Lander (Thatcham): verhouding cosmetisch – complexe schades verandert drastisch

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:

De verhouding tussen cosmetische, reguliere en complexe schades wijzigt in de komende jaren drastisch. Met name door de toename in aantal rijhulpsystemen en nieuwe materialen. Nu is de verhouding nog 25 procent cosmetisch, 57 procent regulier en 18 procent complex In 2025 verwacht Thatcham dat deze verhouding op 57-33-10 procent ligt. “Maar in de toekomst kun je als hersteller niet meer investeren in alle technieken van alle automerken”, stelde Dean Lander, head of operations bij Thatcham, vrijdag tijdens het congres van Acoat Selected, een netwerk van herstellers die werken met lakken van Akzo Nobel. “Kies wat je wilt herstellen en wat niet, en zorg er voor dat je een netwerk opbouwt waarin uiteindelijk wel alles kan worden hersteld, zodat je aan je klant geen nee hoeft te verkopen. Maar er staat ook nu veel equipment stof te verzamelen in de hoek van de werkplaats, waarmee werd beloofd dat je er alles mee kon herstellen.”grafiek

Volgens Lander zit de grootste hick-up voor de branche in de autosoftware en -sensoren. “Er voor zorgen dat de rijhulpsystemen ook na het hertsel weer goed functioneren, dat wordt de grootste uitdaging. Daarvoor is het noodzakelijk dat je toegang krijgt tot de communicatiestructuur van de autofabrikant.”

Nieuw materiaal

Ook nieuwe materialen hebben hun effect op schadeherstel, maar volgens Lander moet je je niet te snel op nieuwe verbindingen storten. “Nieuwe technologieën in de gaten houden als schadeherstelbranche is prima, maar investeer niet te snel in nieuwe materialen. Bij de introductie van een nieuw materiaalsoort, zoals carbon fiber, duurt het een tijd voordat het breed wordt gebruikt; en tegen die tijd hebben de leveranciers vaak zelf al een oplossing voor het herstel ervan gevonden.”In de Automotive Kennisbank vindt u de meest recente schadecijfers.

Lander gaf zijn presentatie tijdens het jaarlijkse congres van Acoat Selected. Het evenement had dit jaar een extra feestelijk tintje: Acoat bestaat 40 jaar. Volgens Lander is er zeker voor de komende veertig jaar ook nog werk voor herstellers, ondanks beloften van autofabrikanten als Volvo dat het aantal ongelukken tot nul kan worden gereduceerd. “De verwachting is dat we in 2018 ongeveer twee minuten onze handen van het stuur kunnen houden – voldoende om het navigatiesysteem in te stellen. In 2021 is, zo verwachten wij, volledig autonoom rijden op de snelweg mogelijk. En pas in 2025 rijdt de auto zelf van deur naar deur. Maar ongelukken zullen er altijd blijven. Niet veroorzaakt door zelfrijdende auto’s, maar door mensen.” Tijdens het Automotive Schadeseminar van 2015 vertelde Landers collega Ian Curtis ook al dat de branche zich vooral moet verdiepen in de geavanceerde software en in mindere mate op het koetswerk.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Lander (Thatcham): verhouding cosmetisch – complexe schades verandert drastisch | Automotive Online

Lander (Thatcham): verhouding cosmetisch – complexe schades verandert drastisch

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:

De verhouding tussen cosmetische, reguliere en complexe schades wijzigt in de komende jaren drastisch. Met name door de toename in aantal rijhulpsystemen en nieuwe materialen. Nu is de verhouding nog 25 procent cosmetisch, 57 procent regulier en 18 procent complex In 2025 verwacht Thatcham dat deze verhouding op 57-33-10 procent ligt. “Maar in de toekomst kun je als hersteller niet meer investeren in alle technieken van alle automerken”, stelde Dean Lander, head of operations bij Thatcham, vrijdag tijdens het congres van Acoat Selected, een netwerk van herstellers die werken met lakken van Akzo Nobel. “Kies wat je wilt herstellen en wat niet, en zorg er voor dat je een netwerk opbouwt waarin uiteindelijk wel alles kan worden hersteld, zodat je aan je klant geen nee hoeft te verkopen. Maar er staat ook nu veel equipment stof te verzamelen in de hoek van de werkplaats, waarmee werd beloofd dat je er alles mee kon herstellen.”grafiek

Volgens Lander zit de grootste hick-up voor de branche in de autosoftware en -sensoren. “Er voor zorgen dat de rijhulpsystemen ook na het hertsel weer goed functioneren, dat wordt de grootste uitdaging. Daarvoor is het noodzakelijk dat je toegang krijgt tot de communicatiestructuur van de autofabrikant.”

Nieuw materiaal

Ook nieuwe materialen hebben hun effect op schadeherstel, maar volgens Lander moet je je niet te snel op nieuwe verbindingen storten. “Nieuwe technologieën in de gaten houden als schadeherstelbranche is prima, maar investeer niet te snel in nieuwe materialen. Bij de introductie van een nieuw materiaalsoort, zoals carbon fiber, duurt het een tijd voordat het breed wordt gebruikt; en tegen die tijd hebben de leveranciers vaak zelf al een oplossing voor het herstel ervan gevonden.”In de Automotive Kennisbank vindt u de meest recente schadecijfers.

Lander gaf zijn presentatie tijdens het jaarlijkse congres van Acoat Selected. Het evenement had dit jaar een extra feestelijk tintje: Acoat bestaat 40 jaar. Volgens Lander is er zeker voor de komende veertig jaar ook nog werk voor herstellers, ondanks beloften van autofabrikanten als Volvo dat het aantal ongelukken tot nul kan worden gereduceerd. “De verwachting is dat we in 2018 ongeveer twee minuten onze handen van het stuur kunnen houden – voldoende om het navigatiesysteem in te stellen. In 2021 is, zo verwachten wij, volledig autonoom rijden op de snelweg mogelijk. En pas in 2025 rijdt de auto zelf van deur naar deur. Maar ongelukken zullen er altijd blijven. Niet veroorzaakt door zelfrijdende auto’s, maar door mensen.” Tijdens het Automotive Schadeseminar van 2015 vertelde Landers collega Ian Curtis ook al dat de branche zich vooral moet verdiepen in de geavanceerde software en in mindere mate op het koetswerk.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.