Minister Verhagen: geen overtredingen markt autoruitherstel

Steven Don Steven Don

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu Automotive Premium abonnee en krijg toegang tot vakinformatie over de automotive sector.

Abonneren

Bent u al abonnee?

Inloggen

Heeft u een abonnement en u kunt niet inloggen? Of heeft u een abonnement en kunt u wel inloggen maar niet dit artikel lezen? Neem dan contact met ons op via klantenservice@promedia.nl of telefonisch via 010 280 1000. Vermeld hierbij uw abonneenummer.

 
 

Reacties

  • Marry Kwekel AA-team

    In de kleine lettertjes van het NMa onderzoek staat dat 63% van de ruitschades gestuurd wordt. Omgerekend wordt 72% van de autoverzekeringen afgesloten bij een Verzekeraar die aan schadesturing doet. Dit gebeurt via 3 partijen, wat mededingerechtelijk beoordeeld zou moeten worden als een oligopolie. De invloed van deze 3 partijen (de economische machtspositie) is enorm op de markt. Zodra de 1 een goedkopere prijs afdwingt bij een schadehersteller, zal de ander dat ook willen. Tankstationexploitanten en supermarkten hebben bij 4% landelijk marktaandeel al een meldingsplicht bij de NMa. Om de schadebranche dynamisch te houden zou je ook kunnen beginnen met een meldingsplicht voor elke schadesturende Verzekeraar die verwijst naar een instantie met meer dan 4% marktaandeel. Verplicht openbaar aanbesteden is ook een uit te werken optie. Een AutoVerzekeraar heeft immers grote raakvlakken met publieke instanties, want elke weggebruiker is wettelijk verplicht de auto te verzekeren. Een ander variant is 2 polissen per auto. 1 voor de WA en 1 voor de casco schade. Dan blijft de Wettelijke Aansprakelijkheid bij de Verzekeraars en dan kunnen ketens en autobedrijven zelf een (onderlinge) schadeverzekering oprichten en aanbieden.