Familiezaken | ‘We zijn echt tegenpolen’

Leonard van den Berg Leonard van den Berg
• Laatste update:

Wat doen jullie anders dan je concurrenten?

Jan: “Altijd kwaliteit leveren. Dit werk was mijn lust en mijn leven, vanaf mijn vijftiende. Iets wat kapot is weer onzichtbaar herstellen – prachtig.”
Dennis: “We houden van het vak. Onze focus ligt niet op geld verdienen, maar op goed werk leveren. En we zijn vrij be­scheiden en nuchter van aard. Klanten waarderen dat.”

Hoe trof je het bedrijf aan toen je begon?

Jan: “Toen ik 27 was, overleed mijn baas plotseling, bij zijn bedrijf werkte ik als ­schadehersteller. Bij gebrek aan iets anders ben ik toen voor mezelf begonnen.”
Dennis: “Toen ik instapte, was het bedrijf nog wat ouderwetser. Tegenwoordig kun je hier van de vloer eten, en met de nieuwe technieken is het werk makkelijker en efficiënter.” 

Waarin verschillen jullie het meest?

Jan: “Ik werkte altijd in de werkplaats, ­Dennis werkt altijd vanuit kantoor. Hij is goed in de omgang met klanten en met ­verzekeraars.”
Dennis: “Ik zoek vooral naar oplossingen en ben altijd druk; hij kan wat harder en ­doortastender zijn, maar wel steeds met respect.”

Wat is je sterkste punt, en dat van de ander?

Jan: “Ik ben een harde werker, maar ben wat stugger. Dennis is een echte netwerker. Hij is heel goed met mensen en zoekt altijd oplossingen.”
Dennis: “Het omgaan met klanten en het onderhouden en opbouwen van mijn netwerk, oprecht en geduldig. Mijn vader is een aanpakker. Kan niet bestaat niet. En hij is echt een senior, die rust uitstraalt en respect afdwingt.”

Botst het wel eens, en waarop?

Jan: “Zelden, vind ik. Dennis is wat makkelijker met investeren. Een nieuwe richtbank kopen bijvoorbeeld. Ik denk dan: die ouwe is toch nog goed?”
Dennis: “Ja hoor, over van alles! Tot aan de vraag: Waar moeten we adverteren voor nieuw personeel – in de krant of online?. Hij is vrij eigenwijs. Maar dat is ook altijd zijn kracht geweest.”

Als jullie een verschil van inzicht hebben, hoe los je dat dan op?

Jan: “Daar praten we dan over hè. Zo nodig vragen we onze accountant erbij om mee te denken. Dan laat ik mij zeker overtuigen.”
Dennis: “Dat heeft soms even tijd nodig. We zijn allebei geen uitgebreide praters en zoeken elkaar ook niet op. De spanning moet even wegebben, waarna de oplossing volgt.” 

Wat zou je in jullie samenwerking het liefst verbeteren?

Jan: “Moeilijk te zeggen. Ik zie Dennis nog wel eens dingen doen die ik anders zou doen. En dat kan ik dan niet altijd voor me houden.”
Dennis: “Ik gun hem echt zijn pensioen en dat hij dingen los kan laten. Hij moet zich over de zaak geen zorgen meer hoeven te maken.” 

Wat is je grootste ambitie?

Jan: “Toen ik begon, was de ambitie simpel: een boterham verdienen. De groei kwam er als vanzelf achteraan.”
Dennis: “Voortzetten waar we nu mee bezig zijn en het beste autoschadebedrijf van Zuid-Limburg worden. Groter hoeft niet; we draaien goed en zien nog genoeg uitdaging.”

Hoe zou je ooit je bedrijf het liefst overdragen, en aan wie?

Jan: “Dat is al gebeurd hè! Het is heel mooi dat je iets wat je hebt opgebouwd aan je zoon kunt overdragen.”
Dennis: “Nog geen idee. Ik heb geen ­kinderen, dus geen automatische opvolger. Misschien dat ooit een van de medewerkers op dat gebied ambities heeft. Maar zo ver is het nog lang niet.”

ABS AUTOSCHADE VRANCKEN

Vestigingsplaats: Schinnen / Opgericht in: 1965 / Specialisme: autoschadeherstel, ook Tesla-reparateur / Nevenvestiging(en): Maastricht / Aantal medewerkers: totaal: 25 / aantal doorgangen werkplaats: geen opgaaf / jaaromzet 2016: geen opgaaf

Familiezaken | ‘We zijn echt tegenpolen’ | Automotive Online

Familiezaken | ‘We zijn echt tegenpolen’

Leonard van den Berg Leonard van den Berg
• Laatste update:

Wat doen jullie anders dan je concurrenten?

Jan: “Altijd kwaliteit leveren. Dit werk was mijn lust en mijn leven, vanaf mijn vijftiende. Iets wat kapot is weer onzichtbaar herstellen – prachtig.”
Dennis: “We houden van het vak. Onze focus ligt niet op geld verdienen, maar op goed werk leveren. En we zijn vrij be­scheiden en nuchter van aard. Klanten waarderen dat.”

Hoe trof je het bedrijf aan toen je begon?

Jan: “Toen ik 27 was, overleed mijn baas plotseling, bij zijn bedrijf werkte ik als ­schadehersteller. Bij gebrek aan iets anders ben ik toen voor mezelf begonnen.”
Dennis: “Toen ik instapte, was het bedrijf nog wat ouderwetser. Tegenwoordig kun je hier van de vloer eten, en met de nieuwe technieken is het werk makkelijker en efficiënter.” 

Waarin verschillen jullie het meest?

Jan: “Ik werkte altijd in de werkplaats, ­Dennis werkt altijd vanuit kantoor. Hij is goed in de omgang met klanten en met ­verzekeraars.”
Dennis: “Ik zoek vooral naar oplossingen en ben altijd druk; hij kan wat harder en ­doortastender zijn, maar wel steeds met respect.”

Wat is je sterkste punt, en dat van de ander?

Jan: “Ik ben een harde werker, maar ben wat stugger. Dennis is een echte netwerker. Hij is heel goed met mensen en zoekt altijd oplossingen.”
Dennis: “Het omgaan met klanten en het onderhouden en opbouwen van mijn netwerk, oprecht en geduldig. Mijn vader is een aanpakker. Kan niet bestaat niet. En hij is echt een senior, die rust uitstraalt en respect afdwingt.”

Botst het wel eens, en waarop?

Jan: “Zelden, vind ik. Dennis is wat makkelijker met investeren. Een nieuwe richtbank kopen bijvoorbeeld. Ik denk dan: die ouwe is toch nog goed?”
Dennis: “Ja hoor, over van alles! Tot aan de vraag: Waar moeten we adverteren voor nieuw personeel – in de krant of online?. Hij is vrij eigenwijs. Maar dat is ook altijd zijn kracht geweest.”

Als jullie een verschil van inzicht hebben, hoe los je dat dan op?

Jan: “Daar praten we dan over hè. Zo nodig vragen we onze accountant erbij om mee te denken. Dan laat ik mij zeker overtuigen.”
Dennis: “Dat heeft soms even tijd nodig. We zijn allebei geen uitgebreide praters en zoeken elkaar ook niet op. De spanning moet even wegebben, waarna de oplossing volgt.” 

Wat zou je in jullie samenwerking het liefst verbeteren?

Jan: “Moeilijk te zeggen. Ik zie Dennis nog wel eens dingen doen die ik anders zou doen. En dat kan ik dan niet altijd voor me houden.”
Dennis: “Ik gun hem echt zijn pensioen en dat hij dingen los kan laten. Hij moet zich over de zaak geen zorgen meer hoeven te maken.” 

Wat is je grootste ambitie?

Jan: “Toen ik begon, was de ambitie simpel: een boterham verdienen. De groei kwam er als vanzelf achteraan.”
Dennis: “Voortzetten waar we nu mee bezig zijn en het beste autoschadebedrijf van Zuid-Limburg worden. Groter hoeft niet; we draaien goed en zien nog genoeg uitdaging.”

Hoe zou je ooit je bedrijf het liefst overdragen, en aan wie?

Jan: “Dat is al gebeurd hè! Het is heel mooi dat je iets wat je hebt opgebouwd aan je zoon kunt overdragen.”
Dennis: “Nog geen idee. Ik heb geen ­kinderen, dus geen automatische opvolger. Misschien dat ooit een van de medewerkers op dat gebied ambities heeft. Maar zo ver is het nog lang niet.”

ABS AUTOSCHADE VRANCKEN

Vestigingsplaats: Schinnen / Opgericht in: 1965 / Specialisme: autoschadeherstel, ook Tesla-reparateur / Nevenvestiging(en): Maastricht / Aantal medewerkers: totaal: 25 / aantal doorgangen werkplaats: geen opgaaf / jaaromzet 2016: geen opgaaf