Focwa-voorzitter Peter Brussel over de discussies met Schadegarant en Bovag

Samenwerking Focwa en Bovag loopt vast op keurmerk

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Brussel: bij onze leden gaat de duim omhoog (foto Pim Mul)

Peter Brussel, de nieuwe voorzitter van Focwa Schadeherstel, weet hoe een retailonderneming reilt en zeilt en kent het klappen van de zweep van het voorzitterschap van een branchevereniging. Hij deed onder andere ervaring op als directeur van elektronicaketen BCC, als voorzitter van Hiswa, de branchevereniging voor ondernemingen in scheepsbouw en watersport en als lid van de Raad van Bestuur van Blokker Holding. Hij weet dus welke impact de huidige economische ontwikkelingen hebben op bedrijf en vereniging. “Consumenten veranderen, en bij BCC hebben we dat tijdig gezien en de koers verlegd. Ik denk ook dat retailers in de schadebranche goed moeten kijken naar wat consumenten beweegt, maar hier speelt toch wel andere dynamiek een rol: de gestuurde schade. Wat mij in de eerste drie maanden is opgevallen, is de afhankelijkheid van deze opdrachtgevers. Daarnaast neemt ook de invloed van autofabrikanten op het proces toe, omdat auto’s technologisch steeds complexer worden. Dat maakt dat de hersteller op een lastig veld speelt. Wij kunnen ons als branchevereniging niet mengen in de markt, maar verdedigen wel de belangen van onze herstellers. Met ons beeld van de sector, namelijk veiligheid door vakmanschap, gaan wij op een in gesprek met andere partijen.”

De afhankelijkheid van opdrachtgevers viel me gelijk op.

Duim omhoog

Zoals dat volgens de vereniging leek te gebeuren toen Schadegarant in een nieuwe tariefronde aan zijn herstellende netwerkpartners vroeg om een onderscheid te maken in soort functie (herstellen complex of regulier herstel, of het invullen van een loketfunctie). Focwa sprak via een persbericht de vrees uit voor een verdere prijsdruk en riep opdrachtgevers op – Schadegarant werd hier bij naam genoemd – om goed na te denken over wat ze van hun herstelpartners vragen. Schadegarant was not amused: er had nog geen gesprek tussen de verzekeraar en de branchevereniging plaatsgevonden, dus Brussel reageerde voor zijn beurt. Onder de achterban waren de

pm20170404 8451meningen verdeeld, althans dat was de conclusie van Automotive na een belronde. “Dat laatste zie ik toch anders”, reageert Brussel. “Ik heb overwegend ondernemers gesproken die de duim omhoog deden dat we hierover de discussie weer aanzwengelden. Juist in de huidige marktomstandigheden hebben ze een vereniging nodig die achter ze staat en die namens hen kan zeggen waar het op staat.”

Prijsbodem bereikt

De vurige tegenreactie had Brussel echter niet verwacht. “Ik las later terug dat het een soortgelijke uitwerking had als die van een eerdere voorzitter, die wellicht wel graag de strategie van de aanval koos. Maar zo zit ik niet in elkaar. Ik probeer juist te verbinden, zoek liever naar draagvlak onder alle partijen. Dus achteraf zeg ik: we hadden minder op de man moeten spelen en de tekst algemener moeten houden. Inmiddels hebben we een goed gesprek gehad met Schadegarant, maar ook andere verzekeraars, en ik heb het idee dat we hier constructief met ze over kunnen praten. Zij zien ook dat de prijsbodem wel is bereikt.”

Achteraf zeg ik: we hadden minder op de man moeten spelen.

In de eerste drie maanden bezocht Brussel diverse ondernemers en opdrachtgevers. Hij merkt dat er in de branche een transitie gaande is. “Iedereen is zich er van bewust dat we de kwaliteit van herstel goed moeten borgen en dat leidt onder andere tot de discussie over cosmetisch en complex herstel. De Focwa Standaard is het antwoord hierop. Wat me wel verbaast is dat er nu toch verschillende definities van cosmetisch en complex worden gehanteerd, terwijl het natuurlijk het meest logisch is om de norm van de branche zelf te volgen. Dan praten we tenminste allemaal over hetzelfde. Hierover zijn we nu in gesprek met de stakeholders in de markt. Daar komen we wel uit, we dienen hetzelfde belang: het verzekeren van de veiligheid van een voertuig nadat deze is hersteld. Opdrachtgevers zien in dat complex herstel een ander prijskaartje moet hangen omdat het ook hogere investeringen van de herstellers vraagt.”

Heikele punten

Een ander punt op de agenda is het nationaal bestelplatform, waarmee de herstellers eenvoudig en tegen gunstige tarieven onderdelen kunnen bestellen. “Samen met RAI Vereniging en Bovag voeren we nu gesprekken om dit bestelplatform samen op te zetten. Er zijn natuurlijk wel wat heikele punten, zoals het feit dat de privacy gegarandeerd moet zijn, er zekerheid van herkomst van onderdelen is en dit platform vast en zeker geen commerciële belangen zal dienen.” Op welk systeem dit platform zal draaien, is nog niet bekend.

Laag pitje

Bovag en Focwa werken op het platformproject dus nauw samen, maar de gesprekken over een verdergaande samenwerking op verenigingsniveau tussen Focwa Schadeherstel en Bovag Schadeherstel, lopen momenteel stroever. Tijdens een onlangs gehouden congres van Bovag werd ook het signaal afgegeven dat de branchevereniging in Bunnik zelfstandig doorpakt. En dat is ook in Woerden niet onopgemerkt gebleven. “Onze inhoudelijke gesprekken over een verregaande samenwerking staan op een laag pitje. Wij hebben met ons vakmanschap en onze expertise de Focwa Standaard ontwikkeld, samen met alle partijen, om de kwaliteit van onze sector te borgen. In eerste instantie zou Bovag de Focwa Standaard adopteren, maar er ontstond een discussie over het eigendom. Wij geven natuurlijk niet ons tafelzilver weg. Die discussie staat momenteel verdere gesprekken in de weg.”

Er ontstond een discussie over het eigendom. Maar wij geven ons tafelzilver niet zomaar weg.

Dat de Focwa na jaren van onrust binnen de eigen geledingen nog wel een lange weg te gaan heeft om het vertrouwen van de leden terug te winnen, en dat de Bovag met zijn schadeherstelsectie daarin wellicht een verstorende rol speelt, dat ziet Brussel ook. “We zijn geen struisvogels en steken onze kop niet in het zand. Maar de binding met de leden groeit duidelijk weer. Dat zien we ook terug in de reacties op de Focwa Standaard. Wij hebben uiteindelijk ook de expertise over schadeherstel in huis. In de huidige markt, met steeds minder maar wel complexere schades, heb je die expertise als branchevereniging nodig.”

Focwa Standaard

Het keurmerk Focwa Standaard, waarin de reparatievoorwaarden staan, is vanaf 1 mei verplicht voor ieder Focwa Schadeherstel-lid. Inmiddels hebben van de ongeveer duizend leden 820 de zelfscan uitgevoerd waarmee ze kunnen zien of ze in aanmerking komen voor het certificaat. Hiervan zijn 476 inmiddels gecertificeerd, met 116 staan er afspraken. “Hoeveel uiteindelijk niet voor het certificaat zullen gaan, is niet te zeggen. Er zullen bedrijven afhaken. Ons doel is ook niet om zo groot mogelijk te worden, Maar om samen met onze leden te werken aan de kwaliteit van het herstel en het imago van het vak te borgen”, zegt Van Brussel. De volgende stap is om het keurmerk ook in te voeren voor de leden die zich bezig houden met lite repair. “Uiteindelijk moeten zowel bedrijven die de reguliere schades doen, als bedrijven die in niches opereren of kleiner zijn, zich bij Focwa kunnen aansluiten.”

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Samenwerking Focwa en Bovag loopt vast op keurmerk | Automotive Online
Focwa-voorzitter Peter Brussel over de discussies met Schadegarant en Bovag

Samenwerking Focwa en Bovag loopt vast op keurmerk

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Brussel: bij onze leden gaat de duim omhoog (foto Pim Mul)

Peter Brussel, de nieuwe voorzitter van Focwa Schadeherstel, weet hoe een retailonderneming reilt en zeilt en kent het klappen van de zweep van het voorzitterschap van een branchevereniging. Hij deed onder andere ervaring op als directeur van elektronicaketen BCC, als voorzitter van Hiswa, de branchevereniging voor ondernemingen in scheepsbouw en watersport en als lid van de Raad van Bestuur van Blokker Holding. Hij weet dus welke impact de huidige economische ontwikkelingen hebben op bedrijf en vereniging. “Consumenten veranderen, en bij BCC hebben we dat tijdig gezien en de koers verlegd. Ik denk ook dat retailers in de schadebranche goed moeten kijken naar wat consumenten beweegt, maar hier speelt toch wel andere dynamiek een rol: de gestuurde schade. Wat mij in de eerste drie maanden is opgevallen, is de afhankelijkheid van deze opdrachtgevers. Daarnaast neemt ook de invloed van autofabrikanten op het proces toe, omdat auto’s technologisch steeds complexer worden. Dat maakt dat de hersteller op een lastig veld speelt. Wij kunnen ons als branchevereniging niet mengen in de markt, maar verdedigen wel de belangen van onze herstellers. Met ons beeld van de sector, namelijk veiligheid door vakmanschap, gaan wij op een in gesprek met andere partijen.”

De afhankelijkheid van opdrachtgevers viel me gelijk op.

Duim omhoog

Zoals dat volgens de vereniging leek te gebeuren toen Schadegarant in een nieuwe tariefronde aan zijn herstellende netwerkpartners vroeg om een onderscheid te maken in soort functie (herstellen complex of regulier herstel, of het invullen van een loketfunctie). Focwa sprak via een persbericht de vrees uit voor een verdere prijsdruk en riep opdrachtgevers op – Schadegarant werd hier bij naam genoemd – om goed na te denken over wat ze van hun herstelpartners vragen. Schadegarant was not amused: er had nog geen gesprek tussen de verzekeraar en de branchevereniging plaatsgevonden, dus Brussel reageerde voor zijn beurt. Onder de achterban waren de

pm20170404 8451meningen verdeeld, althans dat was de conclusie van Automotive na een belronde. “Dat laatste zie ik toch anders”, reageert Brussel. “Ik heb overwegend ondernemers gesproken die de duim omhoog deden dat we hierover de discussie weer aanzwengelden. Juist in de huidige marktomstandigheden hebben ze een vereniging nodig die achter ze staat en die namens hen kan zeggen waar het op staat.”

Prijsbodem bereikt

De vurige tegenreactie had Brussel echter niet verwacht. “Ik las later terug dat het een soortgelijke uitwerking had als die van een eerdere voorzitter, die wellicht wel graag de strategie van de aanval koos. Maar zo zit ik niet in elkaar. Ik probeer juist te verbinden, zoek liever naar draagvlak onder alle partijen. Dus achteraf zeg ik: we hadden minder op de man moeten spelen en de tekst algemener moeten houden. Inmiddels hebben we een goed gesprek gehad met Schadegarant, maar ook andere verzekeraars, en ik heb het idee dat we hier constructief met ze over kunnen praten. Zij zien ook dat de prijsbodem wel is bereikt.”

Achteraf zeg ik: we hadden minder op de man moeten spelen.

In de eerste drie maanden bezocht Brussel diverse ondernemers en opdrachtgevers. Hij merkt dat er in de branche een transitie gaande is. “Iedereen is zich er van bewust dat we de kwaliteit van herstel goed moeten borgen en dat leidt onder andere tot de discussie over cosmetisch en complex herstel. De Focwa Standaard is het antwoord hierop. Wat me wel verbaast is dat er nu toch verschillende definities van cosmetisch en complex worden gehanteerd, terwijl het natuurlijk het meest logisch is om de norm van de branche zelf te volgen. Dan praten we tenminste allemaal over hetzelfde. Hierover zijn we nu in gesprek met de stakeholders in de markt. Daar komen we wel uit, we dienen hetzelfde belang: het verzekeren van de veiligheid van een voertuig nadat deze is hersteld. Opdrachtgevers zien in dat complex herstel een ander prijskaartje moet hangen omdat het ook hogere investeringen van de herstellers vraagt.”

Heikele punten

Een ander punt op de agenda is het nationaal bestelplatform, waarmee de herstellers eenvoudig en tegen gunstige tarieven onderdelen kunnen bestellen. “Samen met RAI Vereniging en Bovag voeren we nu gesprekken om dit bestelplatform samen op te zetten. Er zijn natuurlijk wel wat heikele punten, zoals het feit dat de privacy gegarandeerd moet zijn, er zekerheid van herkomst van onderdelen is en dit platform vast en zeker geen commerciële belangen zal dienen.” Op welk systeem dit platform zal draaien, is nog niet bekend.

Laag pitje

Bovag en Focwa werken op het platformproject dus nauw samen, maar de gesprekken over een verdergaande samenwerking op verenigingsniveau tussen Focwa Schadeherstel en Bovag Schadeherstel, lopen momenteel stroever. Tijdens een onlangs gehouden congres van Bovag werd ook het signaal afgegeven dat de branchevereniging in Bunnik zelfstandig doorpakt. En dat is ook in Woerden niet onopgemerkt gebleven. “Onze inhoudelijke gesprekken over een verregaande samenwerking staan op een laag pitje. Wij hebben met ons vakmanschap en onze expertise de Focwa Standaard ontwikkeld, samen met alle partijen, om de kwaliteit van onze sector te borgen. In eerste instantie zou Bovag de Focwa Standaard adopteren, maar er ontstond een discussie over het eigendom. Wij geven natuurlijk niet ons tafelzilver weg. Die discussie staat momenteel verdere gesprekken in de weg.”

Er ontstond een discussie over het eigendom. Maar wij geven ons tafelzilver niet zomaar weg.

Dat de Focwa na jaren van onrust binnen de eigen geledingen nog wel een lange weg te gaan heeft om het vertrouwen van de leden terug te winnen, en dat de Bovag met zijn schadeherstelsectie daarin wellicht een verstorende rol speelt, dat ziet Brussel ook. “We zijn geen struisvogels en steken onze kop niet in het zand. Maar de binding met de leden groeit duidelijk weer. Dat zien we ook terug in de reacties op de Focwa Standaard. Wij hebben uiteindelijk ook de expertise over schadeherstel in huis. In de huidige markt, met steeds minder maar wel complexere schades, heb je die expertise als branchevereniging nodig.”

Focwa Standaard

Het keurmerk Focwa Standaard, waarin de reparatievoorwaarden staan, is vanaf 1 mei verplicht voor ieder Focwa Schadeherstel-lid. Inmiddels hebben van de ongeveer duizend leden 820 de zelfscan uitgevoerd waarmee ze kunnen zien of ze in aanmerking komen voor het certificaat. Hiervan zijn 476 inmiddels gecertificeerd, met 116 staan er afspraken. “Hoeveel uiteindelijk niet voor het certificaat zullen gaan, is niet te zeggen. Er zullen bedrijven afhaken. Ons doel is ook niet om zo groot mogelijk te worden, Maar om samen met onze leden te werken aan de kwaliteit van het herstel en het imago van het vak te borgen”, zegt Van Brussel. De volgende stap is om het keurmerk ook in te voeren voor de leden die zich bezig houden met lite repair. “Uiteindelijk moeten zowel bedrijven die de reguliere schades doen, als bedrijven die in niches opereren of kleiner zijn, zich bij Focwa kunnen aansluiten.”

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.