Ook Fource mengt zich in markt van schade-opleidingen

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Het aanbod richt zich daarbij vooral op diagnose en elektronica. (Foto: Automotive Academy)

Opleidings- en trainingsinstituut Automotive Academy breidt uit met opleidingen voor de schademarkt. Dat bevestigt general manager Guido Touber aan Automotive. De eerste trainingen zijn inmiddels gestart; volgend jaar moet er een heel opleidingsprogramma voor schadeherstellers klaarliggen.

De Automotive Academy is onderdeel van onderdelendistributeur Fource (LKQ) en richtte zich in eerste instantie op het onafhankelijke autobedrijf. Met de overname van Vanesch Verf is de schademarkt nu een logische volgende stap. Inmiddels worden op deze markt de eerste trainingen gegeven.

De schade-opleiding van Automotive Academy richt zich in eerste instantie op diagnose en elektronica, zoals het inleren van canbus- en comfortsystemen. “Dat is over het algemeen lastig voor een schadebedrijf. Nu doen ze het vaak zelf, maar kost het veel tijd en moeite en voldoet het niet altijd aan de eisen. Of ze brengen de auto naar de dealer. Onze taak als academie is om de bedrijven die wij trainen in staat te stellen om zoveel mogelijk werk in huis te houden.”

Uitstroom verminderen

Touber is nu in gesprek met partners van Vanesch, zoals schadeketens, om de behoeften in kaart te brengen. “Om maatwerk opleidingen te kunnen maken, hebben we wel voldoende aantallen nodig. Maar het is een branche waarin relatief weinig wordt samengewerkt, er zijn veel losse initiatieven. Medewerkers van schadebedrijven volgen nu losse trainingen, maar de fundering voor diagnose en elektronica wordt daarbij niet gelegd. Grote spelers in de schadebranche zijn dit jaar gestart met een eigen opleiding: Autotech. ‘Inhoudelijk schieten de opleidingen tekort: niet alleen in leerstof, ook met equipment en auto’s waar mee getraind wordt.’

In het komende jaar wordt er een opleidingsprogramma samengesteld. “Ik ben tevreden als we een vergelijkbaar opleidingsplan kunnen samenstellen als we eerder deden voor de autobranche. Onze taak is om mensen zo op te leiden dat ze een mooie toekomst hebben binnen de auto- of schadebranche, waarbij we de uitstroom van personeel hopen te verminderen. Dat is echt een groot probleem aan het worden voor de branche.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Ook Fource mengt zich in markt van schade-opleidingen | Automotive Online

Ook Fource mengt zich in markt van schade-opleidingen

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Het aanbod richt zich daarbij vooral op diagnose en elektronica. (Foto: Automotive Academy)

Opleidings- en trainingsinstituut Automotive Academy breidt uit met opleidingen voor de schademarkt. Dat bevestigt general manager Guido Touber aan Automotive. De eerste trainingen zijn inmiddels gestart; volgend jaar moet er een heel opleidingsprogramma voor schadeherstellers klaarliggen.

De Automotive Academy is onderdeel van onderdelendistributeur Fource (LKQ) en richtte zich in eerste instantie op het onafhankelijke autobedrijf. Met de overname van Vanesch Verf is de schademarkt nu een logische volgende stap. Inmiddels worden op deze markt de eerste trainingen gegeven.

De schade-opleiding van Automotive Academy richt zich in eerste instantie op diagnose en elektronica, zoals het inleren van canbus- en comfortsystemen. “Dat is over het algemeen lastig voor een schadebedrijf. Nu doen ze het vaak zelf, maar kost het veel tijd en moeite en voldoet het niet altijd aan de eisen. Of ze brengen de auto naar de dealer. Onze taak als academie is om de bedrijven die wij trainen in staat te stellen om zoveel mogelijk werk in huis te houden.”

Uitstroom verminderen

Touber is nu in gesprek met partners van Vanesch, zoals schadeketens, om de behoeften in kaart te brengen. “Om maatwerk opleidingen te kunnen maken, hebben we wel voldoende aantallen nodig. Maar het is een branche waarin relatief weinig wordt samengewerkt, er zijn veel losse initiatieven. Medewerkers van schadebedrijven volgen nu losse trainingen, maar de fundering voor diagnose en elektronica wordt daarbij niet gelegd. Grote spelers in de schadebranche zijn dit jaar gestart met een eigen opleiding: Autotech. ‘Inhoudelijk schieten de opleidingen tekort: niet alleen in leerstof, ook met equipment en auto’s waar mee getraind wordt.’

In het komende jaar wordt er een opleidingsprogramma samengesteld. “Ik ben tevreden als we een vergelijkbaar opleidingsplan kunnen samenstellen als we eerder deden voor de autobranche. Onze taak is om mensen zo op te leiden dat ze een mooie toekomst hebben binnen de auto- of schadebranche, waarbij we de uitstroom van personeel hopen te verminderen. Dat is echt een groot probleem aan het worden voor de branche.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.