Brussel: autofabrikanten moeten km-teller beter beveiligen
Dat schrijft de Europese Commissie in een deze maand gepubliceerde nieuwe verordening. De maatregel is bedoeld om fraude met kilometertellers, zoals het terugdraaien van tellerstanden bij import-occasions, tegen te gaan.
“De fabrikanten zorgen ervoor dat herprogrammering van de kilometerstand, het boordnetwerk of enige regeleenheid in de aandrijflijn en indien aanwezig de zendeenheid voor gegevensuitwisseling op afstand onmogelijk is”, vermeldt EU-verordening 2017/1151. “De fabrikanten passen systematische manipulatiebestrijdingsstrategieën en schrijfbeveiliging toe om de integriteit van de kilometerstand te beschermen. Methoden die een afdoende mate van manipulatiebeveiliging bieden, worden door de goedkeuringsinstantie goedgekeurd.”
Onder meer de RDW gaat vanaf september de beveiliging van de kilometertellers beoordelen bij de toelatingskeuring van nieuwe automodellen. Het effect van deze maatregel wordt pas duidelijk wanneer deze auto’s op de markt komen als gebruikte auto.
163 duizend onlogische tellerstanden
Volgens een schatting van de RDW heeft 2 procent het Nederlandse wagenpark een ‘onlogische’ tellerstand. Dat zou neerkomen op 163 duizend auto’s. Dit zijn schattingen, omdat er geen zicht is op garages die wel kilometerstanden controleren en repareren, maar niet RDW-erkend zijn.
Minister Schultz van Infrastructuur & Milieu werkt aan keurmerk voor controle op kilometertellers voor garages die kilometertellers van auto’s controleren en repareren. Daarnaast ondertekende de minister in juni het nieuwe Eucaris-verdrag waarin Europese landen informatie uitwisselen over voertuigen en rijbewijzen om fraude te bestrijden.
Het terugdraaien van kilometertellers is in 2014 daadwerkelijk strafbaar gesteld. Er is nog geen enkele arrestatie en veroordeling geweest voor het terugdraaien van kilometertellerstanden sinds de invoering van een wet die dit strafbaar maakt.