Branchevereniging vindt rust na roerige periode

Teeling (Focwa): als je niet bij blijft, verlies je je bestaansrecht

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:

Een voorbeeld daarvan dient zich aan tijdens het gesprek over de nieuwe koers, waarvoor eerst een herstructurering plaatsvond. Daarbij verdween een aantal banen. Op de vraag hoeveel, zegt Teeling: “Waarom is dat belangrijk? Het is toch veel belangrijker te weten hoe we de organisatie hebben ingericht?” Na enig aan­dringen: “Er wordt bij Focwa Schadeherstel van drie mensen afscheid genomen, op het totaal van veertien. Ik zal niet ontkennen dat het verlagen van de kosten hierbij meespeelt, maar we zijn niet gaan snijden om het snijden. Er is goed gekeken naar welke posities voor de branchevereniging ook na de koerswijziging relevant ­blijven. Het past ook in de huidige tijd om juist de flexibele schil te vergroten. In het verleden waren er de middelen om alles in eigen huis te doen, maar dat is niet meer zo. Het kan ook niet meer, omdat heel veel zaken steeds specialistischer worden; denk aan juridische zaken, maar ook aan technische. Dan moet je ­keuzes maken. Wij hebben de Focwa nu zo ingericht dat we op de belangrijkste dossiers, zoals technische voertuigkennis, voldoende eigen mensen hebben. Op andere dossiers is het aantal vaste medewerkers verminderd, maar maken we gebruik van een flexibele schil.”

Blauwdruk

Er is een splitsing gemaakt in Mens & Arbeid, Techniek & Innovatie en Onderneming & Bedrijf. Het eerste domein is nu ingevuld door de federatie, met twee mensen. “De meeste vragen op dat vlak gaan niet alleen over autoschadeherstel, maar ook voor carrosseriebouw. Denk bijvoorbeeld aan de cao. Ook CarrosserieNL maakt, ook nu het bij RAI Vereniging zit, gebruik van deze dienst. ”Op Techniek&Innovatie zijn vier medewerkers actief. “Dat is echt ons domein: de kern van de brancheorganisatie en van onze leden.

Er verandert heel veel aan auto’s, zowel op het gebied van elektronica als voertuigtechnologie. Als je niet bij blijft, verlies je je bestaansrecht. Dit geldt zowel voor ons als voor onze leden.”
De vorig jaar gepresenteerde blauwdruk is door de leden goed ontvangen, zegt Teeling, en wordt momenteel ingevoerd. Een belangrijk onderdeel is het nieuwe keurmerk, waarvan onlangs het honderdste certificaat werd uitgereikt, aan het Groningse schadeherstelbedrijf Been. De naam ‘Hiqure’, vanwege de mislukte lancering snel besmet geraakt, vervaagt daarmee steeds verder. “Maar bedrijven die het Hiqure-certificaat hebben gehaald, ondersteunen we wel in het behalen van het nieuwe Focwa-keurmerk.

De stap is voor hen ook klein, omdat het keurmerk inhoudelijk prima was. Dat geldt ook voor diverse eigen keurmerken van bijvoorbeeld schadeketens. Eén van hen, ABS Autoherstel, was niet voor niets de eerste keten die het Focwa Keurmerk binnenhaalde.” De mogelijkheid om de gehele keten te certificeren in plaats van elk lid afzonderlijk, is ook nieuw. “Dat was een uitdrukkelijke wens van de ketens. We maken daar ­duidelijke afspraken over, zodat de kwaliteit van alle leden is gewaarborgd en wij ons kunnen beperken tot een steekproefsgewijze keuring.”

Allemaal verenigd

Gaat u er even voor zitten: er is de Federatie Focwa, waarbinnen drie brancheverenigingen actief zijn: Focwa Schadeherstel, CarrosserieNL en Focwa Specialisten (waaronder onder andere ruitschadeherstelbedrijven). CarrosserieNL (de vereniging voor carrosseriebouwers) fuseert met RAI Vereniging Speciale Voertuigen, maar blijft juist wel aan de federatie verbonden. En sinds kort hebben we natuurlijk ook nog de Schadetak van de Bovag. Is dat niet erg veel, twee verenigingen voor een discipline? “We hebben een goede relatie met de andere brancheverenigingen, om te zien waar we kunnen samenwerken. Maar inderdaad, het is allemaal wel erg veel van het goede”, zegt Teeling.

124rd focwafemke

Transparanter

Het keurmerk kent een aantal smaken, afhankelijk van het soort bedrijf: richt het zich op complexe schades, reguliere of eenvoudigere – zoals spot repair? “Daar hangen verschillende eisen aan vast. Ik denk ook niet dat alle schadeherstellers alles moeten willen blijven doen. Althans bij nieuwe auto’s is dat niet mogelijk. Er zijn herstelbedrijven die er nu heel nadrukkelijk voor kiezen om niet voor het Focwa-­keurmerk te gaan. Ik begrijp dat, je moet de investering wel willen en kunnen doen. “Het keurmerk is veel transparanter geworden. Een voorbeeld: we leveren vier jaar garantie op herstel – voor alle reparaties. Voorheen hadden we hier allemaal restricties ingebouwd die de klant helemaal niet begreep. Sterker, het was voor de herstellers zelf al lastig. Wat blijft is dat het keurmerk door onafhankelijke, externe bedrijven wordt geaudit: Kiwa en Dekra. Dat lijkt logisch, maar niet elk branchekeurmerk wordt door onafhankelijke instanties gekeurd.” Om de herstelbedrijven te ondersteunen om hun certificaat te behalen, en vooral om bij te blijven, is Focwa in overleg met opleidingsinstituut VOC om de branche van de juiste cursussen en trainingen te voorzien. “Sinds 1 mei kunnen schadeherstellers een self assessment doen om te zien of ze kunnen opgaan voor de audit voor het keurmerk. Samen met VOC zorgen we ervoor dat we het trainingsprogramma optimaal kunnen afstellen op de wensen en eisen van de bedrijven zelf.”

Het valt me op dat ­weinig ­mensen deze branche ­verlaten.

Femke Teeling

Saamhorigheid

Teeling is nu bijna een half jaar actief in de schadeherstelbranche – ze werkte hiervoor bij een branchevereniging voor installatietechniek. “Echt grote verschillen zie ik niet. Bij elke branchevereniging is er een spanningsveld tussen het belang van de individuele leden en het groepsbelang.” Om dat goed te begeleiden zijn er denktanks opgezet waarin leden zitting nemen. “Ook vragen we de leden via onze site regelmatig om feedback, zodat we weten wat er speelt en we tijdig kunnen bijsturen”, legt ze uit. Wat haar wel opvalt is de samenhorigheid. “Er is de wil om het vak gezamenlijk naar een hoger plan te tillen. Misschien heeft het er wel mee te maken dat er zo weinig mensen deze branche verlaten. De autobranche heeft een aanzuigende werking op mensen, waar ze zich kennelijk niet meer los van kunnen maken. We zullen zien of de sector op mij hetzelfde effect heeft.”

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Teeling (Focwa): als je niet bij blijft, verlies je je bestaansrecht | Automotive Online
Branchevereniging vindt rust na roerige periode

Teeling (Focwa): als je niet bij blijft, verlies je je bestaansrecht

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:

Een voorbeeld daarvan dient zich aan tijdens het gesprek over de nieuwe koers, waarvoor eerst een herstructurering plaatsvond. Daarbij verdween een aantal banen. Op de vraag hoeveel, zegt Teeling: “Waarom is dat belangrijk? Het is toch veel belangrijker te weten hoe we de organisatie hebben ingericht?” Na enig aan­dringen: “Er wordt bij Focwa Schadeherstel van drie mensen afscheid genomen, op het totaal van veertien. Ik zal niet ontkennen dat het verlagen van de kosten hierbij meespeelt, maar we zijn niet gaan snijden om het snijden. Er is goed gekeken naar welke posities voor de branchevereniging ook na de koerswijziging relevant ­blijven. Het past ook in de huidige tijd om juist de flexibele schil te vergroten. In het verleden waren er de middelen om alles in eigen huis te doen, maar dat is niet meer zo. Het kan ook niet meer, omdat heel veel zaken steeds specialistischer worden; denk aan juridische zaken, maar ook aan technische. Dan moet je ­keuzes maken. Wij hebben de Focwa nu zo ingericht dat we op de belangrijkste dossiers, zoals technische voertuigkennis, voldoende eigen mensen hebben. Op andere dossiers is het aantal vaste medewerkers verminderd, maar maken we gebruik van een flexibele schil.”

Blauwdruk

Er is een splitsing gemaakt in Mens & Arbeid, Techniek & Innovatie en Onderneming & Bedrijf. Het eerste domein is nu ingevuld door de federatie, met twee mensen. “De meeste vragen op dat vlak gaan niet alleen over autoschadeherstel, maar ook voor carrosseriebouw. Denk bijvoorbeeld aan de cao. Ook CarrosserieNL maakt, ook nu het bij RAI Vereniging zit, gebruik van deze dienst. ”Op Techniek&Innovatie zijn vier medewerkers actief. “Dat is echt ons domein: de kern van de brancheorganisatie en van onze leden.

Er verandert heel veel aan auto’s, zowel op het gebied van elektronica als voertuigtechnologie. Als je niet bij blijft, verlies je je bestaansrecht. Dit geldt zowel voor ons als voor onze leden.”
De vorig jaar gepresenteerde blauwdruk is door de leden goed ontvangen, zegt Teeling, en wordt momenteel ingevoerd. Een belangrijk onderdeel is het nieuwe keurmerk, waarvan onlangs het honderdste certificaat werd uitgereikt, aan het Groningse schadeherstelbedrijf Been. De naam ‘Hiqure’, vanwege de mislukte lancering snel besmet geraakt, vervaagt daarmee steeds verder. “Maar bedrijven die het Hiqure-certificaat hebben gehaald, ondersteunen we wel in het behalen van het nieuwe Focwa-keurmerk.

De stap is voor hen ook klein, omdat het keurmerk inhoudelijk prima was. Dat geldt ook voor diverse eigen keurmerken van bijvoorbeeld schadeketens. Eén van hen, ABS Autoherstel, was niet voor niets de eerste keten die het Focwa Keurmerk binnenhaalde.” De mogelijkheid om de gehele keten te certificeren in plaats van elk lid afzonderlijk, is ook nieuw. “Dat was een uitdrukkelijke wens van de ketens. We maken daar ­duidelijke afspraken over, zodat de kwaliteit van alle leden is gewaarborgd en wij ons kunnen beperken tot een steekproefsgewijze keuring.”

Allemaal verenigd

Gaat u er even voor zitten: er is de Federatie Focwa, waarbinnen drie brancheverenigingen actief zijn: Focwa Schadeherstel, CarrosserieNL en Focwa Specialisten (waaronder onder andere ruitschadeherstelbedrijven). CarrosserieNL (de vereniging voor carrosseriebouwers) fuseert met RAI Vereniging Speciale Voertuigen, maar blijft juist wel aan de federatie verbonden. En sinds kort hebben we natuurlijk ook nog de Schadetak van de Bovag. Is dat niet erg veel, twee verenigingen voor een discipline? “We hebben een goede relatie met de andere brancheverenigingen, om te zien waar we kunnen samenwerken. Maar inderdaad, het is allemaal wel erg veel van het goede”, zegt Teeling.

124rd focwafemke

Transparanter

Het keurmerk kent een aantal smaken, afhankelijk van het soort bedrijf: richt het zich op complexe schades, reguliere of eenvoudigere – zoals spot repair? “Daar hangen verschillende eisen aan vast. Ik denk ook niet dat alle schadeherstellers alles moeten willen blijven doen. Althans bij nieuwe auto’s is dat niet mogelijk. Er zijn herstelbedrijven die er nu heel nadrukkelijk voor kiezen om niet voor het Focwa-­keurmerk te gaan. Ik begrijp dat, je moet de investering wel willen en kunnen doen. “Het keurmerk is veel transparanter geworden. Een voorbeeld: we leveren vier jaar garantie op herstel – voor alle reparaties. Voorheen hadden we hier allemaal restricties ingebouwd die de klant helemaal niet begreep. Sterker, het was voor de herstellers zelf al lastig. Wat blijft is dat het keurmerk door onafhankelijke, externe bedrijven wordt geaudit: Kiwa en Dekra. Dat lijkt logisch, maar niet elk branchekeurmerk wordt door onafhankelijke instanties gekeurd.” Om de herstelbedrijven te ondersteunen om hun certificaat te behalen, en vooral om bij te blijven, is Focwa in overleg met opleidingsinstituut VOC om de branche van de juiste cursussen en trainingen te voorzien. “Sinds 1 mei kunnen schadeherstellers een self assessment doen om te zien of ze kunnen opgaan voor de audit voor het keurmerk. Samen met VOC zorgen we ervoor dat we het trainingsprogramma optimaal kunnen afstellen op de wensen en eisen van de bedrijven zelf.”

Het valt me op dat ­weinig ­mensen deze branche ­verlaten.

Femke Teeling

Saamhorigheid

Teeling is nu bijna een half jaar actief in de schadeherstelbranche – ze werkte hiervoor bij een branchevereniging voor installatietechniek. “Echt grote verschillen zie ik niet. Bij elke branchevereniging is er een spanningsveld tussen het belang van de individuele leden en het groepsbelang.” Om dat goed te begeleiden zijn er denktanks opgezet waarin leden zitting nemen. “Ook vragen we de leden via onze site regelmatig om feedback, zodat we weten wat er speelt en we tijdig kunnen bijsturen”, legt ze uit. Wat haar wel opvalt is de samenhorigheid. “Er is de wil om het vak gezamenlijk naar een hoger plan te tillen. Misschien heeft het er wel mee te maken dat er zo weinig mensen deze branche verlaten. De autobranche heeft een aanzuigende werking op mensen, waar ze zich kennelijk niet meer los van kunnen maken. We zullen zien of de sector op mij hetzelfde effect heeft.”

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.