Staatssecretaris: Stuur autoverkopers op EV-cursus

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Van Veldhoven wil autoverkopers op cursus sturen. (Foto: Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat)

De overheid wil dat de autobranche de voordelen van EV’s meer onder de aandacht brengt bij consumenten. Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, Stientje van Veldhoven, is daarom in gesprek met de autobranche om tot een pakket aan maatregelen te komen om de bekendheid met de elektrische auto onder zowel consumenten als autoverkopers te vergroten. “Ik bespreek hoe de kosten over de totale levensduur zichtbaar kunnen worden gemaakt voor de consument en hoe de kennis over elektrische voertuigen bij dealers kan worden vergroot door middel van cursussen”, zo staat in haar brief van afgelopen juni aan de kamer. Ze geeft hierin antwoord op de vraag van Tweede Kamerlid Matthijs Sienot van D66 of ze bereid is om met alle betrokken partijen de kennis bij autodealers en publiek over elektrisch rijden te vergroten. Op basis van de Elektrisch Rijden Monitor van de ANWB concludeert Sienot dat er een grote discrepantie zit tussen de interesse in elektrische voertuigen en de aanschaf ervan. Overigens nuanceert Van Veldhoven het geschetste beeld wel, door te stellen dat ook de relatief hoge aanschafprijs en het nu nog beperkte aantal beschikbare modellen debet zijn aan het grote verschil tussen de interesse en aanschaf. Op dit moment worden de mogelijkheden onderzocht om een communicatiecampagne te lanceren waarin de voordelen van elektrisch rijden onder de aandacht worden gebracht. In de Automotive Kennisbank vindt u het onderzoek van Bovag-RAI naar de invloed van elektrische auto’s op de aftersalesmarkt.

De staatssecretaris wil graag in gesprek met de branche hierover.

Prijs van EV’s niet interessant

“Er is uiteraard nog veel werk aan de winkel voordat EV’s mainstream zijn voor consumenten”, reageert woordvoerder Tom Huyskens van Bovag. En dat cursusvoorstel? “Alle verkopers en technici worden bij de introductie van nieuwe modellen standaard intensief getraind door de fabrikant of importeur. Samen met andere brancheorganisaties bekijken we of er hulp nodig is in de kennistoename via scholing”, aldus Huyskens.

Volgens de brancheorganisatie zijn is het cursusvoorstel onderdeel van een heel pakket aan maatregelen, die volgens Bovag veel effectiever zijn. “Fiscale stimulering blijft noodzakelijk om EV’s financieel aantrekkelijk te maken. Ook zou de laadinfrastructuur moeten worden uitgebreid en zou er gesproken moeten worden over bijkomende voordelen voor EV’s, zoals het toestaan van EV’s op busbanen. Overigens is het wel zo dat we in Nederland de meeste EV’s verkopen van de EU. Noorwegen scoort het beste, maar is geen lid van EU. Voor zover dat nog meer zou kunnen zijn, zijn er bij diverse fabrikanten leveringsproblemen, bijvoorbeeld de Opel Ampera E en de Tesla model 3. En de aanschafprijs voor particulieren is nog altijd niet interessant. De goedkoopste modellen kosten minimaal 30 duizend euro. Volelektrische auto’s zijn in ons land in grote getale pas sinds enkele jaren op de markt. Het tweedehands aanbod is daardoor nog te beperkt.”

Niet de juiste oplossing

Opleidingscentrum Innovam denkt dat de plannen van de staatssecretaris niet de juiste oplossing zijn. “Uiteraard juichen wij als opleider elke oproep tot training toe. Maar in dit geval ligt daar niet de sleutel. Als de total cost of ownership van EV’s op hetzelfde niveau komt als auto’s met een verbrandingsmotor, dan wordt EV vanzelf een goed alternatief voor de consumenten”, aldus Innovam-directeur Leo Fransen. “Bovendien is er bij onze klanten binnen het merkkanaal veel aandacht voor bijscholing en cursussen zodra er een nieuw model uitkomt. Daar zijn vele miljoenen in geïnvesteerd -zeker wat betreft EVs – dus die moeten ook verkocht worden. Binnen ons opleidingsprogramma is er vanzelfsprekend aandacht voor EV’s, zowel voor het commerciële als het technische aspect.”

De RAI Vereniging zegt in het AD niets te zien in een speciale cursus en denkt ‘dat het niet gaat helpen’. Van Veldhoven zegt ook geen aanwijzingen te hebben dat er onder verkopers minder prikkels zijn om elektrische auto’s te verkopen, zoals het AD in mei dit jaar stelde op basis van Scandinavisch onderzoek. Elektrische auto’s hebben een veel lager aftersales-potentieel omdat ze minder slijtdelen bevatten. Anderzijds stelde onder andere Eric Berkhof van dealerholding Van Mossel juist dat de EV een kans is voor autodealers. 

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Reacties

  • Marco den Hertog

    Opmerkelijke uitspraak. Misschien kan de staatssecretaris beter eerst in gesprek gaan met de Rabobank (zie artikel AM 23/8: Rabobank: ‘gebrek aan grondstoffen bedreigt opmars elektrische auto’). Wellicht is een cursus voor voertuigen op waterstof een goed alternatief voor mevrouw Van Veldhoven.

  • Wim Ruberg

    Stientje moet je niet al te serieus nemen. Ze heeft veel te weinig kennis van zaken (zoals zoveel politici).

Staatssecretaris: Stuur autoverkopers op EV-cursus | Automotive Online

Staatssecretaris: Stuur autoverkopers op EV-cursus

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Van Veldhoven wil autoverkopers op cursus sturen. (Foto: Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat)

De overheid wil dat de autobranche de voordelen van EV’s meer onder de aandacht brengt bij consumenten. Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, Stientje van Veldhoven, is daarom in gesprek met de autobranche om tot een pakket aan maatregelen te komen om de bekendheid met de elektrische auto onder zowel consumenten als autoverkopers te vergroten. “Ik bespreek hoe de kosten over de totale levensduur zichtbaar kunnen worden gemaakt voor de consument en hoe de kennis over elektrische voertuigen bij dealers kan worden vergroot door middel van cursussen”, zo staat in haar brief van afgelopen juni aan de kamer. Ze geeft hierin antwoord op de vraag van Tweede Kamerlid Matthijs Sienot van D66 of ze bereid is om met alle betrokken partijen de kennis bij autodealers en publiek over elektrisch rijden te vergroten. Op basis van de Elektrisch Rijden Monitor van de ANWB concludeert Sienot dat er een grote discrepantie zit tussen de interesse in elektrische voertuigen en de aanschaf ervan. Overigens nuanceert Van Veldhoven het geschetste beeld wel, door te stellen dat ook de relatief hoge aanschafprijs en het nu nog beperkte aantal beschikbare modellen debet zijn aan het grote verschil tussen de interesse en aanschaf. Op dit moment worden de mogelijkheden onderzocht om een communicatiecampagne te lanceren waarin de voordelen van elektrisch rijden onder de aandacht worden gebracht. In de Automotive Kennisbank vindt u het onderzoek van Bovag-RAI naar de invloed van elektrische auto’s op de aftersalesmarkt.

De staatssecretaris wil graag in gesprek met de branche hierover.

Prijs van EV’s niet interessant

“Er is uiteraard nog veel werk aan de winkel voordat EV’s mainstream zijn voor consumenten”, reageert woordvoerder Tom Huyskens van Bovag. En dat cursusvoorstel? “Alle verkopers en technici worden bij de introductie van nieuwe modellen standaard intensief getraind door de fabrikant of importeur. Samen met andere brancheorganisaties bekijken we of er hulp nodig is in de kennistoename via scholing”, aldus Huyskens.

Volgens de brancheorganisatie zijn is het cursusvoorstel onderdeel van een heel pakket aan maatregelen, die volgens Bovag veel effectiever zijn. “Fiscale stimulering blijft noodzakelijk om EV’s financieel aantrekkelijk te maken. Ook zou de laadinfrastructuur moeten worden uitgebreid en zou er gesproken moeten worden over bijkomende voordelen voor EV’s, zoals het toestaan van EV’s op busbanen. Overigens is het wel zo dat we in Nederland de meeste EV’s verkopen van de EU. Noorwegen scoort het beste, maar is geen lid van EU. Voor zover dat nog meer zou kunnen zijn, zijn er bij diverse fabrikanten leveringsproblemen, bijvoorbeeld de Opel Ampera E en de Tesla model 3. En de aanschafprijs voor particulieren is nog altijd niet interessant. De goedkoopste modellen kosten minimaal 30 duizend euro. Volelektrische auto’s zijn in ons land in grote getale pas sinds enkele jaren op de markt. Het tweedehands aanbod is daardoor nog te beperkt.”

Niet de juiste oplossing

Opleidingscentrum Innovam denkt dat de plannen van de staatssecretaris niet de juiste oplossing zijn. “Uiteraard juichen wij als opleider elke oproep tot training toe. Maar in dit geval ligt daar niet de sleutel. Als de total cost of ownership van EV’s op hetzelfde niveau komt als auto’s met een verbrandingsmotor, dan wordt EV vanzelf een goed alternatief voor de consumenten”, aldus Innovam-directeur Leo Fransen. “Bovendien is er bij onze klanten binnen het merkkanaal veel aandacht voor bijscholing en cursussen zodra er een nieuw model uitkomt. Daar zijn vele miljoenen in geïnvesteerd -zeker wat betreft EVs – dus die moeten ook verkocht worden. Binnen ons opleidingsprogramma is er vanzelfsprekend aandacht voor EV’s, zowel voor het commerciële als het technische aspect.”

De RAI Vereniging zegt in het AD niets te zien in een speciale cursus en denkt ‘dat het niet gaat helpen’. Van Veldhoven zegt ook geen aanwijzingen te hebben dat er onder verkopers minder prikkels zijn om elektrische auto’s te verkopen, zoals het AD in mei dit jaar stelde op basis van Scandinavisch onderzoek. Elektrische auto’s hebben een veel lager aftersales-potentieel omdat ze minder slijtdelen bevatten. Anderzijds stelde onder andere Eric Berkhof van dealerholding Van Mossel juist dat de EV een kans is voor autodealers. 

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Reacties

  • Marco den Hertog

    Opmerkelijke uitspraak. Misschien kan de staatssecretaris beter eerst in gesprek gaan met de Rabobank (zie artikel AM 23/8: Rabobank: ‘gebrek aan grondstoffen bedreigt opmars elektrische auto’). Wellicht is een cursus voor voertuigen op waterstof een goed alternatief voor mevrouw Van Veldhoven.

  • Wim Ruberg

    Stientje moet je niet al te serieus nemen. Ze heeft veel te weinig kennis van zaken (zoals zoveel politici).