Aegon zet ruitketens op reservebank

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:

“De complexiteit van ruiten maakt dat ruitschade steeds meer onder carrosserieherstel valt”, aldus Sjoerd Meijer, relatiemanager Aegon Schadeservice, tijdens een gisteren gehouden bijeenkomst voor de aangesloten bedrijven in Hotel Van der Valk Houten.

Ruitschades moeten voortaan binnen worden hersteld. Als er werk moet worden uitbesteed moet dit naar een (merk)erkend bedrijf en deelnemers moeten Focwa-gecertificeerd zijn. “Auto’s kunnen niet meer op een parkeerplaats worden hersteld”, zegt Meijer. “We zien dat carrosserieschadebedrijven aan het voorsorteren zijn op complexe schades, dus ruitschades waar veel sensoren of panoramadaken bij komen kijken zijn daar veel beter thuis.”

Van 600 naar 300 aangesloten bedrijven

Ruitketens kunnen alleen nog meedingen naar locaties die via het carrosserienetwerk niet worden afgedekt. Op dit moment zijn er 600 bedrijven aangesloten bij het ruitherstelnetwerk van Aegon, waarvan dus een derde bestaat uit carrosseriebedrijven. Het netwerk wordt naar verwachting 300 bedrijven groot. Van die overgebleven 300 glasherstellers zal dan ongeveer twee derde (200) worden ingevuld door carrosserieherstellers die speciaal zijn ingericht voor het vervangen en herstellen van ruiten. Dan blijven er nog slechts ongeveer 100 ‘echte’ glasherstellers in het netwerk aanwezig. 

“De huidige 600 is duidelijk te veel in verhouding tot het aantal ruitschades”, aldus Meijer. “Daardoor is de sturing beperkt en daarmee ons onderscheidend vermogen en efficiency ook. En dat maakt weer dat de schadelast te hoog is.”

In het nieuwe netwerk wordt de ruitprijs bepaald op basis van OES-prijs (de prijs van de ruitfabrikant). De calculatie wordt gemaakt in Audatexglas, dat met de OEM-prijzen (de prijzen van de autofabrikant) werkt. Het verschil is verwerkt in een korting op deze prijs. “Als dat niet uitkomt wordt een expert gestuurd.”

Het nieuwe glasnetwerk moet in het tweede kwartaal van 2017 gereed zijn. Er worden daarin alleen nog afspraken gemaakt met individuele herstellers en niet meer met de gehele keten. Steeds meer bedrijven die lid zijn van een formule als ABS, Schadenet of AAS, doen tegenwoordig ook in ruitherstel.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Aegon zet ruitketens op reservebank | Automotive Online

Aegon zet ruitketens op reservebank

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:

“De complexiteit van ruiten maakt dat ruitschade steeds meer onder carrosserieherstel valt”, aldus Sjoerd Meijer, relatiemanager Aegon Schadeservice, tijdens een gisteren gehouden bijeenkomst voor de aangesloten bedrijven in Hotel Van der Valk Houten.

Ruitschades moeten voortaan binnen worden hersteld. Als er werk moet worden uitbesteed moet dit naar een (merk)erkend bedrijf en deelnemers moeten Focwa-gecertificeerd zijn. “Auto’s kunnen niet meer op een parkeerplaats worden hersteld”, zegt Meijer. “We zien dat carrosserieschadebedrijven aan het voorsorteren zijn op complexe schades, dus ruitschades waar veel sensoren of panoramadaken bij komen kijken zijn daar veel beter thuis.”

Van 600 naar 300 aangesloten bedrijven

Ruitketens kunnen alleen nog meedingen naar locaties die via het carrosserienetwerk niet worden afgedekt. Op dit moment zijn er 600 bedrijven aangesloten bij het ruitherstelnetwerk van Aegon, waarvan dus een derde bestaat uit carrosseriebedrijven. Het netwerk wordt naar verwachting 300 bedrijven groot. Van die overgebleven 300 glasherstellers zal dan ongeveer twee derde (200) worden ingevuld door carrosserieherstellers die speciaal zijn ingericht voor het vervangen en herstellen van ruiten. Dan blijven er nog slechts ongeveer 100 ‘echte’ glasherstellers in het netwerk aanwezig. 

“De huidige 600 is duidelijk te veel in verhouding tot het aantal ruitschades”, aldus Meijer. “Daardoor is de sturing beperkt en daarmee ons onderscheidend vermogen en efficiency ook. En dat maakt weer dat de schadelast te hoog is.”

In het nieuwe netwerk wordt de ruitprijs bepaald op basis van OES-prijs (de prijs van de ruitfabrikant). De calculatie wordt gemaakt in Audatexglas, dat met de OEM-prijzen (de prijzen van de autofabrikant) werkt. Het verschil is verwerkt in een korting op deze prijs. “Als dat niet uitkomt wordt een expert gestuurd.”

Het nieuwe glasnetwerk moet in het tweede kwartaal van 2017 gereed zijn. Er worden daarin alleen nog afspraken gemaakt met individuele herstellers en niet meer met de gehele keten. Steeds meer bedrijven die lid zijn van een formule als ABS, Schadenet of AAS, doen tegenwoordig ook in ruitherstel.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.