Autodisk: Uitstoot bij NEDC 2.0 nog hoger dan gedacht
De gemiddelde uitstoot van een NEDC 2.0-auto ligt gemiddeld bijna twaalf gram hoger dan die van een NEDC-auto. Dat meldt dataleverancier Autodisk in een persbericht.
Vrijdag meldde het Ministerie van Financiën dat het geen reden ziet om de bpm-tabellen tussentijds aan te passen. De bpm zal daarom volgend jaar fors stijgen, stelt Autodisk.
Uit onderzoek van TNO naar de WLTP-testmethode en bpm zou niet gebleken zijn dat de WLTP tot op heden heeft geleid tot een hogere NEDC 2.0-uitstoot. Autodisk stelt echter dat de gemiddelde stijging bijna 12 gram bedraagt en zelfs nog een fractie hoger ligt dan het eerder genoemde gemiddelde van 10 gram. “Zonder aanpassingen resulteert dit dus al in een forse stijging van bpm. Wanneer we al verder vooruit kijken naar WLTP dan gaat de stijging al richting de 23 gram ten opzichte van NEDC 2.0”, aldus Alain Snel, directeur van Autodisk.
Invoer WLTP
Waar staan we?
- Vanaf 1 september 2018 moeten alle auto’s WLTP-getest zijn.
- Volgens de oorspronkelijke planning geldt tot 1 januari 2020 een overgangsperiode waarbij de WLTP-waarden mogen worden teruggerekend naar NEDC, de zogenoemde NEDC 2.0.
- De bpm-tabel wordt niet tussentijds gecorrigeerd vanwege de hogere NEDC 2.0-waarden.
- In een tussenrapport van TNO van het onderzoek naar WLTP-effecten, stelt de organisatie dat pas in het voorjaar van 2019 een duidelijk beeld te geven is van de CO2-waarden op basis van de WLTP.
- Het Ministerie van Financiën bepaalt pas daarna of de data voldoende zijn om per 1 januari 2020 over te gaan op WLTP-gebaseerde bpm-tarieven
- Nederlandse importorganisaties hebben ongeveer 90 duizend NEDC-auto’s aangemeld voor de restantregeling (bedoeld om NEDC-voorraden weg te kunnen werken). Deze auto’s kunnen tot volgend jaar verkocht worden.