‘Niet Nederland maar Brussel gaat over weren auto met verbrandingsmotor’

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Annie-Schreijer-Pierik vraagt EU om opheldering. (Foto: Europees Parlement)

CDA-Europarlementariër Annie Schreijer-Pierik heeft grote twijfels over de juridische haalbaarheid van een nationaal verbod op de verkoop van nieuwe benzine- en dieselauto’s vanaf 2030. “We kennen niet voor niets een EU-typegoedkeuring, een markttoelating voor auto’s voor de gehele interne markt in Europa”, zegt Schreijer-Pierik in een persverklaring. Schreijer-Pierik is lid van de milieucommissie van het Europees Parlement en vraagt de Europese Commissie om opheldering.

Mag dit wel?

Schreijer-Pierik stelt dat Den Haag ook de parallelimport van auto’s die op benzine of diesel rijden wil gaan verbieden. Dat zou betekenen dat dealers geen gewone auto uit andere EU-landen mogen halen door inkoop bij verhuurbedrijven, veiligingen of direct bij fabrikanten. Schreijer-Pierik vraagt zich af of een dergelijk verbod wel strookt met de Europese wetgeving, zoals het vrij verkeer van goederen. Ook wil ze weten of een EU-land buitenlandse auto’s met een verbrandingsmotor van de weg mag weren. “Zonder een algemeen EU-verbod zou dit niet moeten kunnen”, meent zij.

Ook gaat Schreijer-Pierik nog in op de plannen van Amsterdam om vanaf 2030 alle diesel- en benzineauto’s uit de stad te weren. Schreijer-Pierik wil weten of een EU-land überhaupt buitenlandse auto’s met een verbrandingsmotor van zijn wegen mag weren. “Zonder een algemeen EU-verbod zou dit niet moeten kunnen vanwege het vrij verkeer van personen en goederen in het Europees verdrag. Of kunnen straks auto’s met een Belgisch of Duits kenteken hier wel gewoon op benzine door blijven rijden, terwijl het voor eigen burgers verboden wordt?”

Lees hier meer over concept Klimaatakkoord.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Reacties

  • P. Zeeuw

    Eindelijk iemand die de juiste benadering kiest en hopelijk daardoor de consument en de branche met zinnige uitspraken blijft informeren.

‘Niet Nederland maar Brussel gaat over weren auto met verbrandingsmotor’ | Automotive Online

‘Niet Nederland maar Brussel gaat over weren auto met verbrandingsmotor’

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Annie-Schreijer-Pierik vraagt EU om opheldering. (Foto: Europees Parlement)

CDA-Europarlementariër Annie Schreijer-Pierik heeft grote twijfels over de juridische haalbaarheid van een nationaal verbod op de verkoop van nieuwe benzine- en dieselauto’s vanaf 2030. “We kennen niet voor niets een EU-typegoedkeuring, een markttoelating voor auto’s voor de gehele interne markt in Europa”, zegt Schreijer-Pierik in een persverklaring. Schreijer-Pierik is lid van de milieucommissie van het Europees Parlement en vraagt de Europese Commissie om opheldering.

Mag dit wel?

Schreijer-Pierik stelt dat Den Haag ook de parallelimport van auto’s die op benzine of diesel rijden wil gaan verbieden. Dat zou betekenen dat dealers geen gewone auto uit andere EU-landen mogen halen door inkoop bij verhuurbedrijven, veiligingen of direct bij fabrikanten. Schreijer-Pierik vraagt zich af of een dergelijk verbod wel strookt met de Europese wetgeving, zoals het vrij verkeer van goederen. Ook wil ze weten of een EU-land buitenlandse auto’s met een verbrandingsmotor van de weg mag weren. “Zonder een algemeen EU-verbod zou dit niet moeten kunnen”, meent zij.

Ook gaat Schreijer-Pierik nog in op de plannen van Amsterdam om vanaf 2030 alle diesel- en benzineauto’s uit de stad te weren. Schreijer-Pierik wil weten of een EU-land überhaupt buitenlandse auto’s met een verbrandingsmotor van zijn wegen mag weren. “Zonder een algemeen EU-verbod zou dit niet moeten kunnen vanwege het vrij verkeer van personen en goederen in het Europees verdrag. Of kunnen straks auto’s met een Belgisch of Duits kenteken hier wel gewoon op benzine door blijven rijden, terwijl het voor eigen burgers verboden wordt?”

Lees hier meer over concept Klimaatakkoord.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Reacties

  • P. Zeeuw

    Eindelijk iemand die de juiste benadering kiest en hopelijk daardoor de consument en de branche met zinnige uitspraken blijft informeren.