Care en ABS: nieuw netwerk Unigarant doet ons pijn

Rob van de Laar Rob van de Laar
• Laatste update:

ABS, Care en AAS waren preferred supplier van Unigarant, samen zijn ze goed voor 210 vestigingen. Door de netwerkwijziging verliest bij ABS een op de drie vestigingen een aanstelling, Care ziet twee derde van de herstellers de Unigarant-aanstelling verliezen. AAS is nog niet gesproken en Care en ABS hebben een turbulente periode achter de rug.

Individuele aanstellingen

Op 15 augustus wordt dat netwerk vervangen door 220 schadeherstellers die allemaal op individuele basis zijn aangesteld, al is er een forse overlap met het netwerk van Aegon, dat op dezelfde manier werkt. “Aegon is ruim vier jaar geleden gestart met een eigen herstelnetwerk om vooral hoog kwalitatief schadeherstel te bieden”, zegt Unigarant-woordvoerder Cindy de Vries. “Aegon heeft dus ruime ervaring met deze manier van werken. Vandaar dat is gekozen om samen te gaan werken met Aegon in het beheer van het herstelnetwerk. We trekken samen op in het kwaliteitssysteem en de geautomatiseerde ondersteuning daarvan. Ook kunnen we door de samenwerking toekomstige ontwikkelingen op het gebied van schadeherstel efficiënter doorvoeren.” Beide verzekeraars houden wel een eigen netwerk. Lees in het Dossier Halfjaaroverzicht onze analyse van de schademarkt

Dit doet natuurlijk pijn in een markt met lage marges en overcapaciteit.

Edward Reinders, commercieel directeur Care

Verzekeraars Unigarant – dat in totaal 250 duizend polishouders heeft – en Aegon gebruiken hetzelfde kwaliteitssysteem en de geautomatiseerde ondersteuning daarvan. Unigarant gaat gebruik maken van het schadeplatform Audaflow van ABZ. “Voorheen maakten we gebruik van Dispatch. Het voordeel van Audaflow is dat we direct gebruik kunnen maken van een geautomatiseerd ‘filter’ om schades en schadecalculaties te beoordelen.” Volgens De Vries werken 160 van de 220 ‘nieuwe’ herstellers nu al via een keten voor Unigarant. 

Schade beperkt

Voor ABS betekent de herinrichting dat twee derde van de 79 vestigingen voor Unigarant blijft herstellen. “Het is jammer dat er dus een deel afvalt, maar de schade is beperkt”, zegt ABS-woordvoerder Ineke van Klei. “Unigarant kijkt naar klanttevredenheid en doorlooptijd en wij hopen dat we bij de volgende evaluatie weer met meer vestigingen in het netwerk kunnen komen. Maar echt nieuw is het niet: Aegon werkte al zo en ook Schadegarant doet het op die manier.”

Volgens commercieel directeur Edward Reinders van Care Autoschade gaat het Unigarant vooral om de locaties. “Unigarant gaat nu zelf kiezen welke vestiging ze op welke plek inschakelen. Er blijven nog 17 van de 51 Care-herstellers zaken doen met Unigarant. Dat doet natuurlijk pijn in een markt met lage marges en overcapaciteit.” Lees in Automotive Management 1 van 2016 meer over de prijsdruk op de verzekeringsmarkt

Gissen naar een reden

Kwaliteit was geen reden om de samenwerking met de drie ketens op te zeggen, zegt Reinders. “Het is zoeken naar de werkelijke reden, maar Unigarant heeft gewoon gekeken: waar zit onze klant? Het is geen grote partij die een eigen netwerk kan onderhouden, dus ik begrijp het wel. Maar ik heb het – behalve bij Aegon – nog niet eerder meegemaakt dat een verzekeraar vestigingen een individuele aanstelling geeft. Schadegarant doet dat ook, maar daar is er een aparte stichting voor opgezet.”

Ook volgens Reinders sluit Unigarant feitelijk aan bij het netwerk dat Aegon al had, inclusief het platform Audaflow. “Wij zien dat verzekeraars inzetten op kostenverlaging, bijvoorbeeld door het indikken van het schadeherstelnetwerk of het inrichten van een centraal schadeplatform. Een andere beweging is dat de dealer meer als ingangspunt voor het schadeherstel wordt gekozen, zoals Achmea doet.”

Geplaatst in rubriek:
Rob van de Laar
Rob van de Laar

Rob van de Laar is als freelance journalist verbonden aan Automotive. Zijn expertise: de autoschade- en verzekeringsbranche.

Care en ABS: nieuw netwerk Unigarant doet ons pijn | Automotive Online

Care en ABS: nieuw netwerk Unigarant doet ons pijn

Rob van de Laar Rob van de Laar
• Laatste update:

ABS, Care en AAS waren preferred supplier van Unigarant, samen zijn ze goed voor 210 vestigingen. Door de netwerkwijziging verliest bij ABS een op de drie vestigingen een aanstelling, Care ziet twee derde van de herstellers de Unigarant-aanstelling verliezen. AAS is nog niet gesproken en Care en ABS hebben een turbulente periode achter de rug.

Individuele aanstellingen

Op 15 augustus wordt dat netwerk vervangen door 220 schadeherstellers die allemaal op individuele basis zijn aangesteld, al is er een forse overlap met het netwerk van Aegon, dat op dezelfde manier werkt. “Aegon is ruim vier jaar geleden gestart met een eigen herstelnetwerk om vooral hoog kwalitatief schadeherstel te bieden”, zegt Unigarant-woordvoerder Cindy de Vries. “Aegon heeft dus ruime ervaring met deze manier van werken. Vandaar dat is gekozen om samen te gaan werken met Aegon in het beheer van het herstelnetwerk. We trekken samen op in het kwaliteitssysteem en de geautomatiseerde ondersteuning daarvan. Ook kunnen we door de samenwerking toekomstige ontwikkelingen op het gebied van schadeherstel efficiënter doorvoeren.” Beide verzekeraars houden wel een eigen netwerk. Lees in het Dossier Halfjaaroverzicht onze analyse van de schademarkt

Dit doet natuurlijk pijn in een markt met lage marges en overcapaciteit.

Edward Reinders, commercieel directeur Care

Verzekeraars Unigarant – dat in totaal 250 duizend polishouders heeft – en Aegon gebruiken hetzelfde kwaliteitssysteem en de geautomatiseerde ondersteuning daarvan. Unigarant gaat gebruik maken van het schadeplatform Audaflow van ABZ. “Voorheen maakten we gebruik van Dispatch. Het voordeel van Audaflow is dat we direct gebruik kunnen maken van een geautomatiseerd ‘filter’ om schades en schadecalculaties te beoordelen.” Volgens De Vries werken 160 van de 220 ‘nieuwe’ herstellers nu al via een keten voor Unigarant. 

Schade beperkt

Voor ABS betekent de herinrichting dat twee derde van de 79 vestigingen voor Unigarant blijft herstellen. “Het is jammer dat er dus een deel afvalt, maar de schade is beperkt”, zegt ABS-woordvoerder Ineke van Klei. “Unigarant kijkt naar klanttevredenheid en doorlooptijd en wij hopen dat we bij de volgende evaluatie weer met meer vestigingen in het netwerk kunnen komen. Maar echt nieuw is het niet: Aegon werkte al zo en ook Schadegarant doet het op die manier.”

Volgens commercieel directeur Edward Reinders van Care Autoschade gaat het Unigarant vooral om de locaties. “Unigarant gaat nu zelf kiezen welke vestiging ze op welke plek inschakelen. Er blijven nog 17 van de 51 Care-herstellers zaken doen met Unigarant. Dat doet natuurlijk pijn in een markt met lage marges en overcapaciteit.” Lees in Automotive Management 1 van 2016 meer over de prijsdruk op de verzekeringsmarkt

Gissen naar een reden

Kwaliteit was geen reden om de samenwerking met de drie ketens op te zeggen, zegt Reinders. “Het is zoeken naar de werkelijke reden, maar Unigarant heeft gewoon gekeken: waar zit onze klant? Het is geen grote partij die een eigen netwerk kan onderhouden, dus ik begrijp het wel. Maar ik heb het – behalve bij Aegon – nog niet eerder meegemaakt dat een verzekeraar vestigingen een individuele aanstelling geeft. Schadegarant doet dat ook, maar daar is er een aparte stichting voor opgezet.”

Ook volgens Reinders sluit Unigarant feitelijk aan bij het netwerk dat Aegon al had, inclusief het platform Audaflow. “Wij zien dat verzekeraars inzetten op kostenverlaging, bijvoorbeeld door het indikken van het schadeherstelnetwerk of het inrichten van een centraal schadeplatform. Een andere beweging is dat de dealer meer als ingangspunt voor het schadeherstel wordt gekozen, zoals Achmea doet.”

Geplaatst in rubriek:
Rob van de Laar
Rob van de Laar

Rob van de Laar is als freelance journalist verbonden aan Automotive. Zijn expertise: de autoschade- en verzekeringsbranche.