Nieuw netwerk Schadegarant: 485 herstellers, 1.150 dealers
Vorig jaar meldde Schadegarant, dat in 2016 in totaal 450 aangesloten bedrijven telde, al dat het netwerk grondig werd vernieuwd. Nieuw is onder meer dat ieder bedrijf een regierol moet aannemen, die inhoudt dat van elke hersteller wordt verwacht dat het bedrijf de regie voert over elke binnenkomende schade, ongeacht of het bedrijf deze schade zelf herstelt. Een gespecialiseerd autoschadeherstelbedrijf zal, net zoals een dealerbedrijf met de distributiefunctie, gedurende het gehele schadeafwikkelingsproces het aanspreekpunt voor de klant blijven, is het plan.
Schadegarant, een stichting die namens meerdere verzekeraars een netwerk van herstelbedrijven onderhoudt, verwacht dat er veel meer en intensiever samengewerkt gaat worden tussen de netwerkpartners, bijvoorbeeld bij het differentiëren van cosmetische en niet-cosmetische schades.
Het schadenetwerk, dat dit jaar zijn 25-jarig jubileum viert, meet de prestaties van de aangesloten autoschadeherstelbedrijven op de vier hoofddoelstellingen met behulp van beoordelingssysteem Experate. De ratingsystematiek die hier voorheen aan werd gekoppeld, is in het nieuwe samenwerkingsmodel losgelaten. Voortaan wordt er ieder kwartaal een score (een getal) in plaats van een rating/classificatie (een letter) voor de bedrijven berekend. Deze verandering is tevens in het online zoekprogramma doorgevoerd.