‘Auto’s met rijhulpsystemen hebben grotere kans op schade’

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:

Uit de Branchemonitor Schadesector 2018-2030, opgesteld door Automotive Insiders en Oude Essink Business-Advies, blijkt dat de kans op schade bij een auto met vier rijhulpsystemen 23 procent is, tegenover 14 procent bij een auto zonder dit soort systemen. Goed nieuws voor de schadebranche, slecht nieuws voor de verzekeraars, concluderen de opstellers, die een prognose hebben gemaakt van het schadevolume in de jaren 2018-2030. Automotive meldde vorige maand al op basis van de Audatex schadecalculaties dat de rijhulpsystemen zorgen voor een piek in schadelast, terwijl het aantal schades nog niet daalt.

De onderzoekers verwachten dat het schadevolume vooralsnog verder blijft stijgen. Ook trekken ze de conclusie dat de veiligheidsvoorzieningen (ADAS-systemen) vooralsnog niet doen wat ze beloven: auto’s uitgerust met deze systemen zorgen voor een hogere schadelast door hogere herstelbedragen én door een hogere schadefrequentie.

Automotive heeft het onderzoek opgevraagd bij de uitgevers, maar nog niet ontvangen. Het onderzoek is uitgevoerd op basis van cijfers van Solera, leasemaatschappijen en verzekeraars.

De conclusies uit het onderzoek zijn overigens niet nieuw: diverse, vooral buitenlandse onderzoeken, maken melding van een toenemende schadelast door rijhulpsystemen. Dit heeft verschillende oorzaken: niet elke bestuurder weet er goed mee om te gaan en ook treedt er een zogenoemd ‘Scorpio-effect op’: toen deze auto werd uitgerust met ABS, waren het de auto’s zonder ABS die er bovenop knalden. Ook hebben bestuurders de neiging om hun rijstijl in negatieve zin aan te passen aan het feit dat de auto veiliger is, zoals in eerste instantie ook met winterbanden leek te gebeuren.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

‘Auto’s met rijhulpsystemen hebben grotere kans op schade’ | Automotive Online

‘Auto’s met rijhulpsystemen hebben grotere kans op schade’

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:

Uit de Branchemonitor Schadesector 2018-2030, opgesteld door Automotive Insiders en Oude Essink Business-Advies, blijkt dat de kans op schade bij een auto met vier rijhulpsystemen 23 procent is, tegenover 14 procent bij een auto zonder dit soort systemen. Goed nieuws voor de schadebranche, slecht nieuws voor de verzekeraars, concluderen de opstellers, die een prognose hebben gemaakt van het schadevolume in de jaren 2018-2030. Automotive meldde vorige maand al op basis van de Audatex schadecalculaties dat de rijhulpsystemen zorgen voor een piek in schadelast, terwijl het aantal schades nog niet daalt.

De onderzoekers verwachten dat het schadevolume vooralsnog verder blijft stijgen. Ook trekken ze de conclusie dat de veiligheidsvoorzieningen (ADAS-systemen) vooralsnog niet doen wat ze beloven: auto’s uitgerust met deze systemen zorgen voor een hogere schadelast door hogere herstelbedragen én door een hogere schadefrequentie.

Automotive heeft het onderzoek opgevraagd bij de uitgevers, maar nog niet ontvangen. Het onderzoek is uitgevoerd op basis van cijfers van Solera, leasemaatschappijen en verzekeraars.

De conclusies uit het onderzoek zijn overigens niet nieuw: diverse, vooral buitenlandse onderzoeken, maken melding van een toenemende schadelast door rijhulpsystemen. Dit heeft verschillende oorzaken: niet elke bestuurder weet er goed mee om te gaan en ook treedt er een zogenoemd ‘Scorpio-effect op’: toen deze auto werd uitgerust met ABS, waren het de auto’s zonder ABS die er bovenop knalden. Ook hebben bestuurders de neiging om hun rijstijl in negatieve zin aan te passen aan het feit dat de auto veiliger is, zoals in eerste instantie ook met winterbanden leek te gebeuren.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.