Rien Boschman, Autoschade Van Dijk:

In de werkplaats | Diagnose als uitgelezen kans bij schadeherstel

In de werkplaats • Het vinden van goede medewerkers is een probleem, het vinden van genoeg werk beslist niet: Rien Boschman heeft met zijn twee autoschadebedrijven in Boven-Leeuwen en Wijchen een geheel eigen marktbenadering. Een intensieve samenwerking met diverse dealers hoort daar bij.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Rien Boschman (Beeld: Maarten Bokslag)

De beide schadebedrijven van Rien Boschman in Boven-Leeuwen en Wijchen,  Autoschade Van Dijk, opereren onder eigen vlag en dat is toch het beste, vindt de ondernemer. “Ik zit niet om werk verlegen, maar om euro’s. Nu werken wij voor particulieren, fleetowners, diverse verzekeraars en dealerbedrijven. Dat levert ons echt ruim voldoende werk op. Zo’n enorm bedrijf is het ook weer niet.”

Boschman is een mensen-mens. Hij kent de regio, hij kent zijn klanten en gaat slimme samenwerkingen aan met dealers in de regio. Zoals met Mulders Opel in Tiel, waarvan hij het schadebedrijf opkocht en zo de merklicentie verwierf. Door een goede samenwerking met Toyota-dealers werd ook de merkerkenning van Toyota behaald en Ford had het bedrijf al langer in huis. “We werken eraan om de komende tijd nog twee merken binnen te halen. Dat levert ons elke week weer een aantal schadeauto’s van die dealers op.”

Oprijbrug

Het bedrijf in Boven-Leeuwen telt in totaal twaalf medewerkers, waarvan acht schadeherstellers. “Goede mensen zijn lastig te vinden, zelfs al hebben wij altijd twee leerlingen. Die vallen toch vaak af of ze gaan later ergens anders werken. Goed personeel is echt een probleem voor de sector.”

In de werkplaats staan tien hefbruggen, alle verzonken in de grond. De meeste zijn schaarbruggen van Autec-VLT, die volgens Boschman lekker veel ruimte bieden om rondom de auto te werken. De hefvermogens lopen uiteen van 2,5 tot 3,5 ton. Een Rotary oprijbrug van 4 ton is de zwaarste die het bedrijf heeft. “We doen vooral personenauto’s en bestelbusjes. Af en toe komt er een camper of een zware besteller, maar die hoeven de lucht niet in. Dus zwaardere bruggen hebben we niet nodig”, zegt Boschman. 

Rien Boschman

Bouwjaar: 1967
Opleiding: MTS autotechniek
Loopbaan: De vader van Rien Boschman had een autoschadebedrijf in Wijchen waar hij het vak in de praktijk leerde. Daarna volgden diverse (eigen) bedrijven, waaronder Boschman Autoschade (nu Carlux) in Oss, dat hij in 2006 verkocht aan Pon/Van de Udenhout. Sinds 2015 is hij eigenaar van Autoschade Van Dijk.     
Thuis: samenwonend, twee kinderen.

Slimme indeling

De helft van de werkplaats is ingeruimd voor het strak maken en spuiten. Tegenover de mengkamer voor autolak en de spuitcabine is een afgebakende plek waar maximaal zes auto’s kunnen staan voor het schuren, plamuren en strak maken. Die ruimte is met zware gordijnen af te schermen en beschikt over goede systemen voor afzuiging van stof en spuitnevel.
De andere helft van het bedrijf is bestemd voor demontage en montage van plaatwerkdelen. 

Diagnose speelt daarbij een belangrijke rol. “Vrijwel elke auto wordt voor en na de reparatie uitgelezen”, vertelt Marcel van Gisteren, diagnose-expert van het bedrijf. “Dat doen we met de Vehicle Health Check van Solera (moedermaatschappij van Audatex, red.). Je sluit het kastje aan en via bluetooth krijg je meteen de foutmeldingen in beeld. Die worden ook me-teen doorgestuurd naar onze backoffice. Geen VIN invoeren, geen bonnen uitdraaien. Werkt geweldig en je kunt er eigenlijk alles mee.”

Toch heeft Van Gisteren ook zijn oude diagnosekastje van Hella-Gutmann ergens in een la bewaard. “Daar werkten we vroeger mee. Heel af en toe, als we er echt niet uitkomen, haal ik die nog tevoorschijn.”

Autoschade Van Dijk 

Rien Boschman kocht in 2015 Autoschade Van Dijk in Boven-Leeuwen van Harold van Dijk, die er nog steeds werkt als bedrijfsleider. Na het faillissement van Care en de sluiting van Care Wijchen – het vroegere bedrijf van zijn vader – opende Boschman een tweede schadevestiging in Wijchen, enkel voor klein schadeherstel. Grotere schades worden naar de vestiging in Boven-Leeuwen gebracht. “In feite moet je Wijchen zien als dependance”, zegt Boschman. “Zo vergroten we onze markt hier in de regio.”

Bewuste keuze

Rien Boschman haalt sommige diagnosezaken bewust níet in huis. “Wij kunnen onderdelen inleren en alle lampjes resetten, geen probleem. Maar als het gaat om het kalibreren van camera- en radarsystemen brengen we zo’n auto liever naar de dealer. Dat scheelt een enorme investering. Je moet ook bedenken: hoe vaak komt dat nou voor? Verreweg de meeste schades zijn kleinere schades. Als een auto echt voor en achter in elkaar zit is herstel vaak toch niet meer lonend. Ik denk dat wij maar een keer of vier per jaar een auto naar de dealer brengen om de camera’s te kalibreren. Dan is het niet lonend om zelf in apparatuur te investeren. Maar als we in de toekomst veel vaker zulke gevallen krijgen, maken we wellicht een andere afweging.”

De kengetallen

Autoschade Van Dijk
aantal monteurs: 10
aantal hefbruggen: 10
aantal diagnosetesters: 2
oppervlakte werkplaats: 950 m2 
aantal verholpen schades: 1.500 per jaar

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

In de werkplaats | Diagnose als uitgelezen kans bij schadeherstel | Automotive Online
Rien Boschman, Autoschade Van Dijk:

In de werkplaats | Diagnose als uitgelezen kans bij schadeherstel

In de werkplaats • Het vinden van goede medewerkers is een probleem, het vinden van genoeg werk beslist niet: Rien Boschman heeft met zijn twee autoschadebedrijven in Boven-Leeuwen en Wijchen een geheel eigen marktbenadering. Een intensieve samenwerking met diverse dealers hoort daar bij.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Rien Boschman (Beeld: Maarten Bokslag)

De beide schadebedrijven van Rien Boschman in Boven-Leeuwen en Wijchen,  Autoschade Van Dijk, opereren onder eigen vlag en dat is toch het beste, vindt de ondernemer. “Ik zit niet om werk verlegen, maar om euro’s. Nu werken wij voor particulieren, fleetowners, diverse verzekeraars en dealerbedrijven. Dat levert ons echt ruim voldoende werk op. Zo’n enorm bedrijf is het ook weer niet.”

Boschman is een mensen-mens. Hij kent de regio, hij kent zijn klanten en gaat slimme samenwerkingen aan met dealers in de regio. Zoals met Mulders Opel in Tiel, waarvan hij het schadebedrijf opkocht en zo de merklicentie verwierf. Door een goede samenwerking met Toyota-dealers werd ook de merkerkenning van Toyota behaald en Ford had het bedrijf al langer in huis. “We werken eraan om de komende tijd nog twee merken binnen te halen. Dat levert ons elke week weer een aantal schadeauto’s van die dealers op.”

Oprijbrug

Het bedrijf in Boven-Leeuwen telt in totaal twaalf medewerkers, waarvan acht schadeherstellers. “Goede mensen zijn lastig te vinden, zelfs al hebben wij altijd twee leerlingen. Die vallen toch vaak af of ze gaan later ergens anders werken. Goed personeel is echt een probleem voor de sector.”

In de werkplaats staan tien hefbruggen, alle verzonken in de grond. De meeste zijn schaarbruggen van Autec-VLT, die volgens Boschman lekker veel ruimte bieden om rondom de auto te werken. De hefvermogens lopen uiteen van 2,5 tot 3,5 ton. Een Rotary oprijbrug van 4 ton is de zwaarste die het bedrijf heeft. “We doen vooral personenauto’s en bestelbusjes. Af en toe komt er een camper of een zware besteller, maar die hoeven de lucht niet in. Dus zwaardere bruggen hebben we niet nodig”, zegt Boschman. 

Rien Boschman

Bouwjaar: 1967
Opleiding: MTS autotechniek
Loopbaan: De vader van Rien Boschman had een autoschadebedrijf in Wijchen waar hij het vak in de praktijk leerde. Daarna volgden diverse (eigen) bedrijven, waaronder Boschman Autoschade (nu Carlux) in Oss, dat hij in 2006 verkocht aan Pon/Van de Udenhout. Sinds 2015 is hij eigenaar van Autoschade Van Dijk.     
Thuis: samenwonend, twee kinderen.

Slimme indeling

De helft van de werkplaats is ingeruimd voor het strak maken en spuiten. Tegenover de mengkamer voor autolak en de spuitcabine is een afgebakende plek waar maximaal zes auto’s kunnen staan voor het schuren, plamuren en strak maken. Die ruimte is met zware gordijnen af te schermen en beschikt over goede systemen voor afzuiging van stof en spuitnevel.
De andere helft van het bedrijf is bestemd voor demontage en montage van plaatwerkdelen. 

Diagnose speelt daarbij een belangrijke rol. “Vrijwel elke auto wordt voor en na de reparatie uitgelezen”, vertelt Marcel van Gisteren, diagnose-expert van het bedrijf. “Dat doen we met de Vehicle Health Check van Solera (moedermaatschappij van Audatex, red.). Je sluit het kastje aan en via bluetooth krijg je meteen de foutmeldingen in beeld. Die worden ook me-teen doorgestuurd naar onze backoffice. Geen VIN invoeren, geen bonnen uitdraaien. Werkt geweldig en je kunt er eigenlijk alles mee.”

Toch heeft Van Gisteren ook zijn oude diagnosekastje van Hella-Gutmann ergens in een la bewaard. “Daar werkten we vroeger mee. Heel af en toe, als we er echt niet uitkomen, haal ik die nog tevoorschijn.”

Autoschade Van Dijk 

Rien Boschman kocht in 2015 Autoschade Van Dijk in Boven-Leeuwen van Harold van Dijk, die er nog steeds werkt als bedrijfsleider. Na het faillissement van Care en de sluiting van Care Wijchen – het vroegere bedrijf van zijn vader – opende Boschman een tweede schadevestiging in Wijchen, enkel voor klein schadeherstel. Grotere schades worden naar de vestiging in Boven-Leeuwen gebracht. “In feite moet je Wijchen zien als dependance”, zegt Boschman. “Zo vergroten we onze markt hier in de regio.”

Bewuste keuze

Rien Boschman haalt sommige diagnosezaken bewust níet in huis. “Wij kunnen onderdelen inleren en alle lampjes resetten, geen probleem. Maar als het gaat om het kalibreren van camera- en radarsystemen brengen we zo’n auto liever naar de dealer. Dat scheelt een enorme investering. Je moet ook bedenken: hoe vaak komt dat nou voor? Verreweg de meeste schades zijn kleinere schades. Als een auto echt voor en achter in elkaar zit is herstel vaak toch niet meer lonend. Ik denk dat wij maar een keer of vier per jaar een auto naar de dealer brengen om de camera’s te kalibreren. Dan is het niet lonend om zelf in apparatuur te investeren. Maar als we in de toekomst veel vaker zulke gevallen krijgen, maken we wellicht een andere afweging.”

De kengetallen

Autoschade Van Dijk
aantal monteurs: 10
aantal hefbruggen: 10
aantal diagnosetesters: 2
oppervlakte werkplaats: 950 m2 
aantal verholpen schades: 1.500 per jaar

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.