Grote bedrijven azen op overnames

Dossier Schade | Reco voert ranglijst schadeherstellers aan

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Beeld: CHE* Ontwerpstudio

Er is volop beweging in de schadewereld. Het regent sinds begin dit jaar overnameberichten en verschuivingen binnen de ketens. Schaalvergroting lijkt definitief toe te slaan. Dit wordt aangewakkerd door een aantal trends die nu lijken samen te vallen: een vergrijsde generatie die kampt met de opvolgingsproblemen en een nieuwe generatie die zich opmaakt voor de toekomst door schaalvergroting. Maar er is meer aan de hand. Min of meer noodgedwongen volgt de schadebranche de dealerwereld, waar overnames en schaalvergroting al langere tijd aan de orde zijn. De consoliderende dealermarkt is de belangrijkste aanjager voor dit proces, maar ook gebrek aan opvolging speelt een rol. Ondertussen wordt er soms geswitcht van keten.

Ook het gebrek aan opvolging zorgt voor verschuivingen.

Het merkkanaal wordt immers steeds belangrijker voor schadeherstel. Niet alleen voor de toelevering van onderdelen en technische informatie, maar ook voor de toekenning van merkerkenningen waarvoor samenwerking met dealers cruciaal is. Schadebedrijven met een serieuze omvang zijn beter in staat om meer volume te verwerken, waarbij dealers maar met één aanspreekpunt van doen hebben. En dan hebben we het nog niet over andere voordelen van schaalvergroting, zoals een stevige regionale marktpositie, uitwisseling van werk, kennis en personeel, centralisatie van de backoffice een goede positie bij landelijke opdrachtgevers en serieus meespelen in de strijd om merkerkenningen, zijn belangrijke redenen. Ondertussen maken ook de ketens hun netwerk op voor de toekomst en wordt soms ‘landje pik’ gespeeld ten koste van elkaar, waar de laatste tijd vooral Autoschade Herstel Groep slachtoffer van bleek te zijn. Behalve schaalvergroting kan soms ook uitbreiding met andere activiteiten een rol spelen. Zoals bij Rijnders Autogroep bijvoorbeeld. Door recente overname van Autobedrijf Kelder in Amersfoort gaat Rijnders ook aftersales doen. Kelder is namelijk aangesloten bij Bosch Car Service en Rijnders continueert dat. “We willen een totaalaanbieder van mobiliteit zijn en onze klanten volledig ontzorgen.”, zegt Jeroen Baars, eigenaar van Rijnders dat nu tien vestigingen (Schadenet) telt en de afgelopen jaren rap groeide door overnames. 

Overleven

Dat de golf aan overnames dit jaar nog zal aanhouden of heviger zal worden, daar zijn zowel Hein Könings (Autoschadegroep Limburg) als Martijn Boekhorst (ABS Boekhorst) en Stephan Gamelkoorn (ABS Splinter) het over eens. “Het is eten of gegeten worden”, denkt Könings, die zegt voortdurend rond te kijken. “Er zijn veel ketenloze herstelbedrijven die nu gaan voelen dat ze het niet redden zonder sturing vanuit een keten. Die ondernemers zijn nu genegen om te praten over overname.” Na de recente overname van Petitjean in Geleen telt zijn groep nu in totaal dertien bedrijven waaronder vier ASN schadebedrijven, één universeel schadebedrijf, een truckschadebedrijf en 7 innameloketten (6 bij dealers en 1 bij een autoverhuurbedrijf). “Uitbreiding is vooral ook belangrijk met het oog op merkerkenningen, want ook dat is volgens onze visie onontbeerlijk in de toekomst.” 

Merkerkenningen, en dan vooral de regie hierover in de eigen regio, is ook voor Gamelkoorn (dga van ABS Splinter in Amsterdam) een belangrijke reden om begin dit jaar ABS schadeherstelbedrijf De Laat in Heerhugowaard over te nemen. “Ik wil graag de mogelijkheid hebben om het schadeherstel en de bijbehorende klantbeleving van bepaalde merken in eigen hand te houden. Met een sterke positie in de markt, kun je de relatie met dealers verstevigen en is het makkelijker om andere merkerkenningen binnen te halen”, aldus Gammelkoorn. Ook volgens Boekhorst spelen merkerkenningen een belangrijke rol. “Dealers worden alleen maar groter. Het is voor dealerbedrijven alleen maar makkelijker om één aanspreekpunt te hebben. En je hebt als schadehersteller dan ook de nodige omvang en capaciteit te bieden.” Maar schaalgrootte biedt meer (praktische) voordelen. “We kunnen meer werk aan en zijn minder kwetsbaar”, aldus Gamelkoorn. “Ook kun je de medewerkers op meerdere fronten uitdagen, opleiden en plezier in het werk bieden waardoor je een aantrekkelijker werkgever bent.” Volgens Boekhorst moet je als schadebedrijf wel grootschaliger gaan werken. “Alleen al om alle investeringen te kunnen blijven doen”, denkt hij. Boekhorst telt nu acht vestigingen, na de recente overname van mede-ABS’er Hanegraaf en Heij uit Ede.

tabel 16 grootste schadebedrijven

 

Geen probleem

ABS-directeur Nico Stolk is positief over de overnames binnen zijn keten. “Het is altijd goed als bedrijven binnen de eigen keten blijven”, aldus Stolk. “Maar als we weten dat de één de intentie heeft om te verkopen en de ander wil graag uitbreiden, brengen we beide partijen natuurlijk met elkaar in contact. Voor ons als keten is het geen enkel probleem dat één eigenaar meerdere vestigingen heeft. We stellen daar geen maximum aan.” Minder ondernemers en meerdere vestigingen per ondernemer, is volgens ASN-directeur Peter Hubregtse een ontwikkeling die al langer gaande is. “We hebben ondernemers binnen ons netwerk die graag willen uitbreiden en leden die opvolging zoeken. Die twee dingen komen nu bij elkaar. Ik denk dat deze trend nog wel even zal doorzetten.”

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Dossier Schade | Reco voert ranglijst schadeherstellers aan | Automotive Online
Grote bedrijven azen op overnames

Dossier Schade | Reco voert ranglijst schadeherstellers aan

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Beeld: CHE* Ontwerpstudio

Er is volop beweging in de schadewereld. Het regent sinds begin dit jaar overnameberichten en verschuivingen binnen de ketens. Schaalvergroting lijkt definitief toe te slaan. Dit wordt aangewakkerd door een aantal trends die nu lijken samen te vallen: een vergrijsde generatie die kampt met de opvolgingsproblemen en een nieuwe generatie die zich opmaakt voor de toekomst door schaalvergroting. Maar er is meer aan de hand. Min of meer noodgedwongen volgt de schadebranche de dealerwereld, waar overnames en schaalvergroting al langere tijd aan de orde zijn. De consoliderende dealermarkt is de belangrijkste aanjager voor dit proces, maar ook gebrek aan opvolging speelt een rol. Ondertussen wordt er soms geswitcht van keten.

Ook het gebrek aan opvolging zorgt voor verschuivingen.

Het merkkanaal wordt immers steeds belangrijker voor schadeherstel. Niet alleen voor de toelevering van onderdelen en technische informatie, maar ook voor de toekenning van merkerkenningen waarvoor samenwerking met dealers cruciaal is. Schadebedrijven met een serieuze omvang zijn beter in staat om meer volume te verwerken, waarbij dealers maar met één aanspreekpunt van doen hebben. En dan hebben we het nog niet over andere voordelen van schaalvergroting, zoals een stevige regionale marktpositie, uitwisseling van werk, kennis en personeel, centralisatie van de backoffice een goede positie bij landelijke opdrachtgevers en serieus meespelen in de strijd om merkerkenningen, zijn belangrijke redenen. Ondertussen maken ook de ketens hun netwerk op voor de toekomst en wordt soms ‘landje pik’ gespeeld ten koste van elkaar, waar de laatste tijd vooral Autoschade Herstel Groep slachtoffer van bleek te zijn. Behalve schaalvergroting kan soms ook uitbreiding met andere activiteiten een rol spelen. Zoals bij Rijnders Autogroep bijvoorbeeld. Door recente overname van Autobedrijf Kelder in Amersfoort gaat Rijnders ook aftersales doen. Kelder is namelijk aangesloten bij Bosch Car Service en Rijnders continueert dat. “We willen een totaalaanbieder van mobiliteit zijn en onze klanten volledig ontzorgen.”, zegt Jeroen Baars, eigenaar van Rijnders dat nu tien vestigingen (Schadenet) telt en de afgelopen jaren rap groeide door overnames. 

Overleven

Dat de golf aan overnames dit jaar nog zal aanhouden of heviger zal worden, daar zijn zowel Hein Könings (Autoschadegroep Limburg) als Martijn Boekhorst (ABS Boekhorst) en Stephan Gamelkoorn (ABS Splinter) het over eens. “Het is eten of gegeten worden”, denkt Könings, die zegt voortdurend rond te kijken. “Er zijn veel ketenloze herstelbedrijven die nu gaan voelen dat ze het niet redden zonder sturing vanuit een keten. Die ondernemers zijn nu genegen om te praten over overname.” Na de recente overname van Petitjean in Geleen telt zijn groep nu in totaal dertien bedrijven waaronder vier ASN schadebedrijven, één universeel schadebedrijf, een truckschadebedrijf en 7 innameloketten (6 bij dealers en 1 bij een autoverhuurbedrijf). “Uitbreiding is vooral ook belangrijk met het oog op merkerkenningen, want ook dat is volgens onze visie onontbeerlijk in de toekomst.” 

Merkerkenningen, en dan vooral de regie hierover in de eigen regio, is ook voor Gamelkoorn (dga van ABS Splinter in Amsterdam) een belangrijke reden om begin dit jaar ABS schadeherstelbedrijf De Laat in Heerhugowaard over te nemen. “Ik wil graag de mogelijkheid hebben om het schadeherstel en de bijbehorende klantbeleving van bepaalde merken in eigen hand te houden. Met een sterke positie in de markt, kun je de relatie met dealers verstevigen en is het makkelijker om andere merkerkenningen binnen te halen”, aldus Gammelkoorn. Ook volgens Boekhorst spelen merkerkenningen een belangrijke rol. “Dealers worden alleen maar groter. Het is voor dealerbedrijven alleen maar makkelijker om één aanspreekpunt te hebben. En je hebt als schadehersteller dan ook de nodige omvang en capaciteit te bieden.” Maar schaalgrootte biedt meer (praktische) voordelen. “We kunnen meer werk aan en zijn minder kwetsbaar”, aldus Gamelkoorn. “Ook kun je de medewerkers op meerdere fronten uitdagen, opleiden en plezier in het werk bieden waardoor je een aantrekkelijker werkgever bent.” Volgens Boekhorst moet je als schadebedrijf wel grootschaliger gaan werken. “Alleen al om alle investeringen te kunnen blijven doen”, denkt hij. Boekhorst telt nu acht vestigingen, na de recente overname van mede-ABS’er Hanegraaf en Heij uit Ede.

tabel 16 grootste schadebedrijven

 

Geen probleem

ABS-directeur Nico Stolk is positief over de overnames binnen zijn keten. “Het is altijd goed als bedrijven binnen de eigen keten blijven”, aldus Stolk. “Maar als we weten dat de één de intentie heeft om te verkopen en de ander wil graag uitbreiden, brengen we beide partijen natuurlijk met elkaar in contact. Voor ons als keten is het geen enkel probleem dat één eigenaar meerdere vestigingen heeft. We stellen daar geen maximum aan.” Minder ondernemers en meerdere vestigingen per ondernemer, is volgens ASN-directeur Peter Hubregtse een ontwikkeling die al langer gaande is. “We hebben ondernemers binnen ons netwerk die graag willen uitbreiden en leden die opvolging zoeken. Die twee dingen komen nu bij elkaar. Ik denk dat deze trend nog wel even zal doorzetten.”

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.