Complex wordt eenvoudig

Dossier ICT & Datamanagement | Systeem Malin analyseert complexiteit schade

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
Het systeem decteert of er ADAS-systemen in de schadezone zitten. (Foto: Shutterstock).

Het ontbreekt de mensen achter Malin, een systeem waarmee schades automatisch worden beoordeeld op complexiteit, niet aan ambitie. “We willen volgend jaar dé marktstandaard in de schadeherstelsector worden”, zegt Johan Schoonhoven, manager van het automatiseringssysteem, dat sinds kort in een zelfstandige bv is ondergebracht. Het is ooit ontwikkeld in opdracht van Schadeherstelmeester (zie kader)maar kan nu ook door anderen worden ingezet. “Verzekeraars gaven te kennen het systeem graag breder te willen inzetten, dus voor het eigen netwerk van herstellers”, zegt Schoonhoven. Daarmee raakt Schadeherstelmeester enerzijds een onderscheidend product kwijt, anderzijds komt er bij de aandeelhouders nu op een andere manier geld in het laatje. De licentiekosten zijn 275 per jaar, plus 6 euro per bevraging. Mede op basis van VIN en kenteken/meldcode wordt bijvoorbeeld gecontroleerd of de auto met ADAS-systemen is uitgerust en of deze zich in de aangegeven schadezone bevinden. Op basis van een complexiteitsanalyse geeft het systeem een aanbeveling waar de schade het beste kan worden hersteld: bij een generalist of (merk)specialist. “De opdrachtgever is vrij om te bepalen wat het uitrustingsniveau van het herstelbedrijf moet zijn”, zegt Schoonhoven. “Zo is het systeem toepasbaar in alle sturingsmodellen.” Om diezelfde reden worden ook de begrippen cosmetische of complexe schade niet gebruikt, omdat er nog onduidelijkheid in de markt is over de definities. Diverse verzekeraars, waaronder Aegon, sturen inmiddels op complexe schades, terwijl Schadegarant spreekt over cosmetisch en niet-cosmetisch. Ook wordt bewust niet de term merkerkend herstel gebruikt. “Wij praten over aantoonbare vakkennis, competenties en equipment. Dat kan een merkerkend hersteller zijn, maar ook een universeel bedrijf met een Focwa- of Bovag-keurmerk.”
Malin wordt nu in de markt geïntroduceerd bij herstellers, verzekeraars, leasemaatschappijen, fleetowners en importeurs. Volgens Schoonhoven zijn de eerste pilots bij opdrachtgevers positief en rekent Malin op een succesvolle herlancering. “Vanaf 2019 zijn we in de lucht.” 

Nieuw systeem, nieuwe bv

Malin is twee jaar geleden ontwikkeld door Schadeherstelmeester (netwerk van merkerkende herstellers) en VWE. De aandeelhouders zijn dealerholding Broekhuis en de schadeketens UAS, AHG en Autoschadehuis; er is ruimte voor meer deelnemers.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Dossier ICT & Datamanagement | Systeem Malin analyseert complexiteit schade | Automotive Online
Complex wordt eenvoudig

Dossier ICT & Datamanagement | Systeem Malin analyseert complexiteit schade

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
Het systeem decteert of er ADAS-systemen in de schadezone zitten. (Foto: Shutterstock).

Het ontbreekt de mensen achter Malin, een systeem waarmee schades automatisch worden beoordeeld op complexiteit, niet aan ambitie. “We willen volgend jaar dé marktstandaard in de schadeherstelsector worden”, zegt Johan Schoonhoven, manager van het automatiseringssysteem, dat sinds kort in een zelfstandige bv is ondergebracht. Het is ooit ontwikkeld in opdracht van Schadeherstelmeester (zie kader)maar kan nu ook door anderen worden ingezet. “Verzekeraars gaven te kennen het systeem graag breder te willen inzetten, dus voor het eigen netwerk van herstellers”, zegt Schoonhoven. Daarmee raakt Schadeherstelmeester enerzijds een onderscheidend product kwijt, anderzijds komt er bij de aandeelhouders nu op een andere manier geld in het laatje. De licentiekosten zijn 275 per jaar, plus 6 euro per bevraging. Mede op basis van VIN en kenteken/meldcode wordt bijvoorbeeld gecontroleerd of de auto met ADAS-systemen is uitgerust en of deze zich in de aangegeven schadezone bevinden. Op basis van een complexiteitsanalyse geeft het systeem een aanbeveling waar de schade het beste kan worden hersteld: bij een generalist of (merk)specialist. “De opdrachtgever is vrij om te bepalen wat het uitrustingsniveau van het herstelbedrijf moet zijn”, zegt Schoonhoven. “Zo is het systeem toepasbaar in alle sturingsmodellen.” Om diezelfde reden worden ook de begrippen cosmetische of complexe schade niet gebruikt, omdat er nog onduidelijkheid in de markt is over de definities. Diverse verzekeraars, waaronder Aegon, sturen inmiddels op complexe schades, terwijl Schadegarant spreekt over cosmetisch en niet-cosmetisch. Ook wordt bewust niet de term merkerkend herstel gebruikt. “Wij praten over aantoonbare vakkennis, competenties en equipment. Dat kan een merkerkend hersteller zijn, maar ook een universeel bedrijf met een Focwa- of Bovag-keurmerk.”
Malin wordt nu in de markt geïntroduceerd bij herstellers, verzekeraars, leasemaatschappijen, fleetowners en importeurs. Volgens Schoonhoven zijn de eerste pilots bij opdrachtgevers positief en rekent Malin op een succesvolle herlancering. “Vanaf 2019 zijn we in de lucht.” 

Nieuw systeem, nieuwe bv

Malin is twee jaar geleden ontwikkeld door Schadeherstelmeester (netwerk van merkerkende herstellers) en VWE. De aandeelhouders zijn dealerholding Broekhuis en de schadeketens UAS, AHG en Autoschadehuis; er is ruimte voor meer deelnemers.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.