Rekeningrijden: RAI Vereniging geeft gas, ANWB remt af

Redactie Redactie
• Laatste update:

RAI Vereniging heropende enige tijd geleden de discussie over rekeningrijden, en leek bijval te krijgen van lobbygenoot ANWB. In september zei ANWB-directeur Frits van Bruggen tegen BNR dat 70 procent van de leden achter de kilometerbeprijzing staat, mits het niet leidt tot een kostenverhoging. Daarmee leek hij ruim baan te maken voor betaling naar gebruik, maar nu bindt de wielrijdersbond toch in. “Het interview geeft een vertekend beeld van het standpunt van ANWB en daar nemen we nu bewust afstand van”, zegt woordvoerder Ad Vonk. “Er ligt nog helemaal geen plan. Wij geven een mening op het moment dat er een concreet idee is. Wat wij willen is dat er een eerlijkere beprijzing komt. Hoe die moet worden ingevoerd, moet eerst worden onderzocht.”

RAI Vereniging geeft juist gas op een kilometerbeprijzing en wil een pilot. “Op die manier kunnen we zien hoe rekeningrijden kan worden ingevoerd”, aldus woordvoerder Cees Boutens. “We moeten zoeken naar meest effectieve manier om eerlijk autogebruik te belasten en opnieuw dreigend dichtslibben van wegen tegen te gaan.” Dat dit dossier een wig drijft tussen beide verenigingen, zoals het Financieele Dagblad van vandaag wordt gemeld, wordt door de partijen echter ontkend.

Voormalig verkeersminister Camiel Eurlings wilde in 2010 de kilometerheffing invoeren. Onder druk van de publieke opinie werd dat plan uiteindelijk ingetrokken. Het huidige kabinet besloot al direct dat het onderwerp kilomterheffing deze kabinetsperiode van tafel blijft. Sinds de zomer proberen diverse organisaties het onderwerp weer op de agenda te krijgen.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Reacties

  • W.C.G.M. Ruberg

    Uitslagen van enquêtes en onderzoeken hangen af van de vraagstelling. Je kunt op zich positief staan t.o.v. kilometerheffing. Maar wat worden de voorwaarden? Ga je het woon- werkverkeer in de spits (waar veel werknemers niet omheen kunnen) extra belasten? Ga je de wegen in de randstad (waar het meeste werk is) extra belasten? Wat gaat er met de wegenbelasting en de brandstofaccijns gebeuren?
    Hou, als dat allemaal bekend is, weer een onderzoek naar de acceptatie door de automobilist. Ik ben het met de ANWB eens, bezint eer gij begint.