Wim Holtkamp en Kees-Jan Wildeboer over de stelling:

De Stelling | Heeft een ketenloos schadebedrijf nog toekomst?

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:

Kees-Jan Wildeboer: Oneens.

“Als zelfstandig bedrijf kan ik juist beter en sneller schakelen zonder. Ik wil niet dat er keuzes voor mij gemaakt worden of dat ik opdrachtgevers opgedrongen krijg. Zit je eenmaal bij een keten, dan is er geen weg terug. ”

Toch is de teneur dat schades steeds complexer worden en dat je deze alleen kunt herstellen met de juiste ondersteuning.

“De toegang tot technische data is prima te regelen via abonnementen of toeleveranciers, daar heb ik geen aansluiting voor nodig. Alle kennis van het repareren zit uiteindelijk toch bij de herstelbedrijven.”

Merkerkenning is een marketingtool, je toekomst hangt er niet vanaf.

De invloed van het merkkanaal, verzekeraars en de leasewereld op de schadebranche groeit. Krijg je als onafhankelijk bedrijf wel opdrachten uit die hoek?

“We werken voor fleetowners, grote particuliere bedrijven, de lokale markt en verzekeraars. Het is geen probleem om opdrachtgevers te vinden en goede contracten af te sluiten. Mits je bij verzekeraars echt toegevoegde waarde biedt. Zij geven je immers een ‘portemonnee’ met de boodschap: neem maar wat je nodig hebt. Dat gaat in goed vertrouwen en zo moet je er ook mee omgaan. Je bent zelf verantwoordelijk voor het tarief of je moet nee zeggen.”

Hoe overleef je de toekomst als ketenloos herstelbedrijf?

“Als zelfstandig ondernemer moet je er natuurlijk voor zorgen dat je op geen enkel aspect achterloopt met je bedrijf. Dus dat betekent: bijblijven in de techniek, investeren in bijscholing en alles op orde hebben met je medewerkers. We hebben onlangs bijvoorbeeld geïnvesteerd in kalibratie apparatuur zodat we ook zelf kunnen kalibreren en daarin niet afhankelijk zijn van derden.”

“En we hebben afgelopen jaar drie nieuwe mensen aangenomen. Alles in onze bedrijfsvoering is gebaseerd op snelheid en efficiency. Wij zijn een urenfabriek, daar moet alles optimaal op ingericht zijn. Ook wij merken dat de druk op het schadebedrijf toeneemt, vooral door de stijgende onderdelenprijzen, maar ik denk dat de factor arbeid minder zal gaan drukken. Werkzaamheden, zoals uitdeuken en richten worden minder, elektronica wordt juist meer. Ik ben juist zelfstandig ondernemer geworden om dat continu op al die factoren te kunnen bijsturen. Ik beschouw al die veranderingen niet als negatief, maar als een uitdaging.”

Wim Holtkamp: Eens.

p39 wim“Ik geloof dat een bepaalde vorm van samenwerking wel essentieel is. Of dat nu met een dealer, keten of andere partij is. Samenwerken is cruciaal voor de toekomst, ook voor een individueel bedrijf.”

Via een keten lijkt de route naar de merkerkenningen in iedere geval een kortere. Kun je in de toekomst zonder zo’n erkenning?

“Merkerkenning maakt het misschien gemakkelijker, maar het is onzin dat er geen toekomst is zonder. Wel vind ik dat je als bedrijf goed moet nadenken wat je wel en niet nog zelf kunt en wilt repareren. Je moet een reparatie altijd kunnen borgen. Als je twijfelt, moet je er niet zelf aan beginnen en het doorspelen. Binnen de keten hebben we een keurige lijst wie welke erkenning heeft zodat we onderling auto’s of informatie kunnen uitwisselen. Van nature wil een ondernemer alles binnenhouden, maar als het niet verantwoord is, moet je het binnen de keten gaan oplossen. Dat is misschien even wennen, maar daar moeten we wel naartoe.”

Maar voor de informatie over de auto ben je toch afhankelijk van de fabrikant?

“Nee, er zijn ook wel andere manieren. Je kunt een abonnement nemen en afspraken met je toeleveranciers maken. Ook hier komt het weer aan op de samenwerking die je hebt met andere partijen. Het belangrijkste is dat je de kennis en competenties van je medewerkers goed op peil houdt. “Als een ketenloos bedrijf goede afspraken kan maken, kan hij zeker meedoen met grote opdrachtgevers.”

Ik geloof dat een bepaalde manier van samenwerking wel essentieel is.’ 

Schadeherstel in 2030: de omzet is 30 procent lager, het aantal schadegevallen daalt met 40 procent en het schadebedrag stijgt met 15 procent tot 1500 euro. Dat is het toekomstscenario van Bovag. Wat verwacht jij?

“Bovag schetst het meest negatieve scenario. Natuurlijk moeten we rekening houden met krimp van de markt en een teruglopend aantal schades, maar het tempo waarin dat gaat gebeuren, weet niemand. Ik denk dat het effect van ADAS bijvoorbeeld nog wel even op zich laat wachten. We hebben nu al met een stijging van het schadebedrag te maken, omdat onderdelen zo duur zijn geworden.”

“En het is nog maar de vraag wie het krachtenspel gaat winnen tussen de verzekeraars, fabrikanten en leasemaatschappijen. Wat gaat er bijvoorbeeld gebeuren als autofabrikanten de auto inclusief verzekering gaan verkopen. Er zijn zoveel aspecten die van invloed zijn op onze toekomst.”

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

De Stelling | Heeft een ketenloos schadebedrijf nog toekomst? | Automotive Online
Wim Holtkamp en Kees-Jan Wildeboer over de stelling:

De Stelling | Heeft een ketenloos schadebedrijf nog toekomst?

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:

Kees-Jan Wildeboer: Oneens.

“Als zelfstandig bedrijf kan ik juist beter en sneller schakelen zonder. Ik wil niet dat er keuzes voor mij gemaakt worden of dat ik opdrachtgevers opgedrongen krijg. Zit je eenmaal bij een keten, dan is er geen weg terug. ”

Toch is de teneur dat schades steeds complexer worden en dat je deze alleen kunt herstellen met de juiste ondersteuning.

“De toegang tot technische data is prima te regelen via abonnementen of toeleveranciers, daar heb ik geen aansluiting voor nodig. Alle kennis van het repareren zit uiteindelijk toch bij de herstelbedrijven.”

Merkerkenning is een marketingtool, je toekomst hangt er niet vanaf.

De invloed van het merkkanaal, verzekeraars en de leasewereld op de schadebranche groeit. Krijg je als onafhankelijk bedrijf wel opdrachten uit die hoek?

“We werken voor fleetowners, grote particuliere bedrijven, de lokale markt en verzekeraars. Het is geen probleem om opdrachtgevers te vinden en goede contracten af te sluiten. Mits je bij verzekeraars echt toegevoegde waarde biedt. Zij geven je immers een ‘portemonnee’ met de boodschap: neem maar wat je nodig hebt. Dat gaat in goed vertrouwen en zo moet je er ook mee omgaan. Je bent zelf verantwoordelijk voor het tarief of je moet nee zeggen.”

Hoe overleef je de toekomst als ketenloos herstelbedrijf?

“Als zelfstandig ondernemer moet je er natuurlijk voor zorgen dat je op geen enkel aspect achterloopt met je bedrijf. Dus dat betekent: bijblijven in de techniek, investeren in bijscholing en alles op orde hebben met je medewerkers. We hebben onlangs bijvoorbeeld geïnvesteerd in kalibratie apparatuur zodat we ook zelf kunnen kalibreren en daarin niet afhankelijk zijn van derden.”

“En we hebben afgelopen jaar drie nieuwe mensen aangenomen. Alles in onze bedrijfsvoering is gebaseerd op snelheid en efficiency. Wij zijn een urenfabriek, daar moet alles optimaal op ingericht zijn. Ook wij merken dat de druk op het schadebedrijf toeneemt, vooral door de stijgende onderdelenprijzen, maar ik denk dat de factor arbeid minder zal gaan drukken. Werkzaamheden, zoals uitdeuken en richten worden minder, elektronica wordt juist meer. Ik ben juist zelfstandig ondernemer geworden om dat continu op al die factoren te kunnen bijsturen. Ik beschouw al die veranderingen niet als negatief, maar als een uitdaging.”

Wim Holtkamp: Eens.

p39 wim“Ik geloof dat een bepaalde vorm van samenwerking wel essentieel is. Of dat nu met een dealer, keten of andere partij is. Samenwerken is cruciaal voor de toekomst, ook voor een individueel bedrijf.”

Via een keten lijkt de route naar de merkerkenningen in iedere geval een kortere. Kun je in de toekomst zonder zo’n erkenning?

“Merkerkenning maakt het misschien gemakkelijker, maar het is onzin dat er geen toekomst is zonder. Wel vind ik dat je als bedrijf goed moet nadenken wat je wel en niet nog zelf kunt en wilt repareren. Je moet een reparatie altijd kunnen borgen. Als je twijfelt, moet je er niet zelf aan beginnen en het doorspelen. Binnen de keten hebben we een keurige lijst wie welke erkenning heeft zodat we onderling auto’s of informatie kunnen uitwisselen. Van nature wil een ondernemer alles binnenhouden, maar als het niet verantwoord is, moet je het binnen de keten gaan oplossen. Dat is misschien even wennen, maar daar moeten we wel naartoe.”

Maar voor de informatie over de auto ben je toch afhankelijk van de fabrikant?

“Nee, er zijn ook wel andere manieren. Je kunt een abonnement nemen en afspraken met je toeleveranciers maken. Ook hier komt het weer aan op de samenwerking die je hebt met andere partijen. Het belangrijkste is dat je de kennis en competenties van je medewerkers goed op peil houdt. “Als een ketenloos bedrijf goede afspraken kan maken, kan hij zeker meedoen met grote opdrachtgevers.”

Ik geloof dat een bepaalde manier van samenwerking wel essentieel is.’ 

Schadeherstel in 2030: de omzet is 30 procent lager, het aantal schadegevallen daalt met 40 procent en het schadebedrag stijgt met 15 procent tot 1500 euro. Dat is het toekomstscenario van Bovag. Wat verwacht jij?

“Bovag schetst het meest negatieve scenario. Natuurlijk moeten we rekening houden met krimp van de markt en een teruglopend aantal schades, maar het tempo waarin dat gaat gebeuren, weet niemand. Ik denk dat het effect van ADAS bijvoorbeeld nog wel even op zich laat wachten. We hebben nu al met een stijging van het schadebedrag te maken, omdat onderdelen zo duur zijn geworden.”

“En het is nog maar de vraag wie het krachtenspel gaat winnen tussen de verzekeraars, fabrikanten en leasemaatschappijen. Wat gaat er bijvoorbeeld gebeuren als autofabrikanten de auto inclusief verzekering gaan verkopen. Er zijn zoveel aspecten die van invloed zijn op onze toekomst.”

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.