Expertisebureau CED presenteert vijf-stappenplan bij hagelschade

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Foto: Shutterstock.

Juist in de zomer kan het opeens stevig hagelen, met een piekdrukte bij verzekeraars en schadeherstelbedrijven als gevolg. CED inventariseerde de bottlenecks en kwam tot een calamiteitenaanpak waarbij CED de totale regie op schadeafhandeling in de getroffen regio van de verzekeraar overneemt.

Het stappenplan ziet er als volgt uit:

Stap 1: Binnen een uur een calamiteitenaanpak in werking
Stap 2: Proactief contact leggen met verzekerden in het getroffen gebied
Stap 3: Volledig digitale schadebehandeling en waardechecks
Stap 4: Persoonlijke ontvangst in regionale intake centers
Stap 5: Snelle en efficiënte reparatie in hagel herstel centers.

Binnen een uur na de hagelbui richt CED bij haar alarmcentrale SOS International een intake center in. Alles wat geautomatiseerd kan, wordt ook geautomatiseerd. Verzekerden worden hiermee snel geholpen en de verzekeraar bespaart tot 50 procent op de behandelkosten. CED stelt dat zij geheel digitaal het verwachte schadebedrag met een nauwkeurigheid van 95 procent kunnen benaderen.

Om in korte tijd veel vergelijkbare schades te kunnen herstellen, selecteert CED enkele hagelherstelcenters, in én buiten Nederland. Verzekerden kunnen in een app realtime zien waar hun auto zich bevindt en wanneer ze dit terug kunnen verwachten. Ten tijde van de hagelbui vorig jaar ontstonden er her en der al spontaan dit soort centra, waaronder in Helmond. Ook werd er een hagelschadescanner geïntroduceerd door Achmea om snel de schadelast te kunnen bepalen. Aegon lanceerde begin dit jaar ook een eigen proces om dit soort schades snel te kunnen afhandelen.

Vorig jaar grote problemen

Hagelschade zorgt bij de verzekeraars jaarlijks voor grote problemen. Zo maakte Achmea over 2016 een fors verlies, vrijwel geheel door hagelschade. Schadeherstelbedrijven sponnen daar garen bij en hadden met name het eerste halfjaar van 2016 hun handen vol dankzij de hagelstenen. Met name een hagelbui in de regio Helmond veroorzaakte veel overlast.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

Expertisebureau CED presenteert vijf-stappenplan bij hagelschade | Automotive Online

Expertisebureau CED presenteert vijf-stappenplan bij hagelschade

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Foto: Shutterstock.

Juist in de zomer kan het opeens stevig hagelen, met een piekdrukte bij verzekeraars en schadeherstelbedrijven als gevolg. CED inventariseerde de bottlenecks en kwam tot een calamiteitenaanpak waarbij CED de totale regie op schadeafhandeling in de getroffen regio van de verzekeraar overneemt.

Het stappenplan ziet er als volgt uit:

Stap 1: Binnen een uur een calamiteitenaanpak in werking
Stap 2: Proactief contact leggen met verzekerden in het getroffen gebied
Stap 3: Volledig digitale schadebehandeling en waardechecks
Stap 4: Persoonlijke ontvangst in regionale intake centers
Stap 5: Snelle en efficiënte reparatie in hagel herstel centers.

Binnen een uur na de hagelbui richt CED bij haar alarmcentrale SOS International een intake center in. Alles wat geautomatiseerd kan, wordt ook geautomatiseerd. Verzekerden worden hiermee snel geholpen en de verzekeraar bespaart tot 50 procent op de behandelkosten. CED stelt dat zij geheel digitaal het verwachte schadebedrag met een nauwkeurigheid van 95 procent kunnen benaderen.

Om in korte tijd veel vergelijkbare schades te kunnen herstellen, selecteert CED enkele hagelherstelcenters, in én buiten Nederland. Verzekerden kunnen in een app realtime zien waar hun auto zich bevindt en wanneer ze dit terug kunnen verwachten. Ten tijde van de hagelbui vorig jaar ontstonden er her en der al spontaan dit soort centra, waaronder in Helmond. Ook werd er een hagelschadescanner geïntroduceerd door Achmea om snel de schadelast te kunnen bepalen. Aegon lanceerde begin dit jaar ook een eigen proces om dit soort schades snel te kunnen afhandelen.

Vorig jaar grote problemen

Hagelschade zorgt bij de verzekeraars jaarlijks voor grote problemen. Zo maakte Achmea over 2016 een fors verlies, vrijwel geheel door hagelschade. Schadeherstelbedrijven sponnen daar garen bij en hadden met name het eerste halfjaar van 2016 hun handen vol dankzij de hagelstenen. Met name een hagelbui in de regio Helmond veroorzaakte veel overlast.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.