Vaco reageert op uitspraak winterbanden door Leaseplan

Steven Don Steven Don

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu Automotive Premium abonnee en krijg toegang tot vakinformatie over de automotive sector.

Abonneren

Bent u al abonnee?

Inloggen

Heeft u een abonnement en u kunt niet inloggen? Of heeft u een abonnement en kunt u wel inloggen maar niet dit artikel lezen? Neem dan contact met ons op via klantenservice@promedia.nl of telefonisch via 010 280 1000. Vermeld hierbij uw abonneenummer.

 
 

Reacties

  • Gerard

    Niks ´Onzin` Brinksma, verzekeraars kunnen u meedelen dat Leasplan nog vrij voorzichtig is. Bestuurders in auto´s met winterbanden rijden zelfs meer schades! Komt dat? Heel simpel, men denkt met winterbanden veilig hard te kunnen rijden, lees minder voorzichtig, en dat kan natuurlijk niet. Voor de handel is het allemaal heel mooi, verder heb je er weinig aan.

  • Willem van der Veer

    Ik meen mij te herinneren dat het onderzoek van Adriaan Heino betrekking had op twee extreme winters (die van 2008 en 2009(?)) die een veel hoger aantal sneeuwdagen hadden dan normaal. Volgens mij ging het om 40 sneeuwdagen. Met die vele sneeuwdagen was het schadebeeld iets gunstiger.
    ECHTER, als er maar 30 sneeuwdagen waren geweest, dan kwam ook dhr. Heino tot de conclusie dat het qua schadelast weinig uitmaakt of de auto op winterbanden rijdt of niet. Bij extreem veel sneeuwdagen is het dus iets beter, bij normale winters niet. Er zijn zeker niet ‘structureel minder ongelukken’ in een normale winter.

    Ik ben er zondermeer van overtuigd dat Leaseplan haar cijfers langjarig uitstekend kan onderbouwen.

  • Peter

    Wat nou zomerbanden? Zomerbanden zijn normale prima banden, waar we we al generaties lang mee rijden. Wat mij stoort, is dat de suggestie wordt gewekt dat ze alleen voor de zomer geschikt zijn en dat je in andere jaargetijden met ‘foute’ banden rijdt. Onzin, het zijn prima banden.
    Winterbanden zijn iets extra’s. Of ze veiliger zijn? Dat laat ik aan de deskundigen over (het lijkt er dus echter op dat dat niet zo is).
    Gewoon voorzichtig rijden en afstand houden. Een bumperklever met winterbanden is net zo goed kansloos op besneeuwde wegen…

  • Jean-Marie

    Heren, heb ik hier te maken met professionelen of partikulieren? Ik hoop de tweede want het zou verontrustend zijn dat er zo weinig kennis aanwezig zou zijn bij professionelen. Voor alle duidelijkheid, winterbanden scoren op alle vlakken beter dan zomerbanden van het moment dat het minder dan 7° is. Het hoeft dan nog niet te sneeuwen of ijzelen. Bij regen onder de 7° verkort de remweg aanzienlijk. Bij 80km/h is dat 70m tov 110m. Bij een besneeuwd wegdek is dat zelfs de helft. Je moet maar de pech hebben in de laatste meters een boom in je remweg tegen te komen. Dus ja, in de winter met zomerbanden blijven rijd is verkeerd. Denk aan jezelf en aan diegene die je onderuit haalt als je echt eens op de remmen moet gaan staan.

  • JOS MEIJERINK

    Zou er misschien een bandenmerk zich aangesproken voelen en onze”deskundigen” Peter,Willem van der Veer en Gerard eens uitnodigen voor een test met winter en zomerbanden bij winterse omstandigheden eens kijken of ze na de test ook weer zo “tegen” winterbanden zijn .
    Ja heren het is jammer maar winterbanden kosten nu eenmaal geld. Maar een mensenleven kost vele malen meer .Mvg Jos Meijerink.

  • ronald morien

    voor diegene die twijfelen of winterbanden veiliger zijn in de sneeuw heb ik 1 advies ga eens rijden in de sneeuw op een race circuit dan hoef je namelijk nooit meer te twijfelen !!!!

  • Willem van der Veer

    Ik ben als ‘professional’ helemaal op de hoogte en overtuigd van de technische voordelen van de winterband.

    De onderliggende vraag was of dat technische voordeel ook daadwerkelijk minder schade(last) oplevert.

    De stelling van Leaseplan dat dat niet zo is, geloof ik omdat de berijder van een auto met winterbanden zijn rijgedrag minder aanpast en daardoor het technische voordeel deels teniet doet.

  • Gerrit N

    Als ‘particulier met winterbanden’, ga ik voor de stelling van de firma Leaseplan. Als ik voertuigen van het type lease ondanks barre (veel sneeuw)omstandigheden zie voorbij racen(alsof ik stil sta), heb ik het idee, dat het aspect toegenomen veiligheid ruimschoots wordt ingehaald door het aspect onverantwoord gas geven!

Vaco reageert op uitspraak winterbanden door Leaseplan | Automotive Online

Vaco reageert op uitspraak winterbanden door Leaseplan

Steven Don Steven Don

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu Automotive Premium abonnee en krijg toegang tot vakinformatie over de automotive sector.

Abonneren

Bent u al abonnee?

Inloggen

Heeft u een abonnement en u kunt niet inloggen? Of heeft u een abonnement en kunt u wel inloggen maar niet dit artikel lezen? Neem dan contact met ons op via klantenservice@promedia.nl of telefonisch via 010 280 1000. Vermeld hierbij uw abonneenummer.

 
 

Reacties

  • Gerard

    Niks ´Onzin` Brinksma, verzekeraars kunnen u meedelen dat Leasplan nog vrij voorzichtig is. Bestuurders in auto´s met winterbanden rijden zelfs meer schades! Komt dat? Heel simpel, men denkt met winterbanden veilig hard te kunnen rijden, lees minder voorzichtig, en dat kan natuurlijk niet. Voor de handel is het allemaal heel mooi, verder heb je er weinig aan.

  • Willem van der Veer

    Ik meen mij te herinneren dat het onderzoek van Adriaan Heino betrekking had op twee extreme winters (die van 2008 en 2009(?)) die een veel hoger aantal sneeuwdagen hadden dan normaal. Volgens mij ging het om 40 sneeuwdagen. Met die vele sneeuwdagen was het schadebeeld iets gunstiger.
    ECHTER, als er maar 30 sneeuwdagen waren geweest, dan kwam ook dhr. Heino tot de conclusie dat het qua schadelast weinig uitmaakt of de auto op winterbanden rijdt of niet. Bij extreem veel sneeuwdagen is het dus iets beter, bij normale winters niet. Er zijn zeker niet ‘structureel minder ongelukken’ in een normale winter.

    Ik ben er zondermeer van overtuigd dat Leaseplan haar cijfers langjarig uitstekend kan onderbouwen.

  • Peter

    Wat nou zomerbanden? Zomerbanden zijn normale prima banden, waar we we al generaties lang mee rijden. Wat mij stoort, is dat de suggestie wordt gewekt dat ze alleen voor de zomer geschikt zijn en dat je in andere jaargetijden met ‘foute’ banden rijdt. Onzin, het zijn prima banden.
    Winterbanden zijn iets extra’s. Of ze veiliger zijn? Dat laat ik aan de deskundigen over (het lijkt er dus echter op dat dat niet zo is).
    Gewoon voorzichtig rijden en afstand houden. Een bumperklever met winterbanden is net zo goed kansloos op besneeuwde wegen…

  • Jean-Marie

    Heren, heb ik hier te maken met professionelen of partikulieren? Ik hoop de tweede want het zou verontrustend zijn dat er zo weinig kennis aanwezig zou zijn bij professionelen. Voor alle duidelijkheid, winterbanden scoren op alle vlakken beter dan zomerbanden van het moment dat het minder dan 7° is. Het hoeft dan nog niet te sneeuwen of ijzelen. Bij regen onder de 7° verkort de remweg aanzienlijk. Bij 80km/h is dat 70m tov 110m. Bij een besneeuwd wegdek is dat zelfs de helft. Je moet maar de pech hebben in de laatste meters een boom in je remweg tegen te komen. Dus ja, in de winter met zomerbanden blijven rijd is verkeerd. Denk aan jezelf en aan diegene die je onderuit haalt als je echt eens op de remmen moet gaan staan.

  • JOS MEIJERINK

    Zou er misschien een bandenmerk zich aangesproken voelen en onze”deskundigen” Peter,Willem van der Veer en Gerard eens uitnodigen voor een test met winter en zomerbanden bij winterse omstandigheden eens kijken of ze na de test ook weer zo “tegen” winterbanden zijn .
    Ja heren het is jammer maar winterbanden kosten nu eenmaal geld. Maar een mensenleven kost vele malen meer .Mvg Jos Meijerink.

  • ronald morien

    voor diegene die twijfelen of winterbanden veiliger zijn in de sneeuw heb ik 1 advies ga eens rijden in de sneeuw op een race circuit dan hoef je namelijk nooit meer te twijfelen !!!!

  • Willem van der Veer

    Ik ben als ‘professional’ helemaal op de hoogte en overtuigd van de technische voordelen van de winterband.

    De onderliggende vraag was of dat technische voordeel ook daadwerkelijk minder schade(last) oplevert.

    De stelling van Leaseplan dat dat niet zo is, geloof ik omdat de berijder van een auto met winterbanden zijn rijgedrag minder aanpast en daardoor het technische voordeel deels teniet doet.

  • Gerrit N

    Als ‘particulier met winterbanden’, ga ik voor de stelling van de firma Leaseplan. Als ik voertuigen van het type lease ondanks barre (veel sneeuw)omstandigheden zie voorbij racen(alsof ik stil sta), heb ik het idee, dat het aspect toegenomen veiligheid ruimschoots wordt ingehaald door het aspect onverantwoord gas geven!