Halfjaarbericht Schade | Strijd tussen Bovag en Focwa verhardt

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:

Dat schadeketen Schadenet begin dit jaar de boedel van het failliete Care overnam, kwam voor de meeste mensen in de sector als een verrassing. Het nieuws zorgde voor de nodige opschudding en dynamiek, zowel bij de andere ketens als onder opdrachtgevers. Met de ondergang van Care – lees hier de analyse over waar het mis ging – kwam een einde aan de enige centraal aangestuurde schadeketen in ons land, eentje die jarenlang te boek stond als een innovatieve pionier in de branche. Care stond al langer in de etalage en meerdere partijen hadden interesse, waaronder enkele dealergroepen, maar ook Carglass/Belron had interesse en leek het meest vergevorderd in de overnamerace. Bovendien had Belron België eind 2016 al de veertien (winstgevende) Care-vestigingen in België overgenomen. Uiteindelijk staken een aantal kapitaalkrachtige leden van Schadenet (waaronder Van Mossel) de koppen bij elkaar en deed de schadeketen het beste bod.

Scheiding

De breed gedeelde hoop in de schadebranche is dat Schadenet van de gelegenheid gebruik maakt om capaciteit uit de markt te halen. Van de 51 Care-vestigingen zijn er nu 23 locaties doorgegaan onder de Schadenetvlag, terwijl zeven andere locaties door andere partijen zijn gekocht. Stern bijvoorbeeld nam vijf vestigingen over. Een paar voormalige Care-vestigingen werd verhuurd, zonder dat er sprake is van een doorstart, aan andere partijen. Zo werd de voormalige Care-vestiging in Breda heropend door ABS Den Elzen (in een participatie van Van Tilburg-Bastianen). Pikant detail is dat ABS Van Leeuwen tot 2012 in dit pand (Korte Huifakkerstraat) was gevestigd. Van Leeuwen verkocht zijn herstelbedrijf in in 2012 aan Care Autoschade. In Best ging Van den Udenhout er met de locatie vandoor. Nu de storm grotendeels voorbij is geraasd, blijkt Schadenet met 120 leden veruit de grootste schadeketen in ons land. Daar kon het vertrek van Wittebrug Autogroep bij de keten niets aan veranderen. Lees hier een groot interview met Evert Jan Stagge, mede-eigenaar van Autoschadehuis. 

Wat gebeurde er met de 51 vestigingen van Care?

 

Heropend door Schadenet-bedrijven 23
Heropend door andere bedrijven 7 (waarvan 5 Stern)
Niet in gebruik 19
Alternatieve aanwending (geen schade) 2

Bron: Automotive Kennisbank

 

 

Dealergelieerde schadebedrijven neigen naar een keuze voor Bovag.

Ander groot nieuws bij de Schadeketens was de scheiding tussen Autoschadehuis (9 vestigingen) en schadeketen ASN. Ongeveer tegelijkertijd stapte Mark Dijkstra, directielid bij Autoschadehuis-grootaandeelhouder Spuigroep, over naar ASN. Wat later werd bekend dat Autoschadehuis zich aansluit bij Schadeherstelmeester. Overigens kreeg ASN er ook weer nieuwe leden bij, onder andere drie bedrijven afkomstig van AAS.

 

Moeizaam

Focwa en Bovag beloofden de achterban een vruchtbare samenwerking, maar van die gezamenlijke intentie blijkt in de praktijk nog maar weinig over. Sterker nog, de onderlinge verstandhouding is het laatste halfjaar behoorlijk bekoeld. Eén van de redenen is onenigheid over de hantering van het Focwa-keurmerk. Bovag hanteert grotendeels dezelfde eisen, maar wil het keurmerk niet helemaal omarmen. Bovag claimt in toenemende mate een leidende rol in de schadebranche. De brancheorganisatie uit Bunnik wil niet langer op Focwa wachten en pakt dan ook zelfstandig door. Dat werd nog eens extra duidelijk op het veelbesproken schade-event van Bovag begin dit voorjaar. In een bomvolle zaal met diverse prominenten uit de sector, werd onder andere gediscussieerd over de onduidelijkheid van de definiëring van cosmetische en complexe schade. De schade-afdeling van Bovag telt inmiddels 131 leden en de organisatie hoopt voor het einde van dit jaar nog eens 150 leden aan te sluiten. En nu samenwerking tussen Bovag en Focwa uitblijft, lijken de dealergelieerde schadebedrijven te kiezen voor een lidmaatschap bij de schadetak van Bovag. Zo traden dit voorjaar de schadebedrijven van dealerholding PGA Nederland toe tot Bovag.

De nieuwe Focwa-voorzitter Peter Brussel liet dit jaar ook direct van zich horen. In een persbericht uitte hij felle kritiek ‘op het onverantwoorde gedrag van verzekeraars’ en daarbij werd ook Schadegarant genoemd. Brussel gooit daarmee de knuppel in het hoenderhoek en oogst veel weerstand en verontwaardiging met zijn statement. Vooral Schadegarant is not amused, want daar zijn ze net bezig met een nieuwe offerteronde. Als de betrokken partijen met elkaar om de tafel hebben gezeten, lijken de gemoederen weer gekalmeerd. Lees de column van ex-Schadegarant directeur Johan Schoonhoven over de beschuldiging van Brussel. Focwa heeft het vertrouwen van de achterban immers hard nodig na jaren van interne onrust. Bovendien naderde de deadline voor de invoering van het nieuwe keurmerk en is het alle hens aan dek om te zorgen dat zoveel mogelijk leden zijn gecertificeerd. Van de duizend leden voldoen er nu ruim zeshonderd aan de nieuwe standaard, die de veiligheid en kwaliteit van het herstel moet garanderen. Meteen werd bekend dat het keurmerk ook zal worden doorgevoerd naar de afdeling Lite repair, waar zo’n dertig Focwa-leden onder vallen die zich bezig houden met uitdeuken zonder spuiten. Deze groep kan zich tot 1 mei volgend jaar certificeren. Focwa boekte pas nog wel een kleine overwinning, de ruitherstellers blijven lid.

Terwijl u wacht

Ondertussen is de markt nog steeds in de ban van cosmetische versus complexe schade en wordt naarstig gezocht naar een eenduidige definiering van deze begrippen. Het aandeel cosmetische schades zal naar verwachting verder toenemen en schommelt nu tussen nu rond de 75 procent cosmetisch en 25 procent complex. Er is vrijwel geen enkele keten meer die niet op deze trend inspeelt met een concept dat specifiek op cosmetische schades is ingericht. Onder de noemer ‘klaar terwijl u wacht’ worden ook consumenten actief benaderd met aanbiedingen voor cosmetisch herstel van schades, die binnen een dag(deel) kunnen worden gerepareerd. Overigens blijkt dit marktsegment ook interessant voor ‘nieuwkomers’, zoals Carglass en Euromaster.

Wat te kiezen

Ook Schadegarant gaat cosmetisch en complex uit elkaar halen. De stichting die namens meerdere verzekeraars een herstelnetwerk onderhoudt, maakte vorig najaar bekend in zijn nieuwe sturingsstrategie een onderscheid aan te brengen tussen cosmetische en complexe schade, waarbij herstellers de regie voeren over dit proces. Afgelopen juli ging Schadegarant van start met het nieuwe netwerk dat bestaat uit 485 herstellers en 1.150 dealerbedrijven. Uitgangspunt is dat er meer en intensiever zal worden samengewerkt tussen de verschillende netwerkpartners.

Een ander belangrijk fenomeen in schadeland is merkspecialisatie. Veel schadeketens zijn al druk bezig met de (her)inrichting/inventarisatie van hun keten op merkspecialisme, waarbij efficiency en kostenverlaging belangrijk zijn. Welke richting schadeherstellers moeten gaan kiezen, is een vraag die ook tijdens het Automotive Schadeseminar aan de orde kwam. Daar noemde David Lingham (topman bij de internationale schadeketen Fix Auto en voorzitter van schadecongres IBIS) het ‘schrijnend om te zien hoe weinig controle herstelbedrijven hebben op hun proces. Maar door de snelheid waarmee de markt verandert, kunnen we niet langer stilstaan’.

Op uitnodiging van vakblad Automotive ging Lingham op bezoek bij Alain Bresseleers van schadebedrijf ASN Amsterdam. Gezamenlijk bespraken ze de ontwikkelingen in de autobranche. Zoals de invloed van de autonome auto, het gebrek aan goed opgeleid personeel en het wel of niet scheiden van complexe en cosmetische schades in de werkplaats. Bekijk hieronder een verslag van deze ontmoeting.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Halfjaarbericht Schade | Strijd tussen Bovag en Focwa verhardt | Automotive Online

Halfjaarbericht Schade | Strijd tussen Bovag en Focwa verhardt

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:

Dat schadeketen Schadenet begin dit jaar de boedel van het failliete Care overnam, kwam voor de meeste mensen in de sector als een verrassing. Het nieuws zorgde voor de nodige opschudding en dynamiek, zowel bij de andere ketens als onder opdrachtgevers. Met de ondergang van Care – lees hier de analyse over waar het mis ging – kwam een einde aan de enige centraal aangestuurde schadeketen in ons land, eentje die jarenlang te boek stond als een innovatieve pionier in de branche. Care stond al langer in de etalage en meerdere partijen hadden interesse, waaronder enkele dealergroepen, maar ook Carglass/Belron had interesse en leek het meest vergevorderd in de overnamerace. Bovendien had Belron België eind 2016 al de veertien (winstgevende) Care-vestigingen in België overgenomen. Uiteindelijk staken een aantal kapitaalkrachtige leden van Schadenet (waaronder Van Mossel) de koppen bij elkaar en deed de schadeketen het beste bod.

Scheiding

De breed gedeelde hoop in de schadebranche is dat Schadenet van de gelegenheid gebruik maakt om capaciteit uit de markt te halen. Van de 51 Care-vestigingen zijn er nu 23 locaties doorgegaan onder de Schadenetvlag, terwijl zeven andere locaties door andere partijen zijn gekocht. Stern bijvoorbeeld nam vijf vestigingen over. Een paar voormalige Care-vestigingen werd verhuurd, zonder dat er sprake is van een doorstart, aan andere partijen. Zo werd de voormalige Care-vestiging in Breda heropend door ABS Den Elzen (in een participatie van Van Tilburg-Bastianen). Pikant detail is dat ABS Van Leeuwen tot 2012 in dit pand (Korte Huifakkerstraat) was gevestigd. Van Leeuwen verkocht zijn herstelbedrijf in in 2012 aan Care Autoschade. In Best ging Van den Udenhout er met de locatie vandoor. Nu de storm grotendeels voorbij is geraasd, blijkt Schadenet met 120 leden veruit de grootste schadeketen in ons land. Daar kon het vertrek van Wittebrug Autogroep bij de keten niets aan veranderen. Lees hier een groot interview met Evert Jan Stagge, mede-eigenaar van Autoschadehuis. 

Wat gebeurde er met de 51 vestigingen van Care?

 

Heropend door Schadenet-bedrijven 23
Heropend door andere bedrijven 7 (waarvan 5 Stern)
Niet in gebruik 19
Alternatieve aanwending (geen schade) 2

Bron: Automotive Kennisbank

 

 

Dealergelieerde schadebedrijven neigen naar een keuze voor Bovag.

Ander groot nieuws bij de Schadeketens was de scheiding tussen Autoschadehuis (9 vestigingen) en schadeketen ASN. Ongeveer tegelijkertijd stapte Mark Dijkstra, directielid bij Autoschadehuis-grootaandeelhouder Spuigroep, over naar ASN. Wat later werd bekend dat Autoschadehuis zich aansluit bij Schadeherstelmeester. Overigens kreeg ASN er ook weer nieuwe leden bij, onder andere drie bedrijven afkomstig van AAS.

 

Moeizaam

Focwa en Bovag beloofden de achterban een vruchtbare samenwerking, maar van die gezamenlijke intentie blijkt in de praktijk nog maar weinig over. Sterker nog, de onderlinge verstandhouding is het laatste halfjaar behoorlijk bekoeld. Eén van de redenen is onenigheid over de hantering van het Focwa-keurmerk. Bovag hanteert grotendeels dezelfde eisen, maar wil het keurmerk niet helemaal omarmen. Bovag claimt in toenemende mate een leidende rol in de schadebranche. De brancheorganisatie uit Bunnik wil niet langer op Focwa wachten en pakt dan ook zelfstandig door. Dat werd nog eens extra duidelijk op het veelbesproken schade-event van Bovag begin dit voorjaar. In een bomvolle zaal met diverse prominenten uit de sector, werd onder andere gediscussieerd over de onduidelijkheid van de definiëring van cosmetische en complexe schade. De schade-afdeling van Bovag telt inmiddels 131 leden en de organisatie hoopt voor het einde van dit jaar nog eens 150 leden aan te sluiten. En nu samenwerking tussen Bovag en Focwa uitblijft, lijken de dealergelieerde schadebedrijven te kiezen voor een lidmaatschap bij de schadetak van Bovag. Zo traden dit voorjaar de schadebedrijven van dealerholding PGA Nederland toe tot Bovag.

De nieuwe Focwa-voorzitter Peter Brussel liet dit jaar ook direct van zich horen. In een persbericht uitte hij felle kritiek ‘op het onverantwoorde gedrag van verzekeraars’ en daarbij werd ook Schadegarant genoemd. Brussel gooit daarmee de knuppel in het hoenderhoek en oogst veel weerstand en verontwaardiging met zijn statement. Vooral Schadegarant is not amused, want daar zijn ze net bezig met een nieuwe offerteronde. Als de betrokken partijen met elkaar om de tafel hebben gezeten, lijken de gemoederen weer gekalmeerd. Lees de column van ex-Schadegarant directeur Johan Schoonhoven over de beschuldiging van Brussel. Focwa heeft het vertrouwen van de achterban immers hard nodig na jaren van interne onrust. Bovendien naderde de deadline voor de invoering van het nieuwe keurmerk en is het alle hens aan dek om te zorgen dat zoveel mogelijk leden zijn gecertificeerd. Van de duizend leden voldoen er nu ruim zeshonderd aan de nieuwe standaard, die de veiligheid en kwaliteit van het herstel moet garanderen. Meteen werd bekend dat het keurmerk ook zal worden doorgevoerd naar de afdeling Lite repair, waar zo’n dertig Focwa-leden onder vallen die zich bezig houden met uitdeuken zonder spuiten. Deze groep kan zich tot 1 mei volgend jaar certificeren. Focwa boekte pas nog wel een kleine overwinning, de ruitherstellers blijven lid.

Terwijl u wacht

Ondertussen is de markt nog steeds in de ban van cosmetische versus complexe schade en wordt naarstig gezocht naar een eenduidige definiering van deze begrippen. Het aandeel cosmetische schades zal naar verwachting verder toenemen en schommelt nu tussen nu rond de 75 procent cosmetisch en 25 procent complex. Er is vrijwel geen enkele keten meer die niet op deze trend inspeelt met een concept dat specifiek op cosmetische schades is ingericht. Onder de noemer ‘klaar terwijl u wacht’ worden ook consumenten actief benaderd met aanbiedingen voor cosmetisch herstel van schades, die binnen een dag(deel) kunnen worden gerepareerd. Overigens blijkt dit marktsegment ook interessant voor ‘nieuwkomers’, zoals Carglass en Euromaster.

Wat te kiezen

Ook Schadegarant gaat cosmetisch en complex uit elkaar halen. De stichting die namens meerdere verzekeraars een herstelnetwerk onderhoudt, maakte vorig najaar bekend in zijn nieuwe sturingsstrategie een onderscheid aan te brengen tussen cosmetische en complexe schade, waarbij herstellers de regie voeren over dit proces. Afgelopen juli ging Schadegarant van start met het nieuwe netwerk dat bestaat uit 485 herstellers en 1.150 dealerbedrijven. Uitgangspunt is dat er meer en intensiever zal worden samengewerkt tussen de verschillende netwerkpartners.

Een ander belangrijk fenomeen in schadeland is merkspecialisatie. Veel schadeketens zijn al druk bezig met de (her)inrichting/inventarisatie van hun keten op merkspecialisme, waarbij efficiency en kostenverlaging belangrijk zijn. Welke richting schadeherstellers moeten gaan kiezen, is een vraag die ook tijdens het Automotive Schadeseminar aan de orde kwam. Daar noemde David Lingham (topman bij de internationale schadeketen Fix Auto en voorzitter van schadecongres IBIS) het ‘schrijnend om te zien hoe weinig controle herstelbedrijven hebben op hun proces. Maar door de snelheid waarmee de markt verandert, kunnen we niet langer stilstaan’.

Op uitnodiging van vakblad Automotive ging Lingham op bezoek bij Alain Bresseleers van schadebedrijf ASN Amsterdam. Gezamenlijk bespraken ze de ontwikkelingen in de autobranche. Zoals de invloed van de autonome auto, het gebrek aan goed opgeleid personeel en het wel of niet scheiden van complexe en cosmetische schades in de werkplaats. Bekijk hieronder een verslag van deze ontmoeting.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.