Focwa: verzekeraars brengen veiligheid in gevaar
De pijlen van Focwa lijken voornamelijk gericht op Schadegarant, dat momenteel bezig is met een nieuwe tarievenronde. Hierbij moeten herstellers tarieven voor verschillende soorten herstel doorgeven. “De tarieven worden hierdoor opnieuw onder druk gezet; the race to the bottom gaat onverminderd voort. Bij een verdere verlaging van de tarieven zakken we door de bodem”, aldus Peter Brussel, voorzitter van de branchevereniging. “Het kwaliteitsniveau komt in gevaar. Verzekeraars claimen dat zij willen dat schadeherstellers investeren in kennis en kunde om auto’s veilig te herstellen. Dat betekent dat verzekeraars de sleutel in handen hebben voor tevreden klanten met veilig herstelde auto’s.”
De klacht van Focwa is niet nieuw: ook Brussels voorgangers stelden zich op het standpunt dat door de druk op de tarieven de borging van kwaliteit op de tocht staat. De vorige keer was Hiqure nog het speerpunt in de communicatie, dit keer is dat de nieuwe kwaliteitsnorm. “We hebben juist met marktpartijen afgesproken dat er geïnvesteerd gaat worden in kwaliteit”, aldus Brussel. “Daarom moeten alle leden vanaf 1 mei voldoen aan de nieuwe kwaliteitsnorm. Dan is het logisch dat er ruimte moet komen voor investeringen in scholing en equipment. Sommige verzekeraars zijn consequent en stoppen met het duwen op de prijs. Het gedrag van partijen als Schadegarant is daarom onbegrijpelijk en staat haaks op de afspraken.”
Complexe splitsing
Ook de manier waarop sommige verzekeraars omgaan met de splitsing in soort herstel, is tegen het zere been van Focwa. “We hebben als Focwa veel effort gestoken in een goede afbakening van twee soorten schadeherstel: totaal en cosmetisch”, aldus Brussel. “Dit onderscheid is in de praktijk goed te hanteren. Alle partijen in de branche zijn hierbij betrokken. En wat schetst mijn verbazing? Verschillende verzekeraars zijn weer eigen begrippen en eigen definities aan het hanteren.” Onder andere Aegon en Schadegarant hebben in hun netwerk een scheiding aangebracht in soort herstel. Maar ook enkele schadeketens zijn in hun eigen netwerk bezig met een onderverdeling.
Schadeherstelbedrijven zien door de bomen het bos niet meer en worden gedwongen tot veel extra administratieve handelingen en dus kosten, aldus Focwa. De schadeherstellers moeten hun voorstel uiterlijk 28 februari hebben ingediend bij Schadegarant; hierin moet onder andere staan in welke schadecategorie ze zich willen inschrijven (cosmetisch of regulier) en welk uurtarief ze hanteren. Van de grote verzekeraars is Schadegarant momenteel de enige die met een offerteronde bezig is. Aegon maakte onlangs bekend hoe zijn nieuwe netwerk eruit moet komen te zien. Achmea gaf twee jaar geleden al aan vooral heil te zien in een splitsing op basis van merkerkenningen.