoppen.” 

Toen ik hoorde dat de stekker eruit ging, was ik met stomheid geslagen

Iwam Stoel, autobedrijf Stoebo

Deze beslissing kwam voor veel deelnemers als een verrassing, reageert Iwan Stoel, eigenaar van autobedrijf Stoebo. “Ik denk dat er wel een paar franchisenemers zijn die zich al aan het oriënteren waren, want het klopt dat dat de gestuurde omzet wel terugliep. Wij zijn nu wel aan het kijken naar alternatieven, maar daar moet dan ook ruimte zijn. We kunnen óf zelfstandig doorgaan, of aansluiting zoeken bij een schadeketen die ook een ruitschade-tak heeft, of een ruitherstelketen als 123Ruit of Autoglaz.”

Enerzijds daalde dus het volume vanuit Glasgarage, anderzijds was de afhandeling van schadedossier en bijvoorbeeld facturatie prima op orde, vindt Stoel. “Daar zat echt een meerwaarde. Of Belron adequaat heeft gereageerd op het teruglopen van de omzet? Dat kan ik niet zeggen. De concurrentie nam toe, terwijl het marktvolume daalde. En als de wil er niet is, dan houdt het op. Ik denk wel dat Glasgarage de markt heeft wakker geschud; zowel aan de kant van de formules als van de opdrachtgevers.”

Self fulfilling prohecy

Ook andere franchisenemers laten aan Automotive weten verrast te zijn door het aangekondigde vertrek, waaronder Marginus Harms van Glasgarage Stadskanaal. Dit bedrijf is puur gericht op autoruitherstel. “Dat er onvoldoende winst werd gemaakt verbaast me wel, want wij zagen de omzet juist elkaar toenemen. Ik ben me al aan het oriënteren op een alternatief. Maar wellicht gaan we verder onder onze oude naam, Sterfix.”

Dat het voor de franchisenemers als verrassing kwam, begrijpt Prent wel. “We konden niet zeggen: we gaan het nog wel even proberen. Dan ontstaat een selffulfilling prophecy, want dan verleggen de franchisenemers de focus naar hun andere business en kom je uiteindelijk alsnog tot dezelfde conclusie.”

Als de kosten om een netwerk overeind te houden niet langer opwegen tegen de omzet, dan houdt het natuurlijk op

Bas Oostendorp, Oostendorp Groep

De Oostendorp Groep verzelfstandigde zijn (ruit)herstelwerkzaamheden een aantal jaar geleden al. Het bedrijf heeft vier schadebedrijven onder de naam Autoherstel Zuid, waar het zowel ABS-lid als Glasgarage-lid is. “We zagen de sturing via Glasgarage minder worden”, zegt directeur Bas Oostendorp. “En dat is de meerwaarde van een formule, naast natuurlijk de inkoop van ruiten en de processen voor bijvoorbeeld facturatie. Het lag voor mij wel in de lijn der verwachtingen. Ik denk dat Belron het indertijd heeft gekocht om zijn machtspositie op de markt te behouden, maar als de kosten om een netwerk overeind te houden niet langer opwegen tegen de omzet, dan houdt het natuurlijk op.”

Slecht jaar

Ook Leo Smid, voormalig commercieel directeur bij Glasgarage en tegenwoordig directeur bij concurrent Autoglaz, zag het vertrek niet aankomen. “De hele markt heeft een slecht jaar achter de rug; minder verkeer betekent minder ruitschade, ik denk dat de totale markt met 20 procent is teruggelopen. Anderzijds stijgen de dossierkosten jaarlijks met zo’n 5 procent, doordat ruitherstel, vanwege de camera’s, steeds complexer wordt. Dat vraagt meer werk vanwege de vereiste kalibraties en dus extra omzet. Wellicht werden de rendementsdoelstellingen binnen Belron niet gehaald zoals die waren beloofd aan de aandeelhouders”, denkt Smid.

Prent: Ander beeld voor ogen

Glasgarage stopt officieel eind dit jaar. Voor de 15 mensen op het hoofdkantoor wordt ontslag aangevraagd, zegt Prent. “We hebben een goede afvloeiingsregeling waar mensen gebruik van kunnen maken. We kondigen de exit ruim op tijd aan om het goed af te kunnen wikkelen, voor medewerkers, franchisenemers en klanten. Natuurlijk had ik voor mezelf ook een ander beeld voor ogen toen ik aan deze klus begon. Maar het kon helaas niet anders. De markt zal de komende jaren ook echt veranderen: zonder voldoende schaalgrootte is het niet meer mogelijk om een goede boterham aan ruitherstel te verdienen, zonder de kwaliteit en veiligheid van de berijder in het gedrang te brengen.”

Dat Glasgarage veel minder omzet draait dan Autotaalglas en Carglass is één van de bottlenecks, erkent Prent die geen omzetcijfers wenst te geven. “Ten tijde van het ontstaan van Glasgarage was het shop-in-shop-concept een schot in de roos: het was een groeiend segment, ruitherstel was relatief eenvoudig dus een mooie uitbreiding voor autobedrijven. Nu de markt krimpt en het werk complexer wordt, zie je de keerzijde. Bij de meeste deelnemers beslaat ruitherstel ongeveer 5 procent van het totaal; dat is te weinig om er fors in te investeren. Dan moet je jezelf op een gegeven moment de vraag stellen of je de kwaliteit kunt blijven borgen, als je niet de gevraagde investeringen kunt doen. Na diverse gesprekken met de franchiseraad kwamen wij tot de conclusie dat het niet haalbaar was.”

Opdrachtgevers leggen niet al hun eieren in één mandje

Eric Prent, directeur Glasgarage

De deelnemers aan Glasgarage zeggen op zoek te gaan naar een alternatief. Daarvan zijn er in de afgelopen jaren voldoende op de markt gekomen, zoals Autoglaz, Dealerglass, 123Ruit en diverse ruitconcepten van schadeketens. Anderen pakken hun oude, vertrouwde naam weer op. Of bij het wegvallen van Glasgarage er meer omzet bij de andere Belron-bedrijven Autotaalglas en Carglass terecht komt, is niet te zeggen, vindt Prent. “Opdrachtgevers leggen niet al hun eieren in één mandje. Ze zullen een alternatief zoeken voor Glasgarage maar dat hoeft niet per se Autotaalglas of Carglass te zijn. De beslissing om te stoppen komt ook niet bij Belron vandaan, maar bij het MT.”

Leo Smid van Autoglaz ruikt in ieder geval kansen: “Ik denk wel dat een deel van de opdrachtgevers op zoek zal gaan naar een alternatief, als Glasgarage van de groene kaart valt. Dat biedt weer kansen voor ons.”

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Exit Glasgarage ‘donderslag bij heldere hemel’ voor deelnemende bedrijven | Automotive Online

Exit Glasgarage ‘donderslag bij heldere hemel’ voor deelnemende bedrijven

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
Glasgarage stopt ermee (Foto: Glasgarage).

De aankondiging van Glasgarage om op 1 januari 2022 te stoppen met het concept, kwam voor veel deelnemers als een volkomen verrassing. Dat blijkt uit een rondgang van Automotive langs diverse deelnemers aan het shop-in-shopconcept voor ruitschadeherstel.

Belron, het moederbedrijf van marktleider Carglass, kocht Autotaalglas en Glasgarage in 2015. Met de overnames wist het bedrijf zijn dominante positie, die door nieuwe toetreders en een dalende ruitschadeherstelmarkt enigszins was verzwakt, weer te verstevigen. Vooral in de zogenoemde ‘gestuurde markt’ is het van belang een hoog inkoopvolume te realiseren om scherpe prijzen te kunnen bieden aan verzekeraars en leasemaatschappijen.

Shop-in-shop

Het franchisemodel van Autotaalglas leek naadloos aan te sluiten op het filiaalconcept van Carglass, omdat de franchisenemers 100 procent ruitherstelbedrijf zijn. Dat is anders bij een shop-in-shop-concept als Glasgarage, met deelnemers die daarnaast dealer, universeel garagist of schadehersteller zijn. In de afgelopen jaren liepen zowel de omzet als het aantal deelnemers aan de formule terug. Het aantal vestigingen nam af van 120 op het hoogtepunt tot 82 nu, waarvan 13 ondernemers puur Glasgarage zijn.prent glasgarage 2021

Eric Prent werd in maart 2021 aangetrokken met als opdracht om bij Glasgarage het tij te keren. “Het bedrijf was verlieslatend. Op zich is dat niet vreemd: de markt voor reparatie en vervanging van voertuigbeglazing is in tien jaar tijd ongeveer gehalveerd, maar de investeringslasten stijgen juist doordat het herstel steeds complexer wordt. Dat vraagt om investeringen in equipment en personeel. Wij kregen als managementteam de opdracht om te onderzoeken hoe we op deze markt weer winstgevend konden worden. Maar in de situatie van een dalende markt en stijgende investeringslasten, zagen we uiteindelijk maar één oplossing: stoppen.” 

Toen ik hoorde dat de stekker eruit ging, was ik met stomheid geslagen

Iwam Stoel, autobedrijf Stoebo

Deze beslissing kwam voor veel deelnemers als een verrassing, reageert Iwan Stoel, eigenaar van autobedrijf Stoebo. “Ik denk dat er wel een paar franchisenemers zijn die zich al aan het oriënteren waren, want het klopt dat dat de gestuurde omzet wel terugliep. Wij zijn nu wel aan het kijken naar alternatieven, maar daar moet dan ook ruimte zijn. We kunnen óf zelfstandig doorgaan, of aansluiting zoeken bij een schadeketen die ook een ruitschade-tak heeft, of een ruitherstelketen als 123Ruit of Autoglaz.”

Enerzijds daalde dus het volume vanuit Glasgarage, anderzijds was de afhandeling van schadedossier en bijvoorbeeld facturatie prima op orde, vindt Stoel. “Daar zat echt een meerwaarde. Of Belron adequaat heeft gereageerd op het teruglopen van de omzet? Dat kan ik niet zeggen. De concurrentie nam toe, terwijl het marktvolume daalde. En als de wil er niet is, dan houdt het op. Ik denk wel dat Glasgarage de markt heeft wakker geschud; zowel aan de kant van de formules als van de opdrachtgevers.”

Self fulfilling prohecy

Ook andere franchisenemers laten aan Automotive weten verrast te zijn door het aangekondigde vertrek, waaronder Marginus Harms van Glasgarage Stadskanaal. Dit bedrijf is puur gericht op autoruitherstel. “Dat er onvoldoende winst werd gemaakt verbaast me wel, want wij zagen de omzet juist elkaar toenemen. Ik ben me al aan het oriënteren op een alternatief. Maar wellicht gaan we verder onder onze oude naam, Sterfix.”

Dat het voor de franchisenemers als verrassing kwam, begrijpt Prent wel. “We konden niet zeggen: we gaan het nog wel even proberen. Dan ontstaat een selffulfilling prophecy, want dan verleggen de franchisenemers de focus naar hun andere business en kom je uiteindelijk alsnog tot dezelfde conclusie.”

Als de kosten om een netwerk overeind te houden niet langer opwegen tegen de omzet, dan houdt het natuurlijk op

Bas Oostendorp, Oostendorp Groep

De Oostendorp Groep verzelfstandigde zijn (ruit)herstelwerkzaamheden een aantal jaar geleden al. Het bedrijf heeft vier schadebedrijven onder de naam Autoherstel Zuid, waar het zowel ABS-lid als Glasgarage-lid is. “We zagen de sturing via Glasgarage minder worden”, zegt directeur Bas Oostendorp. “En dat is de meerwaarde van een formule, naast natuurlijk de inkoop van ruiten en de processen voor bijvoorbeeld facturatie. Het lag voor mij wel in de lijn der verwachtingen. Ik denk dat Belron het indertijd heeft gekocht om zijn machtspositie op de markt te behouden, maar als de kosten om een netwerk overeind te houden niet langer opwegen tegen de omzet, dan houdt het natuurlijk op.”

Slecht jaar

Ook Leo Smid, voormalig commercieel directeur bij Glasgarage en tegenwoordig directeur bij concurrent Autoglaz, zag het vertrek niet aankomen. “De hele markt heeft een slecht jaar achter de rug; minder verkeer betekent minder ruitschade, ik denk dat de totale markt met 20 procent is teruggelopen. Anderzijds stijgen de dossierkosten jaarlijks met zo’n 5 procent, doordat ruitherstel, vanwege de camera’s, steeds complexer wordt. Dat vraagt meer werk vanwege de vereiste kalibraties en dus extra omzet. Wellicht werden de rendementsdoelstellingen binnen Belron niet gehaald zoals die waren beloofd aan de aandeelhouders”, denkt Smid.

Prent: Ander beeld voor ogen

Glasgarage stopt officieel eind dit jaar. Voor de 15 mensen op het hoofdkantoor wordt ontslag aangevraagd, zegt Prent. “We hebben een goede afvloeiingsregeling waar mensen gebruik van kunnen maken. We kondigen de exit ruim op tijd aan om het goed af te kunnen wikkelen, voor medewerkers, franchisenemers en klanten. Natuurlijk had ik voor mezelf ook een ander beeld voor ogen toen ik aan deze klus begon. Maar het kon helaas niet anders. De markt zal de komende jaren ook echt veranderen: zonder voldoende schaalgrootte is het niet meer mogelijk om een goede boterham aan ruitherstel te verdienen, zonder de kwaliteit en veiligheid van de berijder in het gedrang te brengen.”

Dat Glasgarage veel minder omzet draait dan Autotaalglas en Carglass is één van de bottlenecks, erkent Prent die geen omzetcijfers wenst te geven. “Ten tijde van het ontstaan van Glasgarage was het shop-in-shop-concept een schot in de roos: het was een groeiend segment, ruitherstel was relatief eenvoudig dus een mooie uitbreiding voor autobedrijven. Nu de markt krimpt en het werk complexer wordt, zie je de keerzijde. Bij de meeste deelnemers beslaat ruitherstel ongeveer 5 procent van het totaal; dat is te weinig om er fors in te investeren. Dan moet je jezelf op een gegeven moment de vraag stellen of je de kwaliteit kunt blijven borgen, als je niet de gevraagde investeringen kunt doen. Na diverse gesprekken met de franchiseraad kwamen wij tot de conclusie dat het niet haalbaar was.”

Opdrachtgevers leggen niet al hun eieren in één mandje

Eric Prent, directeur Glasgarage

De deelnemers aan Glasgarage zeggen op zoek te gaan naar een alternatief. Daarvan zijn er in de afgelopen jaren voldoende op de markt gekomen, zoals Autoglaz, Dealerglass, 123Ruit en diverse ruitconcepten van schadeketens. Anderen pakken hun oude, vertrouwde naam weer op. Of bij het wegvallen van Glasgarage er meer omzet bij de andere Belron-bedrijven Autotaalglas en Carglass terecht komt, is niet te zeggen, vindt Prent. “Opdrachtgevers leggen niet al hun eieren in één mandje. Ze zullen een alternatief zoeken voor Glasgarage maar dat hoeft niet per se Autotaalglas of Carglass te zijn. De beslissing om te stoppen komt ook niet bij Belron vandaan, maar bij het MT.”

Leo Smid van Autoglaz ruikt in ieder geval kansen: “Ik denk wel dat een deel van de opdrachtgevers op zoek zal gaan naar een alternatief, als Glasgarage van de groene kaart valt. Dat biedt weer kansen voor ons.”

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.