Voorzitter Maessen slecht voor zijn vertrek nog wat barrieres

Focwa zorgt voor rumoer met eigen parts- en duurzaamheidsplan

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Focwa-voorzitter Denis Maessen werpt voor zijn vertrek nog wat stenen in de vijver.

Dat er in de schadebranche twee verschillende duurzaamheidskeurmerken zijn, namelijk Erkend Duurzaam en Duurzaam Repareren, is de Focwa een doorn in het oog. Scheidend Focwa-voorzitter Denis Maessen stuurde daarom onlangs een brief naar de leden met de vraag of Focwa namens hen het lidmaatschap op Duurzaam Repareren en/of Erkend Duurzaam per 1 januari mag opzeggen. Een steen in een toch al rimpelige vijver: de duurzaamheidsclubs voeren al meer dan een jaar gesprekken over het mogelijk samenvoegen van beide keurmerken. Het grootste struikelblok zou de manier zijn waarop het maatschappelijk verantwoord ondernemen – eigenlijk alles buiten het primaire arbeidsproces om – zou zijn ingevuld.

Maessen: “We willen naar één label. De afspraak was dat dit in principe per 1 januari 2017 gerealiseerd zou zijn. Er is onvoldoende progressie. De inhoudelijke duurzaamheidseisen van Erkend Duurzaam en Duurzaam Repareren staan al in de Focwa Standaard. Welk label uiteindelijk op de gevel prijkt, is voor ons nu niet de kern van de zaak – het gaat erom dat onze leden niet onnodig veel betalen aan certificering.”

Verrast

Maessen hoopte met de brief de partijen te bewegen om sneller tot een overeenkomst te komen, maar de uitwerking was eerder omgekeerd. Onder andere schadeketen ASN (dat samenwerkt met Duurzaam Repareren) en Aegon, een van de weinige verzekeraars die expliciet het DR-certificaat verplicht stelt, zeggen teleurgesteld te zijn over de brief van Focwa. “Er waren al gesprekken tussen beide certificeerders om tot 1 label te komen. De brief heeft juist gezorgd voor vertraging. Ik vind het jammer dat het zo is gelopen”, zegt schademanager Paul Knapper van de verzekeraar. 

Volgens Martijn Boelhouwer, woordvoerder van Erkend Duurzaam, was de mededeling van de branchevereniging niet goed getimed, maar gaan de gesprekken met Duurzaam Repareren gewoon door. “Wij zijn nog steeds in gesprek om te komen tot één keurmerk. We waren dan ook verrast door het bericht van de Focwa.” Duurzaam Repareren wil niet op de gesprekken met Erkend Duurzaam of op de mededeling van Focwa reageren. Lees in Automotive 8 van dit jaar een interview met Focwa-directeur Femke Teeling.

Maessen beseft dat zijn actie tot onrust heeft geleid, maar blijft achter zijn standpunt staan. “Al onze leden hebben duurzaamheid hoog in het vaandel staan, maar ze betalen op dit moment te veel voor de labels en bijbehorende certificering zonder dat dit iets extra’s oplevert. Daarom sturen we aan op het zo snel mogelijk inrichten van één label: het scheelt over de hele branche vele tonnen met geld.”

Eigen bestelplatform

De branchevereniging wil niet alleen dat de branche meer grip krijgt op de duurzaamheidscertificaten, maar ook op de bestellingen van onderdelen. Daarom liet Maessen onlangs het proefballonnetje op van een eigen onderdelen-bestelplatform. “We moeten als herstelbranche de kwaliteit van herstel borgen, en daar vallen ook de onderdelen – zowel OE als OES – onder. Ook moet het voor alle herstellers mogelijk zijn om op een eenvoudige manier onderdelen te bestellen, tegen een gunstig tarief. Wij willen hiervoor een platform – zeg maar besturingssysteem –faciliteren”, aldus Maessen. “We moeten weer grip krijgen op onze eigen processen.” Lees hier een verslag van de rechtszaak in juli tussen voormalig secretaris Karel Bukholczer en Focwa.

Hoewel het hierbij nog meer dan bij de certificeringen de vraag is of de branchevereniging zich dan niet te veel in het commerciële spel van onderdelen in- en verkoop mengt, maar dat is op te lossen denkt Maessen. Ook bij de bestaande platforms kunnen de deelnemers in een afgeschermde omgeving hun eigen afspraken met leveranciers maken. Op dit moment zijn er twee veelgebruikte bestelsystemen: Supply-it en Partsplan. Eerstgenoemde is geïnitieerd door de merkimporteurs (waarvan de meeste inmiddels ook op het systeem zijn aangesloten), die tweede is ooit opgezet door Achmea en Athlon Car Lease en vorig jaar verkocht aan een consortium van schadeketens. Het is een publiek geheim dat het platform eerder al aan Focwa was aangeboden – ruim voordat Maessen voorzitter werd – maar dat de branchevereniging zich te elfder ure uit de onderhandelingen terugtrok. “Ik weet dat er gesprekken zijn geweest over de overname van Partsplan”, zegt Maessen, “maar ik weet niet waar die gesprekken op stuk liepen. Dat was voor mijn tijd.”

De Focwa was dichtbij een overname van Partsplan, maar trok op het laatste moment het aanbod in.

Focwa voert nu met beide leveranciers gesprekken. “Wellicht kiezen we voor een nieuw systeem, maar het kan ook zijn dat we voor een van beide systemen kiezen om het platform te faciliteren. Supply-it lijkt daar vooralsnog eerder toe genegen dan Partsplan, dat zich terughoudend opstelt.” Edward Reinderts, commercieel directeur van Partsplans mede-aandeelhouder Care, beaamt dat de kaarten nog tegen de borst worden gehouden. “Wij hebben ook commercieel voordeel van Partsplan, mede door de gezamenlijke inkoopformule. Dat geven we natuurlijk niet zomaar weg. We begrijpen dat Focwa graag een platform wil voor de gehele branche, en we zijn daarover ook in gesprek. Maar wij kunnen dit initiatief nog niet rijmen met onze eigen belangen.”

Oogst naar boven

Dat Maessen zo vlak voor zijn eigen vertrek nog even een paar stenen in de vijver werpt, lijkt geen toeval: bereidt hij vast de weg voor zijn opvolger? “Dat is misschien overdreven”, zegt hij zelf, “het gaat deels om zaken die al lang geleden in beweging zijn gezet. Het klopt dat het voor mij nu eenvoudiger is dit naar voren te brengen dan dat het is als je net aantreedt. Maar we hebben met het hele Focwa-team de afgelopen jaren hard gewerkt aan het verbeteren van de organisatie en het verhogen van de meerwaarde voor onze leden. Het is nu tijd om de oogst ook naar boven te halen.”

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Focwa zorgt voor rumoer met eigen parts- en duurzaamheidsplan | Automotive Online
Voorzitter Maessen slecht voor zijn vertrek nog wat barrieres

Focwa zorgt voor rumoer met eigen parts- en duurzaamheidsplan

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Focwa-voorzitter Denis Maessen werpt voor zijn vertrek nog wat stenen in de vijver.

Dat er in de schadebranche twee verschillende duurzaamheidskeurmerken zijn, namelijk Erkend Duurzaam en Duurzaam Repareren, is de Focwa een doorn in het oog. Scheidend Focwa-voorzitter Denis Maessen stuurde daarom onlangs een brief naar de leden met de vraag of Focwa namens hen het lidmaatschap op Duurzaam Repareren en/of Erkend Duurzaam per 1 januari mag opzeggen. Een steen in een toch al rimpelige vijver: de duurzaamheidsclubs voeren al meer dan een jaar gesprekken over het mogelijk samenvoegen van beide keurmerken. Het grootste struikelblok zou de manier zijn waarop het maatschappelijk verantwoord ondernemen – eigenlijk alles buiten het primaire arbeidsproces om – zou zijn ingevuld.

Maessen: “We willen naar één label. De afspraak was dat dit in principe per 1 januari 2017 gerealiseerd zou zijn. Er is onvoldoende progressie. De inhoudelijke duurzaamheidseisen van Erkend Duurzaam en Duurzaam Repareren staan al in de Focwa Standaard. Welk label uiteindelijk op de gevel prijkt, is voor ons nu niet de kern van de zaak – het gaat erom dat onze leden niet onnodig veel betalen aan certificering.”

Verrast

Maessen hoopte met de brief de partijen te bewegen om sneller tot een overeenkomst te komen, maar de uitwerking was eerder omgekeerd. Onder andere schadeketen ASN (dat samenwerkt met Duurzaam Repareren) en Aegon, een van de weinige verzekeraars die expliciet het DR-certificaat verplicht stelt, zeggen teleurgesteld te zijn over de brief van Focwa. “Er waren al gesprekken tussen beide certificeerders om tot 1 label te komen. De brief heeft juist gezorgd voor vertraging. Ik vind het jammer dat het zo is gelopen”, zegt schademanager Paul Knapper van de verzekeraar. 

Volgens Martijn Boelhouwer, woordvoerder van Erkend Duurzaam, was de mededeling van de branchevereniging niet goed getimed, maar gaan de gesprekken met Duurzaam Repareren gewoon door. “Wij zijn nog steeds in gesprek om te komen tot één keurmerk. We waren dan ook verrast door het bericht van de Focwa.” Duurzaam Repareren wil niet op de gesprekken met Erkend Duurzaam of op de mededeling van Focwa reageren. Lees in Automotive 8 van dit jaar een interview met Focwa-directeur Femke Teeling.

Maessen beseft dat zijn actie tot onrust heeft geleid, maar blijft achter zijn standpunt staan. “Al onze leden hebben duurzaamheid hoog in het vaandel staan, maar ze betalen op dit moment te veel voor de labels en bijbehorende certificering zonder dat dit iets extra’s oplevert. Daarom sturen we aan op het zo snel mogelijk inrichten van één label: het scheelt over de hele branche vele tonnen met geld.”

Eigen bestelplatform

De branchevereniging wil niet alleen dat de branche meer grip krijgt op de duurzaamheidscertificaten, maar ook op de bestellingen van onderdelen. Daarom liet Maessen onlangs het proefballonnetje op van een eigen onderdelen-bestelplatform. “We moeten als herstelbranche de kwaliteit van herstel borgen, en daar vallen ook de onderdelen – zowel OE als OES – onder. Ook moet het voor alle herstellers mogelijk zijn om op een eenvoudige manier onderdelen te bestellen, tegen een gunstig tarief. Wij willen hiervoor een platform – zeg maar besturingssysteem –faciliteren”, aldus Maessen. “We moeten weer grip krijgen op onze eigen processen.” Lees hier een verslag van de rechtszaak in juli tussen voormalig secretaris Karel Bukholczer en Focwa.

Hoewel het hierbij nog meer dan bij de certificeringen de vraag is of de branchevereniging zich dan niet te veel in het commerciële spel van onderdelen in- en verkoop mengt, maar dat is op te lossen denkt Maessen. Ook bij de bestaande platforms kunnen de deelnemers in een afgeschermde omgeving hun eigen afspraken met leveranciers maken. Op dit moment zijn er twee veelgebruikte bestelsystemen: Supply-it en Partsplan. Eerstgenoemde is geïnitieerd door de merkimporteurs (waarvan de meeste inmiddels ook op het systeem zijn aangesloten), die tweede is ooit opgezet door Achmea en Athlon Car Lease en vorig jaar verkocht aan een consortium van schadeketens. Het is een publiek geheim dat het platform eerder al aan Focwa was aangeboden – ruim voordat Maessen voorzitter werd – maar dat de branchevereniging zich te elfder ure uit de onderhandelingen terugtrok. “Ik weet dat er gesprekken zijn geweest over de overname van Partsplan”, zegt Maessen, “maar ik weet niet waar die gesprekken op stuk liepen. Dat was voor mijn tijd.”

De Focwa was dichtbij een overname van Partsplan, maar trok op het laatste moment het aanbod in.

Focwa voert nu met beide leveranciers gesprekken. “Wellicht kiezen we voor een nieuw systeem, maar het kan ook zijn dat we voor een van beide systemen kiezen om het platform te faciliteren. Supply-it lijkt daar vooralsnog eerder toe genegen dan Partsplan, dat zich terughoudend opstelt.” Edward Reinderts, commercieel directeur van Partsplans mede-aandeelhouder Care, beaamt dat de kaarten nog tegen de borst worden gehouden. “Wij hebben ook commercieel voordeel van Partsplan, mede door de gezamenlijke inkoopformule. Dat geven we natuurlijk niet zomaar weg. We begrijpen dat Focwa graag een platform wil voor de gehele branche, en we zijn daarover ook in gesprek. Maar wij kunnen dit initiatief nog niet rijmen met onze eigen belangen.”

Oogst naar boven

Dat Maessen zo vlak voor zijn eigen vertrek nog even een paar stenen in de vijver werpt, lijkt geen toeval: bereidt hij vast de weg voor zijn opvolger? “Dat is misschien overdreven”, zegt hij zelf, “het gaat deels om zaken die al lang geleden in beweging zijn gezet. Het klopt dat het voor mij nu eenvoudiger is dit naar voren te brengen dan dat het is als je net aantreedt. Maar we hebben met het hele Focwa-team de afgelopen jaren hard gewerkt aan het verbeteren van de organisatie en het verhogen van de meerwaarde voor onze leden. Het is nu tijd om de oogst ook naar boven te halen.”

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.