Miljoenenverlies Achmea door hagelschade

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
De hagelstenen brachten het resultaat van Achmea flink omlaag.

Het verlies van de grootste verzekeraar van Nederland is voor een groot deel te wijten aan de fors hogere schadelast door de hagelcalamiteit in juni 2016. “Deze veroorzaakte voor meer dan 300 miljoen euro aan schade bij meer dan 30 duizend verzekerden”, aldus Willem van Duin, voorzitter van de Raad van Bestuur. Ook de toenemende post aan letselschades zorgde voor het slechtere resultaat. De hagelbuien hielden ook de schadebranche in zijn greep. Hoeveel van de 300 miljoen euro voor rekening is van schadeherstel aan auto’s is niet bekend.

Voor dit jaar is om die reden de letselschadevoorziening verhoogd naar 178 miljoen euro. Ook is er een voorziening getroffen voor de in 2014 ingezette reorganisatie, waarbij tot 2020 nog eens tweeduizend banen zullen verdwijnen. De reorganisatie is ingezet met als doel om de kosten te verlagen. Achmea wil de dienstverlening steeds verder digitaliseren.

De kosten werden in dit reorganisatieplan vorig jaar met 4 procent gereduceerd. Het het aantal fte is sinds 2014 met ruim drieduizend teruggebracht; in totaal is er voor 390 miljoen euro aan bedrijfskosten bespaard.

Achmea voert onder andere de merken Centraal Beheer, Zilveren Kruis, FBTO en Interpolis.Lees hier meer over de markt van autoverzekeringen.

Het jaarverslag is te vinden in de Automotive Kennisbank.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Miljoenenverlies Achmea door hagelschade | Automotive Online

Miljoenenverlies Achmea door hagelschade

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
De hagelstenen brachten het resultaat van Achmea flink omlaag.

Het verlies van de grootste verzekeraar van Nederland is voor een groot deel te wijten aan de fors hogere schadelast door de hagelcalamiteit in juni 2016. “Deze veroorzaakte voor meer dan 300 miljoen euro aan schade bij meer dan 30 duizend verzekerden”, aldus Willem van Duin, voorzitter van de Raad van Bestuur. Ook de toenemende post aan letselschades zorgde voor het slechtere resultaat. De hagelbuien hielden ook de schadebranche in zijn greep. Hoeveel van de 300 miljoen euro voor rekening is van schadeherstel aan auto’s is niet bekend.

Voor dit jaar is om die reden de letselschadevoorziening verhoogd naar 178 miljoen euro. Ook is er een voorziening getroffen voor de in 2014 ingezette reorganisatie, waarbij tot 2020 nog eens tweeduizend banen zullen verdwijnen. De reorganisatie is ingezet met als doel om de kosten te verlagen. Achmea wil de dienstverlening steeds verder digitaliseren.

De kosten werden in dit reorganisatieplan vorig jaar met 4 procent gereduceerd. Het het aantal fte is sinds 2014 met ruim drieduizend teruggebracht; in totaal is er voor 390 miljoen euro aan bedrijfskosten bespaard.

Achmea voert onder andere de merken Centraal Beheer, Zilveren Kruis, FBTO en Interpolis.Lees hier meer over de markt van autoverzekeringen.

Het jaarverslag is te vinden in de Automotive Kennisbank.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.