Wilfred Herder (AAS Herder): ‘Ik zie dingen die anderen niet zien’

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
> 'Ook privé houd ik van uitdagingen.' (Beeld: Clemens Rikken)

U heeft in de afgelopen 5 jaar 5 schadebedrijven overgenomen. Wat is uw plan daarachter?

“Toen ik in 1989 met mijn eigen schadebedrijf begon was ik van plan om klein te blijven. Weinig personeel, dat leek me lekker overzichtelijk. Maar ik houd van uitdagingen en kan heel moeilijk nee zeggen als zich interessante doorgroeimogelijkheden voordoen. Het geeft me toch een kick als we een bedrijf overnemen en er dan een succes van weten te maken. Dat past ook wel in deze tijd: je hebt als schadebedrijf een behoorlijke schaalgrootte nodig om te overleven.”

Waarvoor is die schaalgrootte dan nodig?

“Door de schaalgrootte kunnen we makkelijker werk uitwisselen zodat onze totale capaciteit maximaal wordt benut. We hebben een vrachtwagen waar drie schadeauto’s op kunnen en rijden dus makkelijk heen en weer tussen de verschillende locaties. Een herstelbedrijf maakt juist de winst met de laatste vijf procent van het werk. Behalve die schaalvoordelen, zijn we zo ook interessanter voor opdrachtgevers, omdat we meer volume en geografische spreiding kunnen bieden. En als ondernemer kun je zelf de risico’s ook beter spreiden. Wil je als schadebedrijf in de toekomst overleven, dan moet je bij een keten zijn aangesloten en landelijk gestuurde schade krijgen. Bij ons komt daar nu 70 procent van het werk vandaan.”

Anderzijds ligt het gevaar op de loer dat de aandacht over meerdere vestigingen moet worden verdeeld.

“Als je meerdere bedrijven hebt, is het belangrijk dat je goede vakmensen om je heen verzameld, waar je blindelings zaken aan kunt overlaten. Niet voor niets bestier ik de vestigingen Dronten en Lelystad samen met Arjan van den Berg, die jarenlang bij me heeft gewerkt. Het klinkt misschien vreemd, maar juist doordat het bedrijf groter is geworden, vind ik het gemakkelijker om afstand te nemen. Ik kan alles relatief makkelijk van me afzetten.”

Te veel schadeherstellers lijden aan verandervrees.’ 

Sinds begin dit jaar heeft u een meerderheidsbelang van 75 procent in de flagshipstore van AAS in Den Haag, waar de keten voor 25 procent in participeert. Waarom is dit bedrijf interessant?

“Dat is het paradepaardje van de keten. Het bedrijf is in 2015 opgezet en heeft een belangrijke pilotfunctie voor alle leden van AAS. Het is een innovatiefabriek waar we allerlei nieuwe technische ontwikkelingen of marketingformules uitproberen voor de gehele keten. Van dagherstel tot velgenreparatie of de inzet van de volautomatische mengmachine Daisy Wheel. Juist omdat we daar samen met de keten alle ruimte hebben om te experimenteren, biedt het mij veel interessante perspectieven. Ik volgde het bedrijf al een tijd en zag al snel de potentie, mede door de goede locatie te midden van bedrijventerreinen en grote woonwijken. Mijn voorwaarde was wel dat ik ook de zeggenschap over het bedrijf zou krijgen (voorheen hadden de drie aandeelhouders Dubbeldam, Bos en AAS een gelijkwaardig aandeel, red). Met één kapitein op het schip is voor iedereen duidelijk wie de knoop doorhakt en wie de operationele zeggenschap heeft.”

Uw bedrijf telt nu zeven vestigingen, met Leusden als hoofdlocatie. Zijn er meer overnameplannen?

“Jazeker, vanaf 1 april neem ik nog een schadebedrijf over in Emmeloord, samen met Arjan van den Berg. Dat is een voormalige Care-vestiging, die al twee jaar te koop staat. Ik zie absoluut mogelijkheden in die regio en wil daar een allround schadebedrijf van maken met zes man personeel.”

Hoe past die nieuwe vestiging in het netwerk?

“Mijn streven is om niet overal hetzelfde soort werk te doen. Hier in Leusden gaan we ons meer richten op aluminiumherstel en werken we veel voor merken in het luxe segment, zoals Porsche en Bentley. Die merken vereisen toch een andere afwerking en moeten na herstel ook worden gepolijst bijvoorbeeld. Maar het draait bij mij zeker niet allemaal om merkerkenning en ik ben er ook niet op uit om er zoveel mogelijk bij elkaar te verzamelen.”

Herder in ’t Kort:

Naam: Wilfred Herder / Geboortedatum: 13-6-1964 / Woonplaats: Hoevelaken / Relatie: getrouwd / Kinderen: drie zonen en één dochter / Hobby’s: duiken, hardlopen (marathons), klussen / Opleiding: MTS Autotechniek en schadeherstel / Carrière: 1985 schadehersteller Nefkens, 1989 – heden: directeur-eigenaar schadeherstelbedrijf Herder

Hoe beoordeelt u of een bedrijf een goede overnamekandidaat is?

“Eigenlijk beoordeel ik veel op basis van mijn gevoel. Natuurlijk zijn de financiën belangrijk, maar ik vertrouw vooral op mijn intuïtie. Ik bezoek het bedrijf en maak dan meteen een eerste scan van allerlei zaken die me opvallen: van de uitstraling tot de receptie en de werkplaats. Juist omdat ik zelf actief meewerk in de werkplaats, valt mij meteen op hoe er wordt gewerkt, in welk tempo en waar het aan ontbreekt.”

Vroeger riepen mijn leraren al: jij bent zo eigenwijs, jij kunt maar beter voor jezelf beginnen.’

Hoe belangrijk is de zichtbaarheid van een directeur-eigenaar?

“Ik denk dat iedereen in een bedrijf graag wil weten voor wie hij werkt. Ik wil mensen aanzetten om zelf mee te denken. Mensen spreken zich alleen uit als er veel onderling vertrouwen en veiligheid is in het bedrijf. Dat kweek je door zichtbaar en benaderbaar te zijn. Ik ben zelf ook inzetbaar op alle afdelingen: het maakt mij niet uit of ik zo nodig twee dagen op de receptie moet invallen of in de werkplaats moet meedraaien. Daardoor bouw ik snel een band op met mensen en win ik vertrouwen.”

Wat is kenmerkend voor uw ondernemersstijl?

“Ik vraag van iedereen om zich aan gemaakte afspraken te houden op het gebied van kwaliteit, veiligheid en de benadering van klanten. Daar ben ik erg duidelijk in. Meer is het eigenlijk niet. Ik krijg soms de indruk dat herstelondernemers het allemaal veel te ingewikkeld maken en last hebben van verandervrees. Ze zitten vast in hun oude, vertrouwde denkpatronen en durven maar moeizaam te bewegen. Vroeger riepen mijn leraren al: jij bent zo eigenwijs, jij kunt maar beter voor jezelf beginnen. Maar daar begon ik pas mee nadat ik bij anderen had gewerkt en zag wat ze fout deden. Dat klinkt misschien eigenwijs en betweterig, maar ik zie en merk nu eenmaal vaak dingen die anderen niet meteen zien. Daardoor kan ik snel de vinger op de zere plek leggen en knelpunten oplossen Mijn kracht is dat ik op alle niveaus goed met mensen kan praten én naar ze luister.”

U zegt zakelijk wel van een uitdaging te houden, hoe zit dat privé?

“Ik zoek graag de grens op om te kijken wat ik allemaal aankan. Ik heb bijvoorbeeld veel marathons gelopen om te kijken waar mijn grenzen van uitputting liggen. En ik ben tweeënhalf jaar bezig geweest met de verbouwing van mijn boerderij. Dan kwam ik thuis na mijn werk en ging ik na het eten meteen weer het huis aan de slag. Gelukkig is het nu klaar en wonen we er heerlijk. Nu wil ik alleen nog een mooie waterpartij aanleggen in de tuin. Zo verzin ik altijd wel weer iets nieuws.”

Over Herder Autoschade

Wilfred Herder begon met zijn gelijknamige schadeherstelbedrijf in 1989 in Stoutenberg (nabij Amersfoort). In 1998 verhuisde hij naar een nieuwbouwpand in Leusden, dat nu nog steeds als hoofdvestiging geldt. Inmiddels is het bedrijf uitgebreid tot zeven bedrijven. Vanaf 1 april komt daar nog een achtste vestiging bij door de overname van de voormalige Care-vestiging in Emmeloord, dat Herder samen met Arjan van den Berg overneemt. Ook Lelystad en Dronten doet Herder samen met Van den Berg. Sinds dit jaar heeft Herder een meerderheidsbelang van 75 procent in de flagshipstore in het Haagse Forepark, waar de coöperatie zelf voor 25 procent in deelneemt. Behalve de vier schadebedrijven voor personenauto’s in Leusden, Lelystad, Dronten en Zutphen, heeft Herder ook twee caravan- en camperherstelbedrijven (Omnia CCS in Lelystad en Stikvoort Avada in Leusden). Alle bedrijven zijn aangesloten bij schadeketen AAS Schadeherstel.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Wilfred Herder (AAS Herder): ‘Ik zie dingen die anderen niet zien’ | Automotive Online

Wilfred Herder (AAS Herder): ‘Ik zie dingen die anderen niet zien’

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
> 'Ook privé houd ik van uitdagingen.' (Beeld: Clemens Rikken)

U heeft in de afgelopen 5 jaar 5 schadebedrijven overgenomen. Wat is uw plan daarachter?

“Toen ik in 1989 met mijn eigen schadebedrijf begon was ik van plan om klein te blijven. Weinig personeel, dat leek me lekker overzichtelijk. Maar ik houd van uitdagingen en kan heel moeilijk nee zeggen als zich interessante doorgroeimogelijkheden voordoen. Het geeft me toch een kick als we een bedrijf overnemen en er dan een succes van weten te maken. Dat past ook wel in deze tijd: je hebt als schadebedrijf een behoorlijke schaalgrootte nodig om te overleven.”

Waarvoor is die schaalgrootte dan nodig?

“Door de schaalgrootte kunnen we makkelijker werk uitwisselen zodat onze totale capaciteit maximaal wordt benut. We hebben een vrachtwagen waar drie schadeauto’s op kunnen en rijden dus makkelijk heen en weer tussen de verschillende locaties. Een herstelbedrijf maakt juist de winst met de laatste vijf procent van het werk. Behalve die schaalvoordelen, zijn we zo ook interessanter voor opdrachtgevers, omdat we meer volume en geografische spreiding kunnen bieden. En als ondernemer kun je zelf de risico’s ook beter spreiden. Wil je als schadebedrijf in de toekomst overleven, dan moet je bij een keten zijn aangesloten en landelijk gestuurde schade krijgen. Bij ons komt daar nu 70 procent van het werk vandaan.”

Anderzijds ligt het gevaar op de loer dat de aandacht over meerdere vestigingen moet worden verdeeld.

“Als je meerdere bedrijven hebt, is het belangrijk dat je goede vakmensen om je heen verzameld, waar je blindelings zaken aan kunt overlaten. Niet voor niets bestier ik de vestigingen Dronten en Lelystad samen met Arjan van den Berg, die jarenlang bij me heeft gewerkt. Het klinkt misschien vreemd, maar juist doordat het bedrijf groter is geworden, vind ik het gemakkelijker om afstand te nemen. Ik kan alles relatief makkelijk van me afzetten.”

Te veel schadeherstellers lijden aan verandervrees.’ 

Sinds begin dit jaar heeft u een meerderheidsbelang van 75 procent in de flagshipstore van AAS in Den Haag, waar de keten voor 25 procent in participeert. Waarom is dit bedrijf interessant?

“Dat is het paradepaardje van de keten. Het bedrijf is in 2015 opgezet en heeft een belangrijke pilotfunctie voor alle leden van AAS. Het is een innovatiefabriek waar we allerlei nieuwe technische ontwikkelingen of marketingformules uitproberen voor de gehele keten. Van dagherstel tot velgenreparatie of de inzet van de volautomatische mengmachine Daisy Wheel. Juist omdat we daar samen met de keten alle ruimte hebben om te experimenteren, biedt het mij veel interessante perspectieven. Ik volgde het bedrijf al een tijd en zag al snel de potentie, mede door de goede locatie te midden van bedrijventerreinen en grote woonwijken. Mijn voorwaarde was wel dat ik ook de zeggenschap over het bedrijf zou krijgen (voorheen hadden de drie aandeelhouders Dubbeldam, Bos en AAS een gelijkwaardig aandeel, red). Met één kapitein op het schip is voor iedereen duidelijk wie de knoop doorhakt en wie de operationele zeggenschap heeft.”

Uw bedrijf telt nu zeven vestigingen, met Leusden als hoofdlocatie. Zijn er meer overnameplannen?

“Jazeker, vanaf 1 april neem ik nog een schadebedrijf over in Emmeloord, samen met Arjan van den Berg. Dat is een voormalige Care-vestiging, die al twee jaar te koop staat. Ik zie absoluut mogelijkheden in die regio en wil daar een allround schadebedrijf van maken met zes man personeel.”

Hoe past die nieuwe vestiging in het netwerk?

“Mijn streven is om niet overal hetzelfde soort werk te doen. Hier in Leusden gaan we ons meer richten op aluminiumherstel en werken we veel voor merken in het luxe segment, zoals Porsche en Bentley. Die merken vereisen toch een andere afwerking en moeten na herstel ook worden gepolijst bijvoorbeeld. Maar het draait bij mij zeker niet allemaal om merkerkenning en ik ben er ook niet op uit om er zoveel mogelijk bij elkaar te verzamelen.”

Herder in ’t Kort:

Naam: Wilfred Herder / Geboortedatum: 13-6-1964 / Woonplaats: Hoevelaken / Relatie: getrouwd / Kinderen: drie zonen en één dochter / Hobby’s: duiken, hardlopen (marathons), klussen / Opleiding: MTS Autotechniek en schadeherstel / Carrière: 1985 schadehersteller Nefkens, 1989 – heden: directeur-eigenaar schadeherstelbedrijf Herder

Hoe beoordeelt u of een bedrijf een goede overnamekandidaat is?

“Eigenlijk beoordeel ik veel op basis van mijn gevoel. Natuurlijk zijn de financiën belangrijk, maar ik vertrouw vooral op mijn intuïtie. Ik bezoek het bedrijf en maak dan meteen een eerste scan van allerlei zaken die me opvallen: van de uitstraling tot de receptie en de werkplaats. Juist omdat ik zelf actief meewerk in de werkplaats, valt mij meteen op hoe er wordt gewerkt, in welk tempo en waar het aan ontbreekt.”

Vroeger riepen mijn leraren al: jij bent zo eigenwijs, jij kunt maar beter voor jezelf beginnen.’

Hoe belangrijk is de zichtbaarheid van een directeur-eigenaar?

“Ik denk dat iedereen in een bedrijf graag wil weten voor wie hij werkt. Ik wil mensen aanzetten om zelf mee te denken. Mensen spreken zich alleen uit als er veel onderling vertrouwen en veiligheid is in het bedrijf. Dat kweek je door zichtbaar en benaderbaar te zijn. Ik ben zelf ook inzetbaar op alle afdelingen: het maakt mij niet uit of ik zo nodig twee dagen op de receptie moet invallen of in de werkplaats moet meedraaien. Daardoor bouw ik snel een band op met mensen en win ik vertrouwen.”

Wat is kenmerkend voor uw ondernemersstijl?

“Ik vraag van iedereen om zich aan gemaakte afspraken te houden op het gebied van kwaliteit, veiligheid en de benadering van klanten. Daar ben ik erg duidelijk in. Meer is het eigenlijk niet. Ik krijg soms de indruk dat herstelondernemers het allemaal veel te ingewikkeld maken en last hebben van verandervrees. Ze zitten vast in hun oude, vertrouwde denkpatronen en durven maar moeizaam te bewegen. Vroeger riepen mijn leraren al: jij bent zo eigenwijs, jij kunt maar beter voor jezelf beginnen. Maar daar begon ik pas mee nadat ik bij anderen had gewerkt en zag wat ze fout deden. Dat klinkt misschien eigenwijs en betweterig, maar ik zie en merk nu eenmaal vaak dingen die anderen niet meteen zien. Daardoor kan ik snel de vinger op de zere plek leggen en knelpunten oplossen Mijn kracht is dat ik op alle niveaus goed met mensen kan praten én naar ze luister.”

U zegt zakelijk wel van een uitdaging te houden, hoe zit dat privé?

“Ik zoek graag de grens op om te kijken wat ik allemaal aankan. Ik heb bijvoorbeeld veel marathons gelopen om te kijken waar mijn grenzen van uitputting liggen. En ik ben tweeënhalf jaar bezig geweest met de verbouwing van mijn boerderij. Dan kwam ik thuis na mijn werk en ging ik na het eten meteen weer het huis aan de slag. Gelukkig is het nu klaar en wonen we er heerlijk. Nu wil ik alleen nog een mooie waterpartij aanleggen in de tuin. Zo verzin ik altijd wel weer iets nieuws.”

Over Herder Autoschade

Wilfred Herder begon met zijn gelijknamige schadeherstelbedrijf in 1989 in Stoutenberg (nabij Amersfoort). In 1998 verhuisde hij naar een nieuwbouwpand in Leusden, dat nu nog steeds als hoofdvestiging geldt. Inmiddels is het bedrijf uitgebreid tot zeven bedrijven. Vanaf 1 april komt daar nog een achtste vestiging bij door de overname van de voormalige Care-vestiging in Emmeloord, dat Herder samen met Arjan van den Berg overneemt. Ook Lelystad en Dronten doet Herder samen met Van den Berg. Sinds dit jaar heeft Herder een meerderheidsbelang van 75 procent in de flagshipstore in het Haagse Forepark, waar de coöperatie zelf voor 25 procent in deelneemt. Behalve de vier schadebedrijven voor personenauto’s in Leusden, Lelystad, Dronten en Zutphen, heeft Herder ook twee caravan- en camperherstelbedrijven (Omnia CCS in Lelystad en Stikvoort Avada in Leusden). Alle bedrijven zijn aangesloten bij schadeketen AAS Schadeherstel.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.